جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نششست علمی"طالبان و داعش، اشتراکات و افتراقات"

حوزه/ کارشناس مسائل بین الملل، با بیان اینکه نباید طالبان و داعش را یکسان دید گفت: طالبان تکفیر کلامی و سیاسی دارد، ولی داعش تکفیر فقهی می دهد، ضمن اینکه ما هیچ کدام از این مبانی و فقه را قبول نداریم و تنها اسلام را می پذیریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یاسر قزوینی در نشست طالبان و داعش با موضوع اشتراکات و افتراقات سیاسی (فلسفه سیاسی) طالبان و داعش که در مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه در قم برگزار شد، اظهار داشت: بین طالبان و داعش در سال های ۲۰۱۱  دوستی برقرار بود و در یکی از مجله های عربی زبان طالبان منتشر شد ولی این دوستی بعدها منجر به دشمنی می شود و اکنون داعش و طالبان دشمن یک دیگر هستند و هر کدام دیگری را متهم به ارتباط با قدرت های جهانی و دست نشاندگان آمریکا می داند.


این کارشناس، بیان داشت: اکنون این روابط برقرار هست و دشمنی بین آنان وجود دارد و نسبت به قبل بیشتر شده است.


وی با اشاره به مفهوم خلافت به عنوان مهمترین اختلاف سیاسی بین طالبان و داعش گفت: داعش در سال ۲۰۱۴ اعلام خلافت می کند، اما طالبان هیچ گاه مدعی خلافت نیست.


کارشناس مسائل بین الملل، خاطر نشان کرد: داعش معتقد به خلافت آخرالزمانی است که طالبان هرگز آن را رسانه ای نکرده و باوری به آن ندارد و این امر باعث تفاوت هایی در احکام البلاد می شود.


وی اضافه کرد: داعش خلافت را اعلام می کند جهان را به دارالکفر و دارالاسلام تقسیم می کند، ولی طالبان این نوع تقسیم بندی را ندارند و اختلافی با کشورهای اسلامی ندارند.


قزوینی با اشاره به اینکه طالبان امروزه موفق به تشکیل دولت شد، گفت: این در حالی است که داعش با اینکه دوره ای تمکین داشته است، ولی دولت را از دست داده و به شرایط قبل برگشته است.


وی گفت: داعش یک تمکین در مناطق نیجریه به دست آورده اند، ولی امروز طالبان در افغانستان یک تمکین کامل به دست آورده اند.


این کارشناس با بیان اینکه ملی گرایی از دیگر اختلاف های بین داعش و طالبان است، گفت: طالبان با اکتفا کردن به افغانستان به عنوان مرکز فعالیت و عملیات، هیچ عملیاتی در بیرون از مرزهای افغانستان انجام نمی دهد،‌ ولی داعش تمرکزش بر دارالکفر و میدان عملیاتش بود.


وی ابراز داشت: عملیات های انتحاری بین طالبان و داعش فرق می کند و بر اساس مبانی داعش، همه مسلمانان به خاطر پذیرش مجلس شورای ملی و همه آنها رفتارشان کفر و شرک است از نگاه داعش همه مسلمانان کافر هستند چون دموکراسی را پذیرفته اند، ولی نگاه طالبان اینگونه نیست.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha