جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ اینکه به بهانه سیر و سلوک دور علم را خط بکشیم، مطابق آیات و روایات ائمه معصومین(ع) نیست، سیر و سلوک سر جای خودش و کسب علم هم به جای خود، بزرگان دینی ما تا لحظات آخر عمر شریف خویش، لحظه ای از درس و بحث و علم غافل نبودند، البته نوافل و معنویات نیز به جای خود انجام می دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در آغاز دومین سال از دومین دوره درس خارج اصول که در مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت علم و تحصیل علوم حوزوی گفت: حوزه های علمیه در طول تاریخ همواره گرفتار توفان ها و حوادث بوده اند و اگر کسی تاریخ حوزه های شیعه از زمان شیخ طوسی تا حالا را مطالعه کند، خواهد دید که زمانی نبوده است که حوزه  مبتلا به گرفتاری از سوی حاکمان وقت، جنگ، فقر و مرض نباشد و هر زمانی یک گرفتاری وجود داشته است، ولی هیچ مانعی حرکت علمی حوزه و روحانیت شیعه را متوقف نکرده است و حوزه ها همواره حرکت خود را با قوت و جدیت هرچه تمام تر ادامه داده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان ساخت: سال گذشته کرونا همه دروس را از حضوری به سمت مجازی سوق داد و اکنون نیز همه ما طلاب باید جدیت و تلاش خویش را بیشتر کنیم و از وقت خود نهایت استفاده را ببریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: همه ما باید به دنبال تحصیل علم باشیم و بدانیم که بدون علم به جایی نمی رسیم و لو به مقامات عالی سیر و سلوک که آن هم بدون علم میسر نمی شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه حقیقت علم باید در درون انسان ایجاد شود خاطر نشان ساخت: اینکه قرآن کریم فرموده است، همانا تنها علما از خداوند خشیت دارند سخن بسیار مهمی است، خشیت از خداوند از راه علم بدست می آید، عالم کسی است که مطابق روایات فعل او قولش را تصدیق کند و اگر کسی واقعا خود را در محض خدای متعال دید آنگاه می توان به او عالم واقعی گفت.

وی افزود: هر کسی در هر جایگاه و مقامی به هر بعد از ابعاد علم که برسد باید خشیت از خداوند در او به وجود آید چرا که خشیت از خدای متعال تنها از راه علم خواهد بود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه سخنان خود با انتقاد از برخی مطالب در فضای مجازی مبنی بر نقل قول از یکی از علمای سابق که ادعا شده علوم حجاب است، گفت: این حرف نه مطابق قرآن کریم است و نه روایات، قرآن کریم اینقدر ما را به علم و دانش تشویق کرده است و حالا نباید به بهانه این سخن خلاف از راه کسب علم  و دانش منحرف شویم؛ علم خشیت می آورد و خشیت درجه انسان را بالا می برد.

آیت الله فاضل لنکرانی تاکید کرد: اینکه به بهانه سیر و سلوک دور علم را خط بکشیم، مطابق آیات و روایات ائمه معصومین(ع) نیست، سیر و سلوک سر جای خودش و کسب علم هم به جای خود، بزرگان دینی ما تا لحظات آخر عمر شریف خویش، لحظه ای از درس و بحث و علم غافل نبودند، البته نوافل و معنویات نیز به جای خود انجام می دادند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در توصیه به طلاب جوان،‌گفت: باید همه به سراغ علم برویم و از کسب علم و دانش خسته نشویم، شیطان گاهی انسان را اغوا می کند که چقدر درس می خوانی؟ فایده درس خواندن چیست؟ لذا ما باید اهتمام به درس داشته باشیم.

وی در تبیین اهمیت علم و دانش افزود: برخی افراد جاهل در این دوران کرونا ادعا کردند که مثلا در حرم های ائمه (ع)کرونا نیست، این حرف حرف خلافی است، این ویروس به حسب ظاهر و طبیعی برایش حرم و غیر حرم فرقی ندارد، مثل اینکه گفته شود سلاح و تفنگ در حرم ائمه(ع) کار نمی کند و حال آنکه صدام ملعون، حرم حسینی(ع) را تیرباران کرده بود، این حرف های ناشی از بیسوادی و جهل است.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطر نشان ساخت: امروزه نظام اسلامی ما به روحانی فاضل، ملا، متقی، بصیر و اهل میدان بسیار نیازمند است، مردم امروزه به روحانی واجدالشرایط بسیار نیازمند هستند، لذا باید در همین آغاز سال تحصیلی تلاش کنیم با اخلاص و قصد قربت و توسل به امام عصر(عج) درس و بحث علمی خود را آغاز کنیم و خودمان را در محضر آن حضرت بدانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 0
    این جمله که علم و لو علم الهی خودش میتواند حجاب باشد، از جملات ماندگار حضرت امام خمینی (ره) هم هست که با استفاده از کل سخنان ایشان در قبل و بعد این جمله، باید آن را تفسیر و سپس هضم کرد. هیچگاه منظور ایشان این نبوده که طلاب درس نخوانند زیرا امام خمینی خودش از علمای فقیه اصولی و حکیم الهی بودند.