پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ظهیری

حوزه/ معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور گفت: یکی از برکات شهادت حضرت رقیه(س) تبدیل شدن مرقد مطهرش به پایگاه سمبلیک افکار شیعه و محل گرد هم آمدن شیعه و محبان اهل بیت(ع) است.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در روز شهادت حضرت رقیه(س) اظهار داشت: مرقد مطهر ایشان ملجا و پناهگاهی برای شیعیان و اعلام بیزاری از ستم و رویه ظلم ستیزی برای کسانی است که به دنبال مقاومت و حق خواهی هستند.

وی افزود: تمام ابعاد زندگانی این دختر سه ساله کربلا و حتی بحث بازسازی حرم و ماجرای نبش قبر حضرت رقیّه(س) در سال ۱۲۴۲ شمسی معجزه ای بود که در تاریخ ثبت شد.


این مقام مسئول با اشاره به صحنه شهادت حضرت رقیه(س) بیان داشت: امام حسین(ع) نام همه پسرانش را علی گذاشته بود و علاقه بسیاری به نام فاطمه(س) داشت از این رو عده ای از مورخان متقدم و متاخرین نام رقیه(س) را فاطمه صغری می نامند.
وی ادامه داد: بعضی از مورخان ۳ تا ۴ دختر برای امام حسین(ع) نام برده اند که یکی از آنها دختر سه ساله ای است که به دلیل بهانه گیری و مویه برای دیدن پدرش، در اقدامی ناجوانمردانه یزید در مستی و در صحنه دلخراشی سر بریده پدرش را برایش فرستاد و این دختر با دیدن این صحنه به شهادت رسید.


معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور با بیان اینکه لحظه به لحظه واقعه کربلا معجزه ای برای اثبات حقانیت اهل بیت(ع) بود گفت: بعد از شهادت اباعبدالله الحسین(ع) وقایع و حوادثی اتفاق افتاد که بخشی از آن معجزه هایی برای اثبات حقانیت اهل بیت پیامبر(ص) و انتصابشان به مقام امامت و استمرار حرکت نبوت بود.


وی تاکید کرد: سر بریده حضرت سالار شهیدان(ع) تلاوت قرآن داشتند و مهمتر از این علایم و نشانه های معنوی که تاثیرگذار در فضای مادی نیز بود، مقاومت و استقامت اهل بیت در رساندن پیام خون شهدا بی بدیل بود.


ظهیری افزود: ۴۰ روز آسمان و زمین در شهادت امام حسین(ع)، اهل بیت و یارانش گریه می کرد و همه سبزینه های سرزمین نینوا خشکید و از زیر سنگ ها در نزدیک مقتل الشهدا خون جاری می شد.


وی به نقش بر آب شدن نقشه های پوشالی حکومت بنی امیه و معاویه اشاره کرد و گفت: ۲۰ سال حکومت بنی امیه و معاویه تلاش کرده بود تا نام امیر المومنین(ع) را حذف کنند و محبوبیت اهل بیت پیامبر(ص) را خدشه دار کنند اما پیام رسانی زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) نقشه های آنها را برآب و پایه های حکومت بنی امیه را لرزاند و سست کرد.


معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور گفت: از واقعه کربلا، ۸۴ زن و بچه ای که به اسارت درآمده بودند در عملیات حکومت بنی امیه نتیجه معکوس داشت پیروزی متظاهرانه این حکومت با مقاومت اهل بیت، عدم اعلام عجز و زاری، اظهار ضعف از بین رفت بخصوص کاروان اسرا در مناطق و صحنه های مختلف جایگاه خود را به مردم معرفی کردند.


وی با اشاره به صحنه هایی از مظلومیت اهل بیت گفت: وقتی مردم دیدند که اهل بیت اینگونه مظلومانه  دیار به دیار و شهر به شهر مورد آزار قرار می گیرد این پیام مظلومیت باعث بیزاری مردم و نفرت نسبت به خلیفه غاصب شد و چهره منافقانه، ریاکارانه و دست آنها را در این تبلیغات ننگین رو کرد.


ظهیری افزود: کار فرهنگی رساندن پیام کربلا به کاروان سالاری زینب(س) و حضرت سجاد(ع) و پرده برداشتن از چهره ریاکارانه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا در تاریخ ماندگار شد همچنین تاریخ شهادت می دهد که امام سجاد(ع ) سعی می کردند با دیدن آب، نوزاد، ذبح گوسفند تداعی معانی کنند و با جاری کردن اشکانشان یاد کربلا را زنده نگه دارند.


این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ماندگاری رمز واقعه عاشورا به خاطر بیان حدیث مقاومت سرو قامتان ایستاده در کربلا و روشنگری آنان بود.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha