جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مراسم

حوزه/ رشته امام شناسی اگر در حوزه‌های علمیه با همه گرایش‌های آن تعریف و تدریس شود یک مسیر گمشده علمی در تاریخ حوزه‌های علمیه بازشناسی و نوسازی می‌شود و منشأ یک تحول اساسی نه تنها در رشته امامت و رشته کلام بلکه در دیگر دانش‌های اسلامی خواهد شد و می‌توان با ادامه این مسیر، نقطه عطفی در تاریخ علمی حوزه‌های شیعه ایجاد نمود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در  آیین افتتاحیه سال تحصیلی مرکز تخصصی امام شناسی که در ساختمان بنیاد فرهنگی امامت 
و با حضور پذیرفته‌شدگان سطح ۴ امامت در دو گرایش امام‌شناسی و امامت تطبیقی برگزار شد، به اهمیت و جایگاه دانش امامت در حوزه‌های علمیه پرداخت.

رئیس مرکز تخصصی امام‌شناسی با اشاره به اهمیت  گرایش‌های تخصصی امامت در سطح ۴ حوزه‌های علمیه بیان کرد: دانش امامت در حوزه علمیه وارد فاز جدیدی خواهد شد، چرا که این رشته تخصصی، از حدود تقریبا ۱۲ سال پیش در حوزه علمیه تصویب و تدریس شد و لکن این دوره در سطح ۳ به نتایج مورد نظر نمی‌رسید مگر اینکه با تأسیس سطح ۴ در این رشته به مطالعات و پژوهش‌های تخصصی و روشمند دست پیدا می‌کردیم.


مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت در همین راستا، افزود: رشته امام شناسی اگر در حوزه‌های علمیه با همه گرایش‌های آن تعریف و تدریس شود یک مسیر گمشده علمی در تاریخ حوزه‌های علمیه بازشناسی و نوسازی می‌شود و منشأ یک تحول اساسی نه تنها در رشته امامت و رشته کلام بلکه در دیگر دانش‌های اسلامی خواهد شد و می‌توان با ادامه این مسیر، نقطه عطفی در تاریخ علمی حوزه‌های شیعه ایجاد نمود.


رئیس انجمن کلام حوزه علمیه در ادامه سخنان خود بیان کرد: امامت از دو جهت برای تشیع بسیار مهم است. ۱. جهت هویتی ۲. جهت هدایتی. از دیدگاه شیعه رسالت پیامبر(ص)، در مسئله امامت و وصایت امتداد یافت، به طوری اگر موضوع امامت و وصایت را کنار بگذاریم، نه تنها یک اصل از اصول دین بلکه تمام هویت مکتب اهل بیت (علیهم السلام)  را از دست داده‌ایم، چرا که تبیین دین و حتی کشف معنای حقیقی قرآن بر عهده اهل‌بیت (علیهم السلام) بوده و در گرو امامت است.


وی با ارائه روایات مختلفی در این زمینه تصریح کرد: توحید اسلامی نیز در گرو مسئله امامت است.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت با اشاره به روایت «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها» و «اتخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللَّهِ » افزود: توحید بر دو قسم ذاتی و صفاتی است اما ثمره و امتداد توحید ذاتی و صفاتی در توحید افعالی‌ست. به این معنی- که اگر کسی در مقام عبودیت و اطاعت، توحید نداشته باشد اصل اعتقادش به توحید باطل است ولذا از دیدگاه شیعه، توحید اسلامی در گرو باور به امامت و در اطاعت از خط امامت است و ولایت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و هدایت‌گری قرآن نیز در گرو وجود امام است.


حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی خاطر نشان کرد: در فرمایشاتی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در غدیر خم فرمودند «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» و حضرت زهرا (سلام الله علیها) در خطبه خود فرمودند «و طاعتنا نظاما للملة و امامتنا أمانا من الفرقة (للفرقة)» این موضوع ثابت می‌شود که معیت امام با کتاب، اصل اساسی هدایت است و اگر به امامت پرداخته نشود پیام حقیقی قرآن و توحید ناب اسلامی را از دست داده‌ایم و لذا دفاع از بحث امامت و مسائل اعتقادی از اساسی ترین وظائف ماست و این مرز اعتقادی هرگز نباید در معرض خطر قرار بگیرد و اگر از راه مستقیم امامت خارج شویم، در سایر اصول و علوم هم دچار انحراف خواهیم شد.


رئیس مرکز تخصصی امام‌شناسی در ادامه سخنان خود به توضیح اهمیت امامت در بُعد هدایت پرداخت و افزود: بایستی با معارف اهل‌بیت(علیهم السلام) آشنا شویم تا در عمل نیز بتوانیم مبلغ امامت باشیم و میوه درخت امامت را در شاخه ای اعتقادی و اخلاقی و سبک زندگی برداشت کنیم.


وی با تأکید بر این مسئله که موضوع فقط پذیرفتن امامت نیست بلکه عمل به شئون آن جلوه‌گر این اصل است افزود: امامت به عنوان رکن هدایت انسان است که متاسفانه به تدریج این دیدگاه در دوره اخیر دچار غفلت و کم توجهی شد.


وی در همین راستا به دلایل عقب‌نشینی و سردی برخی از علمای شیعه نسبت به بحث امامت اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل این بوده که گاهی اوقات بحث‌های هویتی پررنگ شده و بحث‌های هدایتی امامت کنار گذاشته شده  است و یا اینکه مسائلی فرعی در جامعه تشیع مهم شد که باعث به حاشیه رفتن مسائل اصلی همچون امامت گردید و یا حتی گاه بد فهمی‌هایی به وجود آمد که سبب تضعیف جایگاه امامت گردید و متاسفانه در مواردی دوستان نادان یا دشمنان آگاه به تدریج این خط را در جامعه شیعه رواج دادند که امامت تنها یک مساله ی تاریخی است و تاثیری در زندگی اکنون و فردی ما ندارد.

خاطرنشان می شود: مرکز تخصصی امام‌شناسی در سال ۱۳۹۹ با مجوز رسمی از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کار خود را آغاز و اولین گروه از طلاب خود را در دو گرایش سطح ۴ امام‌شناسی و امامت تطبیقی بین المذاهب، پذیرش نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha