سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حرم امام رضا(ع)

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران گفت: فهم نسبت به امام رضا(ع) و سایر معصومان در سایه سار محبت و معرفت کسب می شود و کسی که امامش را بشناسد از ضلالت ها در امان خواهد ماند.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سوگ جانگداز ثامن الحجج(ع) اظهار داشت: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که ائمه و فرزندان پیامبر گرامی اسلام خورشیدهای درخشانی هستند که مظهر هدایت بر روی زمین هستند شاید یکی از تعابیری که در مورد شمس الشموس : خورشید خورشیدها برای امام رضا(ع) است برگرفته از این روایت است.

وی افزود: تعبیر دیگری به این معناست، کسانی که امام رضا(ع) را به عنوان امام پذیرفتند شیعیان ۱۲ امامیه شدند و مانند واقفیه نیستند به همین دلیل، شیعیان مانند خورشید درخشان هستند و امام آنها خورشید خورشیدهاست.


این مقام حوزوی، با تاکید بر اینکه امام رضا(ع) مظهر رضای خداوند بر روی زمین هستند گفت: اگر جلب رضایت این امام همام در سایه سار معرفت و پیروی و دنبال روی از ایشان صورت بگیرد رضایت خداوند را به همراه خواهد داشت.


وی بیان داشت: این امام همام دارای ویژگی های اخلاقی و فردی بسیاری است که باید ابعاد مختلف زندگی ایشان مورد مطالعه و الگوگیری قرار گیرد.


ظهیری با بیان اینکه امام رضا(ع) معروف به عالم آل محمد(ص) بودند گفت: ایشان در عصری که مقابله علوم با یکدیگر بود خوش درخشیدند و در مناظره ها قالب آمدند، مامون تلاش کرد این امام را از مدینه دور کند.


وی اضافه کرد: مامون حاکم خلیفه آن دوران، سه هدف را از جمله خالی کردن مدینه از سریر امامت و جایگاه امامت، متفرق سازی رابطان و نمایندگان امام رضا(ع) و تحت نظارت قرار دادن این امام همام را دنبال می کرد اما حرکت امام رضا(ع) از نظر مناظره های علمی و هم از نظر مردمی بودن، پاسخ گویی و برگزاری اقامه نماز عید فطر، طلب باران و همه این عوامل باعث شد تا مردم بیشتر از گذشته به جایگاه امامت و امام شناسی توجه پیدا کنند.


معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور ادامه داد: مامون به دنبال قطع رابطه امام با رابطان و نمایندگانش بود اما نامه امام رضا(ع) به کریمه اهل بیت و حرکت آن کاروان به سمت مرو این نقشه را خنثی کرد.


وی با اشاره به رافت و مهربانی امام هشتم گفت: مردمی بودن و همراه با آنان یکی از مهمترین خصوصیات امام رضا(ع) بود که باعث محبوبیتش در بین مردم شد و این امر حسادت و کینه توزی مامون را به همراه داشت که در نهایت منجر به شهادت این امام همام شد.


ظهیری گفت: آفتاب درخشان امام رضا(ع) در سرزمینی قرار گرفت که گستره جهان اسلام و شیعیان را افزود و در جغرافیایی دور از موطن اصلی خود مدینه سمبلیک نگین انگشتری حلقه شیعیان شدند و درخشید و امروز شیعیان از اقصی نقاط جهان به زیارت حضرتشان به سوی ام القرای خراسان می شتابند.


وی خاطر نشان کرد: درباره اهمیت زیارت مرقد نورانی ضامن آهو در کتاب الأمالی (للصدوق)، جلد۱، صفحه۶۵۴آمده است که عبد العظیم حسنی می‌گوید:امام جواد علیه السّلام فرمود: کسی نیست که به زیارت پدرم رفته و باران یا سرما ویا گرما آزارش رساند، مگر اینکه خداوند بدن او را بر آتش حرام سازد.


این مقام حوزوی، با اشاره به برکات حضور امام مهربانی ها در ایران گفت: این امر باعث تاسیس حوزه علمیه خراسان شد تا علوم آل محمد نشر پیدا کند و خود مرکزی برای جمع عاشقان اهل بیت(ع) شد که امیدواریم وحدتی بین شیعیان ایجاد شود و در سایه سار این وحدت صلاحیت های لازم برای ظهور منجی بشریت فراهم شود.


وی ابراز داشت: کسانی که منتظر مصلح کل هستند باید دارای صلاحیت باشند همه ائمه در مسیر بهبود وضعیت شیعیان در بعد فردی و اجتماعی از جمله مباحث خانواده سالم تلاش کردند و هدف بزرگ معصومان رساندن پیام اسلام ناب محمدی و ترویج مکارم اخلاق و خوبی ها، زمینه سازی برای قسط و عدل الهی بود.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha