جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام قطبی

حوزه/ مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق گفت: این مرکز با چند لایه ارزیابی برای محصولات فرهنگی نشان صادرات اعطا می کند، اما این محصولات باید دارای ویژگی هایی باشند که ارزشی بودن، عدم منافات با معنویت های عمومی و ارزش گذاری از جمله آنهاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در نشست مشترک مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق و بنیاد آلاء، ابراز کرد: هدف کلی این مرکز، از جنس شتاب دهنده و مراکز است که به رشد ایده ها تا کسب و کار برسد.

وی افزود: هسته مرکزی کار این مرکز، دالان میزبانی و رشد است که تیم هایی که ایده خلاق و خوبی دارند را پذیرش می کنیم تا در سه مرحله دهلیز خلاقیت، دالان نوآوری و درگاه کسب و کار رشد پیدا کنند تا به مرحله کسب و کار برسند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، یادآور شد: در دهلیز خلاقیت که دو تا سه ماه زمان می برد، تیم ها باید ایده را مدل کرده و بوم کسب و کار را زیر نظر مشاور و منتور و خدمات آموزشی که اینجا تدارک می بینیم، تنظیم کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی به تشریح گام بعدی، اظهار داشت: در گام دوم دالان نوآوری، تیم ها می بایست طرح تجاری و بیزینس پلن شان را بنویسند که دو سه ماه معمولاً زمان لازم دارد.

تبدیل تیم ایده به شرکت خلاق؛ منطق اصلی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق

وی گفت: تیم ایده ها در گام سوم درگاه کسب و کار باید نمونه اولیه، ثبت شرکت، کارهای حقوقی، سایت و اعتبارنامه یک شرکت خلاق را دریافت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی تصریح کرد: در منطق اصلی باید گفت که رساندن یک تیم ایده به یک شرکت خلاق یا به تعبیری تجاری سازی ایده هایی که پذیرش می شود، با هدف اینکه بتوانند تاب آور شوند و تبدیل به شرکت فعال شده و در فضای فرهنگی کار کنند، انجام می شود.

صنایع خلاق پوشش دهنده ۲۱ رشته در حوزه های مختلف

وی افزود: منظومه موضوعاتی که می پردازیم و تیم پذیرش می کنیم، صنایع خلاق است که ۲۱ رشته در حوزه های مذهبی، آموزشی تا صنایع های صوتی، تصویری، فضای مجازی، مد و لباس و... را پوشش می دهد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز کرد: در این مرکز و نمایندگی اصفهان حدوداً ۴۸ تیم پذیرش کرده ایم و نمایندگی مشهد هم اضافه خواهد شد و آیین افتتاحیه نمایندگی استان فارس هم در یک ماه آینده شکل می گیرد ولی پذیرش تیم ایده در این نمایندگی سال ۱۴۰۱ می شود.

در صدد ارائه کامل ترین مدل فرآیند رشد و شتاب دهی هستیم

وی یادآور شد: جنس هسته مرکزی کار این مرکز، شتاب دهنده است و سعی می کنیم الگوهای پذیرش و داوری نسبتاً منطقی باشد و مدل خوبی برای فرآیند رشد و شتاب دهی طراحی کنیم و نسبت به مدل های رایج کامل تر است.

وی افزود: بعضی شتاب دهنده ها مدل ندارند و بعد از پذیرش به تیم می گویند که هر کاری می توانید انجام دهید و این مسیر را طی کنید.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به برخی خدمات مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز کرد: تمام فرآیند را پایش رشد گذاشته ایم و گام به گام پیش می روند و ثبت اطلاعات می کنند، تکلیف می دهیم و سعی کرده ایم که مداخله کنیم؛ همچنین در حوزه آموزش اپلیکیشن مدرسه فناوری فانوس را تولید کردیم که نسخه اول افتتاح شد و در کافه بازار موجود است و ۱۵۰۰ فایل آموزشی را در بر دارد و حدود ۳۰ سمینار و وبینار تحت وب که برگزار شده را در آن منتشر کرده ایم و یکسری فایل های تولیدی هم داریم که در اختیار افراد است.

انتشار نسخه جدید اپلیکیشن مدرسه فناوری فانوس در آینده نزدیک

وی از انتشار نسخه جدید اپلیکیشن مدرسه فناوری فانوس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: نسخه جدید این اپلیکیشن در کمتر از یک ماه دیگر به روز رسانی می شود که تلویزیون اینترنتی و آموزش مکتوب دارد و در آینده درگاه پرداخت اضافه خواهد شد و به مرور توسعه پیدا می کند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: سعی کردیم دوره هایی با موضوعاتی که طلبه ها و مذهبی ها در حوزه فرهنگی و مذهبی نیاز دارند را یا تولید یا تامین کنیم و برای دوره هایی که برگزار می کنیم، گواهی رسمی از دانشگاه موسسه باقر العلوم(ع) دهیم.

تبدیل مدرسه فناوری فانوس به شتاب دهنده مجازی در آینده

وی افزود: هدفمان این است که هر فردی که در هر جایی نیازی به این آموزش ها داشت، بتواند استفاده کند و در آینده تنوع آموزش های اپلیکیشن مدرسه فناوری فانوس بیشتر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان این که رویداد ملی ایده پردازی «کاریزمن» قدمگاه ایده پردازی است، تصریح کرد: ما یک منظومه رویدادی تمرین و تجربه ایده پردازی با عنوان «کاریزمن» را طراحی کرده ایم که قدمگاه ایده پردازی است؛ برای این رویداد، یک سامانه به عنوان میز کار طراحی کردیم که از ابتدای اعلام فراخوان و تمام فرآیند آموزش، تمرین و تجربه، پیش دفاع، مشاوره، داوری، یارکشی و... داخل سامانه انجام می شود و فضایی است تا به کارهای ایده ورزی دامن بزند.

وی افزود: در سال گذشته چهار رویداد ایده پردازی «کاریزمن» در سطح ملی برگزار کردیم که در هر رویداد کاریزمن از کل کشور ۲۰۰ نفر شرکت می کردند که بعضی از آنها قابل پذیرش در کریدور میزبانی و رشد است.

جنس رویداد «کاریزمن» فرهنگ سازی و گفتمان سازی ایده پردازی است

وی جنس رویداد «کاریزمن» را تمرین و تجربه و فرهنگ سازی و گفتمان سازی ایده پردازی عنوان کرد و یادآور شد: مخاطب های ما افراد علاقه مند به صنایع خلاق هستند، البته غالباً طلبه می باشند، چرا که فراخوان اعلامی برای هر کاریزمن به صورت بیرونی نبوده است. مهم این است که به کارهای ایده پردازی دامن زده شود و به طلاب کمک کند تا رشد بیشتری کنند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به دیگر فعالیت های این مرکز پرداخت و تصریح کرد: اعطای نشان شایستگی صادرات محصولات فرهنگی از دیگر اقدامات این مرکز است که پیش از اینکه نگاه تجاری داشته باشیم نگاه فرهنگی است؛ البته اگر صادرات محصولات فرهنگی به معنای درست رقم بخورد، می تواند موقعیت خوبی برای تولید کنندگان ایجاد کند و همسایه های فارس زبان هم فرصت خوبی هستند یا کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس خواستار محصولات حوزه IT هستند، به شرطی که حمایت شود.

شرایط صدور اعطای نشان صادرات محصولات فرهنگی

وی با اشاره به صدور نشان «دیدرو» از سوی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق گفت: این مرکز با چند لایه ارزیابی برای محصولات نشان صادرات اعطا می کند، اما این محصولات باید دارای ویژگی هایی باشند که ارزشی بودن، عدم منافاتی با معنویت های عمومی و ارزش گذاری از جمله آنهاست.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: یک سری شرکت هایی وجود دارند که در قالب مؤسسات فرهنگی فعالیت دارند و خلاقیت، تاب آوری، سود آوری و مجوز هم دارند، که مصوب شده است در صورت موفقیت در ارزیابی، اعتبارنامه شرکت خلاق صادر شود، ولو اینکه در مسیر میزبانی و رشد نیامده باشند، البته در این موضوع هنوز اقدام به اطلاع رسانی و فراخوان نکرده ایم.

وی افزود: اعتبارنامه شرکت خلاق در منطق قوانین جایگاه خوبی دارد و در مجلس شورای اسلامی هم قوانین مربوطه در دست تصویب است که موقعیت خوبی برای این شرکت ها به وجود می آورد.

شروط صدور اعتبارنامه شرکت خلاق

وی یادآور شد: برای صدور اعتبارنامه شرکت خلاق، طرح باید قابلیت تجاری بودن را داشته باشد، یعنی دارای ویژگی هایی باشد که از جمله آنها می توان به تاب آوری آن اشاره کرد؛ یعنی هزینه های خود را کسب کند و نیازی به پپشتیبانی نهادهای دیگر نداشته باشد. تاب آوری دو روش دارد: یکی این که مستقیماً از محل محصول و ارائه خدمت کسب درآمد کند و دیگری این که با یک فعالیت فرهنگی فرصتی را ایجاد کنیم که در کنار آن درآمدزایی کند( مثل بادصبا). سودآور بودن، پایدار شدن و جریان ساز بودن از دیگر ویژگی های لازم است. مثال جریان ساز بودن، دیجی کالا است که کاری کرده که بقیه هم از او الگوبرداری می کنند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در پایان با بیان این که کارهای آموزشی مثل آموزش زبان و فنی و حرفه ای قابلیت تجاری شدن را دارد، تصریح کرد: منطق خلاقیت می گوید که اگر سه ایده شبیه هم باشد، امکان دارد که دو محصول متفاوت ایجاد شود، مثلاً ما چند کارخانه کاشی سازی داریم؛ تعدد به عنوان نقطه منفی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha