پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 983726
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
حضرت محمد

حوزه / شبکه‌های استانی صدا و سیما برنامه‌های مختلفی را به مناسبت هفته وحدت و سالروز میلاد حضرت محمد(ص) تدارک دیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سی‌وسه مرکز استانی در بخش‌های سیما و صدا، برنامه‌های گوناگونی را به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت و خجسته میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع) روی آنتن می‌برند.

برنامه‌هایی که بر این اساس تدارک دیده شده‌اند، شامل برنامه‌های روتین با بخش‌های ویژه، ویژه برنامه‌های تولیدی و زنده مناسبتی و پوشش زنده مراسمی است که در سطح استان‌های مختلف به همین مناسبت برگزار می‌شوند.

بر این اساس ۱۰۳ برنامه تلویزیونی در روزهای مختلف و با موضوعات مختلف پیرامون هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام(ص) از شبکه‌های استانی روی آنتن می‌روند. در این بین برخی از برنامه‌ها به صورت ویژه و مناسبتی تولید می‌شوند که تعداد آنها در مناسبت‌های مربوط به ماه ربیع الاول به ۶۱ برنامه می‌رسد. برخی از این برنامه‌ها در استان‌های مرزی کشور، به صورت ویژه و مربوط به روایت اهل سنت از مسئله وحدت هستند.

تولید ویژه برنامه‌‏های رادیویی و تلویزیونی و جنگ شبانه در هفته وحدت و شب میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) شامل بخش‌‏های شاد و متنوع از جمله نمایش طنز، موسیقی زنده و همچنین گزارش و تبریک مردمی از جمله برنامه‏‌های «بهار مهربانی» در سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، «رسول مهربانی» ویژه‏برنامه رادیویی و تلویزیونی مرکز خراسان شمالی، «نور علی نور» در مرکز قم و «چراغانی دل‏ها» ویژه برنامه رادیویی مرکز اصفهان، در دستور کار شبکه‌های استانی قرار دارد.

از دیگر بخش‌های ویژه این هفته در کنداکتور پخش شبکه‌های استانی می‌توان به آیتم‌‏های ویژه و جذاب از جمله حضور خوانندگان اهل سنت، قوالی (مدح پیامبر) و حضور میهمانان اهل سنت اقوام مختلف با لباس محلی در برنامه‏‌های روتین صدا و سیمای مراکز اشاره کرد همچنین انعکاس حضور مسلمانان اهل سنت در کنار شیعیان در برخی مناسک دینی نظیر پیاده روی اربعین در تلویزیون هم در اولویت قرار دارد.

برجسته کردن حمایت ایران از گروه‌‏های مقاومت بخصوص جبهه مقاومت اهل سنت و تبیین مبارزه با «وهابیت و صهیونیسم» به عنوان محور وحدت امت اسلامی، تبیین راهکارهای ارتباطات میان فرهنگی بین پیروان مذاهب مختلف اسلامی در قالب مستندهایی با موضوعاتی همچون گردشگری اسلامی و ارتباط با نخبگان مذاهب مختلف، تولید و پخش برنامه‌‏های گفتگو محور با موضوعات مختلف مثل علل و اهداف تعیین یک هفته به نام هفته وحدت، باورهای مشترک فقهی و اخلاقی شیعیان و اهل سنت، تبیین جایگاه رفیع اهل بیت(ع) در کتب معتبر اهل سنت، تبیین علل تلاش غرب برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان، نقش وحدت و یکپارچگی مسلمانان در تقویت قدرت مقاومت، بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهارچوب مفاد بیانیه گام دوم انقلاب درباره ایجاد وحدت میان گروه‌های مختلف اسلامی و بررسی نقش امام صادق (ع) در احیای مکتب تشیع و معنای وحدت در آیات و روایات از دیگر موضوعاتی است که در برنامه‌های شبکه‌های استانی به آنها پرداخته می‌شود.

در این بین دعوت از میهمانان اهل سنت کشورهای‌ همسایه از جمله پاکستان در برنامه‏‌ها و حضور شعرای اهل تسنن در برنامه‏‌های شعرخوانی، اجرای مشترک برنامه‌‏های رادیویی با مراکز سنی نشین برای ایجاد تحکیم بیشتر بین اقوام شیعه و سنی و ارتباط مشترک سیمای مراکز با شبکه شما در هفته وحدت هم جزو ابتکارات شبکه‌های استانی در هفته وحدت امسال خواهد بود. همچنین قرار است در طول هفته وحدت، شاهد راه‌اندازی جشنواره فیلم‏های سینمایی و موسیقی در شبکه‌های سیمای استانی باشیم.

پوشش رسانه‌‏ای همایش‌‏ها و نشست‌‏های ویژه هفته وحدت از جمله اولین همایش بین المللی با موضوع «نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در تمدن نوین اسلامی» در سالن همایش‏های بین المللی مرکز جامعه المصطفی استان گلستان و نشست هم‏اندیشی علمای اهل سنت و شیعه در مدرسه امام خمینی (ره) گرگان، پوشش رسانه‌‏ای مسابقات برگزار شده استانی در هفته وحدت از جمله مسابقه کتابخوانی نوجوانان و جوانان با مشارکت مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور و مسابقه ارسال عکس و فیلم با موضوع مهواره وحدت و تهیه گزارش و پوشش جشن‌‏ها و مراسم مردمی در هفته وحدت و ایام مبارک ربیع در شهرها و روستاهای مختلف کشور از جمله در دو برنامه «دوربین قم» و «درشهر» از دیگر برنامه‌های ویژه هفته وحدت در شبکه‌های استانی خواهد بود.

رادیوهای استانی نوای همدلی را منتشر می‌کنند

در حوزه صدا هم تولیدات کوتاه رادیویی در توجه به وحدت ملی و اسلامی و بزرگداشت شخصیت رسول گرامی اسلام (ص) در برنامه‏‌های صبحگاهی، خانواده، جوان، عصرگاهی، معارفی و شبانگاهی رادیو و تلویزیون، برجسته نمودن نقاط مشترک فرهنگی بین مسلمانان و برقراری ارتباط زنده با مراکز کردستان، سیستان و بلوچستان و انعکاس فضای این استان‏‌ها در ایام هفته وحدت، طراحی مسابقه‏‌های مختلف از جمله مسابقه عکاسی با موضوع هفته وحدت به همراه تقدیر از نفرات و آثار برتر در رادیونمای استان‌ها، تولید و پخش برنامه‏‌های مشترک و زنده رادیویی بین مراکز دارای قرابت و اشتراکات فرهنگی و مذهبی، تولید ویژه برنامه رادیویی مشترک مرکز خوزستان با مراکز سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، آبادان، بوشهر، بندرعباس و خراسان جنوبی در هفته وحدت، برگزاری مسابقه‏‌های رادیویی از جمله مسابقه پیامکی «خورشید رحمت»، مسابقه میدانی «نام خوش محمد» با حضور در جمع دانش آموزان (با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی) و تولید ویژه برنامه‏‌های طنز به زبان محلی از جمله برنامه نمایشی «عاگول» (خارشتر) ویژه مخاطبان عرب زبان خوزستان در دستور کار بوده است.

استفاده از تولیدات کوتاه رسانه‏‌ای اعم از آنونس، PSA  و وکس پاپ‌ با محوریت وحدت اقوام، حکایت‌ها و داستان‌هایی از سیره اخلاقی و بزرگواری پیامبر اکرم (ص)، محمد (ص) یعنی ...؟» و «محمد (ص) را دوست دارم چون ... و همچنین استفاده از ظرفیت رادیو نما با بارگذاری آیات، روایات، سخنان بزرگان، تصاویر مردمی و آداب و رسوم محلی مناطق مختلف کشور در هفته وحدت و ماه پربرکت ربیع‏الاول از دیگر بخش‌های تدارک صدای استان‌ها در هفته وحدت است.

موسیقی محلی در خدمت وحدت ملی و دینی

در حوزه شعر و موسیقی هم تولید و پخش آثار موسیقیایی به زبان‏‌های فارسی و محلی و در قالب‏‌های سنتی - محلی و همخوانی با حضور خوانندگان و گروه‌‏های سرود در شبکه‏‌های استانی و سراسری در اعیاد و ایام مبارک ربیع‏‌الاول و همچنین اجرای هنرمندان شیعه و سنی به عنوان محورهای اصلی مد نظر قرار دارد.

تولید هزاران محتوای وحدت‌آفرین در فضای مجازی مراکز

فضای مجازی مراکز هم به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت، تولید پادکست، عکس نوشت، استوری موشن، پوستر، گزارش و ویدئوکلیپ را در دستور کار قرار داده‌اند. تقطیع و بارگذاری برنامه‏‌های مناسبتی صدا و سیما در فضای مجازی و راه‏اندازی پویش‌های مردمی از جمله «عهد قرآنی» تلاوت یک صفحه از قرآن کریم، «حب النبی یجمعنا»، «ما امت محمدیم» و «سهم من از صلوات» در فضای مجازی مراکز با هدف نمایش وحدت و همبستگی مسلمانان در کنار بارگذاری احادیث پیامبر (ص) و روایات امام جعفر صادق (ع) در صفحه ویژه وب سایت و فضای مجازی مراکز و ایجاد صفحه ویژه به مناسبت هفته وحدت در فضای مجازی مراکز به مانند سایر مناسبت‌ها از دیگر فعالیت‌های مربوط به این حوزه خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha