جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ سید سلمان حسینی ندوی

ما هیچ اتحادیه‌ای به جز اتحادیه جوامع اسلامی را نمی‌خواهیم. یک اتحادیه اسلامی می‌خواهیم که متشکل از تمامی اقشار مسلمانان باشد. ما شورای امنیتِ اسلامی، بانک‌های اسلامی و حکومت‌ اسلامی می‌خواهیم و خواسته خود را نیز به صورت صریح، شفاف و علنی اعلام می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شیخ سید سلمان حسینی ندوی، رئیس دانشگاه امام احمد بن عرفان شهید هندوستان در سخنانی در وبینار روز اول کنفرانس وحدت گفت: متأسفانه باید گفت که عصر کنونی، عصر منازعات و مناقشات درونی میان مسلمانان است. علت این مسئله هم به دوری از آموزه‌های قرآنی بازمی‌گردد. روزگاری مسلمانان امّت واحده بودند و خداوند متعال نیز همین توصیف را برای آن‌ها به کار برده است. ما در روزگاری شاهد آن بودیم که پیامبر (ص) قبایلی را که با یکدیگر سر جنگ داشتند، به امّت واحده تبدیل کردند. در همین ارتباط، خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید».  خداوند متعال همچنین در کتاب خود عنوان کرده است: «و مانند کسانی نباشید که وحدت خود را از دست دادند و پراکنده شدند و پس از آن که دلایل روشن برای آن‌ها آمد، در باورهای دینی خود اختلاف کردند. اینان هستند که برایشان عذابی بزرگ خواهد بود». بنابراین می‌بینیم که خداوند نیز تأکید دارد که مسلمانان امّت واحده هستند و تفرقه و جدایی میان آن‌ها مردود است.

شیخ حسینی ندوی در ادامه نقطه اشتراک تمامی مسلمانان را اعتقاد به وحدت و یگانگی خداوند و ایمان به پیامبر خاتم (ص) و نیز ایمان به عترت پاک و مطهر ایشان دانست و گفت: مسلمانان باید بدانند که یک دین واحد وجود دارد که تا روز قیامت نیز باقی خواهد ماند. یک کتاب واحد وجود دارد که بر پیامبر (ص) نازل شده است و این آخرین کتاب اسلامی است. مسلمانان بدانند که یک شریعت وجود دارد و آن نیز شریعت اسلامی است که تا ابد باقی خواهد ماند. دین واحد، کتاب واحد و شریعت اسلامی واحد نیز جملگی از مشترکات میان مسلمانان هستند. با این حال، علی رغم وجود تمامی این مشترکات، ما امروز شاهد اختلافات، مناقشات و منازعات میان مسلمانان هستیم، گویی که پیروان ادیان مختلف در حال منازعه با یکدیگر هستند. این همان چیزی است که امّت اسلامی را به سمت وابستگی به خارج، ذلت و سر فرود آوردن در برابر دیگران سوق می‌دهد. امتی که به دنبال تحقق وحدت نباشد، مغضوب خداوند واقع می‌شود و ذلت، سرنوشت آن خواهد بود. برخی کشورهایی که امروز خود را اسلامی می‌خوانند، از طاغوت پیروی می‌کنند و امیدوارند که صهیونیست‌ها اموال، جان‌ها و نوامیس‌شان را حفظ کنند. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «و چون به ایشان گفته شود به سوی آنچه خدا نازل کرده و به سوی پیامبر او بیایید، منافقان را می‌‏بینی که از تو سخت روی برمی‏‌تابند». بنابراین، در این آیه شریفه کاملا واضح است که منافقان از دعوت به سمت خدا و پیامبرش (ص) روی باز گرداندند. این درحالی است که به آن‌ها دستور داده شد تا حکم طاغوت را تکفیر کنند. با این حال آن‌ها چه کردند؟ آن‌ها به خداوند، پیامبر خدا (ص) و نیز به شریعت اسلامی و وحدت اسلامی کفر ورزیدند. کسانی که به خداوند و شریعت اسلامی کفر می‌ورزند، در نهایت ناچارند به طاغوت‌ها و جنایتکاران پناه ببرند. این دست از افراد در نهایت مغضوب خداوند واقع می‌شوند.

رئیس دانشگاه امام احمد بن عرفان شهید با بیان اینکه جوامع اسلامی باید از وضعیت کنونی خود خارج شوند، افزود: پیشرفت و شکوفایی جز با بازگشت به ارزش‌های دوران رسول خدا (ص) و نیز جز با بازگشت به سمت ارزش‌های قرآن کریم و نیز بازگشت به عهد خلفای راشدین، محقق نخواهد شد. ما باید به ارزش‌های گذشته بازگردیم تا بتوانیم در زندگی امروز خود از این ارزش‌ها استفاده کنیم. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «اسلام آن دین حق است». کما اینکه در جایی دیگر می‌فرماید: «هر کس غیر از اسلام دینی اختیار کند هرگز از وی پذیرفته نیست». اکنون سؤالی که وجود دارد این است که ما چه دینی را می‌خواهیم؟ چرا امروز شاهد اصطلاحاتی نظیر تشیع، تسنن، سلفیت و نیز دیگر اصطلاحات مذهبی هستیم؟ چرا این اصطلاحات ایجاد شدند؟ این اصطلاحات باعث ایجاد جدایی و تفرقه می‌شوند. چرا همه مسلمانان پیرامون یک دین یعنی اسلام گردهم نمی‌آیند؟ خداوند متعال به پیامبر (ص) فرمود: «بگو: من مأمورم نخستین کسی باشم که فرمان خدا را گردن نهد». خداوند همچنین در سوره مبارکه «جن» می‌فرماید: «و آنان که اسلام آوردند حقیقتا به راه رشد و صواب شتافتند». خداوند سبحان همچنین به پیامبرش ابراهیم خلیل (ع) فرمود: «ای ابراهیم سر به فرمان خدا فرود آور». ابراهیم نیز پاسخ داد: «از فرمان پروردگار عالمیان اطاعت می‌کنم». از سوی دیگر، خداوند متعال به پیامبر اسلام (ص) فرمود: «و به اهل کتاب و به بی سوادانِ مشرک بگو آیا شما هم تسلیم شده‌اید؟ پس اگر تسلیم شوند، قطعاً هدایت یافته‌اند». آیا خداوند در قرآن کریم پرسیده است سنی شده‌اید؟ آیا پرسیده است که شیعه شده‌اید؟ آیا خداوند در قرآن کریم از اصطلاح خاصی استفاده کرده است؟ خیر اینطور نیست. خداوند متعال در قرآن کریم تنها از اصطلاح اسلام استفاده کرده است.
او همچنین ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم همچنین می‌فرماید: «خداوند نعمت خود را بر شما تمام کرد تا شاید مطیع شده و تسلیم او گردید». کما اینکه خداوند در قرآن کریم فرموده است: «امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را به عنوان دین برای شما برگزیدم». از سوی دیگر، زمانی که حضرت یوسف (ع) در روزهای آخر زندگی خود دعا می‌کرد، خطاب به خداوند می‌فرمود: «پروردگارا، تو تنها مولای من در دنیا وآخرت هستی، مرا مسلمان بمیران و همنشین شایستگان گردان». بنابراین، خداوند تبارک و تعالی همه آدمیان را به اسلام دعوت کرده است و نه به چیزی دیگر.

شیخ حسینی ندوی با ببان اینکه امروز اتحادیه عرب نمی‌خواهیم بلکه اتحادیه جوامع اسلامیمی‌خواهیم، گفت: ما هیچ اتحادیه‌ای به جز اتحادیه جوامع اسلامی را نمی‌خواهیم. یک اتحادیه اسلامی می‌خواهیم که متشکل از تمامی اقشار مسلمانان باشد. ما شورای امنیتِ اسلامی، بانک‌های اسلامی و حکومت‌ اسلامی می‌خواهیم و خواسته خود را نیز به صورت صریح، شفاف و علنی اعلام می‌کنیم. ما هیچ ترس و نگرانی از بیان این خواسته و مطالبه نداریم. ما به صورت علنی برای تحقق و اجرایی ساختن این خواسته گام برمی‌داریم. اصطلاحات مختلف موجب تفرقه و جدایی میان مسلمانان شده‌اند.

وی در ادامه خطاب به مسلمین جهان گفت: اگر می‌خواهید نماینده این دین مبین باشید و اگر می‌خواهید سخن‌تان نافذ باشد و سخنان پروردگار را به همه انسان‌ها ابلاغ کنید، پس باید مسلمان باشید، اسلام را فریاد بزنید و از اصطلاحات تفرقه‌انگیز دوری کنید. بدون شک اگر چنین کاری انجام دهید، می‌توانید وحدت اسلامی را محقق ساخته و شرایطی را رقم بزنید که ملت‌ها به شما به عنوان نمایندگان دین مبین اسلام بنگرند. در این شرایط، دیگران به شما به عنوان نمایندگان دین محمد (ص) و دین اهل بیت (علیهم السلام) خواهند نگریست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha