جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بافت فرسوده

حوزه/ بی شک احیای بافت فرسوده اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خصوص بافت تاریخی آن، زمینه ساز رونق اقتصادی در شهر کریمه اهل بیت(ع) خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شهردار منطقه هفت قم چندی پیش با بیان این که وجود بافت فرسوده فعالیت‌های عمرانی و خدماتی در این منطقه را با دشواری روبرو ساخته اظهار داشت: در شرایط فعلی چیزی در حدود ۹۰ درصد از مساحت۴۶۰ هکتاری منطقه هفت بافت فرسوده است که همین مسأله کار در آن را سخت تر کرده است.

وی با اشاره به این که در دل بافت فرسوده، منطقه بافت تاریخی هم وجود دارد، افزود: در دل همین بافت تاریخی، بافت پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه(س) وجود دارد که هر کدام مراقبت‌ها و ملاحظات خاص خود را دارند.

علیرضا خاکی، مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز اخیراً بیان داشته است: بر اساس تعاریف ارایه شده از سوی شورای عالی شهرسازی بیش از ۱۵۰۰ هکتار از مساحت شهر قم، بافت فرسوده به شمار می رود و بر اساس آمارها و پیمایش صورت گرفته در سال ۹۵، حدود ۳۶۰ هزار نفر در بافت فرسوده قم زندگی می کنند که بخش مهمی از آن اطراف حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) می باشد.

وی همچنین افزود: هم اکنون ۱۱ درصد کل مساحت شهر، جزو بافت فرسوده است که ۳۰ درصد جمعیت در آن زندگی می کنند و این موضوع نشان دهنده تراکم و فشردگی جمعیتی بالا در این مناطق است.

همان طور که این مدیر شهری نیز بیان داشته، چنانچه نگاه هویتی به شهر قم داشته باشیم، ناگزیر از تلاش به منظور ساماندهی بافت فرسوده هستیم، ضمن آن که اساساً مسایل اجتماعی و اقتصادی و ... در این بافت ها به ویژه با توجه به محوریت حرم مطهر ایجاب می کند که در این رابطه برنامه ریزی و حساسیت بیشتری از سوی تصمیم سازان و تصمیم گیران شهرمان وجود داشته باشد.

اساساً ضرورت پرداختن به بافت فرسوده در قم علاوه بر مسایلی که بسیاری از کلان شهرهای کشور به نوعی با آن مواجه هستند، وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) می باشد و این که به اذعان خود مسئولان، سالانه بین ۱۷ تا ۲۰ میلیون زائر و مسافر به این شهر می آیند و از این منظر، اصلاح و بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر، بی شک فرصت های اقتصادی بسیار خوبی برای مردم قم فراهم کرده و زمینه ساز رونق اقتصاد این کلانشهر مذهبی می شود.

البته مسلم است که اجرای مطلوب بازسازی و احیای بافت فرسوده به تنهایی از عهده شهرداری خارج است و لذا تحقق این مهم، نیازمند همگرایی و اجماع دستگاه های متولی استان و حمایت های مالی مناسب می باشد، چه آن که به گفته یکی از مدیران شهری قم، چنان چه با همین دست فرمان و با همین بودجه های محدود بخواهیم در زمینه بافت فرسوده قم علی الخصوص اطراف حرم، کارها را به جلو ببریم، چه بسا در طول یکسال آینده نیز نتوانیم کار را به شکل مورد انتظار به پایان رسانده و حق مطلب را در این زمینه ادا کنیم.

سید مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha