جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کمیسیون  اجلاسیه جامعه مدرسین در اصفهان

حوزه/ در کمیسیون دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین در اصفهان، «رسالت حوزه های علمیه در تولید منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی» بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، با توجه به برگزاری دوزادهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین قم وعلمای بلاد در دی ماه ۱۴۰۰، اولین کمیسیون مربوطه به این اجلاسیه در استان اصفهان با مسئولیت حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی، معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان با حضور برخی از اعضای این کمیسیون، صبح امروز و دستور جلسه «رسالت حوزه های علمیه در تولید منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی» برگزار شد.

در ابتدای جلسه، حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی، مسئول کمسیون «رسالت حوزه های علمیه در تولید منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی»، گزیده ای از بیانیه گام دوم انقلاب پیرامون منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی را قرائت کرد و در ادامه برخی از اعضاء به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون موضوع کمسیون پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین سید امیررضا طاهائی، مدیر جامعه المصطفی العالمیه شعبه اصفهان بیان کرد: راهبرد اصلی و هدف بلند مدت حوزه درگام دوم، تعمیم مرجعیت علمی و معنوی جامعه اسلامی ایران و جوامع اسلامی منطبق بر ارزشهای اسلامی و همسو با بیانیه گام دوم است.

وی در بیان راهکارهای رسیدن به این هدف بلند مدت، اظهار کرد: آسیب شناسی نظریات تجربه شده در گام اول، آسیب شناسی روش های تجربه شده در گام اول، نظریه پردازی های جدید در حوزه ی جامعه و حاکمیت، تولید علوم انسانی بر اساس جهان بینی توحیدی براساس نظریات جدید، تولید مفاهیم جدید در حوزه ی جامعه و حاکمیت، اقناع فکری جامعه اسلامی ایران و جوامع اسلامی و نظریه پردازی در حوزه ی تمدن سازی اسلامی از جمله موارد است.

در ادامه حجت الاسلام قاسم باقریان، امام جمعه زرین شهر دیگر عضو کمیسیون تصریح کرد: در مسائل اجتماعی برای مبلغین نیاز به نظریه پردازی در سطح عالی، متوسط و پائین داریم.

حجت الاسلام هاشمی، مدیر مدرسه امام خمینی(ره) زرین شهر در بیان نقطه نظرات خود عنوان کرد: در تبیین مفاهیم معرفتی باید بیشتر فعالیت کرد، لذا برای تبیین این مفاهیم نیازمندیم نخست شبکه ای عمل کرده، دوم تبیین با دید توحیدی عرفانی و به صورت جهانی باشد، حضور در محیط های دانشگاهی و ارائه مقالات نیز از دیگر نکات است.

حجت الاسلام مجید جلالی، مدیر مدرسه علمیه صدر بازار هم اظهار کرد: باید جامعه مدرسین به این سمت حرکت کند که مانع از اندیشه های انحرافی و ترویج این اندیشه هاتوسط گروه ها گردد.

حجت الاسلام نیازی مدیر موسسه «عصر» و از اساتید کلام نیز خاطرنشان کرد: واژه ای که مکررا در بیانیه گام دوم ذکر شده، «دشمن» است، از مصادیق دشمن جریان فرقه هاست، تعدد فرقه ها آزار دهنده شده بوده، باید برای مقابله با این انحرافات، سیاست، روش و محتوای صحیحی ترسیم کنیم و این وظیفه حوزه علمیه است.

حجت الاسلام و المسلمین الهی دوست از اساتید سطح عالی حوزه علمیه اصفهان هم افزود: جدیت در برپایی کرسی های آزاداندیشی، پاسخ به پرسشهای چالشی مثل «الی المرافق» تبیین شبکه ای، توجه به نخبگان واسلامی شدن هم از موضوعات مهم دیگر است.

در ادامه جلسه، حجت الاسلام کشکولی، مدیر مدرسه حضرت اباصالح(عج) بیان کرد: نیاز به تشکیل دبیرخانه دائمی هست؛ برای کارهای فرهنگی و فکری باید جامعه مدرسین این دبیرخانه را تشکیل و به صورت فصلی و سالی عمل نشود.

وی ابراز کرد: جوانگرایی صورت گیرد، این روزها تقدم تخصص بر تعهد رواج یافته و حال آنکه این دو با هم باید باشد، بلکه تعهد مقدم بر تخصص است.

تحول سیستم آموزشی کشور، حمایت نخبگان، تاسیس یک دبیرستان معارف کنار هر مدرسه علمیه از پیشنهادات حجت الاسلام قدوسی، امام جمعه فلاورجان بود.

در بخش پایانی این جلسه حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان گفت: اهتمام به ممتازین و نخبگان و حمایت ویژه از آنان، برگزاری کرسی های آزاداندیشی و نقد و نظر، تحوّل برنامه آموزشی و متون درسی و تدوین متون درسی در ارزشهای انقلاب، آزادی، استقلال، عدالت و راه اندازی رشته های تخصصی در این زمینه، جهت دهی پایان نامه های حوزوی (برادران و خواهران) و برگزاری کرسی تدریس درس خارج در موضوعات فقه معاصر و فقه نظام از مهمترین اقداماتی است که به صورت پیشنهادی به قم اعلام خواهد شد.

وی اظهار کرد: میدان داری حوزه در علوم عقلی فلسفه و کلام، توجه به پژوهش در حوزه های علمیه (ایجاد پژوهشگاه ها، پژوهشکده ها، تعریف وظایف پژوهشی برای اساتید)، ارتباط حوزه و دانشگاه و تعمیق وحدت این دو نهاد علمی، برخورد جدی با انحرافات فکری روحانیون، توسعه جامعه مدرسین به شهرها و استانها با ایجاد شعب و دفتر و اهتمام حوزه علمیه به آموزش دینی و انقلابی مدیران نظام اسلامی دیگر پیشنهادات است.

«رسالت حوزه های علمیه در تولید منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی» بررسی شد

«رسالت حوزه های علمیه در تولید منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی» بررسی شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha