جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علاسوند

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده توجه به نیروی انسانی را بسیار مهم تر از هزینه‌های غیرانسانی عنوان کرد و گفت: با تمام مشکلات، منابع انسانی حوزه‌های علمیه در مقایسه با کل سیستم‌ها و سازمان‌ها، جزو وفادارترین افراد به سیستم هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم فریبا علاسوند در نشست هم‌اندیشی «اقتضائات نگاه راهبردی به نظام آموزش در حوزه‌های علمیه خواهران» که سه شنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ در سالن آیت الله شرعی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: در بحث مدیریت راهبردی باید اهمیت منابع انسانی مورد توجه باشد.

وی افزود: اهمیت منابع انسانی در یک سیستم به این صورت است که شاید ابزار و ساختمان این سیستم از بین بروند و زوال پیدا کنند، اما نیروی انسانی که چندین سال درس خوانده است، به اندازه یک عمر به سیستم فایده می‌رساند و بسیار ارزشمند است.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران توجه به نیروی انسانی را بسیار مهم تر از هزینه‌های غیرانسانی عنوان کرد و ادامه داد: با تمام مشکلات، منابع انسانی حوزه‌های علمیه در مقایسه با کل سیستم‌ها و سازمان‌ها، جزء وفادارترین افراد به سیستم هستند.

وی منابع انسانی را دارای خلاقیت یا طفره رفتن توصیف کرد و گفت: منابع انسانی ما متفاوت هستند که بخش بزرگی از آن را طلاب تشکیل می دهند، بعد از آن پرسنل و کادر هستند و پس از آن نیز اساتید قرار دارند که حفظ آنها بسیار اهمیت دارد.

خانم علاسوند، هرم اهمیت نیروی انسانی را طلاب، اساتید و بعد کادر و مسئولان عنوان کرد و گفت: امروز نگاه طلاب بسیار مهم است چون اضلاع دیگری غیر از شناخت اسلام و شناساندن اسلام وارد شده است؛ خدمت به ولایت و نظام هم اضافه شده است و چون ما هیچ وقت از آن بدنه استفاده نکرده‌ایم گاهی اوقات این مسئله سبب شده نگاه خود را به عنوان مدیر تحمیل کرده‌ایم.

وی نگاه برخی از مدیران سابق را تنها نقش مادرانه مذهبی برای فرزندان آتی این کشور توصیف کرد و اظهار داشت: این در حالی است که شاید برای مدیران دیگر، یک مادر فعال کنشگر دارای اهمیت بیشتری باشد.

مدیر ناآگاه نمی‌تواند جریانات پیش‌رو را هدایت کند

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: در جاهایی از سیستم، بدنه از مدیران جلوتر هستند و ما به عنوان مدیران حرکت آن‌ها را کند می‌کنیم و باید بدانیم که یک مدیر ناآگاه حتماً نمی‌تواند جریانات پیش‌رو را هدایت کند.

وی با اشاره به مباحث جذب، پرورش، حمایت و همکاری‌ها، اظهار داشت: در بحث جذب، چون ما توان مدیریت راهبردی نداریم، از جذب نخبگان وحشت داریم و سعی می‌کنیم با گزینش پایین‌تر در آموزش این کار را جبران کنیم؛ در حالی که امکان ندارد که آموزش خوب گزینش غیرنخبگی را جبران کند.

خانم علاسوند ادامه داد: گاهی اوقات کسانی که با توان استعدادی فوق العاده جذب می‌شوند، ما آن‌ها را خمود می‌کنیم چون جسارت پرسشگری و مطالبه‌گری به حوزویان داده نمی‌شود؛ طلبه نباید فکر کند که فقط باید یاد بگیرد و درس بخواند.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه مؤمن ذهنی جوال دارد، گفت: با گزینش افراد نخبه می‌توان نخبگی را به سطوح دیگر منتقل کرد.

مدیریت راهبردی، دائما داده و برون‌داد را با هم سنجش می‌کند

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران، مدیریت اینچنینی را مدیریت نرم عنوان کرد و افزود: مدیریت راهبردی مدیریتی است که دائم داده و برون‌داد را با هم سنجش می‌کند؛ چه کسی داخل شد و برای خروج به چه کسی تبدیل شد؟ این نگاه باعث اصلاح روش و سیستم به وسیله مدیر می‌شود.

وی مدیریت راهبردی را دارای روش‌های شکوفاساز دانست و خاطرنشان کرد: در مدیریت راهبردی، مدیر می‌بیند که کدام روش، طلبه را به بهترین فرد تبدیل می‌کند و آن روش را اجرایی می کند.

خانم علاسوند با بیان این که نباید رقابت‌های بین طلاب را خلاف اخلاق بدانیم و مانع آن شویم، ادامه داد: این کاری بسیار اشتباه است، رقابت باید اخلاقی باشد ولی باید باشد.

وی در پایان ادراک ابعاد عملیاتی دانش را مهم ارزیابی کرد و گفت: قرار است طلبه؛ مدرس، مبلغ و پژوهش‌گر شود ولی فرآیندی که افراد باید به این کنشگری برسند چیست؟، مشخص نیست؛ اینکه بدانیم ابعاد عملیاتی ما چقدر است باید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha