جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خطبه فدکیه

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: خطبه فدکیه مجموعه‌ای از معارف تربیتی و اخلاقی در زمینه‌های خداشناسی، معادشناسی، نبوت و بعثت پیامبر اسلام(ص)، عظمت قرآن، فلسفه احکام و ولایت را دربردارد که باید بخش های مختلف آن به ویژه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تبیین شود.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در ایام فاطمیه اظهار داشت: این خطبه دارای معارف ارزشمندی برای حیات معنوی و تربیتی افراد است که از سوی حضرت زهرا(س) بیان شده است.
وی افزود: همه بخش های این خطبه نیاز به تبیین و تفکر دارد و باید برای همه مردم بیان شود تا از آن استفاده کنند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بخش امر به معروف و نهی از منکر در خطبه فدکیه گفت: ایشان فرمودند: امر به معروف را برای مصلحت جامعه، و نیکی به پدر و مادر را برای رهایی از غضب الهی، و صله ارحام را برای طولانی شدن عمر و افزایش جمعیت، و قصاص را وسیله حفظ خون‌ها، و وفای به نذر را برای در معرض مغفرت الهی قرار گرفتن، و دقت در کیل و وزن را برای رفع کم‌فروشی مقرر فرمود.
وی ادامه داد: طبق خطبه این بانو، نهی از شرابخواری را برای پاکیزگی از زشتی، و حرمت نسبت ناروا دادن را برای عدم دوری از رحمت الهی، و ترک دزدی را برای پاکدامنی قرار داد، و شرک را حرام کرد تا در یگانه‌پرستی خالص شوند.
استاد جامعه الزهرا(س) ابراز داشت: خداوند امر به معروف را باعث مصلحت عمومی و نهی از منکر را برای تنزیه دین قرار داد، امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باعث تداوم زحمات انبیا و اولیای الهی است اگر این دو امر مهم را واگذار کنیم یقینا از فرهنگ سعادت بخش الهی بر روی زمین خبری نخواهد بود.
وی با انتقاد از موارد بی دینی در جامعه گفت: اگر امروز بی دینی را در جامعه مشاهده می کنیم به خاطر این است که این ۲ امر دچار اجحاف در بین شیعیان شده است.
درویشی گفت: بعضی ها با اینکه می دانند امر به معروف ضرر مالی و جانی دارد به خاطر اهمیت این دو اصل الهی خودشان را در اجرای این حقیقت به آب و آتش می زنند و از هیچ قدرتی هم هراس ندارند تا این زحمات ائمه اطهار به دست فراموشی سپرده نشود.
وی با اشاره به مراحل امر به معروف و نهی از منکر گفت: در مرحله اول باید وظایف خودمان را بشناسیم و به آن عمل کنیم و در مرحله بعد دیگران را دعوت به معروف و نهی از منکر کرد.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: امر به معروف از واجبات حتمی الهی و از اخلاق انبیا و نیکان عالم مردم را به این فرضیه تاکید می کردند که رشد و تعالی جامعه به این موضوع برمی گردد و قدرت اسلام بالامی رود و کفر و شرک به نابودی منجر می شود.
وی افزود: بسیاری از افراد در این عرصه حضور پیدا کردند ولی چون کاربلد نبودند و راه و روش بلد نداشتند نه تنها به نفع دین تمام نشد بلکه باعث ضرر به دین شد از این رو باید امر به معروف به یک مهربانی مدنی تبدیل شود و نباید نسبت به هم بی تفاوت باشیم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha