جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 1002745
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
فساد

حوزه/ فساد یک پدیده تاریخی است که از ابتدا نیز وجود داشته است. از زمانی که شیطان، آدم و حوا را فریب داد و آنها از بهشت رانده شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، فساد یک پدیده تاریخی است که از ابتدا نیز وجود داشته است. از زمانی که شیطان، آدم و حوا را فریب داد و آنها از بهشت رانده شدند. خداوند نیز طبق آیه‌ای از قرآن کریم به آنها فرمود: «به این درخت نزدیک نشوید، زیرا در این صورت از ستمکاران خواهید بود، اما شیطان آنها را در معرض وسوسه قرار داد».

خوشبختانه خداوند هر دو را بخشید و در نتیجه سرزنشی از این جهت وجود ندارد، زیرا هیچکس مسئول اشتباهات دیگران نیست. با این حال، به نظر می‌رسد که انسان‌ها تمایل فراوانی نسبت به هر چیزی که حرام باشد، دارند.

تنها با مروری کوتاه بر تاریخ زندگانی پیامبرانی همچون حضرت موسی (ع)، حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد (ص)، آنها به ما تصویر روشنی از اخلاق و صداقت که نشانه پیامبران برای مردم در طول تاریخ بوده است، می‌دهند. آنها به ما یاد دادند که با احترام به ارزش‌ها زندگی کنیم. در طول زندگی آنها نمی‌بینیم که برای ثروتمند شدن به دنبال ثروت اندوزی بوده باشند بلکه اگرچه طلب کردن رزق و روزی و به دست آوردن مال اشکالی ندارد، اما بدست آوردن آن به هر قیمتی نیز صحیح نیست.

فساد دیگر به صورت یک مورد تنها ظهور نمی‌کند، بلکه هم اکنون به پدیده‌ای سازمان یافته در کل دنیا تبدیل شده است که از مرزهای دولتی نیز فراتر می‌رود. خداوند متعال در قرآن کریم این‌طور می‌فرماید: «فساد در خشکی و دریا به خاطر اعمالی که مردم انجام می‌دهند آشکار شده است. آیات خود را به آنها نشان خواهیم داد، شاید از فساد توبه کنند.».

باید سیاست‌ها و راهبردهای جامع و سازمان یافته‌ای را برای مقابله با این چنین فسادی پیدا کرد. همچنین برای اطمینان از موفقیت این سیاست‌ها، بخش‌های متعددی از جمله دولت‌، جامعه، رسانه‌ها، سازمان‌های نظارتی و همه دستگاه‌های مسئول باید نقش خود را ایفا کنند. در این راستا، قرآن کریم از ما می‌خواهد که برای رسیدن به چنین هدفی همت و تلاش خود را به کار ببندیم: «برای انجام کارهای نیک و صحیح با یکدیگر همکاری کنید و در فساد روی زمین شریک نشوید».

مبارزه با فساد از خود شروع می‌شود

در مرحله اول خود شما باید در زندگی، رفتاری بی‌عیب و نقص داشته باشید و بدانید که پولی که به طور غیرقانونی به دست آید، دیر یا زود نیز از بین خواهد رفت. سخت‌ترین چیز نیز این است که باید بخاطر هر پولی که از راه نادرست به دست آورده‌اید، در برابر خداوند پاسخگو باشید.

در این رابطه نیز خداوند کریم می‌فرماید: «روزی حلال خود را همانگونه که خداوند قرار داده است، بدست آورید و در زمین فساد نکنید».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha