شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جامعہ عروۃ الوثقی ٰکے بارہویں یومِ تاسیس کی مناسبت سے عظیم الشان اور ملک گیر اجتماع بعنوان نہج البلاغہ و منہج الولایہ کا انعقاد:

حوزه/ به مناسبت دوازدهمین روز تأسیس حوزه علمیه جامعه العروة الوثقی، اجتماع بزرگی با عنوان «نهج‌البلاغه؛ منهج الولایه» در جامعه عروة الوثقی پاکستان برگزار شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به مناسبت سالروز تولد امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) و دوازدهمین روز تأسیس حوزه علمیه جامعه العروة الوثقی، اجتماع بزرگی با عنوان «نهج‌البلاغه؛ منهج الولایه» در جامعه عروة الوثقی لاهور پاکستان برگزار شد که در آن عاشقان امیرالمومنین علیه السلام شرکت کردند.

در این اجتماع بزرگ حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد نقوی مدیر جامعة عروة الوثقی پاکستان و رئیس جنبش بیداری امت مصطفی، دکتر حسین محی الدین قادری رئیس منهاج القرآن پاکستان، دکتر سید طاهر رضا بخاری مسئول ارشد وزارت امور مذهبی و اوقاف پنجاب، حجت الاسلام والمسلمین امین شهیدی رئیس امت واحده پاکستان، لیاقت بلوچ معاون امیر جماعت اسلامی پاکستان، پیر خواجه معین الدین محبوب، دکتر مفتی راغب نعیمی مدیر جامعه نعیمیه لاهور، غلام رسول اویسی، سید هارون علی گیلانی رئیس هدیة الهادی پاکستان، پروفسور ظفر اللهی، و دکتر فرید احمد پراچه به سخنرانی پرداختند.

حجت‌الاسلام سید جواد نقوی، مدیر حوزه علمیه عروه‌الوثقی و رئیس جنبش بیداری امت مصطفی در این مراسم گفت: راه کمال و هدایت بشریت در پیروی از فرمان‌های الهی است و پروردگار جهان، اهل‌بیت را وسیله‌ای برای ارتباط بین بنده و خود و همچنین مخلوقات با همدیگر قرار داده است.

وی در ادامه افزود: تفسیر قرآن، عدالت و تقوا را باید در سیره امام علی جستجو کرد، شخصیتی نورانی که رهبران و پیشوایان از نسل پاکش سرچشمه گرفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد نقوی، تصریح کرد: نهج‌البلاغه برای امت اسلامی منبع حکمت و دانش است، به نحوی که بسیاری از راه‌حل‌های مشکلات امت اسلام را می‌توان در آن یافت.

وی با اشاره به درگیری جوامع امروز اسلامی در رسم و رسومات باطل، افزود: نجات پاکستان در پیروی از نهج‌البلاغه است. این کتاب مسلمانان را از گمراهی و جهالت نجات می‌دهد و باعث رهایی ما از بند غلامی و وابستگی به دیگر قدرت‌ها می‌شود.

مدیر حوزه علمیه عروه‌الوثقی در ادامه تاکید کرد: نهج‌البلاغه دارای اصولی هستند که جهان‌شمول هست و ماورای زمان و مکان همه انسان‌ها را به سرچشمه نور هدایت می‌کند. تهاجم فرهنگی از سوی قدرت‌های خارجی و نظام استکبار تخریب چهره رئوف اسلام و تضعیف اعتقادات است لذا ضروری است برای مقابله با آن از تعلیمات قرآن و منویات اهل‌بیت علیهم‌السلام پیروی کنیم.

دکتر حسین محی‌الدین قادری، رئیس منهاج القرآن، نیز گفت: امام علی(ع) از سوی خداوند به مقام ولایت رسید. بسیاری از اولیای خدا با تأسی و پیروی از راه امام علی (ع) به درجات بلند معنوی رسیدند.

وی در ادامه اظهار داشت: پیامبر خدا امام علی(ع) را مفسر دین اسلام معرفی کرد و همیشه تأکید می‌کرد که امام علی(ع) با قرآن است و قرآن نیز با امام علی(ع) است.

دکتر طاهر رضا بخاری، از مسئولان ارشد وزارت امور مذهبی و اوقاف پنجاب هم بیان کرد: برای رسیدن به درجه بالای علم مادی و معنوی باید به امام علی(ع) عشق‌ورزی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد امین شهیدی، رئیس امت واحده پاکستان نیز در این مراسم گفت: اگر قرآن تجلی خداوند است نهج‌البلاغه نیز تجلی امام علی(ع) است.

علامه مفتی راغب نعیمی، رئیس جامعه نعیمیه لاهور گفت: اجتماع بزرگ امروز که شیعه و سنی را در یک جا جمع کرده است باعث خشم دشمنان شده است. ما اینجا جمع شده‌ایم تا اتحاد و همگرایی خود را به رخ عوامل فرقه‌گرا و دشمنان اتحاد بکشیم.

لیاقت بلوچ، معاون امیر جماعت اسلامی پاکستان نیز گفت: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه یکی از راه‌های غلبه بر ازهم‌پاشیدگی امت اسلامی را کنترل بر نفس و آینده‌نگری بیان کرد. امام علی(ع) مسلمانان را همیشه از فرقه‌گرایی منع می‌کرد.

پیر سید هارون گیلانی از علمای رئیس هدیة الهادی پاکستان هم اظهار داشت: علمای اسلام به دلیل برخی از ملاحظات فرقه‌ای از بیان منزلت و شخصیت امام علی(ع) خودداری می‌کنند در صورتی که شاید فراموش کرده‌اند که شأن و منزلت پیامبر همان شأن و منزلت امام علی(ع) است.

دکتر فرید پراچه از دیگر رهبران جماعت اسلامی پاکستان نیز در این اجتماع بزرگ اظهار داشت: حضرت علی(ع) نمونه کاملی از زهد، تقوا و انفاق بود. نگاهی مختصر به زندگی ایشان به ما نشان می‌دهد که تکیه‌گاه ما در زندگی باید اصول تعیین شده از سوی ایشان باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha