جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ امام جمعه قم گفت: اینترنت باید توسعه پیدا کند، زیرساخت‌ها گسترش پیدا کرده و ظرفیت برای کسب و کار و مسائل علمی و فناوری افزایش پیدا کند، اما در کنار این کارهای ایجابی باید کنترل و مراقبت هم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه نماز جمعه دوم اردیبهشت‌ماه که در مصلی قدس قم برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت علی (ع) عنوان کرد: حضرت علی (ع) در میان اصحاب پیامبر (ص) خورشید، کانون و محور بود و از امتیازهایی برخوردار بود که در هیچ جا و شخص دیگری وجود نداشت.

وی بیان کرد: در میان بیش از هزار فضیلت‌ که در کتاب‌های گوناگون شیعه و سنی به آن اشاره ‌شده است چند امتیاز کاملاً برجسته و بی‌نظیر وجود دارد که یکی از مهم‌ترین این امتیازها، درجه معرفت و دانش بی‌پایان حضرت علی (ع) است که نشانه این دریای معرفت ۵۰۰ خطبه ایشان در توحید، معارف اسلام و حقایق عالم است که بخشی از آن در نهج‌البلاغه ذکر شده است.

وی ادامه داد: امام علی (ع) الگویی از یک حکومت جذاب و درست ارائه کرد، حکومتی که مشروع‌ترین، مقبول‌ترین و عادلانه‌ترین حکومت بود و قواعد الهی در آن حاکم بود.

وی اضافه کرد: امیرالمؤمنین (ع) مظلوم‌ترین شخصیت عالم است، آن قله‌های بلند معرفت در کنار آن الگوی عادلانه حکمرانی، آن قدر مورد ستم قرار گرفت و دسیسه‌ها در کنار هم قرار گرفت که بهترین الگوی حکمرانی که دنیا و آخرت مردم را اصلاح می‌کرد به شکست انجامید.

مدیرحوزه‌های علمیه، دسیسه‌ها و نقشه‌های دستگاه اموی و سفیانی را یکی از  عوامل شکست این حکمرانی دانست و گفت: خط اموی یک کارزار سنگین معرفتی، جنگ ادراکی و فرهنگی سخت در مقابل امام علی (ع) و خاندانش ایجاد کرده بود. این نقشه‌ها قبل از خلافت حضرت علی (ع) شروع شد و بعد از جنگ صفین به اوج رسید.

خطیب نماز جمعه قم اضافه کرد: احادیث مربوط به علی تحریف شد، از احادیث علی(ع) استخراج شده و جایگزین برای دیگران شد و وضع احادیث و شایع پراکنی ها برای این چهره نورانی صورت گرفت تا جایی که برخی در نماز خواندن امیرالمومنین (ع) تردید کردند.

وی بیان کرد: نفوذ و تحریک دشمنان در درون جبهه مولا و در کوفه، تطمیع و خرید شخصیت‌های زخم خورده و دنیا طلب، خریدن هفت اصحاب بزرگ امیرالمؤمنین (ع)، ناامن سازی و هجوم به شهرها از دیگر اقدامات آن‌ها بود.

وی با بیان اینکه کینه‌ورزی و نفاق‌ها به خط علوی در درون جامعه کوفی و شیعی که جود داشت از عوامل دیگر این شکست بود، گفت: کوته‌فکری‌ها، خشک‌ مقدسی‌ها، کسانی که درک واقعی از مسائل نداشتند، آسایش طلبی، ضعف روحیه مقاومت، خیانت خواص و پراکنده شدن شبهات از جمله آن‌ها بود.

آیت‌الله اعرافی در خطبه دوم با اشاره به برگزاری مراسم اعتکاف در ماه رمضان، عنوان کرد: بهترین زمان اعتکاف دهه آخر ماه رمضان است. رمضان یک مکتب تربیت است و نسل جوان باید در پرتو رمضان توان تقوا و خویشتن داری پیدا کند.

وی بابیان اینکه یکی چالش‌هایی که همه مردم و مسئولین باید برای حل آن دست به دست دهند مشکلات اقتصادی است، گفت: طبقه متوسط به پایین، باید معیشت حداقلی را بهره‌مند شود؛ هم راه‌های کوتاه‌ مدت برای حل مشکلات و هم برنامه‌های بلند مدت ضروری است.

مدیرحوزه‌های علمیه گفت: همه باید نگران مسائل فرهنگی باشیم و همه ظرفیت‌های خود را به میدان بیاوریم تا آسیب‌ها را درمان کنیم؛ رواج بی‌بند و باری، افزایش طلاق، کاهش ازدواج و افزایش جرائم در دادگاه‌ها نشانه مرض‌های فرهنگی و اخلاقی در درون جامعه است که همه در آن مسئولیت داریم.

وی افزود: اینترنت باید توسعه پیدا کند، زیرساخت‌ها گسترش پیدا کند و ظرفیت برای کسب و کار و مسائل علمی و فناوری افزایش پیدا کند، اما در کنار این کارهای ایجابی باید کنترل و مراقبت هم باشد.

خطیب نماز جمعه قم، با اشاره به اینکه مشکل آب، آلایندگی، محیط زیست، جمعیت، تخریب منابع طبیعی و جنگل‌های نیز از دیگر مشکلات است، بیان کرد: ۱۵ استان کشور، باید آب را از دریا دریافت کنند که برنامه ریزی‌های این زمینه باید توسعه پیدا کند، به مسئولان نیز تأکید شده است که آب‌رسانی به قم از دریا هم باید در دستور کار باشد.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی رذیلانه قرآن و هتک حرمت به مقدسات اسلام را محکوم می‌کنیم و شایسته نیست که ببینیم کیان معنوی و حرمت‌های امت اسلام توسط یک عده تندرو و افراطی مورد تعرض قرار بگیرد و برخی از مسئولین اروپایی هم از آن حمایت کنند.

وی افزود: همه امت اسلام در ماه رمضان با تأکید بر ارزش‌های اسلامی این حرکت زشت را محکوم می‌کنند و انتظار دارند این حرکت‌ها در دنیا خاموش شود و قدرت‌ها جلو آن را بگیرند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: کشتارهای پیاپی در مساجد افغانستان از حوادث دلخراش، زشت و قبیح است. مسئولیت این ناامنی‌ها با طالبان و کسانی که قدرت را در دست دارند است، در همین دوران کوتاه حکومت تان انواع مظالم و تعارض به نوامیس، مال و جان مردم را شاهد بودیم باید این را کنترل کنید. مجامع بین‌المللی و دیپلماسی کشورمان باید به صورت فعال، این مسئله را پیگیری کند.

وی اضافه کرد: حرف ما درباره فلسطین این است که فلسطینی‌ها باید برگردند و انتخابات برگزار شود و رژیم تبعیض نژادی اسرائیل از میان برداشته شد، امت اسلام یکپارچه در دفاع از آرمان اسلام و فلسطین حضور دارد و روز قدس امسال یک جبهه منسجم را نشان خواهد داد و اسرائیل هم بداند راهی که می‌رود پایانش جز شکست نیست.

امام‌جمعه قم درباره استمرار عهدشکنی‌ها در برجام و غیر برجام، گفت: این‌ها زیاده‌خواهی دارند و منافع ملت ایران را نمی پذیرند و امیدواریم این قدرت‌های زورگو و متجاوز روزی بر سر عقل بیایند؛ اگر بر سر عقل نیایید اراده ملت‌ها بر شما تحمیل می‌شود.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha