پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محمدی

کارشناس برجسته مسائل اعتقادی گفت: قیاس دو حکومت جمهوری اسلامی ایران و حکومت امام علی علیه‌السلام در جزئیات و با تمام ویژگی‌های حکومتی آن زمان درست نیست چرا که گرچه هر دو حکومت در شاخه حکومت اسلامی جای دارند ولی شرایط جامعه امروز خیلی نسبت به گذشته تغییر یافته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام رضا محمدی‌شاهرودی در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی «پاسخ» که با محوریت جایگاه و منزلت امیرالمومنین علیه‌السلام برگزار شد در پاسخ به این سوال که «آیا پذیرش امامت امام علی علیه‌السلام ملاک تقسیم‌بندی بهشت و جهنم است؟» اظهار کرد: تقسیم بهشت و جهنم از روی حساب و کتاب صورت می‌گیرد، اینکه گفته می‌شود شیعیان امیرالمومنین به جهنم نمی‌روند یعنی اینکه در جهنم جاودانه نمی‌شوند ولی اگر گناهی انجام دهند مدتی در جهنم مجازات می، شوند.

وی ادامه داد: یک شیعه امیرالمومنین که گناهانی هم مرتکب شده است ممکن است مثلا ۳٠٠ سال در جهنم بسوزد تا پاک شود.


این کارشناس برجسته مسائل اعتقادی افزود: شیعه بودن به شناسنامه نیست بلکه در رفتار، گفتار، اخلاق و همه جنبه‌های وجودی و زندگی فرد باید بروز و ظهور یابد و رفتار فرد واقعا به امام علی علیه‌السلام شباهت داشته باشد.


حجت‌الاسلام محمدی شاهرودی تشریح کرد: هر فرد باید با تحقیق، بررسی و تامل مکتب تشیع را انتخاب کرده باشد نه اینکه اعتقادات موروثی و تقلیدی را برگزیده باشد.


*اعتقادات بدون تحقیق و موروثی در لحظات آخر عمر ممکن است به باد رود

وی بیان کرد: کسی که ایمان شناسنامه‌ای یا موروثی داشته باشد احتمال می‌رود که شیطان در لحظات آخر عمر وی را گمراه سازد پس تا فرصت باقی است باید برای تحکیم اعتقادات تلاش کرد.


این کارشناس برجسته مسائل اعتقادی بیان کرد: در روایتی از معصومین علیهم‌السلام آمده که درهای بهشت برای ورود بهشتیان هشت عدد است و پنج در مربوط به شیعیان امیرالمومنین علیه‌السلام است.

حجت‌الاسلام محمدی‌شاهرودی تصریح کرد: تصور اینکه غیر از شیعیان کسی به بهشت نمی‌رود هم صحیح نیست چون یک در بهشت نیز مخصوص غیرشیعیانی است که اهل‌ لااله‌الاالله هستند و بغض اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام ندارند.


وی مطرح کرد: کسانی که ایمان راسخ ندارند و هر گاه موقعیتی پیش آمد به گناهان مختلف آلوده می‌شوند باید بترسند از اینکه شیطان در لحظه‌های آخر عمر قبل از مرگ می‌آید و به راحتی آنان را گمراه می‌سازد و ایمان آنان را سلب می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اینکه برخی می‌گویند تقسیم کننده بهشت و جهنم امام علی علیه‌السلام است پس شیعه هر چه گناه کند باز به بهشت می‌رود اشتباه است بلکه باید گفت چون شیعه از امام‌ علی علیه‌السلام پیروی می‌کند پس باید عفت، حیا و تقوا بیشتری به خرج دهد و از گناه دوری کند.

حجت‌الاسلام محمدی‌شاهرودی عنوان کرد: تمام محورهای مکتب تشیع برپایه عقل است و می‌توان گفت عاقلانه‌ترین مذهب و مکتب تشیع است.


*امیرالمومنین علیه‌السلام همواره برای رسیدن به زمامداری جامعه مسلمانان تلاش می‌کرد


وی در پاسخ به این سوال که « چرا با وجود اینکه گفته می‌شود ولایت از آن خداوند است امام علی علیه‌السلام در ابتدا برای رسیدن به زمامداری حکومت مسلمانان مقاومت نمی‌کرد و بعد از عثمان هم حکومت را نمی‌پذیرفت؟» گفت: امامت فقط حکومت کردن نیست بلکه امام در هر حالی امام است حتی اگر نتوانسته باشد به تشکیل حکومت دست باید.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حکومت سه رکن اصلی دارد که شامل مردم، حاکم و قانون می‌شود افزود: وقتی مردم در میدان نباشند چگونه می‌توان به زمامداری حکومت رسید! درست نیست گفته شود امام علی‌ علیه‌السلام تلاش نکرد بلکه بسیار تلاش کرد، بارها به در خانه مهاجرین و انصار رفت و سخنرانی کرد ولی کلا سه نفر به او پیوستند و از او حمایت کردند، با حمایت تنها سه نفر چگونه می‌توان به حکومت رسید.

حجت‌الاسلام محمدی‌شاهرودی ادامه داد: بعد از عثمان هم که مردم از امام علی علیه‌السلام درخواست کردند حکومت را به دست گیرد به این دلیل امام ابتدا نپذیرفت و چند روز به آنان مهلت اندیشه داد که از روی تعقل و تفکر تصمیم بگیرند نه از روی احساس و جو زدگی.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا مقایسه حکومت جمهوری اسلامی ایران با حکومت امیرالمومنین علیه‌السلام مقایسه درستی است؟» گفت: حکومت اسلامی شاخصه‌های خاصی دارد پس از این جهت قیاس این دو حکومت با یکدیگر صحیح است چون هر دو در شاخه حکومت اسلامی جای دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: قیاس دو حکومت جمهوری اسلامی ایران و حکومت امام علی علیه‌السلام در جزییات و با تمام ویژگی‌های حکومتی آن زمان درست نیست چرا که شرایط جامعه خیلی نسبت به گذشته تغییر یافته است، زندگی‌ها توسعه پیدا کرده، تکنولوژی به سراسر نقاط رسیده است و ...


*ضرر خائنان داخلی همواره بیشتر از خائنان خارجی بوده است

حجت‌الاسلام محمدی شاهرودی تشریح کرد: شاخصه‌های حکومت اسلامی مشخص است و هر حکومتی این ویژگی‌ها را داشته باشد اسلامی محسوب می‌شود ولی در ویژگی‌های جزئی امکان‌پذیر نیست که همه حکومت‌های اسلامی مطابق حکومت امام علی علیه‌السلام باشند.

وی مطرح کرد: زمانی که فساد به صورت سیستماتیک در یک حکومت وجود داشته باشد آن دیگر حکومت اسلامی نیست ولی اگر در بدنه حکومت به ندرت افرادی باشند که غیرآشکارا فساد و اخلال ایجاد می‌کنند اینگونه نمی‌توان گفت که حکومت فسادزده است یا اسلامی نیست چرا که فساد به این شیوه همه جا و در هر زمانی حتی زمان پیامبر صلوات‌الله‌علیه و امام علی علیه‌السلام نیز بوده است.


این استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: شاخه‌های فساد باید سریع بریده و سوزانده شود تا قبل از اینکه تمام شجره طیبه حکومت اسلامی را آلوده نساخته است.

حجت‌الاسلام محمدی شاهرودی عنوان کرد: مسوولانی که فساد، اختلاس، دزدی و خیانت می‌کنند و مسوولیت را امانت الهی نمی‌دانند به درد حکومت اسلامی نمی‌خورند و باید حذف شوند.

وی تصریح کرد: ضرر خائنان داخلی همواره خیلی بیشتر از خائنین خارجی بوده است، این‌ها را نمی‌توان تطهیر کرد.

انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha