پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام میرزامحمدی

حوزه/ حجت الاسلام میرزامحمدی گفت: امامت نه به معنای خلافت، بلکه به معنای هدایت است و برای تبیین الگوی امامت باید از غدیر شروع کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام محمد میرزا محمدی، در نشستی با حجت الاسلام رضا غلامی، قائم مقام بنیاد هدایت، با بیان اینکه ما در مفهوم امامت با سایر فرق اختلاف ماهوی داریم گفت: مدل امامت در تعریف، مختصات، ماهیت و لوازمات امامت با دیگر مدل ها متفاوت است. حکمرانی را اهل سنت هم دارند اما نقطه آغاز این است که امامت چیست.

حجت الاسلام میرزامحمدی اظهار کرد: اگر این مدل فقط ناظر بر حکمرانی جامعه و ارتباط با سرشاخه حکمرانی که ولایت فقیه است باشد. حلقات مفقوده ای اینجا خواهیم داشت. ما اگر ماهیت امامت را نشناسیم ولی فقیه را هم به طریق اولی نمی شناسیم. وجه مشروعیت ولی فقیه را از بالا به پائین ترسیم می کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم دو مدل حکمرانی وجود دارد و مدل سومی وجود ندارد. یکی مدلی است که در سقیفه پیاده شد. همه مدل هایی که در شرق و غرب پیاده شده است همین مدل است و تنها اسم آنها عوض شده است و رسم آن امارت بنی امیه است و مدل دوم مدل غدیر است.

حجت الاسلام میرزامحمدی خاطرنشان کرد: در مدل حکمرانی غدیر هر آنچه در سیاست، تعلیم و تربیت، در اقتصاد و سیاست و نظامات حکومتی می بینیم برگرفته از این نکته است که «الامامة هی الهدایة». تمام غایت و چشم انداز ما اینجا است. و برای تبیین الگوی امامت باید از غدیر شروع کنیم.

وی عنوان کرد: ما هنوز هندسه غدیر را نمی دانیم و هنوز امامت الهیه را در هندسه آفرینش فهم نکرده ایم. دایره حکمرانی خلیفة الهی امام زمین است، اما نه اینکه فقط جامعه هدف آن انسان ها باشد، بلکه جامعه هدف او کل نظام آفرینش است. از این مدل امامت شاخه به شاخه تنزل می کنیم و به مدل ولایت فقیه و حکمرانی جامعه اسلامی می رسیم.

حجت الاسلام میرزامحمدی یادآور شد: اگر هدف الگوی امامت را خدمات اجتماعی بگیریم با آفت هایی مواجه خواهیم بود، بنابراین قبل از اینکه مردم قیام به قسط کنند و عدالت اجتماعی محقق شود مردم باید به تربیت امام محور برسند و این تربیت فقط در مدل غدیر محقق می شود. در حال حاضر همه فرق اسلامی حتی لائیک ها و یهودی ها ان جی اوهای خدمت به خلق دارند و خیلی سازماندهی قوی تری نسبت به ما دارند. اگر کار به همین خدمات اجتماعی ختم شود تفاوت ما با این گروه ها و فرق دیگر در چیست؟ امتیاز ما نسبت به سایر ادیان چیه خواهد بود؟

وی با بیان این نکته که برخی از سیاسیون در دوره ای ولایت فقیه را دیکتاتور معرفی کردند، گفت: دلیل این امر این بود که این افراد امامت را نفهمیده اند. اگر کسی مدل امامت را نفهمد مدل حکمرانی امامت را هم نمی فهمد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha