چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دیدار استاندار قم و مسئولان شهرسازی با آیت الله محسن اراکی

حوزه/ استاندار قم به همراه مسئولان ستاد حوزوی مسکن و شهرسازی اسلامی با آیت الله اراکی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، استاندار قم به همراه مسئولان ستاد حوزوی مسکن و شهرسازی اسلامی با آیت الله اراکی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه دیدار کردند که مشروح گفت و گوی این جلسه بدین شرح است:

* آیت الله اراکی:
شهر اسلامی یعنی شهری که با موازین فقه اسلامی سازگار باشد. هویت یک جامعه را سبک شهری اش می سازد یعنی در یک جامعه ای که هویت خاصی دارد این هویت خاص نمی تواند با سبک معماری شهری و تنظیم زندگی شهری با هم در تضاد باشند و هماهنگ نباشند.

اسلام تعلیمات و احکام گسترده ای درباره سبک زندگی شهری و معماری شهری دارد.

با دغدغه استنباط دستورات اسلامی در حوزه عمران شهری ما کتابی به نام فقه عمران شهری نوشتیم که به پیشنهاد شهردار وقت درسهایش در حوزه علمیه برگزار شد و ثمره آن درسها تربیت نیروی مناسب و چاپ کتاب فقه عمران شهری است.

کلام اصلی ما این است که اگر شهری که اسلام می خواهد، ایجاد کنیم، بسیاری از بیماری های روحی و جسمی از بین می رود.
بخش عمده ای از انحرافات اخلاقی و معنوی که الی ما شاء الله زیاد است می تواند محصول سبک شهرسازی و مسکن سازی غلط باشد؛ از طرفی می توان گفت این همه سرطان و کلسترول و مرگ و میرهایی که نتیجه بیماری هاست، محصول همین سبک زندگی غلط شهری است.

حال که دولت اسلامی است و سعی دارد با موازین اسلامی پیش برود و امروز بصورت جدّی وارد عرصه خانه سازی شده است، لازم است طرح شهر و مسکن اسلامی پیگیری جدی شود.
درخواست ما این است که چند شهر بر وفق معیارهای شهر اسلامی که روی آن کار شده و نیرو تربیت شده بنا شود به عنوان شهر پایلوت که معیار شهرسازیها در جهان اسلام و بلکه در کل دنیا قرار بگیرد.

امروز مهندسین ما توانستند طرح شهر اسلامی که در فضای علمی و فقهی تولید شده را به ماکت و نقشه های سه بعدی تبدیل کنند و کاملا آماده برای اجرایی کردن طرح شهر و مسکن اسلامی هستند.
این طرح قطعا در فضای عملیاتی و اجرایی جواب خواهد داد و ان شاءالله نقاط دیگر کشور هم از این سبک تقلید خواهند کرد و معتقدیم حتی اروپایی ها در اجرای این طرح از ما سبقت می گیرند.

پیشنهاد ما تشکیل یک کمیته مشترک بین مهندسین و فقهایی که این طرح را کاملا تلقی کردند و نیز اعضای استانداری و شهرداری می باشد که این مسئله را عملیاتی و اجرایی کنند.

* حجت الاسلام صرامی:

آیت الله اراکی سالیانی ست بخاطر شدت دغدغه ای که نسبت به شهر اسلامی داشتند کرسی فقه عمران شهری را در حوزه راه انداختند.
دغدغه شهر اسلامی یک دغدغه بسیار پرطرفدار در بین جامعه علمی و حاکمیتی ماست؛ چون در میان مومنین بسیار طرفدار دارد و مورد اقبال بسیار زیادی در بین عموم مردم است.
دولت همت کرده است و حرکت بزرگی در بحث نهضت ملی مسکن دارد اتفاق می افتد و بار زمین مانده را به دوش می کشد؛ در این بین باید این حرکت استاندارد اسلامی شود و مطابق با شاخص ها و معیارهای شهرسازی اسلامی باشد.

ما آموزه های فقهی و وحیانی بسیاری در این زمینه داریم و به لطف خدا مهندسین کارآزموده خوبی در این زمینه تربیت شده اند که توان اجرای یک شهر اسلامی پایلوت را داریم.

* حجت الاسلام هدایت:
پیرو فرمایشات آیت الله اراکی که نه تنها مسلمین بلکه تمام دنیا اقبال دارند، می خواستم بگویم اینجانب در دولت قبل خلاصه ای از کتاب فقه عمران شهری به همراه نقشه هایی که مهندسین محترمی که در درس فقه عمران شهری شرکت داشتند، طراحی کرده بودند در پژوهشگاه وزارت مسکن در بین معاون وزیر و مهندسین وقت ارائه دادم که مورد استقبال معاون وزیر محترم وقت و همچنین مهندسین طراز اول کشور واقع شد و می گفتند اگر سلبریتی ها و سرمایه داران دنیا بفهمند اسلام چنین طرحی دارد، سرمایه خود را در این مسیر خرج می کنند و خودشان در پی ایجاد شهرهای اسلامی بر می آیند؛ چون حقیقتا این نقشه و طرحی که اسلام بیان کرده همان آرمان شهری است که مردم دنیا در پی زندگی در آن هستند.

در نشست استاندار قم با آیت الله اراکی درباره مسکن سازی اسلامی چه گذشت؟

* شاهچراغی، استاندار قم:

اصل موضوع کاملا مورد قبول است اما نکته مهم، راه کارهای عملیاتی و اجرایی آن است. باید برای شیوه ورود و کارهای اجرایی و عملیاتی آن بحث کنیم.

اخیرا دستور احداث قریب به ۲۰ شهر از سوی رئیس جمهور محترم صادر شده است و باید ببینیم بر اساس چه طرحی قرار است ساخته شود.

امیدواریم این شهرها به نحوی ساخته شود که تمام مردم بتوانند از آن استفاده کنند.


* آیت الله اراکی:
یکی از اساسی ترین بنیادهای معماری غربی، جذب سرمایه و کار اقتصادی و سودآوری است. هدف خدمت به جامعه نبوده است. غربی ها دنبال این بودند که برای سرمایه دار بیشتر سود ایجاد شود.

در مسئله برج سازی و مرتفع سازی هم سود سرمایه دار لحاظ شده است نه نفع عموم مردم؛ آنان به دنبال صرفه جویی در زمین بوده اند تا با کمترین سرمایه، بیشترین برداشت را داشته باشند؛ ما اینگونه نگاه نمی کنیم؛ بلکه باید نفع عموم مردم در نظر گرفته شود نه نفع نظام سرمایه داری که بیست درصد سرمایه گذاری کند ولی صددرصد سود ببرد.
ما معتقدیم به نحوی باید برنامه ریزی شود که حتی طبقه فقیر بتوانند از این خانه ها استفاده کنند و این مسئله می تواند با تسهیلات دولتی برای قشر محروم باشد.
همچنین نوع مصالحی که در ساختمان به کار می بریم، می تواند مصالح مقاوم و ارزان قیمت بدون ضررهای روحی و بدنی باشد.
یکی از مهمترین پیشنهادات ما پایش امکانات درون شهری برای بکارگیری ایجاد یک محله و شهرک اسلامی است. ما زمین های بسیاری در درون شهر داریم که موقعیت بسیار خوبی برای ایجاد مسکن های اسلامی دارند که متاسفانه معطل مانده اند و استفاده مناسب نمی شود.
احیاء بافت های فرسوده هم مسئله خیلی مهمی است که می توانید با پیشنهاد طرح های تشویقی مناسب، احیای مناسب این بناها هم توسط خود مردم انجام شود.


* شاهچراغی، استاندار قم:

بله نسبت به این موضوع طرح و برنامه داریم. در حال حاضر در حال احصاء زمین های دولتی هستیم و با برخی از ادارات نیز صحبت شده است که مثلا فلان اداره پنج هکتار زمین دارد؛ اما نیاز او یک هکتار است و با مابقی زمین برای کارکنان خود با اولویت اعضای خود آن اداره، مسکن سازی داشته باشد.


* مهندس آرامی عضو ستاد حوزوی مسکن:
ما در پیچ تاریخی هستیم؛ اگر قم رعایت کند، منشأ تحول پیشران کل کشور خواهد شد؛ اما اگر قم رعایت نکند، فرصت و ظرفیت ایجاد معماری و شهرسازی اسلامی رو به نابودی می رود.
پیشنهادهایی طراحی شده که فراتر از ظرفیت امروز استان نیست. خواسته های ما با داشته های استان هم سنخ است. اگر ما به لحاظ آبرو، علمی و عملی هزینه نکنیم، معضل هایی که در گذشته در حوزه مسکن سازی داشتیم، دوباره تکرار می شود.
قم باید نماینده شاخص های مسکن اسلامی باشد و این امکان پذیر است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابرام IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    0 1
    درود خدا بر علمایی که نیاز های روز مردم و جهان پیچیده امروز را می‌بینند و تلاش میکنن جواب اسلام را با هزاران زحمت به دست آورده و تبیین کنند بنده به سهم خودم دست بوس این علما هستم الحمد امروزه درصد بسیاررررر بالایی از علما و طلاب همین جهت گیری را دارند