جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهید بهشتی

حوزه/ مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان قم تصریح کرد: شجاعت و بصیرت آیت الله شهید بهشتی در دفاع از انقلاب و اسلام، الگویی ماندگار برای همه طلاب و فضلای انقلابی است.

حجت الاسلام اسماعیل امیرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت این شهید والامقام و مظلوم انقلاب اسلامی که از ایشان به عنوان معمار دستگاه قضایی در نظام جمهوری اسلامی ایران، یاد می شود، اظهار داشت: آیت الله دکتر بهشتی حقیقتاً چهره ای بود که به سان ستاره ای فروزان در آسمان انقلاب اسلامی درخشید و در عرصه های مختلف همچون مدیریت انقلابی، اجتهاد، تفکر دینی، سیاست، قضاوت و ... هم شجاع و بصیر بود و هم این که در دفاع از انقلاب اسلامی و دین و مکتب از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

وی افزود: شهید بهشتی، شخصیتی بود که علم و اجتهاد خویش را با تفکر اصیل اسلامی در هم آمیخت و این دو را به زیور تعهد به اسلام آراست، چه آن که علمش در عین حالی که به اندوخته های حوزه ای محدود نشد و مکتب های گوناگون علمی و فلسفی و غرب را در بر گرفت هرگز با رسوبات این مکتب ها آمیخته نگشت.

وی با بیان این که این شهید مظلوم همواره نسبت به انحرافات، حساس و هوشیار بود، گفت: یکی از دلایل مظلومیت ایشان آن بود که به هیچ وجه حاضر نشد با کسانی که می خواستند انقلاب اسلامی را به انحراف بکشانند، سازش و مماشات کند و لذا این بزرگوار مظلومانه به راه خود ادامه داد و لحظه ای از تلاش و کوشش باز نایستاد.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) با یادآوری این مظلومیت در کلماتی پر معنا تأثر خویش را از این بابت بیان نموده و گفتند: " آنچه که من راجع به ایشان متاثر هستم شهادت ایشان در مقابل او ناچیز است و آن مظلومیت ایشان است. ایشان مورد هدف اجانب و وابستگان به آنها در طول زندگی بود. تهمت های ناگوار به ایشان زدند..."

وی ادامه داد: همان گونه که امام امت فرمود، شهید بهشتی همواره چون خاری در چشم دشمنان بود، چرا که وجودش سبب انزوای دشمن و رسوایی مخالفان بود و لذا آنها از این واهمه داشتند که مبادا منطق این عارف عابد و عالم عامل سرکوبشان کند و پوچی آن ها را برای مردم عیان سازد.

حجت الاسلام امیرزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم بازخوانی اندیشه و تفکر شهید بهشتی که ریشه در معارف و آموزه های اسلام ناب محمدی(ص) داشت، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به بینش و اندیشه بزرگانی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری که همگی از بهترین شاگردان امام راحل بودند نیاز داریم و به خصوص طلاب و فضلای انقلابی در مسیر دفاع از آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی و دین و مکتب باید به این الگو ها و اُسوه ها تأسی بجویند.

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در خصوص این عالم بزرگوار و مجاهد انقلابی می فرماید: "شهید بهشتی یکی از آن شخصیت هایی بود که یک حالت ویژه در آنان مشاهده می شود، یک برجستگی در او بود که با گذشت زمان بیشتر مشهود گردید، او فکری بلند، مغزی قوی و فعال داشت علاوه بر این دارای اراده و روحیه ممتازی بود، بر احساسات خویش غلبه داشت و فردی متفکر بود تا احساساتی، اگر چه گاهی اوقات احساسات او هم جمعیت میلیونی را به جوش می آورد، اما در همان وقت هم می توانست مطمئن باشد که دارد منطقی حرف می زند، محاسبه شده سخن می گوید، آقای بهشتی را سالهای طولانی می شناختم و سال ها هم با یکدیگر همکار و همفکر بودیم، مردی شدیداً متعبد بود یعنی دین و شریعت را از بن دندان قبول داشت. با کمال خلوص و صمیمیت عامل به شرع و معتقد به دین بود، از تظاهر، ریاکاری از کارهایی که برخلاف خلوص هست شدیداً بیزار و روی گردان بود "

وی گفت: از نگاه شهید بهشتی، انسان مخلوقی حق گرا و کمال جو است، به این معنا که این استعداد و قابلیت در او وجود دارد که در مدار حق قرار گیرد و به مقابله با جریان باطل بپردازد. از نظر ایشان، آدمی واجد خمیرمایه ای است که به راحتی می تواند، با حق مطلق سازگاری کند و فطرت او طوری است که حق گرایی را در وجودش طبیعی می سازد.

مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان قم خاطرنشان کرد: از نگاه شهید بهشتی، هدف از انقلاب اسلامی، زمینه سازی برای تحول و دگرگونی در انسان ها به منظور حرکت بر مدار حق و مقابله با جریان ظلم و فساد و تبعیض است.

وی افزود: در یکی از گفتارهای ایشان تأکید می کند که انسان موجودی چند بُعدی با استعدادهای متنوع و فراوان است و نه تنها از لحاظ جسمی، بلکه از نظر روحی نیز بر دیگر موجودات امتیاز و برتری دارد؛ به همین خاطر در بوته ی آزمایش است و چون خداوند او را شنوا، بینا، انتخاب گر، آگاه، عامل و مختار آفریده، از وی می خواهد به نیکی و نیکویی گرایش پیدا کند و در مدار حق باشد.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: بر این اساس ایشان، اعتقاد ویژه ای به اختیار و آزادی انسان داشت تا با شناخت و آگاهی و بصیرت بتواند به دنبال حق و حقیقت برود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha