جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سلاح لیزری

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دیدار محرمانه مقامات اسرائیل و عربستان برای سلاح پرتو آهنین لو رفت

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که مسئولان اسرائیلی درصدد جلب رضایت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای تحویل سامانه‌های پدافند هوایی به چند کشور عربی از جمله عربستان سعودی هستند. این شبکه گزارش داد که این طرح شامل تحویل سامانه پدافند هوایی لیزری پرتو آهنین (Iron Beam) به امارات و عربستان سعودی است. سیستم سلاح لیزری Iron beam ساخت شرکت سامانه‌های دفاعی «رافال» برای نخستین بار در نمایشگاه هوایی سال ۲۰۱۴ سنگاپور به شکل یک پوستر نمایش داده شد و ۲۶ فروردین سال جاری ارتش رژیم صهیونیستی از آزمایش موفقیت آمیز آن خبر داد. «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هفته گذشته اعلام کرد: « اسرائیل در حال ایجاد یک ائتلاف دفاع هوایی-منطقه‌ای تحت حمایت ایالات متحده است و ممکن است با سفر «جو بایدن» در ماه آینده تقویت شود».منابع آگاه به روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کردند: « مسئولان اسرائیلی و کشورهای عربی در خصوص روش‌های اطلاع‌رسانی سریع هنگام شناسایی تهدیدات هوایی به توافق اصولی دست یافتند.در حال حاضر، این اطلاع‌رسانی‌ها از طریق تلفن یا رایانه انجام می‌شود».در این نشست « آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم اسرائیل و «فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان حضور داشتند. جو بایدن، ماه آینده سفر سه روزه‌ای به منطقه خواهد داشت و مهم‌ترین محور این سفر، دیدار با مقامات عربستان سعودی و پس از آن رژیم صهیونیستی عنوان شده است. گانتز همچنین افزود که امیدوار است جو بایدن در این سفر «گام دیگری به جلو» در زمینه همکاری منطقه‌ای بردارداخیرا رسانه‌های عبری از تلاش‌های محرمانه رژیم صهیونیستی برای به سرانجام رساندن پرونده عادی سازی روابط با عربستان سعودی پیش از سفر جو بایدن به منطقه پرده برداشتند. این درحالی است که طی چند هفته گذشته عربستان به طور علنی حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیلی باز کرده است و در همین مدت کوتاه چندین بار هواپیماهایی از مبدا تل‌آویو در فرودگاه ریاض به زمین نشسته‌اند. این هواپیماها تجار، فعالان اقتصادی و مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی را به ریاض منتقل می‌کنند. روزنامه «اسرائیل هیوم» در این چارچوب اعلام کرد که ریاض قرار است در ازای موافقت تل‌آویو با انتقال حاکمیت جزایر «تیران» و «صنافیر» از مصر به عربستان سعودی، حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیل باز کند. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز در مقاله‌ای با عنوان سفر بایدن به عربستان و دیدار وی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اعلام کرد که دو عامل برای سفر بایدن به عربستان وجود دارد. اول اینکه در وهله نخست جنگ در اوکراین موجب شده تا آمریکا برای تنظیم بازار نفت نیاز شدیدی به کمک عربستان داشته باشد. اما عامل دوم نیاز اساسی اسرائیل به بایدن جهت عادی سازی روابط با عربستان است.

منبع: تسنیم

زنگ ماراتن کنکور ۱۴۰۱ به صدا درآمد

هم اکنون کنکور سراسری ۱۴۰۱ در رشته هنر آغاز شده است و ۱۶۱ هزار و ۳۷۸ داوطلب در آن شرکت می کنند. در کنکور سراسری امروز (چهارشنبه) ۸ تیر آزمون هنر برگزار می شود و ۹ تیر آزمون ریاضی و انسانی، ۱۰ تیر آزمون تجربی و ۱۱ تیر آزمون زبان خارجه برگزار خواهند شد. کنکور سراسری ۱۴۰۱ در تاریخ هشتم تا یازدهم تیر با شرکت یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب برگزار خواهد شد و نسبت به سال گذشته ۱۲۱ هزار و ۱۶۶ نفر افزایش داوطلب داشته ایم. این آزمون در ۴۱۷ شهرستان کشور برگزار خواهد شد و ۱۷ حوزه در ۱۵ کشور خارجی برگزار می شوند و جمعا حوزه های امتحانی کنکور در ۴۱۷ شهر ۵۹۸ حوزه خواهند شد و نهایتا در ۶۱۵ حوزه امتحانی کنکور سراسری برگزار خواهد شد. ۲۹۱۱ حوزه های فرعی کنکور سراسری برای سال ۱۴۰۱ داریم و کارت ورود به جلسه کنکور از روز پنجشنبه ۵ تیر در سایت سازمان سنجش توزیع شد و برخی داوطلبان که ۲ تا ۳ رشته را انتخاب کرده اند، باید به همان میزان هم کارت دریافت کنند. در گروه ریاضی و فنی ۱۴۵ هزار و ۶۱۵ داوطلب، گروه تجربی ۵۷۴ هزار و ۷ ۵۱ داوطلب و گروه انسانی ۴۱۲ هزار و ۵۲۵ داوطلب شرکت کرده اند که تعداد متقاضیان آن افزایش یافته است و به تعداد داوطلبان علوم تجربی در حال نزدیک شدن است. در گروه هنر ۱۶۱ هزار و ۳۷۸ شرکت کننده و در زبان های خارجی ۱۹۴ هزار و ۹۵۱ نفر داوطلب داریم؛ ۹۱۵ هزار و ۴۱ داوطلب خانم و ۵۷۴ هزار و ۱۷۹ داوطلب آقا در کنکور سراسری شرکت کرده اند. ۶۱ درصد داوطلبان کنکور امسال خانم و ۳۹ درصد آقا هستند. آمار داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۱ در رشته ریاضی ۲۸ درصد، در رشته علوم تجربی ۳۸ درصد، زبان خارجه ۱۳ درصد، هنر ۱۱ درصد و علوم انسانی ۲۸ درصد است. کمترین سهم متقاضیان کنکور امسال در رشته هنر با ۱۶۱ هزار و ۳۴۳ داوطلب و بیشترین در رشته تجربی با ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ شرکت کننده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سِرورهای رژیم صهیونیستی هک شدند

سرورهای رژیم صهیونیستی از خاک عراق هدف حمله سایبری قرار گرفت. سرورهای وب سایت شرکت اطلاعات دیجیتال صهیونیستی سلبرایت "Cellebrite" هدف حمله سایبری از خاک عراق قرار گرفتند. به نقل از صابرین نیوز، گروه‌های هکری "ALtahrea" و "۱۸۷۷ Team" مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته‌اند. هکرهای مسلمان این اقدام را در پاسخ به ادامه اقدامات توحش گونه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسظین انجام دادند. تاکنون هیچ مقام صهیونیست درباره این حمله سایبری اظهار نظر نکرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عملیات استشهادی قدس اشغالی را در رعب فرو برد

منابع محلی حاضر در شهر قدس اشغالی از شنیده شدن صدای تیراندازی در اطراف مسجدالاقصی خبر دادند. خبرگزاری شهاب به نقل از این منابع خبر داد که پس از تیراندازی، نظامیان اشغالگر صهیونیست، بخش قدیمی قدس اشغالی و مسجدالاقصی را بستند. نظامیان صهیونیست به محوطه مسجد «قبه الصخره» نیز یورش بردند. شهاب به نقل از منابع عبری خبر داد که در جریان یک عملیات با چاقو، یک نظامی صهیونیست زخمی شده است.

منبع: مهر

رئیس‌جمهور عازم ترکمنستان شد

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی امروز (چهارشنبه) برای شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر در رأس هیئتی عالی رتبه عازم ترکمنستان شد. گسترش ترانزیت میان پنج کشور ساحلی و احیای مسیر شمال به جنوب خزر یکی از مهمترین موضوعات این اجلاس است. رئیس جمهور ۶ آذر سال گذشته به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به ترکمنستان (عشق‌آباد) رفته بود. وزیر امورخارجه کشورمان نیز روز گذشته در نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه اجلاس خزر در عشق آباد شرکت کرد.

منبع: مهر

نفس های سد آبشینه به شمارش افتاد

سد خاکی آبشینه در ۱۵ کیلومتری شرق شهر همدان واقع شده است که از سرریز سد اکباتان و رودخانه آبشینه تغذیه میشود. این سد محلی است برای استراحت پرندگان مهاجر. متاسفانه به علت خشکسالی اخیر وعدم بارش کافی باران این سد روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و نفس‌های آخر را می‌کشد.

منبع: مهر

تیراندازی در مدارس آمریکا چند برابر شد

بر اساس گزارش جدیدی که روز سه شنبه منتشر شد، تیراندازی در مدارس آمریکا طی سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۱ به بالاترین میزان در ۲۰ سال گذشته رسیده است. بر اساس گزارش ۳۱ صفحه‌ای منتشر شده توسط مرکز ملی آموزش و پرورش، در مجموع ۹۳ تیراندازی در مدارس ابتدایی و متوسطه دولتی و خصوصی در سال تحصیلی گذشته رخ داده است که شامل ۴۳ تیراندازی با تلفات مرگ و ۵۰ تیراندازی با جراحت بوده است. این در حالی است که در طول سال تحصیلی ۰۱-۲۰۰۰ تنها ۲۳ تیراندازی در مدرسه با تلفات همراه بوده است. اگرچه میزان قربانی شدن غیرکشنده در مدرسه برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله در سال ۲۰۱۹ کمتر از سال ۲۰۰۹ بوده است، اما در سال ۲۰۲۱ بیش از هر سال دیگری از زمان شروع جمع آوری داده‌ها در اوایل دهه ۲۰۰۰، تیراندازی در مدارس با تلفات همراه بود و از ۱۱ مورد در سال ۲۰۰۹ به ۹۳ مورد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. یک مقام امنیتی آمریکا در این ارتباط می‌گوید: «تأثیر ماندگار این جرم و جنایت‌ها را نمی‌توان فقط در آمار اندازه‌گیری کرد، هرچند این داده‌ها برای سیاست‌گذاران، مسئولان مدارس و اعضای جامعه برای شناسایی و اجرای اقدامات پیشگیرانه و پاسخ‌دهنده ارزشمند است.» یکی از آخرین تیراندازی‌های مرگبار آمریکا چند هفته پس از تیراندازی دسته جمعی در مدرسه ابتدایی راب تگزاس رخ داد که در آن ۱۹ کودک و دو بزرگسال کشته شدند. البته تیراندازی در مدرسه تنها یکی از تیراندازی‌های مرگبار در آمریکاست. بر اساس آخرین داده‌های سازمان غیرانتفاعی که خشونت‌های مرتبط با اسلحه را آمریکا ردیابی می‌کند، تا کنون بیش از ۲۱۵۰۰ نفر در سال جاری در سراسر ایالات متحده به دلیل خشونت‌های مسلحانه جان خود را از دست داده اند.

منبع: مهر

مسکو زمان پایان جنگ اوکراین را اعلام کرد

دولت روسیه اعلام کرد که عملیات نظامی این کشور درخاک اوکراین تا پایان گلوله باران دونباس از سوی اوکراین و توقف تهدیدها ادامه خواهد داشت.دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان زمان پایان عملیات نظامی کشورش در خاک اوکراین را اعلام کرد. وی گفت: عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین تا زمانی که اوکراین گلوله باران دونباس را متوقف نکند و هیچ تهدیدی از خاک این کشور وارد نشود ادامه خواهد داشت. ما یک عملیات نظامی ویژه را آغاز کردیم تا به بمباران دونباس توسط اوکراین پایان دهیم و همچنین اطمینان حاصل کنیم که این کشور (که کشورهای غربی به تبدیل شدن به یک مرکز ضد روسیه کمک کردند) و رهبری ناسیونالیست آن از تهدید علیه روسیه و مردم ساکن در مناطق جنوبی و جنوب شرقی اوکراین دست برمی‌دارد. وی خطاب به غرب گفت: با تامین سلاح‌های خود، تنها عذاب رژیم جنایتکار کی‌یف را که آماده قربانی کردن مردم خود است، طولانی‌تر می‌کنید. هر چه زودتر متوجه این موضوع شوید، رهبری اوکراین زودتر با موضعی واقع بینانه به میز مذاکره می آید تا شعارهای پر زرق و برق. این دیپلمات روس افزود: ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اجازه داشت در برابر شورای امنیت سازمان ملل از راه دور و بدون مشورت قبلی با سایر اعضای شورا صحبت کند که این امر ناقض رویه های موجود است. ما به طور جدی نگران نگرش ریاست جمهوری آلبانی در مورد مشارکت رئیس جمهور زلنسکی در جلسه فعلی هستیم. هیچ مشورت قبلی در مورد این موضوع با همه اعضای شورا انجام نشده است. در واقع، هیئت‌ها در آخرین لحظه در مورد آن مطلع شدند. این ناقض قوانین موجود، رویه و سنت‌های کار شورای امنیت است. بر اساس هنجارهای تعیین شده، کشورهایی که مایل به رسیدگی امور در شورا هستند باید به صورت فیزیکی در اتاق شورای امنیت حضور داشته باشند. وی افزو: شورای امنیت نباید به سکویی تبدیل شود که رئیس جمهور زلنسکی، هرچند از راه دور، بتواند برای گرفتن بیشتر تسلیحات از ناتو از آن بهره ببرد. رهبر اوکراین قبلاً این فرصت را داشته است که "به روش استثنایی و همانطور که بریتانیا در مقام خود به عنوان رئیس شورا ادعا کرد، بدون ایجاد هیچ گونه سابقه‌ای در شورای امنیت سخنرانی کند. ما دلیلی نمی بینیم که چنین استثنایی دوباره اعمال شود. رهبر اوکراین در جریان سخنرانی خود از سازمان ملل خواست تا روسیه را به عنوان یک "دولت تروریستی" معرفی کند و آن را از شورای امنیت سازمان ملل حذف کند، جایی که این کشور عضو دائمی آن است. پولیانسکی در مورد هدف قرار دادن یک مرکز خرید در کرمنچوک گفت: هیچ حمله‌ای به این مرکز نشد، بلکه ارتش روسیه با سلاح‌های هدایت‌شونده دقیق به انبارهای حاوی تسلیحات و مهمات غربی دریافت شده از ایالات متحده و کشورهای اروپایی در نزدیکی کارخانه وسایل نقلیه کرمنچوک حمله کرد. وی افزود: این تسلیحات و مهمات جمع آوری شده بود تا به گروه‌های مسلح اوکراین در دونباس ارسال شود و علیه مناطق مسکونی در دونتسک، لوهانسک و دیگر شهرها استفاده شود. حمله روسیه از این امر جلوگیری کرد. روز گذشته نیز معاون شورای امنیت ملی روسیه درباره هرگونه تهدید کریمه هشدار داده و اعلام کرد که هرگونه تلاش برای حمله به کریمه به مثابه"اعلان جنگ" علیه روسیه است. حمله روسیه به اوکراین از ۲۴ فوریه آغاز شده و به رغم تلاش‌های بی وقفه غرب برای به شکست کشاندن روسیه در این جنگ از طریق اعمال تحریم‌های شدید به ویژه در عرصه اقتصادی، این عملیات همچنان ادامه دارد و روسیه اعلام کرده به شرط پذیرش شروطش حاضر است در مذاکرات صلح با اوکراین شرکت کند.

منبع: ایسنا

احتمال استقرار رادارهای اسرائیلی در امارات قوت گرفت

کانال ۱۲ تلویزیون اسراییل پس از برگزاری دومین دور نشست دیپلمات‌های اسراییلی، آمریکایی و چهار کشور عضو اتحادیه عرب در بحرین با هدف تقویت همکاری‌ها، از احتمال استقرار رادارهای اسراییلی در امارات خبر داد. به گزارش ایسنا، کانال ۱۲ تلویزیون اسراییل هدف از این اقدام را مقابله با تهدیدها در منطقه عنوان کرد. این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اسراییل، آمریکا و برخی کشورهای عربی در منطقه به دنبال ایجاد یک سپر دفاع موشکی در منطقه‌اند. روزنامه اورشلیم‌پست سه‌شنبه در گزارشی نوشت، رادارهای اسرائیلی، احتمالا همراه با سایر سامانه‌های شناسایی هواپیما، بخشی از سیستم دفاع منطقه‌ای خواهد بود که اسرائیل تلاش می‌کند با همراهی ایالات متحده و متحدانش در خلیج فارس ایجاد کند. هدف اصلی از طراحی و ایجاد این سامانه مشترک دفاع هوایی، مقابله با تهدیدها در منطقه عنوان شده است. برخی از تحلیل‌گران و مقام‌های سیاسی در منطقه، از طرح مشترک نظامی آمریکا و اسرائیل در منطقه به‌عنوان «ناتو خاورمیانه» یاد کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان سفر منطقه‌ای اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، به اردن و مصر نیز موضوع چگونگی مقابله با تهدیدها در منطقه مطرح شد. تنها چند روز بعد از سفر ولیعهد عربستان به امان، پایتخت اردن، خبرگزاری بلومبرگ، روز جمعه سوم تیرماه، در گزارشی به‌نقل از پادشاه این کشور نوشت: من جزو اولین نفراتی خواهم بود که طرح «ناتوی خاورمیانه» را تایید خواهم کرد. عربستان دو هفته دیگر میزبان سران شورای همکاری خلیج فارس در جده است و جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا نیز که در اواسط ژوئیه به عربستان سفر می‌کند، در این نشست حضور خواهد داشت. انتظار می‌رود در نشست جده بر سر موضوع‌های مهم و محوری خاورمیانه، از جمله تهدیدات امنیتی حدر منطقه گفت‌وگو شود. پیشتر نیز بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل، گفته بود کشورهای عربی و اسرائیل نگرانی‌های مشترکی دارند، بنابراین باید بتوانند توانایی‌ها و همکاری‌های نظامی خود را تقویت کنند. به‌گفته وزیر جنگ اسرائیل، آنچه نیاز است صرفا همکاری مشترک نیست، بلکه ایجاد نیروی منطقه‌ای با رهبری ایالات متحده است. اورشلیم‌پست در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه‌اش نوشت که دولت اسرائیل پیشتر درباره برخی از همکاری‌های نظامی مشترک با متحدانش در منطقه از جمله امارات، بحرین، مراکش و مصر گفت‌وگوهایی داشته است. به‌نوشته اورشلیم‌پست، نخستین گفت‌وگوها بر سر همکاری‌های نظامی میان اسرائیل و برخی از کشورهای منطقه به نشست النقب، برمی‌گردد. در نشست ماه مارس النقب، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، میزبان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و مقام‌ها و دیپلمات ارشد چهار کشور عربی، از جمله عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات بود.

منبع: ایسنا

کویت صدور روادید را متوقف کرد

وزارت کشور کویت از توقف صدور ویزای خانوادگی و توریستی این کشور تا اطلاع ثانوی خبر داد.وزارت کشور کویت اعلام کرد که صدور روادید ورود به این کشور (ویزای خانوادگی و توریستی) تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. وزارت کشور کویت اعلام کرد که این تصمیم طبق دستورات أحمد نواف الأحمد الصباح، وزیر کشور کویت اتخاذ شده است. طبق بیانیه این وزارتخانه، صدور روادید در چارچوب آماده سازی مقررات و سازوکار جدید برای آن متوقف شده است.

منبع: ایسنا

کار کامیون‌های وارداتی به ریاست‌جمهوری کشید

بعد از مدت‌ها کشمکش در رابطه با تعیین تکلیف کامیون‌های وارداتی دپو شده در گمرک، موضوع در ریاست جمهوری نیز مطرح و پیشنهاد رقم حدود ۷۰۰ میلیون تومانی برای گواهی اسقاط آنها که از اهم مشکلات پیش روی صاحبان این کامیون‌ها بوده ، ارائه شده است، ولی هنوز نهایی نیست. در سال ۱۳۹۸ و بر اساس ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، شرایط واردات این کامیون‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی به گمرک اعلام شد و بعد از آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت صمت طی ابلاغیه‌هایی شرایط واردات از جمله ردیف تعرفه کامیون‌های وارداتی، نحوه واردات، کامیون‌های اسقاطی، مجوزهای قانونی و مقرراتی و همچنین تائید منشأ ارز این کامیون‌ها را مشخص و ابلاغ کردند، ولی ورود کامیون‌ها با موانعی مواجه و در گمرک دپو باقی ماند و صاحبان آنها نتوانستند نسبت بهترخیص اقدام کنند. یکی از موانع پیش روی صاحبان کالا،‌ افزایش هزینه اسقاط بود که به بیش از یک میلیارد تومان افزایش یافته و اغلب توان پرداخت نداشتند و در این شرایط کامیون امکان پلاک شدن نیز نداشت. مدت‌ها این مساله مطرح بود و صاحبان کامیون‌ها بارها خواستار بررسی موضوع شدند تا اینکه جریان در دولت مورد مطرح و پیشنهاداتی ارائه شده است.آن‌طور که عسگری-معاون امور گمرکی گمرک ایران- اعلام کرده است از سال ۱۳۹۹ که واردات کامیون‌های زیر سه سال در دستور کار قرار گرفته، حدود ۱۶ هزار و ۹۰۰ دستگاه وارد گمرک شد که تا کنون بیش از ۱۱ هزار دستگاه ترخیص و ۵۰۰۰ دستگاه دیگر باقی مانده است. وی با بیان اینکه بخشی از کسانی که کامیون را ترخیص کرده‌اند نیز نتوانسته‌اند پلاک کنند چون هزینه اسقاط قابل توجه است، گفت: زمانی این هزینه حدود سه میلیون تومان بوده ولی اکنون به بیش از ۱.۳ تا ۱.۴ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و صاحب کالا با مشکل مواجه شده است، از این رو موضوع در جلساتی با دولت و حتی در حضور شخص رئیس جمهور مطرح شد. معاون گمرک گفت که طی بررسی‌های صورت گرفته در معاونت اقتصادی دولت، پیشنهاد شد که یک مبلغ به عنوان عدد میانگین به جای گواهی اسقاط در نظر گرفته شود که بتوانند ترخیص شوند؛ این عدد بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. عسگری این را هم گفت که پیشنهاد مطرح شده فعلا در معاونت اقتصادی تصویب شده ولی باید نهایی و به گمرک جهت اجرا ابلاغ شود که هنوز به این مرحله نرسیده است.پیش از این ، موضوع صدور کد رهگیری بانک جهت تائید منشا ارز نیز مورد تاکید عسگری قرار گرفته و گفته بود که بانکها همکاری لازم را در این زمینه نداشته‌اند ولی اعلام اخیر او از این حکایت دارد که مشکل تائید منشا ارز نیز برطرف شده است. گفتنی است که جریان واردات کامیون‌های زیر سه سال که بر اساس تکلیف قانون بوده بسیار پرحاشیه پیش‌رفته است؛ به‌طوری که حتی در شهریور ۱۴۰۰ پای معاونان دادستان تهران به این ماجرا باز شد و طی بازدیدی از گمرک، جهت اقدام دستگاه‌های ذیربط برای ترخیص، ۱۵ دستور صادر کردند. تعیین تکلیف و ترخیص کامیون‌های وارداتی از ششم مهرماه پارسال رسما در دستور کار قرار گرفت و باید تا ششم آبان‌ماه به پایان می‌رسید اما گزارشی که در آن زمان ارونقی-معاون پیشین گمرک ایران- به معاون دادستان تهران اعلام کرده بود نشان داد که گرچه ترخیص سایر کامیون‌های وارداتی از گمرک‌ها در حال بود اما طبق بررسی‌های صورت گرفته، تعلل، قصور و تخلفات متعددی از سوی برخی از دستگاه‌ها و مراجع ذیصلاح و همچنین برخی از واردکنندگان این کامیون‌ها انجام که موجب تعلل در تعیین تکلیف و ترخیص این کامیون‌ها شده بود.

منبع: ایسنا

مسکو قول انتقام از بلغارستان را داد

وزارت خارجه بلغارستان از اخراج ۷۰ دیپلمات روس از خاک این کشور خبر داد. در مقابل روسیه تهدید کرد به این اقدام بلغارستان پاسخ مناسبی می‌دهد.بلغارستان سه شنبه اعلام کرد که ۷۰ تن از دیپلمات‌های روسیه را به گفته این کشور "علیه منافع بلغارستان فعالیت داشته‌اند"، اخراج می‌کند. کرل پتکوف، نخست وزیر بلغارستان در این باره به خبرنگاران گفت: نیروهای امنیتی ما متوجه شدند که افراد مذکور به شکلی گسترده علیه منافع بلغارستان فعالیت می‌کردند. باید تاکید کنم نه فقط روسیه بلکه هر کشور دیگری که علیه منافع ما فعالیت کند، باید بداند ما سرویس‌های امنیتی داریم که در راستای منافع کشورمان فعالیت دارند. وی مدعی شد، اکثر دیپلمات‌ها در سرویس‌های ویژه کار می‌کردند و از فعالیت‌های دیپلماتیک خود به عنوان سر پوشی برای "جاسوسی" استفاده می‌کردند. در مقابل، وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرد که طرف روسی به اقدامات بلغارستان در اخراج ۷۰ دیپلمات روس با ادعای دست داشتن در فعالیت‌های "جاسوسی" پاسخ خواهد داد.

منبع: ایسنا

ایران بر سکوی اول کاشت حلزون ایستاد

مدیر طرح و برنامه هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: در سال ۱۴۰۰ با توجه به این که کشور با سه خیزش سنگین همه گیری کرونا مواجه شده بود، تخت‌های بخش‌های کاشت حلزون در مقاطع یاد شده به صورت نیمه تعطیل یا تعطیل درآمدند و جهت پاسخ گویی به نیازهای بستری بیماران کرونایی اختصاص داده شدند. نریمانی گفت: با وجود خیزش‌های بیماری کرونا، با تلاش‌های مضاعفی که از سوی هیئت امنای صرفه جویی در سال ١۴٠٠ انجام شد، ١۴٣٠ پروتز حلزون شنوایی جهت انجام عمل کاشت حلزون بیماران ناشنوا به پانزده مرکز کاشت حلزون در سراسر کشور تحویل داده شد که یک رکورد در تاریخ سی ساله عمل کاشت حلزون در کشور محسوب می‌شود.به گفته وی با این تعداد پروتز تحویلی، تعداد اعمال کاشت حلزون از زمان شروع در کشور تا پایان سال ۱۴۰۰، به بیش از پانزده هزار عمل رسید که از لحاظ جراحی کاشت حلزون ایران در رده یک منطقه است و به صراحت می‌توان گفت یکی از سرآمدهای دنیا نیز است. به گفته نریمانی، طی آخرین بررسی‌ها در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون و ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار موالید زنده در کشور گزارش شده اند که از این تعداد ۲.۶ در هزار ناشنوای شدید و عمیق به دنیا آمده اند که از این تعداد نیز ١۵٠٠ تا ١۶٠٠ نفر بر حسب معیارهای علمی، واجد شرایط کاشت حلزون هستند. او گفت: با توجه به اهمیت انجام اعمال کاشت حلزون شنوایی در رفع معلولیت بیماران ناشنوا، ردیف بودجه‌ای جهت حمایت از اعمال کاشت حلزون شنوایی در بودجه سالانه کشور پیش بینی شده است که متاسفانه در طول سالیان اخیر به دلیل مشکلات مختلف، تخصیص و ابلاغ این ردیف اعتباری با وقفه و اختلال همراه بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ترکیه با ناتو به توافق رسید

در پی اعلام عدم حمایت سوئد و فنلاند از گروه‌هایی که ترکیه تروریستی می‌خواند، اردوغان موافقت کرد از عضویت این دو کشور در ناتو حمایت کند. دفتر سائولی نینیسته، رئیس جمهور فنلاند اعلام کرد که ترکیه از درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو حمایت خواهد کرد. به گزارش اسپوتنیک، سوئد و فنلاند توافق کرده‌اند که از یگان‌های مدافع خلق سوریه، حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) و سازمان فتح‌الله گولن حمایت نکنند. کمی بعد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم اعلام کرد این ائتلاف نظامی پس از رفع نگرانی‌های ترکیه به توافقی برای پذیرش سوئد و فنلاند دست یافته است. پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند درخواست رسمی خود را برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو ارائه دادند. پذیرفته شدن در این ائتلاف منوط به موافقت تمامی اعضای آن است. ترکیه که از سال ۱۹۵۲ عضو ناتو است تا کنون از موافقت با این درخواست خودداری کرده است. اردوغان گفته بود کشورهای اسکاندیناوی مثل سوئد و فنلاند «خانه تروریست‌ها» هستند و امکان پذیرش درخواست این دو کشور وجود ندارد. اشاره او به گروه‌هایی مثل پ. ک. ک است که از سوی این کشور به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شوند و تعداد زیادی از اعضای آن‌ها در کشورهای اسکاندیناوی زندگی و فعالیت می‌کنند. پیش‌تر رسانه‌ها اعلام کرده بودند اردوغان با بیان مخالفت خود به دنبال امتیاز خواهی از سوئد و فنلاند است. گفتی است ترکیه یگان‌های مدافع خلق سوریه را نیز در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده و آن را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان می‌داند. «فتح الله گولن» نیز عالم و روحانی منتقد دولت ترکیه است که اردوغان او را به برنامه ریزی کودتای سال ۲۰۱۶ متهم می‌کند. وی اکنون در آمریکا است و تعداد زیادی از پیروان او در کشورهای اسکاندیناوی حضور دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کشف آب در سیارات غیر زمینی محتمل تر شد

سیاره‌های بیگانه فارغ از شباهتشان به کره زمین، می‌توانند دارای آب مایع باشند و حیات روی آن‌ها ممکن باشد. زندگی بر روی زمین از اقیانوس‌ها آغاز شد؛ بنابراین در جستجو برای یافتن حیات در سیارات دیگر، آب مایع یک عنصر کلیدی محسوب می‌شود و دانشمندان در ابتدا به دنبال آن می‌گردند. برای یافتن آب و بر روی دیگر سیاره ها، دانشمندان به طور پیشفرض به دنبال سیاراتی بودند که از نظر ظاهری به سیاره ما شباهت زیادی داشتند. با این حال، آب مایع لزوما نباید در شرایطی مشابه روی زمین رخ دهد. بر اساس گزارش phys، محققان دانشگاه برن و دانشگاه زوریخ که اعضای مرکز ملی صلاحیت در تحقیقات سیاره‌ها (NCCR) هستند، در مطالعه‌ای که اخیرا صورت گرفته گزارش دادند که ممکن است آب روی سیاراتی با کمترین شباهت به سیاره زمین نیز کشف شود. راویت هلد، استاد اخترفیزیک نظری در دانشگاه زوریخ می‌گوید یکی از دلایلی که آب به شکل مایع روی زمین وجود دارد، جو آن است. این محقق می‌گوید: زمین با اثر گلخانه‌ای طبیعی خود، مقدار مناسبی از گرما را برای ایجاد شرایط مناسب در اقیانوس ها، رودخانه‌ها و شکلگیری باران به دام می‌اندازد. با این حال، جو زمین در دوران باستانی آن بسیار متفاوت بوده است. زمانی که سیاره ما برای اولین بار از گاز و غبار کیهانی تشکیل شد، جوی متشکل از هیدروژن و هلیوم را جمع آوری کرد و جو اولیه آن شکل گرفت. با این حال، در طول زمان، این جو اولیه از بین رفت. سایر سیارات پرجرم‌تر می‌توانند اتمسفر اولیه بسیار بزرگتری را در مقایسه با زمین داشته باشند که در برخی موارد، جو آن‌ها برای بلند مدت به همان شکل باقی می‌ماند.هلد می‌گوید: جوهای اولیه عظیم می‌توانند یک اثر گلخانه‌ای ایجاد کنند که بسیار شبیه جو زمین است، بنابراین ما می‌خواستیم با مطالعه اخیر به این نتیجه برسیم که آیا این جوها می‌توانند به ایجاد شرایط لازم برای آب مایع کمک کنند یا خیر. برای انجام این کار، گروه محققان سیارات بی‌شماری را به طور کامل مدل‌سازی کرده و توسعه آن‌ها را در طول میلیاردها سال شبیه‌سازی کرد. آن‌ها نه تنها ویژگی‌های جو سیارات، بلکه شدت تابش ستارگان مربوطه و همچنین گرمای داخلی سیارات را که به بیرون می‌تابد، در نظر گرفتند. اخترشناسان معمولاً انتظار دارند که آب مایع در مناطقی از اطراف ستارگان رخ دهد که دقیقاً میزان مشابهی از تابش را در مقایسه با زمین دریافت می‌کنند؛ نه آنقدر کم که آب تبخیر نشود و نه آنقدر زیاد که آب منجمد نشود. از آنجایی که در دسترس بودن آب مایع یک پیش نیاز احتمالی برای وجود حیات است، این امر می‌تواند افق جستجوی اشکال مختلف حیات بیگانه را تا حد زیادی گسترش دهد. با این حال محققان می‌گویند اگرچه این نتایج هیجان انگیز هستند، اما باید آن‌ها را یک کشف کوچک در نظر گرفت. برای اینکه چنین سیاراتی برای مدت طولانی آب مایع داشته باشند، باید مقدار مناسبی از جو داشته باشند و هنوز اطمینانی در این باره وجود ندارد. حتی در شرایط مناسب، مشخص نیست که احتمال وجود حیات در زیستگاه‌های بیگانه چقدر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

طلای روسیه تحریم شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه را در راستای منزوی کردن این کشور از اقتصاد بین‌المللی ارائه کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه اعلام کرد که واشنگتن و تعدادی از متحدان کلیدی اقتصادی‌اش واردات طلای روسیه را که بزرگترین صادرات مسکو به خارج از این کشور بعد از بخش انرژی است، ممنوع خواهند کرد. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی این تازه‌ترین تلاش آمریکا و برخی از شرکای این کشور در گروه ۷ برای هدف قرار دادن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، و بیگانه کردن اقتصاد این کشور در عرصه تجارت بین‌المللی و سیستم‌های پرداخت است. انگلیس، کانادا و ژاپن هم در این زمینه همراه آمریکا هستند. خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد که تحریم‌های کنونی ۷۰ شرکت روسی و دیگر نهادهای حیاتی برای پایگاه‌های صنعتی و تولیدی دفاعی این کشور را هدف قرار می‌دهد. «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا در کنفرانسی خبری با بیان آن‌که رویکرد تحریم‌ها چندجانبه و برای اجرای مجازات‌های اقتصادی فلج‌کننده برای مسکو و همچنین انتقامی سخت از حمله پوتین به اوکراین است، افزود: «تعهدات و اقدامات گسترده چندجانبه اعضای گروه ۷ در این هفته دسترسی روسیه به فناوری را که برای ارتش آن‌ها حیاتی است، قطع کرد. هدف قرار دادن صنایع دفاعی روسیه، توانایی‌های پوتین را کاهش می‌دهد و مانع جنگ او علیه اوکراین می‌شود.» خزانه‌داری آمریکا اما اعلام کرد که ممنوعیت طلای استخراج شده در روسیه بر مواردی که قبل از اعلامیه روز سه‌شنبه در خارج از روسیه قرار داشتند، اعمال نمی‌شود. فروردین ماه سال جاری آکسیوس گزارش داده بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا لایحه مسدودسازی ذخایر طلای روسیه را که ارزش آن ۱۳۲ میلیارد دلار برآورد شده، بررسی می‌کند. پیش‌تر نیز گروهی از سناتورهای آمریکایی لایحه قانونی را برای مسدود کردن ذخایر طلای روسیه به مجلس سنای این کشور ارائه کرده و هدف از تصویب این لایحه را هم فشار بیشتر بر مسکو برای جلوگیری از اقدامات نظامی در کی‌یف عنوان کردند. سناتورهای آمریکایی مدعی هستند که روسیه ۱۳۲ میلیارد دلار ذخایر طلا در این کشور دارد و می‌تواند برای دور زدن تحریم‌ها از این ذخایر استفاده کند. در حال حاضر ۴ ماه از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد و کشورهای غربی و در رأس آن‌ها آمریکا به بهانه این حملات تحریم‌های مختلفی، به خصوص در بخش انرژی و گاز بر روسیه اعمال کرده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آکسفام، گروه هفت را محکوم کرد

گروه امداد جهانی "آکسفام" در بیانیه‌ای، "گروه هفت" را به دلیل بودجه ناچیزی که برای مقابله با بحران جهانی گرسنگی در نظر گرفته محکوم کرد.گروه امداد جهانی "آکسفام" (یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسان برای ریشه‌کنی فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی) کشورهای گروه هفت را به دلیل در نظرگرفتن بودجه ناچیز برای مقابله با بحران جهانی غذا محکوم کرد. «مکس لاوسون» رئیس بخش سیاست نابرابری آکسفام در بیانیه‌ای که دیروز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد که کشورهای گروه هفت میلیون‌ها نفر را گرسنه به حال خود رها کرده‌اند و همچنان به گرمتر کردن کره‌زمین مشغول هستند. وی تاکید کرد که دستکم ۲۸.۵ میلیارد دلار بودجه بیشتر از آنچه در نظر گرفته شده، برای تامین مالی سرمایه گذاری‌های غذایی و کشاورزی با هدف پایان گرسنگی و پرکردن شکاف میان درخواست‌های بشردوستانه سازمان ملل مورد نیاز است. این در حالی است که کشورهای گروه هفت در سال جاری تنها نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار برای مبارزه با ناامنی جهانی غذا اختصاص دادند. راشاتودی در ادامه آورده است: با این حال، مشخص نیست چه مقدار از این بودجه میان گروه‌های مورد نظر توزیع می‌گردد. کنگره آمریکا ماه گذشته یک بسته تسلیحاتی بزرگ برای اوکراین تصویب کرد که شامل پنج میلیارد دلار برای "مبارزه با گرسنگی جهانی" هم بود، اما تاکنون بودجه مربوط به مقابله با گرسنگی ارسال نشده است. در شرایطی که حتی کشورهای ثروتمند حاضر در گروه هفت در پی همه گیری کووید-۱۹ با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند، نماینده آکسفام حاضر در این نشست راه‌های دیگری برای مبارزه با گرسنگی در میان آسیب‌پذیرترین قشرهای جهان پیشنهاد داد. وی اشاره کرد که گروه هفت می‌تواند بدهی‌ کشورهای فقیر را لغو کند یا مالیات برای سود مازاد شرکت‌های غذایی و انرژی تعیین کند یا سوخت‌های زیستی را ممنوع کند و با اینکار مانع استفاده از محصولات غذایی برای تولید انرژی شود. لاوسون خاطرنشان کرد در حالی که جهان با بدترین بحران گرسنگی نسل اخیر روبرو است، ثروتمندان سود بیشتری کسب می‌کنند. وی با اشاره به اینکه صنعت غذا به تنهایی ۶۲ میلیاردر جدید دارد گفت: سود شرکت ها در طول کووید-۱۹ افزایش یافته و تعداد میلیاردرها هم طی ۲۴ ماه بیشتر از ۲۳ سال گذشته افزایش یافته است. برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد نیز هفته گذشته از کشورهای گروه هفت عاجزانه درخواست کرد که همین حالا وارد عمل شوند وگرنه گرسنگی همچنان افزایش خواهد یافت و میلیون‌ها نفر دیگر با خطر گرسنگی روبرو می‌شوند. این نهاد با ارائه یک برنامه که آن را جاه طلبانه‌ترین طرح تاریخ برنامه جهانی غذا خواند، تصریح کرد برای عملی شدن آن نیازمند ۲۲.۲ میلیارد دلار بودجه است که هم جان انسان‌ها را نجات می‌دهد و هم برای ۱۵۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ تاب‌آوری ایجاد می کند. براساس آنچه در تارنمای این شبکه خبری روسی آمده است: مشخص نیست سازمان جهانی غذا این ارقام را چگونه بدست آورده، زیرا کشورهای گروه هفت اعلام کرده‌اند که در سال جاری ۳۲۳ میلیون نفر به دلیل بحران شدید غذایی در آستانه گرسنگی هستند و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۹۵۰ میلیون نفر گرسنه بمانند. اما در حالی که کشورهای گروه هفت تمایلی به پرداخت بودجه بیشتر برای رفع گرسنگی در جهان ندارند، متعهد شده‌اند ده ها میلیارد دلار کمک اقتصادی و مرگبار در اختیار اوکراین بگذارند. این رسانه روسی در پایان می نویسد: تشدید بحران عرضه و خشکسالی‌های بی سابقه در سراسر جهان به ویژه درشرق آفریقا که در ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده، از جمله عوامل تاثیرگذار در بحران غذا شناخه شده‌اند. بر اساس گزارش آکسفام، تخمین زده شده که هر ۴۸ ثانیه یک نفر در اتیوپی، کنیا و سومالی از گرسنگی می‌میرد.

منبع: ایرنا

همدان رتبه نخست المپیاد علمی را از آن خود کرد

سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی استان همدان گفت: نیروهای اورژانس این استان در ۲ بخش پزشک ارتباطات و هدایت عملیات رتبه نخست المپیاد علمی و عملی اورژانس غرب کشور را کسب کردند. عباس اولیا سمیع گفت : نخستین المپیاد علمی و عملی غرب کشور به مدت ۲ روز با حضور ۲۷ نفر از برگزیدگان نیروهایی از اورژانس ایلام، کردستان، کرمانشاه، دانشکده اسدآباد و همدان به میزبانی اورژانس همدان برگزار شد. وی با بیان اینکه ۶ نفر از نیروی برگزیده اورژانس همدان در این المپیاد حضور داشتند افزود: این المپیاد در چهار بخش تکنسین فوریت‌های پزشکی، پزشکان ارتباطات ۱۱۵، کارشناسان ارتباطات ۱۱۵ و کارشناسان هدایت عملیات برگزار شد. سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی استان همدان تصریح کرد: آزمون از تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی به صورت کتبی و عملی در زمینه قطعه شناسی آمبولانس، شناخت اقلام و تجهیزات پیش بیمارستانی و آمادگی جسمانی برگزار شد که کردستان رتبه اول و اسدآباد رتبه دوم را در این بخش کسب کرد. اولیا سمیع تاکید کرد : همچنین از پزشکان ارتباطات ۱۱۵ آزمون کتبی و آسکی دریافت شد که خانم کاظمی از اورژانس همدان رتبه نخست این دوره از المپیاد را از آن خود کرد. وی گفت : ۲ نفر از پرسنل ارتباطات و کارشناسان ارتباطات ۱۱۵ اورژانس کردستان نیز پس از آزمون کتبی و آسکی رتبه برتر را به خود اختصاص دادند همچنین در حوزه هدایت عملیات آقای همتی از اورژانس همدان رتبه نخست این المپیاد را کسب کرد. سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی استان همدان افزود : این المپیاد بر اساس شیوه نامه اورژانس کشور توسط اورژانس کشور همه ساله برگزار می‌شوداورژانس ۱۱۵ استان همدان نیز امسال میزبانی غرب کشور را عهده‌دار بود که با دعوت از کارکنان برتر استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان و شهرستان اسدآباد، آزمون علمی و عملی بین کارکنان عملیاتی، ارتباطات، هدایت عملیات و پزشکان ارتباطات برگزار شد.سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی استان همدان گفت: نیروهای اورژانس این استان در ۲ بخش پزشک ارتباطات و هدایت عملیات رتبه نخست المپیاد علمی و عملی اورژانس غرب کشور را کسب کردند. کسب رتبه نخست المپیاد علمی غرب کشوربه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز همدان ؛ عباس اولیا سمیع گفت : نخستین المپیاد علمی و عملی غرب کشور به مدت ۲ روز با حضور ۲۷ نفر از برگزیدگان نیروهایی از اورژانس ایلام، کردستان، کرمانشاه، دانشکده اسدآباد و همدان به میزبانی اورژانس همدان برگزار شد. وی با بیان اینکه ۶ نفر از نیروی برگزیده اورژانس همدان در این المپیاد حضور داشتند افزود: این المپیاد در چهار بخش تکنسین فوریت‌های پزشکی، پزشکان ارتباطات ۱۱۵، کارشناسان ارتباطات ۱۱۵ و کارشناسان هدایت عملیات برگزار شد. سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی استان همدان تصریح کرد: آزمون از تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی به صورت کتبی و عملی در زمینه قطعه شناسی آمبولانس، شناخت اقلام و تجهیزات پیش بیمارستانی و آمادگی جسمانی برگزار شد که کردستان رتبه اول و اسدآباد رتبه دوم را در این بخش کسب کرد. اولیا سمیع تاکید کرد : همچنین از پزشکان ارتباطات ۱۱۵ آزمون کتبی و آسکی دریافت شد که خانم کاظمی از اورژانس همدان رتبه نخست این دوره از المپیاد را از آن خود کرد. وی گفت : ۲ نفر از پرسنل ارتباطات و کارشناسان ارتباطات ۱۱۵ اورژانس کردستان نیز پس از آزمون کتبی و آسکی رتبه برتر را به خود اختصاص دادند همچنین در حوزه هدایت عملیات آقای همتی از اورژانس همدان رتبه نخست این المپیاد را کسب کرد. سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی استان همدان افزود : این المپیاد بر اساس شیوه نامه اورژانس کشور توسط اورژانس کشور همه ساله برگزار می‌شوداورژانس ۱۱۵ استان همدان نیز امسال میزبانی غرب کشور را عهده‌دار بود که با دعوت از کارکنان برتر استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان و شهرستان اسدآباد، آزمون علمی و عملی بین کارکنان عملیاتی، ارتباطات، هدایت عملیات و پزشکان ارتباطات برگزار شد.

منبع: شبکه خبر

هزینه بستری برای مددجویان صفر شد

معاونت بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت کشور از صفر شدن پرداختی مددجویان درهزینه‌های بستری خبر داد.مهدی رضایی در خصوص صفر شدن پرداختی مددجویان درهزینه‌های بستری گفت: ۴۵ میلیون نفر در حال حاضر تحت پوشش بیمه سلامت هستند و اقدامات و پیگیری بسیاری از سال گذشته برای بیمه شدن ۳ دهک اول جامعه به صورت رایگان انجام شده است. وی افزود: امسال قرار بر این بود که پرداختی از جیب افراد را کاهش دهیم و اولویت را به گروه‌های اجتماعی که در معرض آسیب هستند، دادیم. افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) دارای اولویت بودند و سازمان بیمه سلامت در مصوباتی که برای تدوین تعرفه‌های پزشکی سالانه تعریف میشود این پیشنهاد را داد و مورد تصویب هیئت وزیران قرارگرفت. رضایی با اشاره به کاهش چشمگیر فرانشیز پرداختی بیماران در مراکز دولتی بیان کرد: افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هنگامی که برای دریافت خدمات بستری به مراکز دولتی مراجعه میکنند فرانشیز یا همان خودپرداختشان در صورت رعایت نظام ارجاع به صفر تقلیل پیدا میکند به عبارتی ۹۵ درصد هزینه‌ها را سازمان بیمه گر تقبل میکند و ۵ درصد را طبق مکانیزم پرداختی که وزارت بهداشت دارد تحت عنوان کاهش پرداختی از محل طرح تحول سلامت پرداخت خواهد شد و در نهایت صد در صد پرداختی را دولت متقبل میشود و فرد گیرنده خدمت که از تحت پوششی‌های نهادهای حمایتیست هیچگونه پرداختی را برای خدمات بستری در بیمارستان دولتی پرداخت نخواهد کرد. معاونت بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت کشور با اشاره به کاهش هزینه‌ها در بخش سرپایی افزود: در بخش سرپایی شاهد کاهش ۵۰ درصدی پرداختی از جیب افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هستیم به این صورت که افراد عادی برای خدمات سرپایی ۳۰ درصد پرداخت فرانشیز یا همان پرداخت از جیب دارند که این امر برای تحت پوششی‌های سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) به نصف کاهش پیدا کرده است و تحت پوششی‌های این دو سازمان فقط ۱۵ درصد حق فرانشیز را پرداخت خواهند کرد و این امر اتفاق بسیار خوبی است برای افرادی که در گروه‌های آسیبپذیر قرار دارند و از این پس هزینه‌های کمتری را برای خدمات درمانی پرداخت میکنند.

منبع: شبکه خبر

بلیت دلاری هواپیما برای اتباع خارجی قطعی شد

حسن خوشخو با اعلام این خبر اظهار کرد: براساس مصوبات جلسه‌ای که با اعضای انجمن شرکت‌های هواپیمایی داشتیم هیچ یک از مراکز فروش چه به صورت کانال یا اپلیکیشن یا سایت‌ها حق نمایش نرخ اتباع غیر ایرانی را ندارند و اتباع غیر ایرانی برای تهیه بلیت باید به شرکت‌های هواپیمایی مراجعه کنند و پرداخت وجه به صورت دلاری یا ریالی است. وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند که کپی گذرنامه‌ها را برای صدور بلیت داشته باشند تا از کو چک‌ترین سو استفاده احتمالی جلوگیری شود واتباع ایرانی مقیم خارج از کشور ازاین قانون مستثنی هستند. خوشخو تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی حق مسدود سازی درگاه‌های فروش بلیت را ندارند اگر این اتفاق بیفتد سازمان هواپیمایی مجوز پرواز شرکت خاطی را باطل می‌کند. وی در واکنش به نامه‌ی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مبنی درخواست توقف دریافت دلاری بودن بلیت برای اتباع غیر ایرانی گفت: براساس آیین نامه‌های دولتی مرجع تعیین نرخ گذاری شورای عالی هوایی است و سایر ارگان‌ها نمی‌توانند تعیین کننده در این موضوع باشند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha