شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
کد خبر: 1035086
۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
تصاویر/ مصاحبه با حجت الاسلام حسین درودی معاون استان های ستاد همکاریهای حوزه و آموزش پرورش

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی در یادداشتی به مناسبت فرارسیدن عید غدیر به رابطه غدیرخم و انقلاب اسلامی با عنوان «غدیر خم سند مانایی انقلاب اسلامی» پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی، معاون امور استان های ستاد همکاریها در یادداشتی با عنوان «غدیر خم سند مانایی انقلاب اسلامی» آورده است؛ در صفحه ۱۹ کتابچه بیانیه گام دوم می خوانیم"عظمت پیشرفتهای چهل سالهی ملت ایران آنگاه بدرستی دیده می شود که این مدت؛ با مدتهای مشابه در انقلاب های بزرگی همچون انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب هند مقایسه شود. "

چرا انقلاب ولایت محور ایران اسلامی با انقلاب فرانسه با محوریت تفکیک دین از سیاست و سلطنت خرافه زدگی و انقلاب روسیه با شعار دین گریزی، و هم چنین انقلاب چین با ایدئولوژی وارداتی از انقلاب اکتبر روسیه، قابل قیاس نبوده و نیست؟

پاسخ این سوال نیاز به یک بنیان کاویی در تلازم موجودی مخلوقات هستی دارد؛ زیرا اتحاد میان جسم و جان آدمی و دنیا و آخرت ایشان؛ اراده و تصمیمی از سوی خالق جعل شده و محور و مدار قرار گرفته است که تفکیک ارادی و اختیاری انسان در آن جایگاهی ندارد.

از همین رو انقلاب اسلامی ایران از تارپود دین ناب و خالصی خبر می دهد که در صدد احیا و استمرار مدیریت ۴ سال و ۹ ماه حکمرانی امام علی علیه السلام و واقعه غدیر خم در تاریخ اسلام بعد از رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم بوده و می باشد؛ اگر به قوانین و قواعد فراگیر زمامداری آن عصر که در مجموعه گرانبهایی تحت عنوان کتاب نهج البلاغه گرد آمده است که از جمله افتخارات آن منشور حکمرانی یا همان عهد نامه مالک اشتر نخعی است که برای زمامداری سرزمین بزرگ مصر چنان ظریف و جمیل و پویا صادر شده که هر اندیشمندی را به شگفتی و شیفتگی وا می دارد، چراکه اسلام ناب در رگ رگ آن با عظمتی ویژه آنچنان مهندسی گردیده که جان هر اهل ایمان و فرهیخته در جهان بشریت را با لطافت معنوی می نوازد و هم چنین چشم نوازی و دلربایی سبک زندگی اسلامی و انسانی را به نمایش گذارده که امروز در حریم سازمان ملل و ثبت های جهانی یونسکو به عنوان آیین کشورداری انسانی مورد استقبال واقع شده است؛ البته بسیار ضروری و لازم است که این افتخار در متون آموزشی جوانان ایرانی و کشورهای اسلامی تعبیه و تضمین گردد، از همین رو جای بسی تأمل و تفکر برای ملت ایران انقلابی است که اگر مقاومت های پر آوزاه انقلاب ایران غیور از اقتدا به مدیریت نازل شده در آیه ۳ سوره مبارکه مائده تخلیه شده بود یا خدای ناکرده با برخی از سوء مدیریت ها خواسته و ناخواسته فاصله می گرفت که در برخی از برهه ها هم آسیب هایی را به بار آورد؛ قطعا و حتما شناسنامه حیاتش در هم و برهم می گردید و محو می شد؛ آن موقع بود که انقلاب با شاکله دین در جهان را؛ باید برای ابد در کتابخانه های تاریخ جستجو می نمود و از احوال قد و قامت آن خبر جویی می شد، در همین راستا به برخی از مقاومت های آرمانی در انقلاب اسلامی که دوست و دشمن را به تعجب و غیریت واداشته است و بالعکس در برخی عرصه ها هم؛ به علت عقب نشینی های و عدم مقاومت مسئولان و وادادگی های آنان در عامل نبودن به شعارهای انقلاب؛ دشمنان را تا جایی جسور کرده که اخلاق عفاف و حجاب را مانند نظام پهلوی مانع رشد تمدنی و بر طرف شدن موانع و مشکلات ساختاری و محتوایی مدیریت کشور معرفی می کنند؛ می پردازیم.

۱- مبانی شناختی مقاومت در ایران اسلامی:

اگر انقلاب اسلامی ایران به آیه شریفه سوم سوره مبارکه مائده، "الیوم اکملت لکم دینکم ... "، که در روز عید سعید غدیرخم نازل شده است مشرف و مجهز نمی گردید، نه مشروع آسمانی می گردید و نه مقبول اهل ایمان و آزادگان در کره زمین، چراکه منظور از کامل شدن دین در این آیه کریمه، ولایت و امامت ابر مردی است به مسمای امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه صلوات الله که خداوند حکیم او را مجتبی نموده و پیامبر رحمت از مقاومت های حیرت برانگیز و جانفشانی هایش منصور گردید و نیز اوراق تاریخ اسلام و انسانیت، از شایستگی های مدیریتی بی نظیرش نقش های زرین و ظریف در خود جای داده است؛ حال می توان قضاوت کرد که علت برخی بی مهری های اقتصادی و معیشتی و یا بعضی بی تفاوتی های مسئولین و مدیران به محرومین در انقلاب اسلامی ریشه در مبانی اعتقاد ولایی و اخلاق عترت آل الله آنان دارد که مانع دست اندازی به بیت المال و حرمت شناسی از خون شهیدان نمی گردد.

۲- مقاومت شناختی در کشورهای اسلامی:

اگر انقلاب اسلامی ایران در بند اسارت نظریه ناپخته و خارج از سیاق و سباق آیات وحی و نیز تفاسیر برون از دایره ولایت خطبه غدیر در برخی کشورهای اسلامی و جهان؛ زیر ساخت سازی می گردید و در باره این بخش بنیادین قرآن؛ آیه مذکور در روز غدیرخم انکار می شد و یا منظور و مفهوم آنرا کامل شدن دین خاتم با ابلاغ احکام طهارت ذبیحه و مانند آن که در پسین و پیشین آیه بدانها اشاره شده است گرفتار و کلاف میگردید، بی شک انقلاب مردمی ایران یا منهدم می گردید و یا مانند انقلابات کشورهای اسلامی در مصادره ظالمانه استکبار جهانی و ایادی مزدور و شیطان مدار آن برای همیشه کمر خم نموده و بایگانی می شد؛ همچنانکه نمونه بارز آن را می توان در حرکت بیداری و انقلابی بعضی کشورهای اسلامی دهه های اخیر لمس نمود، لهذا انقلاب اسلامی ایران عزیز با درک دقیق غدیر خم قرآن سبب گردید که جهان بشریت در خداشناسی و جهان بینی الهی بیدار گردیده و ادامه جاده جاهلیت صدر اسلام و ممزوج شده با مکتب ماتریالیستی را با رنگ و لعاب مدرن نپیماید و پیشرفت های نوین و نوپدیدی را مانند کشورهای مقاومت در منطقه خاورمیانه را در تاریخ خود به ثبت برساند؛ در حال حاضر با توجه به اهمیت و اولویت واقعه غدیر آیا شایسته است که مسئولین دست اندر کار برنامه های آن فقط در قالب یک سری فعالیت های شاد موقعیتی و مقطعی و اندیشه ورزی های مناسبتی به برنامه های آن اهتمام ورزیده و اقداماتی داشته باشند؛ و از برنامه های اصلاحی آیین نامه های انتخاب مدیران و مسئولان مدعی مدیریت اسلامی که نیاز زیر بنایی کشور است به سادگی و سهل انگاری عبور کنند.

۳- مقاومت شناختی وحدت شکن:

آیه سوره مبارکه مائده با یک چشم انداز خوانی مدیریتی از پیشگیری حکیمانه در قالب مهرورزی و دلداری به پیامبر خاتم خبر رسانی می کند که خداوند متعال می فرماید؛ تو را از نفاق و خیانت اطرافیان در امان می دارم و می فرماید اگر مدیر اجرایی بعد از خود را ابلاغ نکنی فاجعه ای پدید آید که رسالت همه رسولان و هم چنین مدیریت جامعه بشری مصادره ظالمان و نامحرمان خواهد شد، چرا که دشمن مقاومت های متعصب متفرق را تحت عنوان گروه های متفاوت در مقابل هم قرار داده و برکات آیه شریفه سوره مائده را به یغما می برد؛ و به همین سبب است که دشمن از تشکیل ارتش مردمی و بسیج در کشورهای اسلامی جلوگیری کرده و همیشه در خوف است؛ چراکه جنگ های مذهبی و نیابتی بر آمده از مقاومت های عصبی در میان مسلمانان؛ به دشمنان اسلام و انسانیت قدرت سلطه بر کشورهای اسلامی را داده؛ و از درون مسلمانان بر علیه خودشان لشگر کشی می کند و همین آیه شریفه حجت را بر ما به اتمام رسانده است که اگر ولایت امیرمومنان پیش قراول این انقلاب نبود نمی دانستیم هویتی از ایران شیعی و آثار آن مقتدرانه به نمایش بگذاریم تا چه رسد به اینکه اسوه و امید مسلمانان و مستضعفان جهان باشیم.

۴- مقاومت شناختی مسئولین و مدیران:

یک از دلایل خشیت نبی اکرم پیامبر مهربانی صلی الله علیه و آله و سلم؛ خود پرستی و دنیا زدگی و رفاه طلبی بی حد و مرز اطرافیان حضرتش بود؛ بدین سبب حضرت محمد امین صلی الله علیه و آله پیش بینی می کردند که سبک زندگی فردی و جمعی حضرت علی علیه السلام با این تازه مسلمانان در تضاد و تنافی خواهد بود و بر همین مبنا آنان دست به مقاومت شیطانی در برابر مجری برگزیده دین اسلام خواهند زد؛ در انقلاب اسلامی ایران هم معمار کبیر آن در توصیه ها و تذکراتشان مستمرا بر این اصل اصرار داشتند که ثروت مداری و قدرت طلبی مقاومت شیطانی در برابر دین و دینداران و از همه مهمتر فراموشی محرومین و نفوذ بیگانگان را به همراه خواهد داشت؛ فاصله مدیران کشور در مسکن و معنویت و محافل داخلی و خارجی و محاورات اجتماعی آنان؛ باعث مقاومت در برابر ولی امر مسلمین با هزار و یک بهانه و برنامه دشمن پسند شده است. اما گر نیک بنگریم می یابیم که پیش بینی امام راحل گویا از همان جنس نگرانی رسول خاتم صلی الله علیه و آله و سلم خبر می دهد.

«خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار شوند. معاذ اللَّه که این با سیره و روش انبیا و امیر المؤمنین و ائمه معصومین- علیهم السلام- سازگار نیست» (صحیفه امام، ج‌۲۰، ص: ۳۴۱)

«این پائین شهریها و پابرهنه ها اولیاء ما هستند، ولی نعمت مایند»

این ادبیات امام عزیز از آیه نورانی ۳ مائده خبر رسانی می کند که اگر مصداق آیه شریفه امیر المومنین علی علیه السلام نباشد چرا در طول تاریخ اسلام از این جنس تربیت شده پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم یعنی امام علی نمونه ای را شاهد نیستم به همین دلیل مدعیان جانشینی مقابل مستکبران تسلیم و سازش با طاغوت را در شناسنامه خویش به ثبت رسانده اند. در حال حاضر دفاع از مردم یمن و فلسطین و سیاهپوستان مظلوم و محروم توسط جمهوری اسلامی ایران ریشه در تفسیر صحیح و حقیقی آیه ۳ سوره مبارکه مائده داشته و دارد؛ چرا که امیر المومنین علیه السلام مردم جهان را مشترک در خلقت و انسانیت معرفی نموده و همگان را مخلوق یک خالق می دانند.

۵- مقاومت شناسی زراندوزان:

در تمام انقلابات طول تاریخ یکی از عوامل فساد و تباهی زحمات انقلابیون؛ عطش به زرهای سرخ و سفید و عمارت های متلون و متعدد توسط مسئولان و مدیرانی بوده که از برای فرار از فقر و نداری و لذت از برخورداری مادی حداکثری خویش به محرومین و محترمین کشورشان خیانت کردند؛ و این مهم درمانی در میان جوامع بشری ندارد به جز اینکه انسان به وحی و گزاره های کارآمد و کارگشای آن اقتدا و اعتماد کند که در انقلاب اسلامی تا آنجایی که به این رسالت اسلامی و انسانی عمل شد به همان اندازه زمینه ظهور منجی هم نزدیک گردید؛ اگر امروز بعد از ۴۳ سال هنوز برخی از زخم های پردرد و رنج برهم نیامده و درمان نگردیده است به آن سبب است که به سیره جانشین برگزیده پیامبر اکرم صلی الله علیه واله و سلم عمل نشده یا مقطعی و مصرفی اقدام شده است. بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام، به مناسبتی نام آن بزرگوار در محضر ابن‌عباس به زبان آمد. ابن‌عباس گفت:"وااسفاه علی ابی الحسن؛ وااسفاه علی ابی‌الحسن مضی و اللَّه ما غیر و لا بدل و لا قصر و لا جمع و لا منع و لا آخر الا اللَّه" برای خودش چیزی جمع نکرد. برای خودش هیچ کار مادی نکرد. چیزی را مگر خدا ترجیح نداد. در همه‌ی کارها، قصدش خدا بود. هدف او فقط و فقط کسب رضایت خدا بود. مصداق آیه‌ی شریفه‌ی "و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات اللَّه و اللَّه رؤوف بالعباد" که اول خطبه خواندم، امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاة و السّلام است. بعد، ابن عباس گفت:"واللَّه لقد کانت الدنیا اهون علیه من شسع نعله" به خدا دنیا و این زینتها و زخارف و ثروتها و خوشیهای آن، در چشم او کوچکتر و سبکتر از بند کفش او بود. "لیث فی الوقی" در میدان جنگ، شیر درنده بود"بحر فی المجالس" وقتی که جای گفتگو و افاده و علم و معرفت بود، دریا بود"حکیم فی الحکماء" اگر حکمای عالم جایی جمع می‌شدند، در میان آنها، کسی که حکمت را باید از او بیاموزند، علی بود. "هیهات قد مضی الی الدرجات العلی"

این بیانات دانش آموخته از اقیانوس علم امیرالمومنین علیه السلام می رساند جراحی مشکلات ایران اسلامی؛ در این است جز این نیست که اقتدا به سبک زندگی ایشان باید در زندگی تمام مسئولان و مدیران کشور موج بزند؛ تا یتیم نوازی و محرومیت زدایی یک ارزش ماندگار و متمدنانه محسوب گردد.

۴- مقاومت شناختی مستضعفان جهان:

کمک های انسان دوستان ایران به کشورهای اسلامی مانند فلسطین و بوسنی و عراق و افغانستان و پاکستان و مانند آنها در جهان حتی زنان اهل کتاب در جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست؛ این روایت را شنیده‌اید که وقتی خلخال از پای دختر یهودی در آوردند، امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند که اگر مردی در اینجا آرزوی مرگ کند، حقّ دارد.

این روایت را اگر بخواهیم دقیق‌تر بیان کنیم، این‌گونه است که حضرت می‌فرماید: من شنیده‌ام که سربازان معاویه می‌آیند روستاهای شما را غارت می‌کنند و شنیده‌ام که خلخال از پای دختر یهودی کشیده‌اند و جنایت‌هایی انجام داده‌اند و بدون اینکه شما با آن دشمنان بجنگید، به راحتی غارت کردند و برگشتند و رفتند. در این صورت اگر یک مرد مسلمان از تأسف بمیرد، حقّ دارد. و بعد می‌فرماید: شما نه‌تنها با این دشمن نمی‌جنگید و مقاومت نمی‌کنید، بلکه می‌خواهید با این ظالم‌ها کنار بیاید! (وَ قَدْ بَلَغَنِی أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ کَانَ یَدْخُلُ عَلَی الْمَرْأَهِ الْمُسْلِمَهِ وَ الْأُخْرَی الْمُعَاهَدَهِ فَیَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلْبَهَا وَ قَلَائِدَهَا وَ رِعَاثَهَا مَا تُمْنَعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الِاسْتِرْحَامِ ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِینَ مَا نَالَ رَجُلًا مِنْهُمْ کَلْمٌ وَ لَا أُرِیقَ لَهُ دَمٌ فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا کَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ کَانَ عِنْدِی بِهِ جَدِیراً…فَقُبْحاً لَکُمْ وَ تَرَحاً حِینَ صِرْتُمْ غَرَضاً یُرْمَی یُغَارُ عَلَیْکُمْ وَ لَا تُغِیرُونَ وَ تُغْزَوْنَ وَ لَا تَغْزُونَ وَ یُعْصَی اللَّهُ وَ تَرْضَوْنَ؛ کافی/۵/۵- نهج البلاغه/خطبه ۲۷)

اینکه حضرت می‌فرماید آدم آرزوی مرگ می‌کند، صرفاً به‌خاطر آن خلخال که از پای دختر یهودی کنده شده، نیست، بلکه به‌خاطر این است که "شما چرا در مقابل آنها مقاومت نمی‌کنید" و بعد هم می‌خواهید با چاپلوسی آنها را راضی کنید که به شما ظلم نکنند و به آنها بگویید که «خواهش می‌کنیم ما را کمتر بزنید!» این است که غیرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) را به خروش می‌آورد! این است که می‌فرماید اگر مرد مؤمن آرزوی مرگ کند، حقّ دارد! یعنی چرا وقتی کسی می‌خواهد زندگی تو را بگیرد، تو در دفاع از زندگی خودت نمی‌جنگی و نمی‌میری!؟

حضرت در اینجا دارد راه زندگی با استقامت را به ما یاد می‌دهد، دارد علاجِ واقعۀ تأسف‌بار کنده شدن خلخال از پای یک دختر را یاد می‌دهد، نه اینکه به ما بگوید: «به خاطر این ظلمی که اتفاق افتاده، عزاداری کنید!» بلکه از ما می‌خواهد منفعل نباشیم و اقدام کنید تا ریشۀ این ظلم کنده شود. فریاد حضرت به‌خاطر لزوم این اقدام است. دردِ حضرت این است که «چرا شما مقاومت نمی‌کنید و اجازه می‌دهید شما را غارت کنند، بعد می‌روید التماس‌شان می‌کنید!» آیا مردم در انقلاب اسلامی نباید به مقاومت در برابر دشمن درون و برون آموزش داده شده و تربیت اسلامی شوند؛ آنهم از پایه یعنی از مهد های کودک و دبستان ها و مدارس ابتدایی

۵- مقاومت شناسی امپراتوری رسانه:

«سَلُونِی فَإِنَّ عِنْدِی عِلْمَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ ثُنِیتْ لِی وِسَادَةٌ فَجَلَسْتُ عَلَیهَا لَأَفْتَیتُ أَهْلَ التَّوْرَاةِ بِتَوْرَاتِهِمْ حَتَّی تَنْطِقَ التَّوْرَاةُ حَتَّی تَنْطِقَ التَّوْرَاةُ فَتَقُولَ صَدَقَ عَلِی... وَ أَفْتَیتُ أَهْلَ الْإِنْجِیلِ بِإِنْجِیلِهِمْ حَتَّی ینْطِقَ الْإِنْجِیلُ فَیقُولَ صَدَقَ عَلِی... وَ أَفْتَیتُ أَهْلَ الْقُرْآنِ بِقُرْآنِهِمْ حَتَّی ینْطِقَ الْقُرْآنُ فَیقُولَ صَدَقَ عَلِی...؛ از من بپرسید، که به راستی علم اولین و آخرین نزد من است. آگاه باشید که به خدا قسم... من برای اهل تورات، بر طبق تورات فتوا می‌دهم به گونه‌ای که تورات بگوید: علی(علیه السلام) راست گفت و دروغ نگفت؛ و برای اهل انجیل بر طبق انجیل حکم می‌کنم به گونه‌ای که انجیل بگوید: علی(علیه السلام) راست گفت و دروغ نگفت... و برای اهل قرآن براساس قرآن فتوا می‌دهم طوری که قرآن بگوید علی(علیه السلام) راست گفت...» صدوق، الامالی، ۱۳۷۶ش، ص۳۴۱.

بسیار ظالمانه و وقیحانه است که در برخی از رسانه ها از لسان عده ای بیان می شود که مدارس و دانشگاهها و مراکز فرهنگی به واسطه آموزش سالاری قادرند نخبه پروری کنند و به آثار تربیتی درون مدارس و مراکز فرهنگی و آثار برونی آن چشمان خود را فرو می بندند و جوان ایرانی را بدون حرارت حریت آفرین ولایت ماتریس گذاری می نمایند. برای استقلال علمی و عملی کشور با شکل جهادی کدام جوانان حضور داشته و دارند و در حال حاضر شانه زیر بارهای جهادگرانه داده و می دهند، کدام جوانان در ایام محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته؛ آنچنانکه کمک های مومنانه درون و برون کشور این ولایت شناسان جهان را بهت زده می نماید؛ آیا این برکات و ثمرات از این جمله حکیمانه رهبر گرامی نیست که می فرمانید "من به شما عرض کنم که بنده در دفاع از جامعه نخبگان و از حرکت علمی کشور، تا نفس دارم ذره ای کوتاه نخواهم آمد". آیا این جوانان در دیگر کشورهای اسلامی نیستند یا در کشورهای اروپایی حضور ندارند پس چرا تحفه ای به بار نمی آوردند که زبانزد عام و خاص شود؛ آیا فقط این رهبری حکیمانه که تربیت شده آیه شریفه ۳ سوره مبارکه است که قادر است این گفتمان را تولید کرده و جوانان را در جوار خود به مقام مقاومت نبوی و علوی برساند و بستر ظهور منجی را فراهم کنند؛ در نهایت ناامید کردن دشمنان و امید بخشی به جوانان و مردم نجیب ایران و هم چنین رفع آسیب ها و مشکلات و موانع انقلاب اسلامی از جاده تفسیر حقیقی سومین آیه سوره مبارکه مائده می گذرد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha