جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خیانت فرانسه به مالی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مالی از خیانت بزرگ فرانسه پرده برداشت

عبدالله مایگا نخست وزیر مالی اعلام کرد که فرانسه با خروج نیروهایش از پشت به این کشور آفریقای غربی خنجر زده است. سرهنگ مایگا که ماه گذشته به عنوان نخست وزیر موقت مالی معرفی شد، شنبه شب طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل فرانسه و همچنین سازمان ملل را در نطقی پر از نارضایتی به خاطر وخامت امنیت کشورش مورد انتقاد قرار داد. مایگا در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت: رهبران فرانسه ارزش‌های اخلاقی جهانی را انکار کرده و به تاریخ غنی فیلسوفان لومیر خیانت کرده و خود را به یک حکومت نظامی در خدمت تاریک‌اندیشی تبدیل کرده‌اند. نخست وزیر مالی قدرت استعماری سابق (فرانسه) را به دلیل سیاست‌های نواستعمارگرایانه، توهین‌آمیز و انتقام‌جویانه مانند تحریم‌های اعمال شده علیه حکومت نظامی در مالی را محکوم کرد. مایگا همچنین مصاحبه اخیر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد بر رد مزدور بودن سربازان ساحل عاج که به تازگی در مالی بازدشت شده بودند را محکوم کرد. فرانسه در ماه آگوست( مرداد) با خروج تمام نیروهای نظامی حضور ۹ ساله خود در مالی را پایان داد.

منبع: ایرنا

تورم نان اروپا را فلج کرد

آمارهای یورواستات نشان می‌دهد تورم نان در اتحادیه اروپا طی یک سال گذشته ۶ برابر شده و قیمت نان در کشورهای عضو این اتحادیه از ۳.۹ درصد تا ۶۵.۵ درصد افزایش یافته است.جدیدترین آمار منتشرشده از سوی پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد متوسط قیمت نان در اتحادیه اروپا طی یک سال گذشته یعنی از اوت ۲۰۲۱ تا اوت ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۸ درصد افزایش یافته است. در دوره اوت ۲۰۲۰ تا اوت ۲۰۲۱ قیمت نان در این اتحادیه تنها ۳ درصد افزایش یافته بود. بر این اساس تورم یک ساله نان در اروپا طی دوره اوت ۲۰۲۱ تا اوت ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۶ برابر شده است. به‌جز چهار کشور سوئیس، نروژ، فرانسه و هلند سایر اعضای اتحادیه اروپا با رشد دورقمی قیمت نان طی ۱۲ ماهه منتهی به اوت ۲۰۲۲ مواجه شده‌اند. بیشترین نرخ تورم نان در این اتحادیه مربوط به مجارستان بوده که با رشد ۶۵.۵ درصدی قیمت نان طی این مدت مواجه شده است. کمترین رشد قیمت نان در اتحادیه اروپا طی یک سال گذشته نیز مربوط به سوئیس بوده است. قیمت نان در این کشور ۳.۹ درصد افزایش یافته است. میزان افزایش قیمت نان در برخی کشورهای دیگر اروپایی طی یک ساله منتهی به اوت ۲۰۲۲ عبارت بوده است از: لیتوانی ۳۳.۳ درصد، استونی ۳۲.۲ درصد، لهستان ۳۰.۴ درصد، یونان ۲۲.۸ درصد، آلمان ۱۷.۵ درصد، اسپانیا ۱۵.۲ درصد، سوئد ۱۴.۳ درصد، ایتالیا ۱۳.۵ درصد، فرانسه ۸.۲ درصد، اتریش ۱۱.۳ درصد.

منبع: ایرنا

حزب الله به سفارتخانه‌ها هشدار داد

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان: دخالت‌های برخی سفارتخانه‌های خارجی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان، لبنانی‌ها را از توافق دور می‌کند.به نقل از پایگاه اینترنتی العهد، شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی جنبش حزب الله لبنان درباره دخالت سفارتخانه‌های خارجی در لبنان در انتخاب ریاست جمهوری این کشور هشدار داد. شیخ نبیل قاووق گفت: اگر مقاومت نبود قطعا رژیم صهیونیستی و حامیانش نفت و گاز را استخراج کرده بودند و منتظر هیچ کسی نمی‌ماندند. وی افزود: هیچ کسی به لبنان یا حق لبنان و منابع و ثروت‌های لبنان اهمیتی نمی‌داد و، اما از زمانی که معادله مقاومت به میان آمد موضع و جایگاه طرف مذاکره کننده لبنانی تقویت شد و لبنان در مسیر کسب یک پیروزی جدید قرار گرفت. شیخ قاووق اظهار داشت: بحران در لبنان در حال بدتر شدن است و فروپاشی کشور روند سریعی به خود گرفته است. برخی طرف‌ها و گروه‌های لبنانی و طرف‌های خارج از لبنان وجود دارند که نمی‌خواهند اوضاع کشور ما بهبود یابد و شرایط خوب شود. نمی‌خواهند لبنان از بحران کنونی خارج شود بلکه می‌خواهند از وضع موجود و درد و رنج مردم لبنان بهره برداری کنند و برای محقق شدن اهداف سیاسی شان برای بدتر شدن اوضاع نیز تلاش می‌کنند. این عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان تاکید کرد: اولویت حزب الله تلاش مجدانه برای دستیابی به راه حل‌ها و راهکارهای ملموس و واقعی است که از درد و رنج و مشکلات معیشتی، مالی و اقتصادی لبنانی‌ها می‌کاهد و امیدواریم در چند روز آینده لبنان صحنه یک سلسله گشایش‌هایی در زمینه تصویب بودجه، تشکیل دولت، ترسیم مرزهای آبی و تامین چندین ساعت برق مورد نیاز باشد. شیخ نبیل قاووق تصریح کرد: تشکیل دولت جدید با اختیارات کامل و قدرت کافی یک ضرورت است و بدون تشکیل چنین دولتی نمی‌توان مشکلات را حل کرد و به اذن خداوند ما ظرف چند روز آینده شاهد تشکیل چنین دولتی خواهیم بود و این امر فضای مثبتی در کشور ایجاد و گام‌های آینده را برای خروج از بحران کنونی تقویت خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: آرزو و اهداف کسانی که ادعای صداقت و برادری با لبنان می‌کنند، تحریک علیه مقاومت است و هدفشان کمک به دولت و کشور لبنان نیست. اینان امروز به طور علنی و آشکار و در مقابل دوربین و با مصاحبه‌های مختلف در انتخابات ریاست جمهوری دخالت می‌کنند و همین برای نقض حاکمیت و کرامت ملی لبنان کافیست و دخالت‌های برخی سفارتخانه‌های خارجی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان، یک هشدار شومی برای لبنان است؛ زیرا لبنانی‌ها را از توافق دور می‌کند و انتخابات ریاست جمهوری بیش از پیش پیچیده می‌شود. این عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان در پایان گفت: ما به اذن خدا در مسیر تصویب بودجه، تشکیل دولت و تقویت و تثبیت و استخراج ثروت‌های نفتی و گازی لبنان گام نهاده ایم و از واردات سوخت از ایران به خاطر پایان دادن به تاریکی‌ها در لبنان استقبال می‌کنیم و ایران نشان داده است که یک کشور دوست واقعی برای لبنان است.

منبع: شبکه خبر

تل‌آویو زیر میز برجام زد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که این رژیم مخالف هرگونه توافق هسته ای با ایران نیست بلکه مخالف توافق موجود است.یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفت: ما مخالف هر گونه توافق هسته ای نیستیم بلکه مخالف توافق کنونی هستیم. وی مدعی شد که نظارت بر توافق فعلی ضعیف است و ایرانی ها همواره فریبکاری می کنند. وی گفت که می توان به توافق هسته ای رسید به شرط این که گزینه نظامی نیز روی میز قرار گیرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان اخیرا در توئیتی با اشاره به دیدارهایش با وزرای خارجه برخی کشورها نوشت:علاوه بر سخنرانی در نشست عدم تعهد به سوالات نیویورک تایمز پاسخ دادم. توافق در دسترس است اما اگر آمریکا قادر به واقع بینی و اتخاذ تصمیم باشد. وزیر امور خارجه که در نیویورک به سر می برد، درباره محور دیدارهای خود با وزرای خارجه دیگر کشورها نیز گفت: گفتگوها و رایزنی های ما با دیگر کشورها و آنها با ایران بیشتر حول محور لغو تحریم ها بوده است. اینکه ما در نیویورک هستیم، حساسیت را برای طرف های خارجی بیشتر می کند که چه اتفاقی می افتد. وزیر امور خارجه ادامه داد: تیم ما و همکاران ما در نیویورک با نماینده اتحادیه اروپا و کشورهای مرتبط با مذاکرات برجام، گفت‌وگوهایی را انجام دادند و در گفتگوهایی که من نیز با طرف های مختلف در دو روز گذشته داشتم، این موضوع از موضوعات اصلی در دستور کار بود. امیرعبداللهیان اضافه کرد: در این دیدارها تاکید کردم برای رسیدن به توافق اراده وجدیت لازم را داریم و واقعا اکنون این طرف آمریکایی است که بایستی شجاعت اتخاذ تصمیم را داشته باشد تا بتوانیم از رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار سخن بگوییم. طرف آمریکایی بارها حتی در این روزهای اخیر به ما اعلام کرد که دارای اراده و حسن نیت لازم برای رسیدن به توافق هستیم و ما به آنها گفتیم پس با واقع بینی اراده و حسن نیت خود را نشان دهید و (اثبات) کنید تا بتوانیم به نقطه توافق برسیم.

منبع: ایسنا

گرد و خاک در آبادان به ۳۰ برابر حد مجاز رسید

گرد و خاک در آسمان شهرهای آبادان و خرمشهر عصر امروز به ۳۰ برابر حد مجاز رسید. بنا بر اعلام اداره حفاظت از محیط زیست آبادان میزان ذرات آلاینده در هوا به چهار هزار و ۳۹۸ میکروگرم بر متر مکعب یعنی نزدیک ۳۰ برابر فراتر از حد استاندارد است. اداره کل هواشناسی استان خوزستان نیز اعلام کرد؛ وزش باد باعث برخاستن گرد و خاک محلی در مناطق جنوبی و غربی و مرکزی استان از جمله آبادان و خرمشهر شده است. گرد و خاک بیشتر از سمت هورالعظیم منتشر می‌شود.

منبع: مهر

ایرلندی ها با پرچم فلسطین از اسرائیل استقبال کردند

هواداران ایرلندی با برافراشتن پرچم فلسطین از تیم فوتبال زیر ۲۱ سال رژیم صهیونیستی استقبال کردند. ایرلندی‌ها مقابل کمپ تیم رژیم صهیونیستی که به مصاف تیمشان در مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی ملت‌های اروپا آمده بودند، تجمع کردند. این دیدار با تساوی یک گل برای هر تیم به پایان رسید و دو تیم روز سه شنبه بازی برگشت را برگزار خواهند کرد. ایرلند یکی از کشورهای اروپایی است که شاهد فعالیت‌های مکرر در حمایت از آرمان فلسطین است. گفتنی است، تیم‌ها و باشگاه‌های رژیم اشغالگر از سال ۱۹۹۴ تاکنون در رقابت‌های اروپایی شرکت می‌کنند.

منبع: مهر

معامله تانک آلمان و اوکراین کنسل شد

صدراعظم آلمان در سخنانی گفت که برلین قصد ندارد تانک در اختیار کی یف قرار دهد چرا که این اقدام، گامی خطرناک است که به تنش‌های بیشتر در اوکراین منجر می‌شود. بر اساس این گزارش، «اولاف شولتز» افزود که آلمان برای اوکراین اقدامات زیادی انجام می‌دهد و به حمایت از کی یف ادامه خواهد داد اما هیچ گونه اقدمات یکجانبه ای را بدون موافقت متحدان ناتو اتخاذ نخواهد کرد. این در حالی است که «کریستینا لامبرخت» وزیر دفاع آلمان هم گفت که این کشور برای ارسال تانک‌های «لئوپارد ۲» که کی یف بسیار به دنبال آن است، عجله‌ای ندارد. نشریه بلومبرگ هم نوشت که کشورهای غربی در توافقی غیرعلنی برای عدم ارسال تانک به اوکراین به توافق رسیده اند. سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم گفت که تسلیحات ارسالی از سوی کشورهای غربی به اوکراین هدف مشروعی برای نیروهای روسیه خواهد بود و مسکو به تخریب تسلیحات غربی در میدان رویارویی ادامه می‌دهد.

منبع: مهر

عراق داعش را به توپ بست

جنگنده‌های ارتش عراق در ساعاتی از شامگاه شنبه مقر تروریست‌های داعشی را بمباران کردند. گفته شده عمده بمباران‌های شنبه شب علیه تروریست‌های داعش متوجه شرق عراق بوده است و این تروریست‌ها در منطقه نارین در ناحیه قره تپه در استان دیاله هدف قرار گرفتند. هنوز آمار مشخصی از تلفات داعش در جریان این حمله هوایی اعلام نشده است. دو روز پیش از این نیز، «یحیی رسول»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از هدف قرار گرفتن مواضع داعشی در جبال حمرین خبر داد. وی در این ارتباط افزود: جنگنده‌های عراقی، حمله موفقی به یکی از مخفیگاه‌های داعشی در سلسله جبال حمرین داشتند. رسول تاکید کرد: این حمله در راستای پشتیبانی امنیتی از نیروهای مبارزه با تروریسم انجام شد. لازم به ذکر است که با وجود شکست داعش در عراق همچنان بقایای این گروه تروریستی در بخش‌هایی از بغداد، پایتخت و استان‌های دیالی، نینوا، صلاح الدین، کرکوک و الانبار هر از گاهی با استفاده از اصل غافلگیری دست به تحرک و انجام عملیات‌های تروریستی کور علیه شهروندان و نظامیان عراقی می‌زنند. در مقابل، نیروهای نظامی و امنیتی عراق هنوز برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود عناصر تروریستی تلاش می‌کنند. همچنین به تازگی «احمد موسی»، یکی از فرماندهان نیروهای الحشد العشایری از آغاز عملیات امنیتی جدید در منطقه شروین در شرق استان دیالی خبر داده و در این ارتباط گفته است: نیروهای الحشد العشایری به منظور تعقیب بقایای عناصر تروریستی داعش، عملیات امنیتی را در روستاهای منطقه حوض شروین در شرق دیالی آغاز کردند. موسی افزود: این عملیات به منظور ایمن سازی اطراف روستاهای منطقه حوض شروین، جستجوی پناهگاه‌های تروریست‌ها، اعمال محاصره شدید آنها و تجدید نظر در توزیع نقاط استقرار صورت می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: جنایت دیروز داعش در استان دیالی بدون مجازات نمی‌ماند و حشد شعبی و نیز الحشد العشایری نقش مهمی در نابود ساختن هسته‌های باقی مانده تروریست داعش ایفا خواهند کرد. عصر سه شنبه گذشته نیز تروریست‌های تکفیری داعش به یک استادیوم فوتبال در منطقه حوض شروین استان دیالی یورش بردند که باعث شهادت یک نفر و مجروح شدن چهار نفر دیگر شدند.

منبع: مهر

رئیس جمهور از مجروحان اغتشاشات عیادت کرد

حجت‌الاسلام رئیسی با حضور در بیمارستان محل بستری تعدادی از مجروحان اغتشاشات اخیر از آنان عیادت کرد. رئیس جمهور ساعتی پیش با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران، از تعدادی از مجروحین اغتشاشات اخیر عیادت و در جریان روند رسیدگی و درمان آنان قرار گرفت. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز با حضور در بیمارستان‌های حضرت ولیعصر (عج) و شهدای تجریش ضمن عیادت از مجروحان و آسیب دیدگان اغتشاشات اخیر در جریان روند درمان و رسیدگی به وضعیت آنان قرار گرفت.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران سفیر انگلیس و نروژ را احضار کرد

در پی مواضع مداخله جویانه مقامات نروژی و فضاسازی های رسانه های فارسی زبان لندن نشین، سفرای نروژ و انگلیس به وزارت خارجه احضار شدند. در این دیدار مراتب اعتراض شدید کشورمان به دولت انگلیس بواسطه میزبانی این کشور از رسانه‌هایی که در روزهای اخیر تحریک و دعوت به اغتشاش و گسترش آشوب‌ها در جمهوری اسلامی ایران را در صدر برنامه‌های خود قرار داده اند، به سفیر ابلاغ و تاکید شد این امر به منزله دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و اقدام علیه حاکمیت ملی کشورمان تلقی می‌شود. سفیر انگلیس در پاسخ اظهار داشت، مراتب را بلافاصله به لندن گزارش می‌کند. همچنین در واکنش به مواضع مداخله جویانه رییس پارلمان نروژ در قبال تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته سفیر نروژ در تهران توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار مراتب اعتراض شدید کشورمان به اظهارات پیش داورانه و دور از واقعیت رییس پارلمان نروژ در قبال ناآرامی‌های اخیر در جمهوری اسلامی ایران، به سفیر ابلاغ و تاکید شد این اظهارات غیر سازنده به منزله دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. سفیر نروژ در پاسخ اظهار داشت مراتب را بلافاصله به اسلو گزارش می‌کند.

منبع: خبرنگاران جوان

انفجار عکا را لرزاند

امروز یک خودرو در خیابان‌های اسرائیل منفجر شد. رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی از انفجار یک خودرو در شهر عکا خبر داد. گفته می‌شود تا به این لحظه حداقل یک فرد در جریان این حادثه زخمی شده است. یدیعوت اخارونوت مدعی شد پلیس رژیم صهیونیستی تحقیقات خود را درباره احتمال تلاش برای انجام یک عملیات ترور در جریان این حادثه را آغاز کرده است.

منبع: خبرنگاران جوان

رییس سازمان انرژی اتمی وارد وین شد

رییس سازمان انرژی اتمی ایران به منظور شرکت در اجلاس سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین دیدار و گفت‌وگو با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد وین شد.شصت و ششمین اجلاس سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز به کار می‌کند. مهندس محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در کنفرانس سالیانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

منبع: ایسنا

حمله سایبری به مجلس تکذیب شد

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: هک شدن حتی یکی از وبسایت‌های رسمی مجلس شورای اسلامی کذب محض است.سیدنظام‌الدین موسوی در مطلبی در صفحه توییتر خود، خبر شبکه ایران اینترنشنال درباره هک‌شدن سایت مجلس را تکذیب کرد. موسوی نوشت: «هک شدن حتی یکی از وبسایت‌های رسمی مجلس شورای اسلامی کذب محض است. علاوه بر دسترسی خبرنگاران، فایل اسامی و شماره تلفن نمایندگان نیز از دو سال پیش در رسانه‌ها منتشر شده و این فایل برای ارتباط با نمایندگان و پیگیری مطالبات صنفی در بسیاری از گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.» ایران اینترنشنال در صفحه توییتر خود این ادعا را مطرح کرد که « گروه هکری آنانیموس از هک کردن وبسایت مجلس جمهوری اسلامی خبر داد.»

منبع: ایسنا

ترکیه پل دهوک را تخریب کرد

در حمله مجدد هوایی ارتش ترکیه به شمال استان دهوک، یک پل استراتژیک تخریب و برق چند روستای این استان قطع شد. یک منبع دولتی در دهوک گفت: جنگنده‌های ترکیه‌ای در ساعات پایانی شامگاه شنبه برخی مناطق شهرستان "عقرة" در شمال استان دهوک را هدف قرار دادند که در اثر آن یک پل مهم تخریب و برق ۲۰ روستا قطع شد. این منبع اظهار کرد: در این حمله توپخانه‌ای دو روستای "کورتکا" و "میرکه‌رشی" از توابع منطقه "دینارته" در شهرستان "عقرة" هدف قرار گرفتند و خساراتی به اموال ساکنان این دو روستا وارد شد. به گفته این منبع، هنوز کسی از میزان خسارات این حمله اطلاعی ندارد. جنگنده‌های ترکیه‌ای شنبه نیز چند بار نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را در منطقه "سیفا" در ارتفاعات "متین" مشرف به روستای "گوهرزی و بلافه" در منطقه "نهیلی" شهرستان "العمادیه" هدف قرار دادند.

منبع: ایسنا

پرو گنجینه طلا و نقره باستانی را کشف شد

باستان‌شناسان با کاوش در کشور «پرو» به مقبره‌ای باستانی مملو از گنجینه‌ جواهرات و آثار تاریخی دست یافتند.باستان‌شناسانی که در یک گورستان واقع در کشور «پرو» مشغول فعالیت بودند، یک مقبره یک‌هزار و سیصد ساله پر زرق و برق را از دل خاک بیرون کشیدند که به تمدن «واری» تعلق دارد. باستان‌شناسان این مقبره را درحالی کشف کردند که بقایای فردی عالی‌رتبه‌ای ملقب به «لرد اوئارمی» (Lord of Huarmey) در آن وجود داشت. به جز لرد اوئارمی، بقایای شش نفر دیگر نیز در همان مقبره کشف شد. به نظر می‌رسد برخی از این افراد از قبر دیگری به این مقبره منتقل شده‌اند. کارشناسان معتقدند بقایای اجساد این مقبره به چهار فرد بالغ، از جمله دو مرد، دو زن و سه فرد جوان تعلق دارد. تمام این اجساد به همراه جواهرات طلا و نقره، ابزارهای برنز، چاقو، تبر، سبد، پارچه‌های پشمی و کالاهای چوبی و چرمی دفن شدند. تعداد اشیائی که به همراه اجساد در مقبره قرار داده شده، آنقدر زیاد است که باستان‌شناسان فکر می‌کنند این افراد صنعتگران ماهر و از نخبگان تمدن «واری» بوده‌اند.این زیورآلات نقره که با نام ماسوره گوش شناخته می‌شوند، در بین اشیائی کشف شده‌اند که در این مقبره قرار داشتندباستان‌شناسی که سرپرستی کاوش در این گورستان را برعهده دارد، گفت: «می‌توانیم این بخش از گورستان سلطنتی را «گالری صنعتگران نخبگان» بنامیم. ما برای نخستین‌بار قبر نخبگان مذکر «واری» را کشف کرده‌ایم، که در عین حال صنعت‌گر و هنرمند نیز بوده‌اند.» این گروه از باستان‌شناسان این مقبره تاریخی را در گورستان «واری» واقع در شهر ساحلی «اوئارمی» کشف کرده‌اند. این مقبره در فاصله کمی از مقبره باستانی بزرگتری واقع شده است که در سال ۲۰۱۲ کشف شده بود. در مقبره بزرگتر اجساد سه زن عالی رتبه قرار داشت که گمان می‌رود ملکه‌های «واری» باشند. این ملکه‌ها به همراه اجساد ۵۸ نفر دیگر دفن شده بودند. بیشتر این افراد اشراف‌زادگانی بودند که گمان می‌رود بعدها از قبرهای دیگر به این مقبره منتقل شده‌اند. اما در این بین اجسادی وجود داشت که به طبقات پایین جامعه تعلق داشتند و گمان می‌رود قربانی شده‌ باشند. مردم تمدن «واری» در فاصله بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلادی در شهرها، کوهستان‌ها و سواحل منطقه‌ای زندگی می‌کردند که امروزه با نام کشور «پرو» شناخته می‌شود. این مردم به دلیل فرهنگ و هنری غنی، از جمله ساخت جواهرات طلا و نقره، سفال‌های رنگین و پارچه‌های پشمی شناخته شده بودند.

منبع: ایسنا

پاردوکس سلبیریتی ها رو شد

مدیرکل دفتر موسیقی صدا و سیما با انتشار یک پست در توییتر، دستمزد نجومی و آخرین دریافتی مهران مدیری برای برنامه دورهمی را پس از خداحافظی این مجری از تلویزیون در پی مرگ مهسا امینی را فاش کرد.علیرضا قزوه، نویسنده، شاعر و رئیس دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صداوسیما در متنی کوتاه، مدعی شد آخرین دریافتی مهران مدیری برای برنامه دورهمی، پس از جدایی او از تلویزیون، ۳۰ میلیارد تومان بوده است. قزوه نوشت، مهران مدیری، تنها یک روز پیش از صحبت‌هایش در واکنش به فوت مهسا امینی، مبنی بر عدم پخش برنامه دورهمی، ۳۰ میلیارد تومان از صداوسیما دستمزد دریافت کرده است. چندی پیش هم، ناصر قدیر کاشانی تهیه‌کننده فصل پنجم دورهمی، در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرده بود مهران مدیری دستمزدش را بابت تولید سری جدید این برنامه به طور کامل دریافت کرده است و مطالبه‌ای از تهیه‌کننده یا سازمان صداوسیما برای پخش یا عدم پخش ندارد. مهران مدیری مجری سابق تلویزیون، درپی فوت مهسا امینی در ویدئویی با اعلام خداحافظی از تلویزیون، گفته بود پخش دورهمی را لغو می‌کند.

منبع: شبکه خبر

امین تارخ درگذشت

امین تارخ، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون به علت بیماری قلبی درگذشت.امین تارخ، بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون، که مدتی پیش در بیمارستان بستری شده بود، به علت بیماری قلبی درگذشت. مراسم تشییع و خاکسپاری این هنرمند، ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه چهارم مهرماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می شود. امین تارخ متولد مرداد ماه سال ۱۳۳۲ در دهه ۵۰ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در طول حدود نیم قرن فعالیت در عرصه بازیگری نقش‌های ماندگاری را در سینما، تئاتر و تلویزیون خلق کرد. از جمله آثار تارخ در سینمای ایران به «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی، «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده، «پاییزان» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «سرب» مسعود کیمیایی، «مادر» به کارگردانی علی حاتمی، «مجسمه» ساخته ابراهیم وحیدزاده و «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی می‌توان اشاره کرد. او در تلویزیون هم در سریال‌های زیادی بازی کرده که یکی از نقش‌های ماندگارش در نقش ابن سینا بوده است. «سربداران»، «شیخ مفید»، «آپارتمان»، «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته» و «جراحت» از دیگر سریال‌های شاخص این بازیگر است که در خاطر بسیاری از علاقه مندانش ثبت شده است.

منبع: شبکه خبر

مدارس البرز تعطیل شد

به دلیل طوفان گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا مدارس استان البرز تعطیل شد و ادارات استان نیز با ۲ ساعت تاخیر آغاز به کار می کنند.مرکز البرز، با اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز به دلیل طوفان گرد و خاک و کاهش کیفیت هوای استان مدارس کل استان البرز فردا تعطیل است و ادارات استان هم با ۲ ساعت تاخیر آغاز به کار خواهند کرد. فلاح نژاد افزود: کیفیت هوا طی به شدت کاهش یافته و لازم است افراد آسیب پذیر شامل کودکان ، سالمندان و بیماران تنفسی حتی الامکان از حضور بلند مدت در فضای باز خودداری کنند.

منبع: شبکه خبر

سپاه کومله را درهم کوبید

در پی ورود تیم‌های مسلح و حجم بالای سلاح توسط گروهک‌های تروریستی کومله و دموکرات به شهرهای مرزی کشور برای ایجاد اغتشاش و آشوب، نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دقایقی پیش مقرهای این گروهک‌ها در اقلیم کردستان عراق را مورد حمله قرار داد.در این عملیات مقرهای تجمع این گروهک‌های تروریستی زیر ضربات سنگین یگان‌های توپخانه‌ای نیروی زمینی سپاه قرار گرفته است. آمار حجم دقیق تلفات و خسارات وارده به گروهک‌های تروریستی متعاقباً اعلام خواهد شد.

منبع: تسنیم

عراق از سوریه دفاع کرد

وزیر خارجه عراق گفت: بغداد خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است و در این موضع ثابت قدم ایستاده است.وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که «فؤاد حسین» در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه دیدار و گفت و گو کرد. این بیانیه با اشاره به اینکه دو طرف درباره راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک برای تضمین دستیابی به امنیت و ثبات در دو کشور و کل منطقه تبادل نظر کردند، افزود: فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در دیدار با همتای سوری خود خواستار رسیدگی به وضعیت انسانی در اردوگاه الهول شد. وزیر امور خارجه عراق با تاکید بر اهمیت روابط دوجانبه بین بغداد و دمشق و علاقه مندی عراق به ارتقای این روابط به منظور تحقق آرزوهای مردم دو کشور بر ضرورت همکاری بغداد و دمشق برای حل مشکلات عربی با اتخاذ راه‌ حل‌های سیاسی و عدم مداخله در امور کشورها گفت که عراق در موضع خود برای بازگشت سوریه دامن اتحادیه عرب ثابت قدم است. فواد حسین همچنین خواستار لزوم رسیدگی به وضعیت انسانی در اردوگاه الهول در سوریه و جلوگیری از نفوذ داعش به اردوگاه‌های آوارگان و مانع گسترش تفکر و سازماندهی مجدد این گروه تروریستی شد. «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه نیز با قدردانی از مواضع حمایتی عراق برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه، علاقه مندی کشورش برای توسعه همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور به منظور تحقق ثبات و آرامش را اعلام کرد با آنکه سوریه یکی از کشورهای بنیانگذار اتحادیه عرب است و در فراهم کردن زمینه تاسیس اتحادیه کشورهای عربی، نقش موثری ایفا کرد، درگیری‌های داخلی و خشونت‌هایی که به دنبال درگیری های نظامی در سال ۲۰۱۱ دامن این کشور را گرفت و به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب منجر شد. در نشست فوق‌العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب که روز ۱۲ نوامبر ۲۰۱۱ در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد، وزرای خارجه کشورهای عربی تمدید عضویت سوریه در این اتحادیه را به رای گذاشتند و در نتیجه تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب با ۱۹ رای موافق، یک رای ممتنع و دو رای مخالف تصویب شد. ادامه درگیری و تشدید خشونت در سوریه در طول چندین سال گذشته، مانع از بازگشت این کشور به آغوش جهان عرب و بازپس‌گیری کرسی سوریه در اتحادیه عرب شد. شماری از کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی و بحرین در سال ۲۰۱۸ و به دنبال کاهش درگیری‌ و خشونت در سوریه درصدد برآمدند روابط خود را با سوریه از سر بگیرند و سفارتخانه‌های خود در دمشق را باز کنند. با گذشت زمان و کاهش روزافزون جنگ در سوریه، مسیر بهبود روابط سوریه با شمار بیشتری از کشورهای عربی هموار شد و در نتیجه برخی از کشورهای عربی خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شدند. پیشتر «حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی ۲۹ شهریور طی اظهاراتی گفته بود که تنها الجزایر نیست که خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب می باشد، بلکه کشورهای دیگر نیز تمایل دارند دمشق به کرسی خود در این اتحادیه بازگردد. اتحادیه کشورهای عرب یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل ۲۲ کشور عمدتا عربیِ جنوب غرب آسیا (۱۲ کشور) و شمال آفریقا (۱۰ کشور) است که در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با ۶ عضو موسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان و «فرا اردن» (اردن کنونی) بنیان نهاده شد و یمن نیز چند روز بعد در ۵ مه ۱۹۴۵ به آن پیوست. این اتحادیه ۲۲ عضو اصلی و چهار عضو ناظر دارد.

منبع: ایرنا

رژیم صهیونیستی در آماده باش قرار گرفت

پلیس رژیم صهیونیستی در آستانه آغاز سال نو یهودی در حالت آماده باش شدید قرار گرفت.رژیم صهیونیستی از ترس انجام عملیات های استشهادی مبارزان فلسطینی پلیس خود را تا پایان تعطیلات یهودیان که تا ۱۸ روز است، در حالت آماده باش شدید قرار داد. بر اساس این گزارش، هزاران پلیس و شهرک نشین داوطلب در قدس، در ایست های بازرسی و در امتداد خط مرزی این شهرک ها با مناطق فلسطینی نشین، مکان های تفریحی، کنیسه ها و دیگر مکان های شلوغ و پر تردد در داخل خط سبز مستقر شده اند. همچنین ارتش رژیم اشغالگر قدس با افزودن سه گردان ویژه در مجاورت نابلس و الخلیل، نیروهای خود را در کرانه باختری تقویت کرد. به گزارش رادیو بیت لخم، ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل در تعطیلات یهودیان یک حلقه امنیتی گسترده در کرانه باختری اعمال می کند و گذرگاه ها با نوار غزه را مسدود می کند. حصار امنیتی در آستانه تعطیلات سال نو یهودیان ایجاد می شود و سپس در نیمه شب سه شنبه ۲۷ سپتامبر برداشته می شود. رژیم صهیونیستی در آستانه جشن های سال جدید یهودی از ترس شدت گرفتن عملیات های فلسطینیان، اقدامات سرکوبگرانه را در مناطق سکونت آن ها افزایش داده است.

منبع: ایرنا

وزیر نفت راهی توکیو شد

«جواد اوجی» و هیات همراه برای حضور در نشست وزارتی شراکت سبز آسیا و دیدارهای چند جانبه تهران را به مقصد توکیو ترک کردند. رویکرد اصلی نشست وزارتی شراکت سبز آسیا (AGGPM) تأمین مالی، ترویج نوآوری و حمایت از فرآیند گذار انرژی در آسیا و همکاری بین‌المللی در این زمینه است. وزیر نفت در این نشست و در جمع وزیران نفت و انرژی کشورهای آسیایی سخنرانی می‌کند. جواد اوجی همچنین روز سه‌شنبه (پنجم مهرماه) به نمایندگی از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در آیین یادبود شینزو آبه، نخست وزیر فقید ژاپن که با حضور روسای جمهوری یا نخست وزیران سراسر دنیا برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. دیدار و تبادل نظر درباره فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری‌های آتی با شرکت‌های مهم ژاپنی و وزیران اقتصادی، امور خارجه، دارایی و صنعت، اقتصاد و تجارت ژاپن از دیگر برنامه‌های جواد اوجی در این کشور است. عبدالمجید تبون رئیس جمهوری الجزایر یکشنبه شب در سخنانی تأکید کرد که کشورش اجازه استعمار فلسطین را نخواهد داد. وی با بیان اینکه کسی را پیدا نمی کنید که در الجزایر حامی فلسطین نباشد، تصریح کرد: آرمان ملت فلسطین، یک مسأله بنیادین است. وی اظهار کرد: فلسطین یک مسأله ملی برای ماست و هرگز نمی پذیریم که مستعمره شود. تبون در ادامه بار دیگر تأکید کرد: اگر ابرقدرت‌ترین کشور دنیا بخواهد فلسطین را استعمار کند، از آن حمایت خواهیم کرد، فلسطین متعلق به مردم آن نه کسی دیگر است. وی در بخش پایانی سخنان خود به مسأله مبارزه الجزایری‌ها با استعمار ۱۳۰ ساله فرانسه در کشورش اشاره کرد و گفت: ما با استعمار مبارزه کرده و شهدای زیادی تقدیم کردیم. نمی‌توانیم بپذیریم که یک کشوری مستعمره شود، و با استعمار هر کجا که باشد، مبارزه خواهیم کرد. سخنان تبون درحالی بیان می شود که الجزایر همواره حمایت کامل خود را با مردم فلسطین اعلام کرده و مخالف هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است. در همین راستا، الجزایر اول اکتبر ( نهم مهر) میزبان تمام گروه‌های فلسطینی است، نشستی که در واقعا مقدمه‌ای برای نشست سران عرب است که از سوی دولت تبون به نام "نشست [حمایت از] فلسطین" نام گذاری شده است. این نام‌گذاری از سوی الجزایر برای یکپارچگی کشورهای عربی در حمایت از آرمان ملت فلسطین است. رئیس‌جمهور الجزائر همچنین چندی پیش تأکید کرد که کشورش قضیه فلسطین را رها نخواهد کرد؛ چرا که این مسئله به استعمارزدایی مربوط می‌شود.

منبع: ایرنا

شورای حاکمیتی سودان، متعهد به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شد

عبدالفتاح البرهان رییس شورای حاکمیتی سودان بامداد جمعه به وقت تهران در سازمان ملل متحد گفت: متعهد به تقویت ساز و کار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت هستم.البرهان که در هفتاد وهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، افزود که این ساز وکار به نحوی باشد که قدرت به یک دولت غیرنظامی که نماینده تمام سودانی ها باشد، منجر شود. البرهان همچنین از جامعه جهانی خواست که کشورش را از پرداخت بدهیی وام معاف کنند. رییس شورای حاکمیتی سودان باردیگر از انصراف نهاد نظامی از روند گفت‌وگوی جاری در کشور خبر داد و افزود که این اقدام راه را برای نیروهای سیاسی و انقلابی معتقد به گفت‌وگوی دمکراتیک و تشکیل دولتی به رهبری غیرنظامی و مرکب از شخصیت های صلاحیت دار مستقل باز می‌کند. البرهان در بخش دیگری از اظهاراتش از جامعه جهانی، کشورهای دوست و برادر خواست که به تعهد خود در کنفرانس سال ۲۰۲۰ در پاریس و ۲۰۲۱ در برلین عمل کنند و سودان را از بازپرداخت بدهی خارجی‌ معاف کنند. رییس شورای حاکمیتی سودان، بازپرداخت وام در کشورش را به مانند مانعی در راه پیشرفت و اجرای اهداف توسعه پایدار دانست. البرهان در پایان افزود: سودان تمام قوانین موردنیاز برای بهره‌مندی از مستثنی شدن از پرداخت وام را تکمیل کرده است.

منبع: ایرنا

کره شمالی موشک بالستیک پرتاب کرد

کره شمالی روز یکشنبه یک موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن پرتاب کرده است. شبکه تلویزیونی ژاپن به نقل از بیانیه ارتش کره جنوبی گفت: کره شمالی یک موشک بالستیک ناشناس به سمت دریای شرقی [ژاپن] پرتاب کرده است. شبکه ان اچ کی ژاپن افزود: تحلیل برد، ارتفاع و سرعت موشک در حال حاضر در حال انجام است. رویترز اعلام کرد ، موشک کره شمالی احتمالا خارج از منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن سقوط کرده است. این شلیک یک روز پس از آن روی می‌دهد که ارتش کره جنوبی روز شنبه اعلام کرد کره شمالی در حال انجام تحرکاتی با هدف شلیک موشک بالستیک از زیردریایی در سواحل شرقی این کشور است. در شرایطی درحال وقوع است که کره جنوبی و آمریکا تصمیم دارند در پایان ماه جاری میلادی در رزمایشی با حضور یک ناو هواپیمابر هسته ای آمریکا شرکت کنند.ناو هواپیمابر «یو.اس.اس رونالد ریگان» روز گذشته با هدف شرکت در رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، در بنده بوسان کره پهلو گرفت. بر اساس این گزارش، مقامات آمریکا از نزدیک در حال رصد جدیدترین تحولات کره شمالی هستند. به گفته منابع ارتش آمریکا، اخیرا نشانه هایی نیز از فعالیتهای مربوط به آزمایش هسته ای از سوی کره شمالی در شهر ساحلی سینپو در شمال شرقی این کشور رصد شده است. تصاویر ماهواره ای اخیر نشان می دهد شماری از شناورهای در کنار یک زیردریایی در ساحل سینپو در شمال شرق کره شمالی پهلو گرفته اند. کارشناسان با بررسی تصاویر ماهواره ای به این نتیجه رسیده اند احتمالا این زیردریایی با هدف شلیک موشک بالستیک در حال تجهیز شدن است. بر اساس این گزارش، سینپو دارای امکانات تولید و توسعه و تست برای زیردریایی ها است. پیش تر نیز یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرده بود کره شمالی ممکن است همزمان با سفر قریب الوقوع کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا به ژاپن و کره جنوبی، دست به آزمایش هسته ای جدید بزند.. این مقام ارشد آمریکایی که اشاره ای به نامش نشده است، می گوید کره شمالی در صورت انجام آزمایش موشکی با عواقب جدی روبرو خواهد شد. بر اساس این گزارش، گفته می شود که پیونگ یانگ مدتی است در حال انجام آزمایش هسته ای است. کامالا هریس معاون رییس جمهوری آمریکا قرار است روز دوشنبه (۴ مهرماه سال جاری) یک سفر چهار روزه به ژاپن داشته باشد. سئول نیز مقصد بعدی وی در این سفر خواهد بود. هریس در جریان سفر به ژاپن قرار است در مراسم تشییع جنازه نخست وزیر سابق ژاپن «شینزو آبه» شرکت کند. همچنین قرار است هریس روز پنجشنبه (۸ مهرماه) با «یون سوک یئول» رییس جمهوری کره جنوبی دیدار کند.. این اولین سفر هریس به ژاپن و کره جنوبی از زمان تصدی وی در این سمت در اوایل سال گذشته میلادی به شمار می آید.

منبع: ایرنا

ژاپن دستور آماده باش داد

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن پس از پرتاب موشک از سوی کره شمالی در روز یکشنبه، به وزارتخانه ها و ادارات ذیربط دستور داد که برای شرایط پیش بینی نشده آماده شوند.رئیس دولت ژاپن پس از پرتاب موشک کره شمالی اعلام کرد که برای اطمینان از ایمنی کشتیرانی و هوانوردی غیرنظامی در منطقه، ارائه اطلاعات سریع و قابل اعتماد و برای موقعیت های احتمالی پیش بینی نشده آماده باشید. در این گزارش آمده است ، در دفتر نخست وزیری ستاد بحران برای جمع آوری و تحلیل اطلاعات عملیاتی آغاز به کار کرد. کمیته روسای ستاد ارتش جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه از شلیک موشک بالستیک کره شمالی به سمت دریای ژاپن خبر داد.

یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن به خبرنگاران گفت برد موشک بالستیک پرتاب شده توسط کره شمالی در روز یکشنبه حدود ۴۰۰ کیلومتر و حداکثر ارتفاع آن حدود ۵۰ کیلومتر بوده است.

به گفته گارد ساحلی ژاپن، هیچ اطلاعاتی مبنی بر خسارات وارده به کشتی های ژاپنی در منطقه در نتیجه پرتاب موشک کره شمالی وجود ندارد. آخرین باری که پیونگ یانگ یک موشک بالستیک پرتاب کرد، پنجم جولای ( ۱۴ تیر ) بود.

منبع: ایرنا

فیونا کانادا را ویران کرد

به گفته پلیس کانادا، طوفان قدرتمند فیونا شرق این شرق این کشور را درنوردید، برق هزاران نفر را قطع کرد و خانه‌ها را در دریا فرو برد.به دنبال ورود طوفان فیونا به شرق کانادا پلیس سلطنتی کانادا گزارش داد که دو زن در اقیانوس نیوفاندلند گرفتار شدند که یکی نجات یافت، اما دیگری همچنان مفقود است. برایان باتن، شهردار شهر شانل پورت در منتهی الیه جنوب غربی نیوفاندلند، به سی بی سی نیوز گفت که طوفان ویرانی کامل بود و آن بزرگتر و بدتر از آنچه تصور می کردیم بوده است. رنه روی سردبیر روزنامه محلی شهر شانل پورت در گزارشی نوشت: اینها قوی ترین بادهایی هستند که افراد جامعه تا به حال دیده اند، چندین خانه به زیر آب رفته اند. با ورود طوفان فیونا به شرق کانادا حدود ۵۰۰ هزار خانه در سراسر منطقه بدون برق باقی ماندند زیرا طوفان منطقه وسیعی را کوبید و درختان بی شماری را قطع کرد و سقف ساختمان ها را شکافت.

منبع: ایرنا

آمریکا پلیس امنیت اخلاقی ایران را تحریم کرد

در ادامه سریال تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه های گوناگونه، وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد شش شخصیت ایرانی از جمله پلیس امنیت اخلاقی ایران را به اتهام آنچه آزار و خشونت علیه زنان و نقض حقوق معترضان صلح آمیز ایرانی نامید تحریم کرده است. وزارت خزانه داری آمریکا همچنین تحریم هایی را علیه مدیران ارشد وزارت اطلاعات و امنیت ایران، نیروی مقاومت بسیج، نیروی زمینی ارتش و نیروی انتظامی وضع کرد. در پی انتشار اخباری درباره حادثه فوت مهسا امینی، سید ابراهیم رئیسی روز جمعه به وزیر کشور دستور داد که علت و جزئیات حادثه را با فوریت و دقت به‌شکل ویژه بررسی و نتیجه را گزارش کند.سید ابراهیم رئیسی همچنین در تماس تلفنی با خانواده مرحومه، ضمن ابراز همدردی با این خانواده و طلب صبر و اجر برای آنان در این مصیبت، گفت: من در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاههای مسئول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود. رئیس‌جمهور در این تماس تلفنی که امروز ظهر برقرار شد، با تأکید بر اینکه همه دختران ایران را همچون فرزندان خود می‌داند، افزود: دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. اینجانب را در مصیبت خود شریک، و همدرد غم و اندوهتان بدانید. در همین پیوند حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی نوشت: «دستور تحقیق در مورد فوت تراژیک مهسا، که چنانکه رییس‌جمهور گفت، مانند دختران خود ما بود، صادر شده است.» وزیر امور خارجه ادامه داد: حقوق بشر، برای ایران ارزشی ذاتی دارد - برخلاف کسانی که به آن به چشم ابزاری علیه رقبا می‌نگرند- آمریکا باید به جای ریختن اشک تمساح، به تروریسم اقتصادی پایان دهد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha