جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 1045769
۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶

میلاد امینی موحد دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه صدا و سیما و طلبه‌ی خارج فقه حوزه علمیه

جایگاه هیأت عزاداری در امر عظیم جهاد تبیین در عصر کنونی که به واسطه امپریالیسم رسانه ای عصر روایت های مخدوش است، چاره ای جز ارائه روایت صحیح و تبیین برای آحاد مردم باقی نمانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، در حاشیه برگزاری مراسم اربعین حسینی در حسینیه امام خمینی(ره)؛ رهبر معظم انقلاب از جوانان خواستند قدر هیئت های مذهبی را بدانند و دو رسالت یاد و تبیین را از ویژگی های این هیئت ها دانستند.

حجت الاسلام امینی موحد پیرامون این موضوع در یادداشتی آورده است:

در هر حرکت رو به رشدی اساسی ترین مسأله و مانع؛ «غفلت» است. در تعریف غفلت بیان شده است:«غایب شدن چیزی از خاطر انسان و عدم توجه به آن دانسته». پس غفلت عبارت است از نبود تذکر و یادآوری...

غفلت از هدف در حرکت های گوناگون از تحصیل و تدریس و مسابقه و ورزش و ... نتیجه ای جز شکست ندارد.

ایجاد غفلت یا گم هدفی از اساسی ترین راهبردهای شیطان برای انحراف انسان ها نیز معرفی گردیده که به صراحت در قرآن کریم به آن اشاره شده است. بطور کلی مکانیسم انسان طوری طراحی شده است که با بروز بیماری غفلت یا گم هدفی در ساحت های مختلف دچار تصمیمات اشتباه و در نتیجه نرسیدن به هدف و از بین رفتن سرمایه ها منجر می شود.

در این میان بسترهای متنوعی در مسیر حرکت روبه رشد انسان قرار می گیرند که اساسا برای زدودن غبار غفلت و تقویت ذکر و یاد و توجه به هدف تعبیه شده اند.

دین یادآور هایی را برای انسان در نظر گرفته و خود پیامبران اساساً یاد آورند. «فذکّر إنّما أنت مذکّر». و قرآن یک وسیله ذکر است که در خود کتاب الهی بارها از این خصوصیت و مأموریت قرآن یاد شده است.

یکی از وسائل یاد، همین نماز است که در پنج وقت، نماز ما را به یاد میاندازد؛ یکی دعاست که توجه به دعا ما را به یاد میاندازد؛ یکی تلاوت کلام ‌اللَّه است که خواندن آیات الهی ما را از غفلت خارج میکند و از این قبیل وسایل. پس همه این وسایل در مسیر تعالی انسان قرار گرفته اند تا ما دچار غفلت نشویم.

رسالت هیأت های مذهبی اما فراتر از دیگر بسترهاست؛ چرا که علاوه بر متذکر کردن افراد، بر جریان جامعه اسلامی نیز تاثیر گذار است. در واقع هیأت ها کانون احیای یاد و تبیین ولایت اهلبیت در یکایک افراد جامعه هستند.

در واقع هیئت یک مجموعه اجتماعی است که بر محور مودّت اهل‌بیت شکل میگیرد؛ محور این اجتماع کوچک یا بزرگ، مودّت، هدایت و تبیین به سمت اهداف اهل‌بیت است؛ از طرفی هیئت را اصحاب ائمّه تشکیل دادند و آنها این مجالس را شروع کردند. امام صادق (علیه ‌السّلام) از راوی سؤال میکنند: تَجلِسونَ وَ تُحَدِّثون؟ می‌نشینید دُور هم، صحبت میکنید، حرف میزنید؟ یعنی مسائل ما را مطرح میکنید؟ او جواب میدهد که بله، این کار را میکنیم بعد حضرت میفرمایند: اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ‌ اُحِبُّها و اَحیوا اَمرَنا؛ من آن مجالس را دوست می دارم، مکتب ما را زنده نگه دارید.


فرآیند هیأت های عزاداری تقویت دو بال یاد و تبیین است به بیانی دیگر شرکت کنندگان هیأت های دینی علاوه بر خود آگاهی به سمت دیگر آگاهی نیز سوق داده می شوند. پس بستر هیأت نه تنها راهبرد غفلت زدایی را تقویت می کند که مشارکت کنندگان در این فرآیند را به تبیین و غفلت زدایی از دیگر اعضای جامعه نیز رهنمون می کند.

در عصر کنونی که به واسطه امپریالیسم رسانه ای، عصر روایت های مخدوش است چاره ای جز ارائه روایت صحیح و تبیین برای آحاد مردم باقی نمانده است.

کشورها و نظام های بزرگ حتی اگر مجهز به سنگین ترین تجهیزات نظامی و پرتعدادترین ارتش جهان باشند در صورتی که طرح و ایده ای برای تبیین مسائل و مدیریت فضای رسانه ای نداشته باشند محکوم به شکست هستند.

«هیأت» برگ برنده شیعه و گنجینه بزرگی است که نقش شتابدهنده را می تواند در امر عظیم جهاد تبیین ایفا کند البته در صورتی که برپا کنندگان هیأت به جایگاه خطیر و جریان ساز این بستر واقف باشند. به بیانی دیگر خاستگاه بزرگ‌ ترین و خطرناک ‌ترین مبارزات فکری، هیأت است که ازآن به کانون جهاد تبیین نیز یاد می شود. تبیین اهداف مکتب اهلبیت و بروز رسانی پاسخ ها نسبت به سوالات بوجود آمده که حاصل حملات بی امان جبهه کفر و نفاق است تنها در بستر هیأت قابل طرح، بررسی و گره گشایی است.

بدون شک هیأت های اصیل با تاکید بر دو بال یاد و تبیین، نقشی تعیین کننده در تربیت سربازان آخرالزمانی سید و سالار شهیدان دارند و با در نظر گرفتن روایت امام صادق علیه السلام که پیش تر اشاره شد در صورت عدم توجه به تراث هیأت که دو مولفه اساسی یاد و تبیین است نمی توان آن مراسم را هیأتِ امام صادق پسند دانست.

«غفلت» آفت و مانع بزرگی است برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و تحقق دوران عصرظهور که زدودن آن بواسطه برپایی و تقویت «هیأت های حسینی» امری شدنی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha