دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عمامه

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه در شناسنامه طلاب و مبلغان حوزه‌های علمیه تاریخ نورانی اسلام و قرآن ثبت شده است، تصریح کرد: روحانیت نمادی تاریخی و تضمین کننده هویت و استقلال ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از خرم آباد، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، امشب در مراسم جشن تلبس طلاب مدارس علمیه لرستان، با عنوان رهپویان فقاهت، که در دفتر نماینده ولی فقیه در این استان برگزار شد، با اشاره به اینکه عقل و اختیار دو بالی است که انسان با آن می‌تواند در آسمان بی‌نهایت سلوک الی الله، به پرواز درآید، اظهار داشت: این ودیعه بزرگ، ما را مخاطب همه تشریفات الهی می‌کند.

وی با بیان اینکه بالاترین نعمت‌های خدا، عقل، آگاهی و اختیار است که زمینه را برای صعود به عالم غیب فراهم می‌کند، گفت: عقل و اختیار برای بشر به عنوان شرایط عامه تکلیف محسوب می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه علم و آگاهی و دانش هر چه بیشتر باشد، رسالت شخص سنگین‌تر خواهد شد، خاطرنشان کرد: درستکاری فرد عالم، برای او ثواب‌های دو چندان را ایجاد خواهد کرد و در مقابل، خطایش نیز، خطایی مضاعف خواهد کرد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه علمی که تضمین کننده حیات ابدی بشر شود، مسئولیت انسان را مضاعف خواهد کرد، یادآور شد: علم، انتصاب و جایگاه دینی، مسئولیت فرد را سنگین‌تر خواهد کرد.

وی خطاب به طلاب حاضر در مراسم، با بیان اینکه همه ارزش‌های علمی در سراسر عالم وابسته به عمل درست و حرکت صحیح ما است، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه نهادهایی قارچ گونه نیستند که یک قرن یا دو قرن سابقه داشته باشند، بلکه حوزه‌های علمیه به شکل یک زنجیره مبارک و نورانی به عصر رسالت رسول خدا(ص) و امامت و ولایت ائمه معصوم(ع) متصل هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه میراثی گرانبها و معنوی هستند، افزود: باید در صیانت و حراست از این میراث والا نهایت تلاش خود را بکار گیریم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه اگر ما و شما درست به رسالت‌های خود عمل کنیم، مردم عاشق ما و اعمالمان خواهند شد، اظهار داشت: طلاب باید با تواضع، فروتنی، بصیرت، شجاعت و خدمت به مردم رسالت خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در شناسنامه طلاب و مبلغان حوزه‌های علمیه تاریخ نورانی اسلام و قرآن ثبت شده است، خاطرنشان کرد: روحانیت نمادی تاریخی و تضمین کننده هویت و استقلال ایران است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه چند روحانی در عصر هجوم قوم مغول، موجب تحول در فرهنگ این قوم افسار گسیخته شدند، گفت: عالمانی همچون علامه حلی(ره) و خواجه نصیرالدین طوسی(ره) دستگاه مهاجم خونخوار مغول را با تدبیر و درایت خود تبدیل به دستگاهی فرهنگی نمودند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در تولید علم، جریان سای فکری، استقلال و عظمت ایران و خدمت به مردم، نام روحانیت می‌درخشد، مطرح کرد: نام روحانیت در پدیده‌های گفتمان الهی، انقلابی و بازگشت بشر به ارزش‌های الهی و دینی همواره می‌درخشد.

وی با اشاره به اینکه گفتمان انقلاب اسلامی امواجی در عالم پدید آورده و راهی به سوی استقلال در برابر قدرت‌های استکبار را گشوده است، گفت: همین عامل موجب خشم، بغض و کینه دشمنان نسبت به نظام جمهوری اسلامی شده است.

انتهای پیام

آیت الله اعرافی با بیان اینکه عمامه نمادی برای تبیین معارف الهی و دینی است، افزود: عمامه نمادی برای مروجان شریعت و مبلغان معارف الهی است و همین عامل موجب شده دشمنان و معاندان دین و انقلاب به قداست عمامه توهین کنند.

وی با بیان اینکه لوازم رسالت عمامه داشتن علم، اخلاق، دانش، ادب اجتماعی، فضائل اخلاقی، کنش‌گری اجتماعی، جهاد در راه خدا، خدمت به مردم و تبلیغ معارف الهی است، یادآور شد: آمادگی برای ایثار، شهادت، عشق و خدمت جهادی به مردم از دیگر وظایفی است که رسالت طلاب را دو چندان سنگین خواهد کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه عمامه پرچم برافراشته صیانت از اهداف اسلام و انقلاب است، گفت: طلاب و مبلغان باید قدر جایگاه خود را بدانند و نهایت اهتمام را در حفظ حرمت لباس روحانیت داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha