دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حمله موشکی سپاه

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اردوگاه مخالفان نتانیاهو صف آرایی کردند

احزاب اردوگاه سیاسی مخالف بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود و نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی سه شنبه بر سر مقابله با او و کابینه آینده اش اتفاق نظر کردند. احزاب مخالف نتانیاهو به رهبری حزب "یش عتید" به ریاست "یائیرلاپید" برای هم افزایی تلاش ها و برنامه ریزی برای مقابله با کابینه تندرو آینده بنیامین نتانیاهو به توافق رسیدند. در بیانیه این احزاب آمده است: ما به همکاری برای بازگشت به قدرت و ایجاد تغییر پایبند هستیم. این بیانیه درحالی منتشر شده است که بازگشت نتانیاهو به قدرت در قالب اردوگاه سیاسی راست افراطی با نگرانی های عمیقی در داخل و خارج این رژیم روبرو شده است. نتانیاهو روز یکشنبه از طرف اسحاق هرتسوگ رئیس رژیم صهیونیستی مامور تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی شد. هرتسوگ اعلام کرد که ۶۴ عضو کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی از نخست وزیری نتانیاهو حمایت کرده اند. هفته گذشته هرتسوگ به اعضای حزب تندرو ارتدوکسی "شاس" گفته بود که دنیا از حضور ایتمار بن گویر نماینده راستگرای تندرو کنست در کابینه نتانیاهو نگران است.

منبع: ایرنا

پ ک ک عامل احتمالی انفجار استامبول شد

وزیر کشور ترکیه: احتمالا "تروریست‌های کُرد" عامل بمب‌گذاری استانبول باشند وزیر کشور ترکیه دوشنبه با اشاره به اینکه زنی یک کوله‌پشتی حامل بمب را در خیابان پرتردد استقلال استانبول انداخته، گفت اکنون او به همراه ده‌ها تن دیگر که گمان می‌رود به "گروه‌های تروریستی کُرد" مرتبط باشند، در بازداشت به سر می‌برند. براساس تازه‌ترین آمارها، انفجار در خیابان استقلال استانبول شش کشته و ۸۱ زخمی بر جای گذاشته است. پنج تن از مجروحان در بخش مراقبت‌های ویژه هستند که حال دو تن از آنها وخیم است. سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه پس از بازدید از محل حادثه به خبرنگاران گفت: فردی که بمب را انداخته بود توسط تیم‌های اداره پلیس استانبول بازداشت شد. به گزارش شبکه تلویزیونی تی‌آرتی هابر، وزیر کشور ترکیه گفت گمان می‌رود افرادی که این حمله را انجام دادند با گروه‌های کُرد پ.ک.ک / پ.ی.د مرتبط باشند. علاوه بر مظنون اصلی، حداقل ۲۱ مظنون دیگر بازداشت و بازجویی شده‌اند. سویلو توضیح داد که مظنونان در اظهاراتشان گفته‌اند که "اگر دستگیر نمی‌شدند به کجا می‌رفتند" و این منجر به یک ارزیابی اولیه شد مبنی بر اینکه "دستور این اقدام از کوبانی صادر شده است". کوبانی شهری با اکثریت کُردنشین در شمال سوریه است. حزب کارگران کردستان (پ.ک‌.ک) که چند دهه است جنگ چریکی علیه ترکیه به راه انداخته، از سوی اتحادیه اروپا یک سازمان "تروریستی" به شمار می‌رود. وزیر کشور ترکیه بدون اشاره به طرف خاصی به خبرنگاران گفت: بی‌صداقتی به اصطلاح متحدان ما که برای آنها (شبکه‌های تروریستی) پول رسمی از سنای خود می‌فرستند، احتمالا آشکار است. کسانی که چنین دردی را بر مردم ترکیه تحمیل کردند در آینده‌ای نزدیک چندین برابر درد را تجربه خواهند کرد. پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز یکشنبه این "حمله خائنانه" را محکوم کرد و قول داد که کسانی را که در پشت این انفجار بودند، به دست عدالت بسپارد.

منبع: ایسنا

سپاه سیلی دوم را به تروریست‌ها زد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بار دیگر مقر تروریست‌های تجزیه طلب در اربیل عراق را هدف حمله قرار داد. دومین عملیات گسترده موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه علیه گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب اقلیم شمال عراق انجام شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بارها تأکید کرده است شکل‌گیری هرگونه کانون تهدید در اطراف جمهوری اسلامی را بر نمی‌تابد و در این مسیر تهدیدات را در مبدأ آنها نابود خواهد کرد. این سیاستی است که ایران در قبال همه گروه‌های تروریستی اتخاذ کرده و لزوم برچیده شدن تمام مقرهای گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان عراق را بارها به مقامات این منطقه هشدار داده است. چه اینکه در عملیات اخیر نیز سپاه رسماً اعلام کرد عملیات خود را تا خلع سلاح کامل گروهک‌های تروریستی ادامه خواهد داد. به نقل از برخی رسانه‌ها در این حمله دفتر شبکه تروریستی اینترنشنال در اربیل هدف پهپاد قرار گرفت. پیش از این هم در تاریخ ۶ مهر سپاه پاسداران جواب اقدامات تروریستی این گروهک‌ها را با موشک‌های خود داده بود. گفتنی است که امروز نیز سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله سپاه به اقلیم کردستان عراق گفت: ایران تأکید کرده بود نسبت به امنیت سرزمینی خود و تهدیداتی که از ناحیه اقلیم کردستان عراق متوجه ایران خواهد شد و نسبت به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تجزیه طلب سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از امنیت خود و شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام در همین چارچوب صورت گرفته است.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران ششمین کشور دی اکسیدی جهان شد

بابک نگاهداری در تشریح وضعیت مصرف انرژی و شاخصه‌های آن در کشور، گفت: کشور ما در طی ۵۰ سال گذشته با ۲ درجه افزایش دما، ۵۵ میلی متر کاهش بارش و ۲۷۰ میلی متر افزایش تبخیر رو به رو شده است. وی با بیان اینکه ایران هم قربانی تغییر اقلیم است و هم در رده بزرگترین منتشرکنندگان گازهای گلخانه‌ای قرار دارد، تصریح کرد: ایران پس از کشورهای چین، آمریکا، هند، روسیه و ژاپن در رتبه ششم انتشار دی‌اکسیدکربن در جهان قرار دارد و سهمی معادل ۲/۱۴ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را به خود اختصاص داده است. این موید آن است که شدت انرژی در کشور بالا بوده و علی‌رغم هدفگذاری‌هایی نظیر سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف اقدام مؤثری برای بهینه سازی مصرف انرژی صورت نگرفته است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، با بیان اینکه دو برابر سهم جمعیتی گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنیم، توضیح داد: ۸۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به بخش تولید، عرضه و مصرف انرژی در تمامی بخش‌های اقتصادی، خانگی، صنایع، حمل و نقل و نظایر آن است. وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی اعم از افزایش سطح آب دریاها، گرمای بی‌سابقه، خشکسالی، بلایای شدید جوی نظیر سیل و شرایط محیطی ناپایدار فزاینده، هرکدام به طریقی کار شرکت‌های نفت و گاز را پرهزینه‌تر و دشوارتر خواهد کرد. نگاهداری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اقدامات مقابله‌ای کشورهای مختلف دنیا برای حرکت به سمت اقتصاد کم کربن و ادامه روند گذار انرژی از سوخت‌های فسیلی به پاک و اجرای اهداف مدنظر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث کاهش بیش از ۱۲ درصدی تقاضای نفت و کاهش بیش از ۳۲ درصدی قیمت نفت در سال ۲۰۴۰ می‌شود. بنابراین تنوع بخشی سبد در اقتصادهای وابسته به نفت و گاز نظیر ایران با حرکت به سمت محصولات کم انتشار، افزایش بهره‌وری انرژی و بهره‌وری تولید و نیز کربن‌زدایی از نفت و گاز ضرورت دارد. وی تاکید کرد: برای مواجهه مؤثر با چنین چالش‌هایی در آینده لازم است با یک تحلیل و رویکرد صحیح استفاده حداکثری از فرصت‌های موجود به عمل آید. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه کشورهای وابسته به ذغال سنگ به دنبال سوخت جایگزین پاک در صنایعی مثل فولاد هستند، عنوان کرد: در نتیجه سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های صادرات گاز طبیعی (LNG) برای ایران ضرورت دارد. وی افزود: توسعه فناوری جمع آوری، استفاده و ذخیره‌سازی کردن کربن‌، تولید و صادرات هیدروژن و سخت‌های زیستی توسعه فناوری‌های دیجیتال در حوزه انرژی و استفاده از مکانیسم‌های تأمین اقلیمی از دیگر فرصت‌های پیش روی ایران در دوران گذار انرژی است. نگاهداری تاکید کرد: برای موفقیت در این صحنه نیازمند دیپلماسی زیست محیطی و انرژی فعال و کارآمد هستیم تا طبق بند ۱۵ سند سیاست‌های کلی محیط زیست از فرصت‌های بین‌المللی برای حرکت به سمت اقتصاد کم کربن و تسهیل انتقال و توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌ها مرتبط به شکل مناسب استفاده کند. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست با اصلاح سیاستگذاری انرژی، حذف بنگاه‌داری دولتی و حرکت به سمت تنظیم‌گری فرابخشی و تقویت حضور بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری خارجی در این عرصه راهگشا خواهد بود.

منبع: مهر

رونقی از بیمارستان ترخیص شد

حسین رونقی دقایقی پیش در شامگاه ۲۳ آبان ماه از بیمارستان ترخیص شد.بر اساس اعلام یک مقام مطلع حسین رونقی محکوم سیاسی پس از گذراندن دوره کوتاه نقاهت در یکی از بیمارستان‌های تهران ساعتی پیش با حال عمومی مطلوب از این بیمارستان مرخص شد. حسین رونقی در پی اعتصاب غذا از شب گذشته به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده و عصر امروز هم مادرش به عیادت وی رفته بود.

منبع: مهر

متروی تل آویو هک شد

پایگاه صهیونیستی «واللا» اعلام کرد که شرکت سازنده مترو تل آویو تحت حمله سایبری قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، اطلاعات هک شده شامل نقشه ‌های مهندسی ایستگاه‌ های خط سبز قطار شهری که شرکت چینی در حال ساخت آن است، مشخصات شخصی کارگران چینی و صهیونیست، شماره تلفن، قراردادهای کاری شخصی، آدرس محل سکونت، عکس کارت شناسایی و غیره می ‌شود. پایگاه مذکور افزود: هکرهایی که سرورهای شرکت چینی «CSCEC» را هک کردند، با مبارزات فلسطینیان در ارتباط هستند. گفتنی است، متروی تل‌ آویو هنوز تکمیل نشده است و پیش از این نیز حمله سایبری گسترده علیه سیستم عامل‌ ها، مانیتورهای کنترلی و سرورهای متروی تل آویو انجام شده بود. لازم به ذکر است که زیرساخت های مختلف نظامی،امنیتی، اقتصادی و مراکز و تاسیسات حیاتی رژیم صهیونیستی بویژه در طول ماههای اخیر بارها هدف حملات سایبری قرار گرفته است. این در حالی است که در فروردین‌ ماه سال جاری نیز، هکرهای عراقی در دو روز متوالی، وب‌سایت و سرورهای فرودگاه بن ‌گوریون در تل ‌آویو، وبگاه بانک «اسرائیل» را از دسترس خارج کردند و گروه موسوم به «الطاهره» ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت حمله سایبری به پایگاه‌های و سرورهای رژیم صهیونیستی اعلام کرد که پایگاه اطلاع رسانی کانال ۹ تلویزیون رژیم صهیونیستی را نیز هدف حمله سایبری قرار داده است. در اسفندماه گذشته نیز رسانه‌های رژیم صهیونیستی از حمله سایبری به نهادهای دولتی این رژیم خبر داده و اعلام کردند که همه سایت‌های وزارت‌خانه‌های دولتی این رژیم از کار افتاده است.

منبع: مهر

طلای جهانی ریزشی شد

انس طلا پس از طی ۲ هفته روند صعودی در آغاز معاملات روز دوشنبه با روند ریزشی و اصلاحی روبرو شده است،طبق تصویر فوق، هم اکنون انس طلا در محدوده ۱۷۵۹ دلار در حال معامله است، بازار تا روز چهارشنبه اخبار مهم و تأثیرگذاری را برای انس طلا نداشته و پیش بینی می‌شود روند نوسانی نزولی تا چهارشنبه داشته باشد.

منبع: مهر

رژیم صهیونیستی ساخت دیوار ۱۰۰ کیلومتری را کلنگ زد

مسئولان رژیم صهیونیستی در نظر دارند در شمال کرانه باختری، دیواری امنیتی به طول ۱۰۰ کیلومتر احداث کنند.بر همین اساس، بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شامگاه امروز دوشنبه اعلام کرد که طرح ساخت دیوار ۱۰۰ کیلومتری در شمال کرانه باختری به تصویب رسیده است. این طرح پس از آن به تصویب رسید که عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان در کرانه باختری به ویژه شمال این منطقه افزایش بی‌سابقه ای داشته و ارتش رژیم صهیونیستی و نهادهای امنیتی این رژیم از مقابله با این عملیات‌ها عاجز و ناتوان مانده اند. بنابر اذعان منابع رسمی رژیم صهیونیستی، تنها از ابتدای سال جاری تاکنون دست کم ۲۴ شهرک نشین صهیونیست در عملیات‌های فلسطینیان در کرانه باختری به هلاکت رسیده و ده‌ها صهیونیستی دیگر زخمی شدند. کانون اصلی این عملیات‌ها شمال کرانه باختری بوده است.

منبع: مهر

تیر تحریمی جدید اروپا به ایران اصابت کرد

اتحادیه اروپا با اضافه کردن نام ۲۹ فرد و ۳ نهاد به فهرست تحریم‌ها، اقدامات ضدایرانی خود را گسترش داد. شورای اتحادیه اروپا دوشنبه ۲۹ فرد و سه نهاد ایرانی را به فهرست آنچه تحریم‌های حقوق بشری خوانده شده، اضافه کرد. به گزارش رویترز، دولت انگلیس هم با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ۲۴ مقام ایرانی را به بهانه موضوعات حقوق بشری تحریم کرده است. وبسایت شورای اتحادیه اروپا گزارش داد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، ضمن شرکت در نشست شورای وزیران امور خارجه اروپا از این تحریم‌ها خبر داد. اقدامات اعمال شده شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌هاست. علاوه بر این، شهروندان و شرکت‌های اتحادیه اروپا از اینکه وجوهی را در اختیار افراد این فهرست قرار دهند، منع شده اند. برخی افراد و نهادهایی که در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند: - احمد وحیدی، وزیر کشور- امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش- سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتا فراجا- پرس تی وی افزون بر این، انگلیس هم اعلام کرد که ۲۴ مقام ایرانی از جمله یک وزیر را به دلیل آنچه مسائل حقوق بشری خوانده، تحریم کرده است. وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد این تحریم‌ها که با هماهنگی شرکای بین المللی اعمال خواهد شد شامل عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات ایران و همچنین وحید مجید، رئیس پلیس فتا فراجا و تعدادی از مقامات سیاسی و امنیتی است. به تازگی «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان هم در راستای مواضع مداخله جویانه غرب در امور داخلی ایران و ضمن حمایت از ناآرامی‌ها در ایران، اقدامات خرابکارانه اغتشاشگران را «مبارزه شجاعانه» توصیف کرد و مدعی شد: «تحریم‌ها راهی است که ما از طریق آن در حال افزایش فشار بر ایران هستیم.» ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان می‌گوید ایران در زمان مقتضی، در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی به اقداماتی از این دست پاسخ خواهد داد.

منبع: خبرنگاران جوان

تیم ملی عازم قطر شد

تیم ملی فوتبال کشورمان برای حضور در جام جهانی راهی قطر شد. تیم ملی فوتبال کشورمان پس از حضور در فرودگاه امام خمینی (ره) و انجام تشریفات بدرقه راس ساعت ۱۷ به سمت دوحه پرواز کرد. شاگردان کارلوس کی‌روش پس از حضور در دوحه در هتل الریان مستقر شده و از فردا تمرینات خود را آغاز خواهند کرد. تیم ملی چهارشنبه در آخرین بازی دوستانه پیش از جام جهانی به مصاف تونس می‌رود و ۳۰ آبان نیز اولین بازی خود در این رقابت‌ها را مقابل انگلیس برگزار می‌کند.

منبع: خبرنگاران جوان

سامانه بارشی جدید راهی کشور شد

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: سامانه بارشی جدید روز چهارشنبه از سمت غرب وارد کشور خواهد شد. صادق ضیائیان گفت: فردا سه شنبه در گیلان، شرق اردبیل و مناطقی از مازندران، بارش پیش‌بینی شده است. به گفته مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی، روز چهارشنبه برای مناطقی از استان‌های مرکزی، اصفهان، شرق لرستان و فارس وزش باد شدید پیش‌بینی می شود. ضیائیان از ورود سامانه بارشی جدید از روز چهارشنبه از سمت غرب به کشور خبر داد و افزود: سامانه بارشی جدید مناطقی از غرب و جنوب‌غرب کشور و استان‌هایی همچون همدان، شرق کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال‌شرق خوزستان، غرب اصفهان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. او می گوید: روز پنجشنبه نیز گستره این بارش‌ها به مناطقی از شمال‌غرب و استان‌های اصفهان، فارس، بوشهر و خوزستان می رسد. او گفت:در مناطق سردسیر و کوهستانی بارش‌ها به شکل برف است و بیشترین بارش‌ها نیز پنجشنبه به مناطقی از زاگرس مرکزی محدود می‌شود.

منبع: خبرنگاران جوان

بزرگترین هیئت تجاری روسیه به تهران رسید

اتاق بازرگانی ایران از امروز میزبان یک هیئت تجاری روسیه به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی این کشور خواهد بود. اتاق ایران از امروز میزبان هیات تجاری ۱۲۰ نفره روسیه است. تجار و فعالین اقتصادی روسی حاضر در این هیات که به سرپرستی سرگی کاترین، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه و به دعوت اتاق ایران به تهران آمده‌اند، فردا در کنار ۶۰۰ تاجر و بازرگان ایرانی در همایش تجاری ایران - روسیه شرکت خواهند کرد. مقامات دولتی و فعالین تجاری و اقتصادی دو کشور از جمله غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، الکسی ددوف سفیر روسیه در ایران، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، سرگی کاترین رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه، رضایی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه، ژیگانشین رئیس نمایندگی بازرگانی روسیه در ایران، قربانی مشاور رئیس سازمان راهداری ایران در امور راهبردی و آموزش، وادیم چوباروف نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه، کاخکی مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌المللی گمرک، ولادیمیر پادالکو نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه، هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه و الکسی والکین مدیرعامل اکسپوسنتر روسیه، در این همایش سخنرانی خواهند کرد. این هیات قرار است علاوه بر تهران، به رشت، انزلی و اصفهان نیز سفر کند. در این هیات تجار و بازرگانانی در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، داوری بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه‌ها و... و. حضور دارند.

منبع: خبرنگاران جوان

تیک آبی توئیتر شکست خورد

ایلان ماسک، مالک جدید توئیتر بر خلاف تصور و پیش بینی‌هایش، تاکنون درآمد چندانی از طرح تیک آبی ۸ دلاری توئیتر نداشته است. توئیتر در روزهای اخیر دچار هرج و مرج مطلق شده است؛ زیرا ایلان ماسک، مالک جدید آن، به دنبال جریان درآمد جدید خود با اشتراک کاربر پولی بازسازی شده است. هنگامی که از یکی از کاربران توئیتر خواسته شد تا نحوه انجام شماره اشتراک‌ها را تایید کند، ماسک به سادگی پاسخ داد: «به برخی تغییرات نیاز دارد، اما در کل به خوبی پیش می‌رود.» اما به نظر می‌رسد که این طور نیست. شرکت تجزیه و تحلیل موبایل Sensor Tower آمار درآمدی را برای ۹ و ۱۰ نوامبر ارائه کرد. زمانی که اشتراک برای همه افرادی که دستگاه‌های iOS اپل در آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند و انگلیس داشتند، باز بود. تیک آبی در آن دو روز ۴۸۸۰۰۰ دلار به ارمغان آورد. با توجه به برچسب قیمت ۸ دلاری، حداکثر ۶۱۰۰۰ مشترک جدید هستند. بر اساس گزارشی در نیویورک تایمز، گزارش‌های داخلی توئیتر نشان می‌دهند که تاکنون ۱۴۰۰۰۰ کاربر در توئیتر آبی جدید مشترک شده‌اند. با نگاهی به مشترکان کاملا جدید در طول دو روز گذشته از زمان عرضه رسمی تیک آبی ۸ دلاری، این نرخ تبدیل چیزی بیش از ۰.۰۲۵ درصد از ۲۳۸ میلیون کاربر فعال روزانه توئیتر است. اگر این را در نظر بگیرید که تنها ۱۰ درصد از کاربران توئیتر که شرکت آن‌ها را «کاربران قدرتمند» می‌داند، علاقه‌مند به پرداخت هستند، نرخ تبدیل کمی بهتر است؛ اما با کمی بیش از ۰.۲۵ درصد عالی نیست. میانگین نرخ تبدیل در تجارت الکترونیک تقریبا بین ۲ تا ۳ درصد است. با این حال، چند نکته قابل توجه است؛ برخی از این درآمد دو روزه شامل اشتراک‌های تمدید کاربرانی است که هزینه نسخه‌های قبلی تیک آبی را پرداخت کرده‌اند که هزینه آن ۳ و ۵ دلار بوده و ارتقاء داده نشده است. همچنین در نظر بگیرید که ویژگی دکمه ویرایش بسیار درخواست شده به عنوان یک امتیاز به نسخه قبلی توئیتر آبی در ۶ اکتبر اضافه شده است. تمدید برای کاربرانی که در هفته اول مشترک آن طرح شدند، در بازه زمانی عرضه ۸ دلاری انجام می‌شود. طبق گفته Sensor Tower، درآمد درون برنامه‌ای توئیتر از راه اندازی دکمه ویرایش تا ۱۰ اکتبر تقریبا ۱۵۶۰۰۰ دلار بود که به طور تخمینی به ۳۱۲۰۰ مشترک پرداخت می‌شود. تقریبا نیمی از این تمدیدها احتمالا در ۹ یا ۱۰ نوامبر رخ داده است، بدون این که لغو شوند؛ علاوه بر این، واضح است که تعدادی از این ثبت نام‌های ۸ دلاری از ترول‌هایی هستند که جعل هویت برندها و سایر کاربران هستند. از آن جایی که این حساب‌ها مسدود می‌شوند، بعید است که بتوانند اشتراک خود را در ماه آینده تمدید کنند. در بهترین حالت که توئیتر همچنان روزانه ۳۰۵۰۰ مشترک با لغو به دست می‌آورد، این شرکت به دنبال درآمد ۷.۳۲ میلیون دلار در ماه یا کمی بیش از ۸۷.۸ میلیون دلار در سال است. این نیمی از ۵ میلیارد دلاری نیست که ایلان ماسک به دنبال آن است. با استفاده از داده‌های Sensor Tower، همچنین تخمین زده می‌شود که نسخه قبلی طرح آبی توئیتر تنها ۱۰۵۰۰۰ مشترک داشت که ماهیانه ۵ دلار پرداخت می‌کردند. کیسی نیوتن از خبرنامه پلتفرمر بعدها این تخمین را تایید کرده و گفت تیک آبی کمی بیش از ۱۰۰۰۰۰ مشترک فعال دارد. ماسک تمام تخم مرغ‌های خود را در این سبد گذاشته است. در اولین ایمیل خود به کارمندان توئیتر در این هفته، مالک جدید آن اظهار کرد می‌خواهد نیمی از درآمد شرکت از طریق اشتراک‌ها باشد؛ زیرا درآمد تبلیغاتی از زمان تصدی او به شدت کاهش یافته است. توئیتر در سال ۲۰۲۱، ۵ میلیارد دلار درآمد داشت. بنابراین او به بیش از ۲۶ میلیون کاربر در ماه برای آن هزینه ۸ دلاری ماهانه نیاز داشت. ماسک همچنین گفته است که توئیتر روزانه ۴ میلیون دلار ضرر می‌کند، بنابراین او به ۱۵ میلیون مشترک پولی نیاز دارد تا بتواند ۱۲۰ میلیون دلار هزینه ماهانه را پوشش دهد.

منبع: خبرنگاران جوان

لاوروف راهی بیمارستان شد

رسانه‌ها گمانه‌هایی در خصوص انتقال وزیرخارجه روسیه به بیمارستان در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ خبر دادند. «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه، که برای شرکت در نشست گروه ۲۰ با پروازی به بالی اندونزی رفته، به دلیل برخی مشکلات قلبی به بیمارستان منتقل شد. به گزارش ایندیپندنت، لاوروف اندکی پیش به بالی رسید تا در اجلاس گروه ۲۰ به عنوان رهبر هیئت روسی شرکت کند، اما اکنون برخی منابع گفتند او به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان بستری شده است. مقامات اندونزی هم اعلام کردند وزیر امور خارجه روسیه پس از ورود برای نشست سران گروه ۲۰ در بالی به بیمارستان منتقل شد. فرماندار بالی اعلام کرد لاوروف در وضع سلامت خوبی به سر می‌برد و برای معاینه و آزمایش در بیمارستان بود. فرماندار بالی افزود وزیر امور خارجه روسیه بیمارستان را ترک کرده است. این در حالی است که خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار ویدئویی از لاوروف خبر بستری شدنش در بیمارستان را رد کرده است. وزارت امور خارجه روسیه در پی گزارش‌ها مبنی بر انتقال سرگئی لاوروف به بیمارستان، اعلام کرد: این خبر جعلی است. سه مقام پزشکی و بهداشتی اندونزی هم به آسوشیتدپرس گفتند که این دیپلمات روسیه در حال مداوا در یکی از بیمارستان‌های جزیره بالی است. اندکی بعد رسانه‌های دولتی روسیه اعلام کردند این دیپلمات ارشد روسیه در حال آماده شدن برای نشست ۲۰ است، اما فرماندار بالی گفت: «سرگئی لاوروف بیمارستان را ترک کرد.» اجلاس گروه ۲۰ قرار است فردا و پس فردا در بالی برگزار شود و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهورروسیه، از شرکت در آن سر باز زده، از همین رو ۱۹ مقام ارشد باقی مانده عضو در نشست به بررسی مسائل مهم روز می‌پردازند.

منبع: خبرنگاران جوان

سفیر آلمان احضار شد

سفیر آلمان در تهران بار دیگر به وزارت امور خارجه ایران، احضار شد. در پی اظهارات مداخله‌جویانه و غیرمسئولانه صدراعظم آلمان در قبال جمهوری اسلامی ایران، «هانس ادو موتسل» سفیر جمهوری فدرال آلمان امروز به وزارت امور خارجه احضار شد. مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه در این ملاقات ضمن محکوم کردن اظهارات غیرمسئولانه مقام آلمانی، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به رویکردهای مخرب آلمان در قبال تحولات داخلی ایران را به سفیر ابلاغ کرد. مقام وزارت خارجه کشورمان مسئولیت پیامدهای ناشی از تداوم اینگونه اظهارات و اقدامات غیرسازنده بر آینده روابط دو کشور را متوجه طرف آلمانی دانست. وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر عزت و اقتدار و بر اساس منافع و مصالح ملی، مواضع و اقدامات طرف‌های مقابل را رصد کرده و پاسخ متناسب را خواهد داد. سفیر آلمان در پاسخ، اظهار کرد که در اولین فرصت پیام جمهوری اسلامی ایران را به دولت متبوع خود منتقل خواهد کرد. در این دیدار یادداشت اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز به سفیر آلمان تحویل داده شد.

منبع: ایسنا

ایران به نانوحسگرهای ضد سرطان دست یافت

پژوهشگران دانشگاه کردستان با هدف ساخت یک حسگر ایمن بسیار حساس برای تشخیص و اندازه‌گیری نشانگر سرطانی CA۱۹-۹ و غربالگری بیماران مبتلا به سرطان‌های مختلف از جمله لوزالمعده با یکدیگر همکاری کردند.دکتر عبدالله سلیمی، استاد شیمی تجزیه دانشگاه کردستان و عضو مرکز تحقیقات فناوری نانو با همکاری دیگر محققان این دانشگاه موفق به طراحی یک زیست‌حسگر شدند که در صنایع پزشکی و مراکز درمانی جهت تشخیص‌های کلینیکی زودهنگام انواع نشانگرهای مرتبط با بیماری‌های خاص از جمله سرطان لوزالمعده به‌کار گرفته می‌شود. سلیمی درباره لزوم انجام این طرح و اهداف دنبال‌شده، گفت: روش نورتابی الکتروشیمیایی (ECL) یکی از روش‌های بسیار حساس و دقیق در سنجش نشانگرها و مولکول‌های زیستی بوده و در حال حاضر در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و کلینیکی به‌طور گسترده از این روش استفاده می‌شود. به‌کارگیری پروب‌های جدید با کارایی بالا، از چالش‌های مهم این روش سنجش است و با توسعه نانوفناوری، نانوساختارهای متفاوت برای اندازه‌گیری‌های مبتنی بر ECLبه‌کار رفته‌اند. وی با بیان این‌که در این تحقیق از راهبردهای مختلف مبتنی بر به‌کارگیری نانومواد متفاوت و اثر هم‌افزایی آن‌ها در کنار همدیگر جهت تقویت سیگنال و بالابردن حساسیت روش اندازه‌گیری نشانگر سرطانی CA۱۹-۹ با پایین‌ترین حد تشخیص استفاده شده است، گفت: گرافدین یکی از ساختارهای جدید کربن است که در دهه گذشته، سنتز و به‌کارگیری آن در زمینه‌های متفاوت مانند بسترهای کاتالیزوری، ساخت حسگرها و زیست‌حسگرها و همچنین فرآیندهای تبدیل انرژی، مورد توجه محققان قرار گرفته است. در این کار از گرافدین به عنوان بستر جدید با MOF (چارچوب‌های فلز -آلی) غنی‌شده با کمپلکس روتنیم به عنوان پروب برای توسعه حسگر ایمنی ECL خودتقویت‌شده با حساسیت بالا برای اندازه‌گیری نشانگر سرطانی CA۱۹-۹ استفاده شده است. حساسیت روش اندازه‌گیری توسط نانوساختارهای کربنی دوپه‌شده با نیتروژن که به صورت کووالانسی به کمپلکس روتنیم متصل شده و همچنین نقاط کربنی SmS۲ قرار گرفته بر روی MOF به عنوان دو هم‌واکنش‌دهنده، بهبودیافته است. به نقل از ستاد نانو، سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان گزارش می‌شود که در صورت غربالگری و تشخیص به‌موقع، درمان آن آسان‌تر و امکان کنترل و بهبودی کامل آن بسیار زیاد است و هزینه‌های سرسام آور درمان را کاهش خواهد داد. آنتی‌ژن CA۱۹-۹ یک نشانگر بیولوژیکی گلیکوپروتئینی برای تشخیص به‌موقع و نظارت بالینی سرطان لوزالمعده، سرطان روده بزرگ و سرطان معده است. بنابراین ساخت حسگری که حساسیت قابل توجهی نسبت به تشخیص آن داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است. سلیمی درباره نتایج طرح حاضر گفت: «زیست‌حسگر طراحی‌شده، در صنایع پزشکی و مراکز درمانی جهت تشخیص‌های کلینیکی زودهنگام انواع نشانگرهای مرتبط با بیماری‌های خاص از جمله سرطان لوزالمعده به‌کار گرفته می‌شود. همچنین بستر پیشنهادی می‌تواند در دستگاه‌هایی که بر مبنای روش ECL در آزمایشگاه‌های کلینیکی برای تشخیص و اندازه‌گیری نشانگرهای متفاوت به‌کار می‌روند و از حساسیت و تکرارپذیری بالایی برخوردار نیستند، جایگزین شود. کاربرد موفقیت‌آمیز این نانوزیست‌حسگر در آنالیز نمونه‌های حقیقی و همخوانی نتایج ‏حاصله با نتایج به‌دست آمده از روش استاندارد ELISA حاکی از کارایی بالای حسگر طراحی‌شده داشت. پژوهشگر دانشگاه کردستان درباره ویژگی‌های این طرح تحقیقاتی گفت: قیمت پایین تهیه این نوع الکترودهای اصلاح‌شده (ITO)، روش ساخت ساده، سریع و قابل تکرار بودن، از جمله ویژگی‌های بارز این حسگر ایمنی است. همچنین با توجه به اینکه در ساخت این حسگرها از بستری پایدار با مقاومت مکانیکی بالا جهت تثبیت آنتی‌بادی‌ها استفاده شده است، طول عمر حسگر افزایش می‌یابد، به‌طوری که می‌توان با گذشت چندین روز از تهیه این حسگر همچنان از آن استفاده کرد. این حسگر بسیار تکرارپذیر و گزینش‌پذیر است که می‌توان از این حسگر ایمنی در کلینیک‌های تشخیص طبی با اطمینان بالا استفاده کرد. همچنین این حسگر دارای زمان پاسخ کوتاه و حد تشخیص بسیار پایین است و برای آنالیز نمونه‌های حقیقی از جمله سرم خون نیز به‌کار می‌رود.

منبع: ایسنا

ژن‌درمانی از پس سرطان خون برآمد

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی اظهار کرد:‌ دستاورد جدید درمان بیماری "سرطان خون" با ژن‌درمانی در ایران نزدیک به ۷ سال زمان برده است و بیماران سرطان خونی که پیوند در آنها جواب نداده است به احتمال ۷۰ درصد با روش ژن‌درمانی بهبود می‌یابند.محققان ایرانی موفق شدند برای نخستین بار در کشور با استفاده از روش "ژن‌درمانی" سرطان خون را در یک بیمار درمان کنند. "ژن‌درمانی" جدیدترین روش برای درمان سرطان در جهان است که با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به مرحله نهایی رسیده است؛ فقط دو شرکت چندملیتی در جهان این روش درمانی را ارائه می‌کند و این دانش در ایران با تلاش محققان داخلی بومی شده است. امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به موفقیت دانشمندان ایرانی در درمان سرطان خون با روش ژن‌درمانی اظهار کرد:‌ آینده پزشکی، پزشکی بازساختی است که سلول‌درمانی، ژن‌درمانی و مهندسی بافت است. بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج و سختی که به نظر غیرقابل درمان به نظر می‌رسند در آینده‌ای نه‌چندان دور از این روش‌ها برای رفع مشکلات این بیماران استفاده می‌شودحمیدیه تصریح کرد: این دستاورد نزدیک به ۷ سال زمان برده است و بعد از گذراندن مطالعات سلولی و مطالعات پیش‌بالینی بر روی حیوان و کسب مجوز و کد اخلاق از دانشگاه علوم پزشکی تهران برای نخستین بار یک محصول ژن‌درمانی در کشور برای یک بیمار استفاده شده است. دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مثل باقی درمان‌ها همچون شیمی درمانی که درصدی موفقیت آنها گزارش شده است که نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد از آنها بهبود یافته و نزدیک به ۳۰ یا ۴۰ درصد از آنها برای پیوند اقدام می‌کردند که از این تعداد بیماران پیوندی نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها با پیوند بهبود می‌یافتند. امروز آنهایی که پیوند نمی‌شوند احتمال ۶۰ تا ۷۰ درصد با این روش بهبود خواهند یافت. وی بیان کرد:‌ در دنیا هم این روش بسیار جدید است و سازمان‌های غذا و داروی چند کشور محدود مجوز انجام این کار را دادند و به مرور زمان قطعاً خاصیت و قدرت این کار بیشتر خواهد شد و محصول نیز به این سختی تولید نخواهد شد و می‌توان آن را از فرد دیگری تولید کرد. حمیدیه در پایان تأکید کرد: در موضوع ژن‌درمانی به غیر از این شرکت دانش‌بنیان، یک شرکت دیگر نزدیک به محصول شده است و به غیر از این دو شرکت شاید بالای ۱۰ هسته فناور مطالعاتی بر روی این موضوع دارند.

منبع: تسنیم

نظامیان آمریکایی شهروند سوری را زیر گرفتند

منابع خبری دوشنبه شب گزارش دادند، یک شهروند سوری در شمال شرق این کشور توسط خودروی زرهی نیروهای آمریکایی زیر گرفته و کشته شده است.خودروی زرهی ارتش آمریکا «سلام حسین العارف» شهروند سوری را در شهرک «بکاره» واقع در شرق دیرالزور زیر گرفت و به قتل رساند. منابع محلی گزارش دادند، این شهروند سوری سوار موتور سیکلت بوده که خودروی زرهی آمریکا با سرعت به او برخورد کرده و وی را زیر گرفته است. با شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند. مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است. دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

منبع: ایرنا

هیات نظامی ایران وارد پاکستان شد

یک هیات نظامی به نمایندگی از ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نمایشگاه بین المللی تسلیحات پاکستان موسوم به "ایده‌ها ۲۰۲۲" وارد شهر «کراچی» شد.اعضای هیات نظامی کشورمان به ریاست امیرسرتیپ «ناصر مختارزاده» معاون ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ارتش جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب در بدو ورود به فرودگاه بین المللی جناح از سوی مسوولان پاکستانی و همچنین «حسن نوریان» سرکنسول ایران در کراچی و سرهنگ «مصطفی قنبرپور» وابسته نظامی کشورمان در پاکستان مورد استقبال قرار گرفتند. هیات اعزامی ستاد ‌کل نیروهای مسلح قرار است روز سه شنبه (فردا) در یازدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات نظامی و صنایع دفاع پاکستان IDEAS ۲۰۲۲ شرکت کند. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که بزرگترین رویداد مرتبط با صنایع دفاعی پاکستان محسوب می‌شود فردا با حضور نخست وزیر این کشور و نمایندگانی از ۶۴ کشور جهان برگزار خواهد شد. هیات نظامی کشورمان همچنین در کنفرانس بین المللی در حاشیه این نمایشگاه با عنوان هوش مصنوعی نیز شرکت می‌کند. کارشناسان نقش رو به رشد هوش مصنوعی در فن‌آوری دفاعی را در این رویداد چهار روزه برجسته خواهند کرد. تعداد زیادی از غرفه داران از سراسر جهان مدل های پیشرفته ای از پهپادها، زیردریایی ها، موشک ها، جت های جنگنده، تانک ها و تسلیحات را به نمایش خواهند گذاشت.

منبع: ایرنا

اولین رئیس جمهور زن تاریخ اسلوونی انتخاب شد

«ناتاشا پیرس موسار» مدافع حقوق لیبرال اسلوونی در دور دوم انتخابات این کشور پیروز شد و عنوان اولین رئیس دولت زن در تاریخ اسلوونی را به خود اختصاص داد. وی گفت که می کوشد شکاف عمیق چپ و راست را در این کشور از میان بردارد. با شمارش همه آرا در این کشور کوچک که عضو اتحادیه اروپاست، پیرس موسار با احراز ۵۴ درصد آرا از «آنزه لوگار» وزیر امور خارجه سابق اسلوونی که ۴۶ درصد آرا را کسب کرد، پیشی گرفت. پیروزی وی سبب تقویت بلوک لیبرال اسلوونی پس از پیروزی ائتلاف چپ میانه در انتخابات پارلمانی این کشور در ماه آوریل می شود. رئیس جمهوری جدید اسلوونی در مراسم جشن تیم انتخاباتی اش گفت: اولین وظیفه من، گشودن باب مذاکره در میان همه اسلوونیایی هاست. وی افزود: در یک انتخابات دموکراتیک، اسلوونیایی ها نشان داده اند که چه نوع کشوری می خواهند. این مقام مسئول اضافه کرد: در همه عمر از ارزش های یکسانی طرفداری کرده ام که عبارتند از دموکراسی، حقوق بشر و مدارا. زمان آن است که دست از توجه به گذشته برداریم. کارهای بسیاری باید در آینده انجام شود. لوگار با قبول شکست در این انتخابات ابراز امیدواری کرد که پیرس موسار به همه وعده های داده شده در جریان کارزار انتخاباتی عمل کند. پیرس موسار ۵۴ ساله اولین زن است که به عنوان رئیس جمهوری از زمان استقلال اسلوونی در بحبوحه تجزیه یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱ نقش آفرینی می کند. وی که وکیل برجسته ای است، وکالت ملانیا ترامپ همسر دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در چند پرونده در زادگاهش اسلوونی را برعهده داشت. وی در دور نخست انتخابات که دو هفته پیش برگزار شد، از رقیبش لوگار عقب بود. اما از آنجا که هیچ یک از هفت رقیب در دور نخست نتوانستند بیش از ۵۰ درصد حمایت برای اعلام پیروزی را تصاحب کنند، لوگار و پیرس موسار به دور دوم راه یافتند. تحلیل گران در اسلوونی پیش بینی کرده بودند که رای دهندگان میانه رو و لیبرال از پیرس موسار حمایت کنند. وی جانشین بوروت پاهور سیاستمدار میانه ای می شود که دو دوره در اسلوونی در راس کار بود. در حالی که منصب رئیس جمهوری در اسلوونی، تا حد زیادی تشریفاتی است، رئیس دولت همچنان به عنوان یک فرد با اقتدار تلقی می شود. رئیس جمهوری اسلوونی، اعضای کمیسیون مبارزه با فساد را منصوب و نخست وزیران و اعضای دادگاه قانون اساسی را قبل از آنکه در پارلمان انتخاب شوند، معرفی می کند. اسلوونی کشوری در مرکز اروپاست که به خاطر مناطق کوهستانی، پیست های اسکی و دریاچه هایش معروف است. مساحت این کشور ۲۰ هزار و ۲۷۱ کیلومترمربع است و ۲.۱ میلیون نفر جمعیت دارد.

منبع: ایرنا

کامیون داران اسپانیا دست به اعتصاب نامحدود زدند

صدها کامیون دار و کشاورز اسپانیایی روز دوشنبه با حضور در خیابان های مادرید پایتخت، برای درخواست تغییر مقررات حمل ونقل جاده ای و در اعتراض به هزینه بالای زندگی، از مرکز شهر به سوی ساختمان مجلس راهپیمایی کرده و کامیون داران، آغاز اعتصاب تازه ای را با گستره زمانی نامحدود اعلام کردند.اعتصاب این رانندگان کامیون که پیش از این هم در سال جاری (۲۰۲۲) با اقدامات اعتراضی خود، صنعت ترابری اسپانیا را فلج کرده بودند، به درخواست سازمان غیررسمی "تشکیلات برای دفاع از ترابری" یک روز پس از گردهمایی بزرگ اعتراض آمیز به سیاست بهداشت و درمان همگانی در منطقه مادرید و ۱۱ روز پس از تظاهرات گسترده اتحادیه های مهم کارگری این کشور، در واکنش به هزینه های زندگی برگزار شد. شعار راهپیمایی کنندگان این بود که "ما یارانه نمی خواهیم، راه حل اساسی می خواهیم." اعتصاب یک ماهه کامیون داران در ماه های مارس و آوریل، زنجیره تامین اسپانیا را فلج کرد و موجب کمبود کالاهای خوراکی و جهش نرخ تورم شد و به رشد اقتصادی سه ماهه این کشور عضو اتحادیه اروپا، آسیب رساند. تشکیلات ترابری، خواستار تغییرات در مقررات باربری جاده ای برای پوشش دادن حاشیه ها و کاهش هزینه های کامیون داران شده است. رسانه های محلی گفته اند که آمدوشد خودروها در مراکز اصلی زنجیره تامین در بندر بارسلون و بازارهای عمده فروش کالاهای خوراکی در مادرید و سویل که چهارمین شهر بزرگ اسپانیا به شمار می رود، عادی بوده است. با اینکه کامیون داران در اعتصاب پیشین بالاخره موفق به دستیابی به بسته یک میلیارد یورویی (یک میلیارد و ۳۰ میلیون دلاری) شامل بازپرداخت بخشی از بهای گازوئیل و دریافت نقدی مبلغ ۱۲۰۰ یورو شدند، اما می گویند که افزایش بهای سوخت از آن هنگام تاکنون تاثیر این مبلغ بازپرداخت شده را از بین برده است. به گفته همسر یک کامیون دار؛ بسیاری از شهروندان شاغل در بخش حمل و نقل به علت ناتوانی از پوشش دادن هزینه ها در حال ورشکستگی هستند، چون کارکردن با این درامد اصلا به صرفه نیست. هزاران شهروند این کشور روز یکشنبه با شعار «مادرید در دفاع از نظام بهداشت عمومی به پا می‌خیزد» به خیابان‌های پایتخت آمده و اعتراض خود به برنامه‌های دولت در بخش بهداشت عمومی این ایالت را ابراز کردند. سازمان‌ها تخمین می‌زنند که حدود ۶۷۰ هزار نفر در خیابان‌های مرکز مادرید گردهم آمدند؛ این در حالی است که مقام‌های دولتی، شمار معترضان را حدود ۲۰۰ هزار نفر اعلام کردند. از یک هفته پیش تاکنون، پزشکان شاغل در کلینیک‌های ۲۴ ساعته مادرید، در مخالفت با «هرج و مرج» ناشی از طرح دولت برای اضافه کردن کلینیک‌های بیشتر بدون استخدام کارکنان جدید، اعتصاب کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که پزشکان در شرایط فعلی نمی‌توانند به اندازه کافی از بیماران مراقبت کرده و خدمات ارائه دهند. اتحادیه‌هایی که نماینده حدود پنج هزار پزشک خانواده در مادرید هستند نیز اعلام کرده‌اند که از ۲۱ نوامبر، به صف اعتصاب‌ها خواهند پیوست. مادرید اگر چه یکی از ثروتمندترین شهرهای اسپانیا است، اما از نظر تعداد پزشک خانواده به ازای هر نفر، در جایگاه دوم در این کشور قرار دارد. از نظر تعداد پرستاران نیز در انتهای فهرست شهرها قرار دارد و از لحاظ کمترین هزینه در سرانه مراقبت‌های بهداشت عمومی، در جایگاه دومین منطقه اسپانیا قرار دارد. «ایزابل دیاز آیوسو» رهبر منطقه‌ای ایالت مادرید که به تلاش برای از بین بردن سیستم بهداشت عمومی متهم است، اعتصاب‌ها را اقدامی در جهت «بایکوت» این ایالت توصیف کرد و گفت هدف از اعتراض‌ها، انگیزه سیاسی است. وی در دوران شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ نیز به صراحت، علیه قرنطینه‌ها موضع‌گیری کرد و به شدت مورد انتقاد جامعه بهداشتی این کشور قرار گرفت. تظاهرکنندگان در جریان تجمع‌ها، کاریکاتورهای بزرگی از رئیس ایالتی مادرید حمل می‌کردند و برای استعفای او شعار می‌دادند. «پدرو آلمودوار» کارگردان مشهور سینما نیز در این اعتراض‌ها شرکت کرد. او در اظهاراتی به روزنامه ال پاییس گفت که راهپیمایی می‌کند زیرا «مسئله بهداشت عمومی، همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد».این تظاهرات گسترده همچنین شامل یک دقیقه سکوت برای هزاران نفری بود که در خانه‌های سالمندان در مادرید در طول همه‌گیری کرونا جان خود را از دست دادند. براساس گزارش یورواستات (اداره آمار اتحادیه اروپا)، امید به زندگی ساکنان مادرید در سال ۲۰۲۰ به شدت نسبت به ساکنان سایر نقاط اروپا کاهش یافت (از ۸۵.۸ به ۸۲.۳ سال).

منبع: ایرنا

فقر پناهجویان فلسطینی به ۹۰ درصد رسید

مدیر آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (آنروا) گفت: میانگین فقر میان آوارگان و پناهجویان فلسطینی در سوریه، لبنان و غزه به عدد بی سابقه ۹۰ درصد رسیده است.فلیپ لازارینی روز دوشنبه در گفت و گو با رسانه ها افزود: اوضاع پناهندگان فلسطینی در لبنان به بدترین نقطه رسیده است و بیشتر آن ها زیر خط فقر زندگی می کنند و بیشترین تکیه آن ها بر آنروا است. وی اضافه کرد: ۴۰ درصد کودکان در نوار غزه از دستیابی به وعده صبحانه محروم هستند. لازارینی گفت: آنروا تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۵۰ تا ۸۰ میلیون دلار احتیاج دارد و در صورت ثابت ماندن کمک ها، این آژانس در سال های آینده نمی تواند به وظایف خود عمل کند. وی با بیان اینکه آنروا نیازمند ۲۰۰ میلیون دلار برای جبران کاهش بودجه است از کشورهای عضو درخواست کرد که کمک های خود به این آژانس را ادامه دهند. مدیر آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی تصریح کرد: در سایه نبود افقی برای حل و فصل عادلانه موضوع فلسطین، نمی توان از خدمات آنروا بی نیاز بود زیرا بزرگترین کمک را به پناهندگان فلسطینی ارائه می کند. وزارت خارجه آمریکا مردادماه ۱۳۹۷ اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفت که کمک به آنروا را متوقف کند.

منبع: ایرنا

از دستاوردهای خون بند ناف دانشمندان کشور رونمایی شد

آیین گرامیداشت روز جهانی خون بند ناف و پاسداشت خدمات پزشکان و پیشگامان عرصه علوم سلول بنیادی توسط بانک خون بند ناف برگزار می‌شود. همچنین قرار است در این مراسم دستاوردهای بانک خون بند ناف که با همکاری شرکت‌های دانش بنیان به تولید رسیده اند، رونمایی شود. «کنترل هوشمند زنجیره تامین سرما»، «سرم خون بند ناف»، «بانک بافت بند ناف»، «پانسمان زیستی مشتق از پرده جنینی»، «تانک نگهداری ازت مایع» دستاوردهای حوزه خون بند ناف هستند. این مراسم چهارشنبه ۲۶ آبان ماه در سالن همایش‌های بین المللی پژوهشگاه رویان برگزار می‌شود.

منبع: شبکه خبر

دیوار تاریخی ساری کشف شد

باستان‌شناسان در نخستن فصل کاوش، حدود شش کیلومتر از یک دیوار تاریخی را در استان مازندران کشف کردند.سرپرست هیأت باستان‌شناسی که این دیوار را شناسایی و مستندنگاری کرده است، گفت: این بررسی با هدف شناسایی دیواری در منطقه چهاردانگه شهرستان ساری انجام شد و پژوهش‌ها از روستای «کَلکِنار» آغاز شد و پس از عبور از روستاهای «ایول» و «چالو» به سمت شمال شرق مازندران ادامه دارد. محمد مرتضایی افزود: مصالح به کار رفته در این دیوار به صورت بوم‌آورد و از لاشه سنگ است و عرض این دیوار در بعضی از قسمت‌ها تا ۳۵ متر نیز می‌رسد که از دو پشته تشکیل شده و برای شناخت بیشتر ساختار دیوار و دوره آن به گمانه‌زنی و پژوهش‌های بیشتر نیاز است.

منبع: شبکه خبر

یونان سینمای باستانی را کشف کرد

باستان‌شناسان بقایای یک تماشاخانه باستانی را در یکی از جزیره‌های یونان کشف کردند.ویرانه‌های شهر باستانی «لیسوس» (Lissos) در جنوب غربی جزیره «کِرت» کشور یونان واقع شده است و دسترسی به این بقایای باستان‌شناسی فقط از طریق دریا یا پیاده‌روی طولانی امکان‌پذیر است. با توجه به موقعیت مکانی دورافتاده شهر باستانی «لیسوس»، باستان‌شناسان تا کنون موفق نشده‌اند در ویرانه‌های آن به درستی کاوش کنند. با این حال، کاوش اخیر باستان‌شناسان در این شهر تاریخی به کشف بقایای یک تماشاخانه باستانی منجر شده است که شباهت زیادی به تالار کنفرانس امروزی دارد. کارشناسان وجود این تماشاخانه در شهر را نمادی از پر رونق بودن «لیسوس» ارزیابی کرده‌اند. تحقیقات پیشین نشان داد که «لیسوس» مدت‌ها پیش از آن‌که نامش در قرن چهارم پیش از میلاد وارد کتاب‌های تاریخ شود به عنوان سکونتگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. محققان همچنین معتقدند این شهر باستانی در گذشته به عنوان یک توقفگاه مهم در مسیر تجاری مدیترانه استفاده می‌شد. بناهای متعلق به دوره‌های مختلف این شهر تاحدی سالم باقی مانده‌اند که از جمله آن‌ها به معبد بی‌بدیل «اَسقَلِبیوس»، ایزد درمان در اساطیر یونان باستان، یک منطقه مسکونی، یک گورستان قابل‌توجه با مقبره‌های دو طبقه، گرمابه‌های رومی و کلیساهای مسیحی می‌توان اشاره کرد. اکنون باستان‌شناسان این تماشاخانه را نیز به فهرست یافته‌های شگفت‌آور این شهر باستانی اضافه کرده‌اند. این تماشاخانه در جریان نخستین کاوش باستان‌شناسی کشف شده که پس از گذشت نیم قرن در این مکان انجام شده است. کارشناسان معتقدند این تماشاخانه برای سخنرانی‌ها، رقابت‌های ادبی و حوزه موسیقی و اجراهای نمایشی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. باستان‌شناسان در نخستین مرحه کاوش تماشاخانه، ۱۴ ردیف صندلی و دو تالار طاق‌دار کشف کردند. این تماشاخانه به حوالی قرن اول تا چهارم میلادی تعلق دارد. متاسفانه این تماشاخانه در طول زمان دچار آسیب‌های جدی شده است و گمان می‌رود این صدمات در پی زمین‌لرزه شدید سال ۳۶۵ میلادی و سقوط تخته‌سنگ‌های بزرگ ایجاد شده باشد. تحقیقات باستان‌شناسان در این تماشاخانه همچنان ادامه دارد.

منبع: شبکه خبر

انتخابات مجلس بحرین شکست خورد

شیخ عبدالله الصالح معاون دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین گفت: انتخابات بحرین به طور کامل شکست خورد و رژیم آل خلیفه نتوانست مردم و مخالفان را برای شرکت در آن قانع کند.معاون دبیر کل جمعیت عمل اسلامی بحرین گفت: انتخابات بحرین به طور کامل شکست خورد و رژیم آل خلیفه نتوانست مردم و مخالفان را برای شرکت در آن قانع کند. شیخ عبدالله الصالح، معاون دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما درباره شکست انتخابات مجلس بحرین گفت: انتخابات بحرین براساس تمامی معیارها شکست خورد. اولا میزان مشارکت در انتخابات مجلس کمتر از ۳۰ درصد بود و همه شاهد بودند که نظامیان برای گرفتن تصاویر از این حوزه به آن حوزه می‌رفتند. وی افزود: آمار و ارقامی هم که رژیم از میزان یا درصد مشارکت اعلام کرده طبیعی است که غیر واقعی است، چون همه چیز از اول تا آخر انتخابات را خودش مدیریت می‌کرد و حتی می‌توانست ادعا کند میزان مشارکت ۱۰۰ درصد بوده است. معاون دبیرکل جمعیت اسلامی بحرین گفت: رژیم آل خلیفه در این انتخابات به سختی شکست خورد و نتوانست مردم و مخالفان را برای شرکت در آن قانع کند. گفتنی است بسیاری از گروهها و همچنین انجمن حقوق بشر بحرین و از همه مهمتر مردم بحرین، انتخابات مجلس رژیم آل خلیفه در ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان ماه) را تحریم کردند.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha