جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام صبوری

حوزه/ حجت‌الاسلام صبوری طلبه ایرانی و مبلغ بین‌الملل گفت: در تبلیغ بین‌الملل بی‌مهری و سختی زیاد است، همین‌که از مرز خارج می‌شویم مشکلاتی آغاز می‌شود که ما تصوری از آن نداریم. همچنین مشکلاتی که برای خانواده‌های مبلّغ ایجاد می‌شود.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، یکی از ثمره‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه، افزایش تربیت مبلغان در عرصه‌های مختلف به‌خصوص بین‌المللی است؛ طلاب جوانی که به همراه خانواده، امروز در نقاط مختلف دنیا با تسلط به زبان منطقه به تبلیغ معارف اسلام ناب محمدی می‌پردازند.

خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام ابوالفضل صبوری، مدیر مرکز اسلامی قبا در کشور آفریقایی نامیبیا و همسر ایشان خانم رفائی که از بانوان مبلغ حوزوی است پیرامون تبلیغ در عرصه بین‌المللی و خاطرات تبلیغی آن‌ها به گفت‌وگو پرداخته است که تقدیم خوانندگان ارجمند میشود.

حجت‌الاسلام صبوری در سال ۷۷ وارد دانشگاه امام صادق (ع) شد. در خاطرات خود می‌گوید برای ورود به حوزه سه سال تحقیق کردم، با افراد مختلف از جمله آیت‌الله مهدوی کنی (ره) مشورت گرفتم و نتیجه گرفتم که رفتن به حوزه برای من واجب است.

شروع فعالیت تبلیغ بین‌الملل

وی درباره شروع فعالیت خود در عرصه تبلیغ بین‌المللی گفت: در سال ۸۴ درس خارج را شروع کردم و ادامه دادم در سال ۹۰ خیلی اتفاقی با کار تبلیغ بین‌الملل آشنا شدم و در ماه محرم سال ۹۲ به کشور لهستان برای تبلیغ رفتم، در آنجا در ضمن برگزاری برنامه‌های تبلیغی دو نفر مسلمان شدند.

صبوری بابیان اینکه باتجربه‌هایی که در اولین سفر تبلیغی داشتم، با کاستی‌ها و کمبودهایی که در عرصه تبلیغ بین‌الملل وجود دارد آشنا شدم، ادامه داد: مدتی در نیوزلند به‌عنوان امام جماعت حضور داشتم و الان بیش از چهار سال است که در کشور نامیبیا در جنوب آفریقا مستقر هستم.

وی افزود: طلبه‌ها و جوانانی که علاقه‌مند ورود به عرصه تبلیغ دینی در حوزه بین‌الملل هستند، مهم‌ترین نکته این است که به اهمیت آن پی ببرند، واقعاً به این کار ایمان داشته باشند و با سختی‌های آن آشنا باشند، بسیاری از دوستانی که علاقه‌مند هستند از سختی‌ها خبر ندارند.

مدیر مرکز اسلامی قبا در نامیبیا درباره اهمیت شناخت حوزه علمیه گفت: وقتی کسی می‌خواهد وارد حوزه علمیه شود و از من مشورت می‌گیرد، با او ۱۰ جلسه درباره ورود به حوزه صحبت می‌کنم ۹ جلسه درباره سختی‌های حوزه می‌گویم و یک جلسه از خوبی و ضرورت آن صحبت می‌کنم که این شخص با علم و یقین وارد شود.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: طلبه‌ای که وارد حوزه می‌شود و ۱۲ سال درس می‌خواند باید به گونه ای باشد که برای مردم دنیا حرفی داشته باشد شاید دروس حوزه که برای جامعه ایران طراحی‌شده است، به‌طور کامل نمی‌تواند این نیاز را برآورده کند، بنابراین طلبه‌ای که این دید را دارد حتماً باید طوری درس بخواند که بتواند در عرصه بین‌الملل فعالیت کند و مؤثر باشد.

حجت‌الاسلام صبوری در ادامه به نحوه مواجهه کشورهای مختلف با مبلغان اشاره کرد و افزود: طلبه‌ای که در عرصه بین‌الملل وارد می‌شود باید بتواند حرف داشته باشد، در خارج از کشور مخاطب غیرمسلمان سؤال می‌کند و مبلغ را به چالش می‌کشد، طلبه‌ای موفق است که بتواند با آن‌ها گفتگو کند، لذا باید با فلسفه و ادیان آن‌ها آشنا باشد، به‌طورکلی قدرت نقد داشته باشد، حرف آتیئست ها یا مخالفان دین را کاملاً بفهمد و بتواند نقد کند.

تسلط به قرآن کریم لازمه مبلغ بین‌الملل است

مدیر مرکز اسلامی قبا در نامیبیا تصریح کرد: اگر کسی واقعاً می‌خواهد وارد عرصه تبلیغ بین‌الملل شود و با مخاطب غیر شیعه ارتباط برقرار کند باید مسلط به قرآن شود تا جایی که اگر کسی سؤالی از قرآن کرد نیاز به رجوع نداشته باشد همان‌جا بتواند پاسخ اولیه را بدهد.

وی در ادامه به سایر مهارت‌هایی که مبلغ بین‌الملل در کشورهای مختلف باید داشته باشد، اشاره کرد و اظهار داشت: باید به زبان خارجی مسلط باشد، نسبت به معارف قرآنی و سایر ادیان آگاهی لازم داشته باشد، توانایی بالایی در گفتگوی چهره به چهره داشته باشد تا بتواند با حضور در شبکه‌های تلویزیون کشوری که در آن تبلیغ می‌کند پاسخگوی شبهات و سؤالات آنان باشد.

طلبه بین‌الملل باید به مسائل روز آگاه باشد

حجت‌الاسلام صبوری در ادامه به اهمیت به‌روز بودن طلبه در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: اگر کسی بخواهد در عرصه بین‌الملل کار کند حتماً باید از کتاب‌های جدیدی که وارد بازار می‌شود در مورد دین اطلاع داشته باشد که بتواند آن‌ها را جواب دهد، سخنرانی‌های جدید در اینترنت را جستجو کند، رمان‌ها و فیلم‌هایی که مور استقبال بیننده واقع‌شده است در خارج از کشور مشاهده کند و جستجو کند چرا این فیلم و رمان در ذهن مخاطب مؤثر بوده است. همه این‌ها به مبلغ کمک می‌کند تا بداند در ذهن مخاطب چه می‌گذرد.

مبلغ بین‌الملل در اتحاد ادیان الهی نقش مؤثری دارد

وی بابیان اینکه دیگر ادیان رقیب ما نیستند و مبلغ بین‌الملل در اتحاد ادیان الهی نقش مؤثری دارد، افزود: در عرصه تبلیغ دین باید مبلغان ادیان الهی با اتحاد مردم را به دین‌داری دعوت کنند، نه اینکه با یکدیگر رقابت داشته باشند. رقیب مبلغان ادیان الهی، افراد ضد دین و مخالفان دین هستند لذا نباید ادیان الهی مانند اسلام، مسیحیت و یهودی به دنبال اختلاف‌افکنی باشند.

این نویسنده حوزوی در توضیح این مطلب افزود: در زمانی زندگی می‌کنیم که مردم بیش از اینکه به سمت ادیان الهی گرایش پیدا کنند، به سمت بی‌دینی می‌روند و لذا لازم است که به سمت گفت‌وگوی و همکاری ادیان برویم. یک شخص دین‌دارِ خوب حتی اگر دین او مانند ما نباشد، بهتر از یک ضد دین با باورهای غلط است.

تبلیغ دین در عرصه گردشگری

وی در ادامه به اهمیت تبلیغ بین‌الملل در فضای مجازی و توریسم (صنعت گردشگری) اشاره کرد و ادامه داد: تبلیغ بین‌الملل صرفاً به سفرهای خارج از کشور محدود نمی‌شود، می‌توان در داخل کشور با استفاده از ظرفیت مجازی در عرصه بین‌الملل فعالیت داشت، همچنین با توجه به حضور گردشگران از سایر کشورها در ایران، نیاز ویژه به مبلغانی داریم که بتوانند با گردشگران گفت‌وگو کنند.

این مبلغ بین‌الملل با اشاره به تولید محتوای تبلیغی در این عرصه، در ادامه به نگارش ۱۵ کتاب به زبان انگلیسی از سال ۹۳ تا به امروز اشاره کرد و اظهار داشت: از سال ۹۰ تبلیغ مجازی و در سال ۹۲ تبلیغ توریست را شروع کردم، این عرصه تبلیغی یک فرصت بسیار خوب برای طلاب است که با حضور در مناطقی که گردشگران خارجی ازآنجا بازدید می‌کنند با آن‌ها ارتباط بگیرند.

حجت‌الاسلام صبوری در توضیح تجربیات تبلیغی خود در عرصه گردشگری این‌گونه بیان کرد: در کاشان این عرصه را شروع کردیم، در شیراز و اصفهان از قبل بوده است و در مشهد مقدس این عرصه به‌تازگی آغازشده است.

وی افزود: در این نوع تبلیغ مبلغ باید بداند، گاهی اوقات فقط ۵ دقیقه فرصت دارد پاسخ مسئله دینی را بدهد، باید بداند در آن زمان کوتاه چگونه مطالب را منتقل کند.

گردشگران خارجی در ایران به دنبال فهم دین هستند

وی تصریح کرد: گردشگران وقتی به ایران می‌آیند خیلی از جاذبه‌هایی که ممکن است برای یک ایرانی مطرح باشد برای آن‌ها مطرح نیست آن‌ها اتفاقاً می‌خواهند دین را بفهمند و روحانیت برای آن‌ها جاذبه دارد، زیرا چیزهای دیگر را در کشور خودشان می‌بینند.

وی به خاطره‌ای دراین‌باره اشاره کرد و ادامه داد: وقتی در باغ فین کاشان مستقر بودم، توریست‌های خارجی خودشان به سمت من می‌آمدند با من عکس می‌گرفتند، من در آنجا خودم یک جاذبه گردشگری بودم، آن‌ها به سمت من می‌آمدند گفتگو را شروع می‌کردند و اصلاً نیاز نبود من به سمت آن‌ها بروم.

این نویسنده حوزوی در ادامه راهکارهایی برای بهتر شدن تبلیغ بین‌الملل پرداخت و افزود: طلاب دغدغه مند در عرصه بین‌الملل باید تبلیغ در فضای مجازی، گردشگری، تولید محتوا و به‌روز بودن را جدی پیگیری کنند، ایجاد گروه‌های فعال به زبان‌های مختلف، نگارش مقاله، سخنرانی، کتاب و نقشه راه از جمله مواردی است که در ارتقا دانش مبلغان در این مسیر کمک خواهد کرد.

وی در ادامه به چالش‌ها و مشکلات تبلیغی در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: تبلیغ بین‌الملل جایی نیست که کسی گمان کند که به دنبال او می‌آیند، بلکه خودش باید تلاش کند و در این مسیر سختی‌های آن را تحمل کند. بی‌مهری و سختی زیاد است، همین‌که از مرز خارج می‌شویم مشکلاتی آغاز می‌شود که ما تصوری از آن نداریم، وهابیت، مسیحیت و یهودیان افراطی، بهاییان، ضد دین‌ها همه این‌ها آماده هستند تا شمارا دچار مشکل کنند، همچنین مشکلاتی که برای خانواده‌های مبلغ ایجاد می‌شود.

تدوین نقشه راه تبلیغ بین‌الملل

مدیر مرکز اسلامی قبا در نامیبیا با توجه به اهمیت تبلیغ بین‌الملل اظهار داشت: متولیان تبلیغ بین‌الملل حتماً ضروری است که یک استراتژی و یک نقشه راه تدوین کنند که نقطه آغاز، برنامه‌ها، زمان و مخاطب در آن به‌درستی طراحی شود.

وی اضافه کرد: مبلغانی که وارد این مسیر می‌شوند، باید بدانند که چه عرصه‌ای را انتخاب کرده‌اند. تبلیغ واقعاً یک کار بلندمدت است. برخی تصور می‌کنند مانند شغل یک کارمند است که دو سال مأموریت پیدا می‌کند در یک شهر دیگر فعالیت کند مبلغ نیز همین‌طور است، درصورتی‌که اگر مبلغی بخواهد اثرگذار باشد حداقل باید ۴ سال در یک مجموعه یا منطقه ساکن باشد تا بتواند اثرگذار عمل کند.

حجت‌الاسلام صبوری با اشاره به اینکه مبلغان ادیان الهی در کشورهای مختلف بیش از ۴۰ یا ۵۰ سال در یک مکان مستقر بودند و مؤثر عمل کرده‌اند، افزود: اگر زمینه تبلیغ بین‌الملل به‌گونه‌ای باشد که در زمان‌های کوتاه یک طلبه با محیط‌های مختلف آشنا می‌شود، این مسئله به‌ظاهر برای فرد طلبه جذاب است و به تجربه‌های او کمک می‌کند اما به اصل تبلیغ ضرر وارد کرده است.

وی دیدار مدیر حوزه‌های علمیه ایران با پاپ را یک مسئله مهم بیان کرد و گفت: امروز باید بیش از گذشته در عرصه تقریب بین ادیان تلاش داشته باشیم، گفتگوهای بین ادیانی را گسترش دهیم.

خاطرات تبلیغی در نامیبیا

این مبلغ بین‌الملل در ادامه به خاطرات تبلیغی خود در کشور نامیبیا اشاره کرد و بیان داشت: در این کشور درجایی که ما حضور پیدا کردیم مسلمانانی بودند که اهل گفتگو نبودند، ما با کمک مسلمان‌ها، غیرمسلمان‌ها، یهودی‌ها و حتی ادیان دیگر به ایتام کمک می‌کردیم، به خانه سالمندان آن منطقه در سال چند بار کمک‌رسانی داشتیم، خبر این گونه‌ها فعالیت‌ها در بین مردم پیچید تا جایی که تلویزیون ملی نامبیا ما را دعوت کرد و گفتگوی زنده تلویزیونی داشتیم. این در حالی است که معمولاً که یک مبلغ حداقل باید سه سال درجایی ثابت حضورداشته باشد تا او را بشناسند.

وی بابیان اینکه از همان آغاز ورود به کشور نامیبیا گفتگوهای بین ادیانی را آغاز کردیم دراین‌باره ادامه داد: در کشوری که ۹۰ درصد آن مسیحی هستند، ما این امکان را پیدا کردیم در تلویزیون حضورداشته باشیم. در روز یکشنبه‌ای که به خاطر کرونا همه‌جا تعطیل بود و همه از تلویزیون برنامه‌ها را دنبال می‌کردند زمان دعای روز یکشنبه که خیلی برای آن‌ها مهم است را به من اختصاص دادند. برخی از مخاطبان در کامنت هایی که گذاشته بودند از این برنامه استقبال کردند، لذا فضای برای گفتگوی ادیان مهیا است نکته مهم این است که ما این توان را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در عرصه بین‌الملل محتوای تبلیغی باید به‌روز شود، بزرگ‌ترین منبع تبلیغی ما قرآن کریم است همان‌طور که علمای مانند آیت‌الله جوادی آملی فرمودند: باید همانند قرآن جهانی فکر کنیم و جهانی عمل کنیم و زمینه گفتگوی ادیان را بیش از گذشته فراهم کنیم.

حضور مؤثر بانوی مبلغه در نامیبیا

در ادامه گفتگو با این خانواده حوزوی، با خانم الهه رفائی، همسر حجت‌الاسلام صبوری که به همراه دو فرزند خود در سفر تبلیغی نامیبیا ایشان را همراهی می‌کنند و در برنامه‌های تبلیغی ویژه بانوان به ایشان کمک می‌کنند گفتگو کردیم و این بانوی مبلغ خاطرات و تجربیات خود در این مدت بیان کرد.

خانم رفائی که دارای تحصیلات سطح دو حوزه است، به زبان انگلیسی تسلط دارد، روانشناسی را خوانده است و ۲۰ سال است که در کنار حجت‌الاسلام صبوری زندگی می‌کند. او درباره تبلیغ بین‌الملل این‌گونه گفت: تبلیغ در خارج از کشور با داخل ایران بسیار متفاوت است، خیلی سخت است، غربت و دوری از خانواده را به همراه دارد. ما در فضای قم زندگی کرده‌ایم.

وی درباره زندگی و تربیت فرزندان خود در خارج از ایران این گونه بیان کرد: دخترم ۱۰ ساله و پسرم ۱۶ ساله است، با توجه به تربیتی که شده بودند و روحیه مذهبی داشتند. فرزند پسرم با حضور در خارج از کشور حفظ قرآن را آغاز کرد، دخترم در مدرسه کلاس زنگ اسلامی دارد و نظرات اسلام را مطرح می‌کند، در مدرسه مسیحیان به او گفتند که حجاب زیبایی دارد.

خانم رفائی در ادامه به برنامه‌های تبلیغی خود در کشور نامیبیا اشاره کرد و اظهار داشت: درجایی که ما هستیم بانوان اهل سنت بیشتر حضور دارند، دورهمی و جلساتی را ویژه بانوان در مسجد قبا برگزار می‌کنیم، شیعه و سنی در کنار هم در مسجد می‌نشینیم به گفتگو و کارهای هنری می‌پردازیم.

این بانوی مبلغ که در یک کشور آفریقایی باحجاب کامل چادر به فعالیت‌های اجتماعی می‌پردازد، دراین‌باره خاطراتی بیان کرد: من با چادر هستم، حتی بعضی وقت‌ها من را با راهبه های مسیحی اشتباه می‌گیرند ازآنجایی‌که در این کشور آزادی مذهب وجود دارد برای پوشش من مانعی وجود ندارد؛ یک‌بار فردی به من مراجعه کرد و با مشاهده ظاهر من به من گفت شما از عربستان هستید> گفتم از ایران هستم گفت رهبر خوبی دارید، چقدر خوشحالم که شما اینجا هستید.

ابراز علاقه به ایران و گریه برای سردار سلیمانی در جنوب آفریقا

وی افزود: اوایل که ما به این کشور و شهر ویندهوک آمدیم با خانمی با چهره آفریقایی که متولد انگلیس بود و چند سالی بود که بعد از ازدواج در نامیبیا زندگی می‌کردند آشنا شدم. او ایران را به‌شدت دوست داشت علاقه شدیدی به سردار سلیمانی داشت و همان‌طور که صحبت می‌کرد، وقتی به نام سردار سلیمانی می‌رسید اشک می‌ریخت. این خانم متولد انگلیس بود و هیچ تناسبی با ایران نداشت. مسجد ما را از طریق گوگل پیداکرده بود. آشنایی و گفتگو با این خانم آفریقایی موجب شد، در ادامه دیدارهای ما زیاد شود، در برنامه‌های مسجد، دهه محرم، شب‌های قدر شرکت می‌کرد حتی در آماده‌سازی مراسم با ما همکاری می‌کرد.

گفت‌وگو از زهرا حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    2 0
    چند سال توفیق همسایگی با ایشان را داشتیم، عالم اهل عمل به تمام معنا، هر کجا هستید موفق و موید باشید.