شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر / دیدار جمعی از مدیران مدارس مسجدمحور با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: جنگی که امروز علیه ایران اسلامی به راه افتاده است، بسیار پیچیده، محقر و ترکیبی بوده و همه مخاطبان ایران و گفتمان انقلاب اسلامی را هدف گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت ‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم، اظهارداشت: جنگ ترکیبی که امروز علیه ایران اسلامی دارای ممیزاتی است که من به مواردی از آن اشاره می‌کنم.

وی افزود: اول اینکه؛ همه مخاطبان ایران و گفتمان انقلاب اسلامی امروز هدف این جنگ و مورد توجه قرار گرفته‌اند. دوم اینکه، تمام طیف‌های معاند جمهوری اسلامی ایران امروز آمده اند و یک جبهه مخالف را تشکیل داده‌اند. سوم، در این جنگ ترکیبی دشمن با همه ابزار و روش‌های خود از جمله تحریم‌های شکننده، بهره‌مندی از رسانه‌های اختاپوسی و فضای مجازی و در ابعاد مختلف نسبت به ایران اسلامی وارد هجمه سنگین تبلیغاتی شده است.

عضو شورای عالی حوزه اضافه کرد: چهارم، تمام ساحت‌های انسان انقلابی، جامعه انقلابی و نظام اسلامی از سوی دشمن هدفگیری شده، یعنی در درون فرد که بیایند از آن شناخت‌هایی باید از خدا در معرض قرار گرفته تا به پیامبر(ص)، قیامت، خانواده، تا هرچه تصور کنید در این نظام، تفکر دینی، اسلامی، ملی با تمامی عناصرشان، هدف تیرهای بلا قرار گرفته‌اند، از آن زیرساخت‌های اعتقادی تا امور زیربنایی، تا همین بحث ملیت، حرف از اسلام می‌زنید می گویند اسلام چیست؟ حرف از خانواده می زنید، می گویند خانواده چیست؟ حرف از عزت، استقلال ملی، خدا می زنید، می گویند عزت، استقلال ملی و خدا چیه؟ یعنی تمام آن مفروضاتی را که تا به حال بوسیله آن‌ها با دیگران رابطه برقرار می‌کردیم، آنها را فرویخته‌اند و دستمایه خود قرار داده‌اند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: پنجمین ممیزی این جنگ ترکیبی آن است که همه گسل‌ها و ضعف‌های موجود را بازشناسایی کرده و مشغول فعال کردن آنها هستند، ششمین نکته آن است که هجمه در این جنگ بی‌امان بوده و به صورت عمودی و افقی مورد اصابت قرار می‌دهند تا فرصت پاسخگویی را بگیرند، نکته دیگر آنکه، دشمن به دنبال آشفته سازی فضای درونی و ذهنی فرد، خانواده و جامعه است تا یک قوای فتنه‌ای غبارآلود پدید بیاورند که همه چیز را زیرسوال برده و دستاوردها، موفقیت‌ها و همیّت‌ها دیده نشود. این نمونه‌هایی از این جنگ ترکیبی تمام عیار علیه نظام اسلامی ایران است که امروز شاهد آن هستیم.

وی بیان کرد: آشفتگی ذهن‌ها موجب می‌شود که همراهان هم درست حرکت نکنند و نکته دیگر اینکه کوچک‌سازی و بزرگنمایی است، کوچک‌سازی دستاوردهای این ملت، نظام، انتظام و بزرگنمایی ضعف‌ها است، در این جنگ بصیرتی دشمن به دنبال کوچک سازی بدی‌های مطلق آمریکا و پیروانش است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: دشمن به دنبال آن است که ما در این جنگ ترکیبی تمام عیار منفعل عمل کرده و خود را ببازیم، همچنین امید و اعتمادمان را بر خدا از دست بدهیم و منفعلانه فقط تماشاگر باشیم مانند همان قصه‌ای که در عاشورا و برهه‌های دیگر تاریخی اتفاق افتاد.

امام جمعه قم تأکید کرد: جنگ دشوار و سختی روی کار است و تولید سوال، فتنه‌انگیزی و شبهه‌انگیزی مسائلی است که روی این جنگ ترکیبی وجود دارد. لذا ما هم باید یک دفاع جانانه ترکیبی داشته باشیم، ترکیبی بودن پاسخ، همه جانبه بودن پاسخ یک اصل است، توجه به همه قلمروها و بهره گیری از تمام ابزار و روش ها باید مورد توجه قرار گیرد و هم‌افزایی و هماهنگی اثر ارزشمندی برجایی خواهد گذاشت. بدون تردید هم افزایی و هماهنگی لازم است، ولی در جزئیات ممکن است لازم نباشد، اما داشتن یک نقشه راه جامع لازم و ضروری است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: انجام هویت‌سازی به صورت تاریخی، ملی، اسلامی، انقلابی باید صورت پذیرد. مرحوم شهید مطهری ۵۰ و خورده‌ای سال قبل خدمات اسلام و ایران را نوشت، چرا؟ برای اینکه در دانشگاه آن روز دوگانه‌سازی اسلام و ایران و تقابل اسلام و ایران مورد توجه بود و در آن کار می‌شد، شهید مطهری همین را شناخت و با نوشتن آن کتاب، جلوی فروپاشی هویت نسل جوان را گرفت، نسل امروز ما نیازمند چنین اقداماتی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اذعان داشت: ما باید یک هویت یکپارچه خوب را بتوانیم بسازیم، شهید مطهری در آن دوران یک هویت‌سازی یکپارچه برای ایران کرد و همه آنها زنده است، البته ما در ادامه‌اش متاسفانه کارهای جدیدتر و جامع‌تر، کمتر انجام داده‌ایم و مقصرش هم حوزه، دانشگاه و رجال بزرگ هستند. کشور ما و جامعه اسلامی ما از نظر عوامل هویت ساز، کم و کسری ندارد، لذا به آن نپرداخته ایم، نه در آموزش و پرورش و نه در نظام آموزش عالی ما، زمانی به یک دبیرستان رفتم سوال می‌کردم خواجه نصیر کیست؟ علامه حلی کیست؟ امیرکبیر کیست؟ مشروطه چیست؟ میرزای شیرازی کیست؟ لذت نفس چه بود؟ آدم می‌بیند در این یکی دو دهه اصلاً بچه‌های ما اینها را نمی‌دانند، دانشجویان ما هم نمی‌دانند، این گسست تاریخی موجب فروپاشی هویّت می‌شود من تقاضا دارم که در برنامه‌هایتان اینها را واقعاً بگنجانید و جدّی بگیرید.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha