جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: اکنون داریم نتیجه کارهای فرهنگی را می‌بینیم و ناهنجاری ها مربوط به خلأهایی است که باید انجام می‌دادیم و خیلی جاها از وظایف‌مان غافل بودیم، اکنون در دقیقه نود و در میدان داریم تصمیم می‌گیریم و اگر ما هر طرف نگاه کردیم یک سر برهنه‌ای جلوی چشممان دیده شد، در این صورت باید از عذاب خدا بترسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در دیدار مدیر و معاونین حوزه علمیه استان قزوین گفت: خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره فرموده است «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما مقرر شده است همان‌گونه که بر کسانی که پیش از شما بودند مقرر شده بود باشد که پرهیزگاری کنید).

وی خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه فرموده شما در ماه مبارک رمضان روزه‌داری می‌کنید، از فرصت‌های رمضان بهره می‌برید تا به قله تقوا برسید، اگر به آن قله رسیدیم جایزه می‌گیریم، در تعابیر روایی از امام حسن مجتبی (ع) آمده است که مؤمنین در روز عید فطر جایزه می‌گیرند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ماه رمضان دل را صیقل داده، جان را نورانی کرده و چراغ تقوا در وجود انسان برافروخته می‌کند تا انسان عظمت پروردگار را مشاهده کند، در دعای ماه رمضان می‌خوانیم این ماه با عظمت، با فضیلت، باشرافت و با کرامت است، یعنی اگر عظمت می‌خواهیم باید آن را از ماه رمضان بگیریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: ماه رمضان به ما تقوا می‌دهد، وقتی ماه رمضان به ما تقوا داد، مطابق فرمایش امیرالمؤمنین (ع) اهل تقوا عظمت و کرامت پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: به این موهبت‌های معنوی، فضائل عظیم و تحولات انسانی و روحی ماه مبارک رمضان به ۲ جهت بسیار باید بیندیشیم زیرا رسالت حوزوی و طلبگی ماست، حتی اگر طلبه هم نباشیم این رسالت مسلمانی ماست، نخست اینکه کاری کنیم ماه مبارک رمضان که تمام می‌شود و به سوی عید فطر و گرفتن جوایز می‌رویم، بتوانیم با سربلندی بگوییم خدایا تو ما را خوب با تقوا پذیرایی کردی، خودت اهل تقوایی و جان ما را هم به حلاوت تقوا شیرین کردی.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: بنابراین ما به این معنا نیاز داریم و جامعه ما نیز به این معنا نیاز دارد، ما حدود ۱۰۰ مسجد در شهر داریم، این مساجد برخی فعال و برخی نیمه‌فعال هستند، مساجدی که شما در آن‌ها امام جماعت هستید، هر مسجد باید یک پایگاه تفسیر قرآن باشد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: همه چیز باید در خدمت قرآن باشد، در ماه مبارک رمضان تصمیم بگیریم اگر برای ما مقدور است از همین ماه جلسات تفسیر قرآن را شروع کنیم، حتی می‌توانیم جلسات خانگی و خانوادگی تفسیر قرآن را شروع کنیم، مساجدمان باید این‌گونه باشند.

وی یادآور شد: هر کسی در مسجدش مقید باشد یک آیه از قرآن را ببیند، مطالعه کند و راجع به آن فکر کند، داشته‌های خود را راجع به آن آیه به مردم بگوید، مردم از این موارد استقبال می‌کنند، این کار برای خودمان هم فایده دارد، این رسالت حوزوی، تقوا، کرامت و امثالهم را در ماه مبارک رمضان بر سر سفره وجود خودمان و در سفره‌های فکر، قلب و جان مردم ببریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: انس با قرآن و ولایت اهل‌بیت (ع) از دیگر موارد حائز اهمیت است، این از جمله مسائلی است که در ماه مبارک رمضان باید پایه‌ریزی شود، اینکه فرموده شده اگر یک آیه قرآن در ماه مبارک رمضان تلاوت شد، برابر با ختم قرآن است، معنایش این است که قرآن در ماه مبارک رمضان قلب‌ها را متحول می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: همان طور که اگر نهالی را در فصل مناسب بکاریم، به ثمر می‌نشیند، آیات قرآن هم مانند نهالی هستند که باید در بهار رمضان آن‌ها را بکاریم تا وجودمان بهشت شود، هر آیه قرآن اگر یک درخت شد، مجموعه آن درخت‌ها بوستان‌های بزرگ، باغ‌های متنوع و جنات می‌شوند.

وی بیان کرد: برخی بزرگان می‌گفتند در لیله‌القدر باید ۳ کار را انجام دهیم، نخست اینکه تلاش کنیم با خدا ارتباط بگیریم، یعنی طوری باشد که خدا ما را ببیند، به ما توجه کند و روی ما حساب کند، اینکه غسل می‌کنیم، وضو می‌گیریم و الغوث‌الغوث می‌گوییم، همه این‌ها برای این است که خدا به ما نگاه کند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: دومین کاری که باید در لیلةالقدر انجام دهیم این است که ببینیم ما تا حالا چه کسی بوده و در کجا بوده‌ایم؟ یک بار پرونده‌مان را ورق به ورق از جلوی چشم خویش بگذرانیم و تا فرصت توبه داریم لغزش‌ها را جبران کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: سوم اینکه ببینیم برای آینده خود چه برنامه‌ای داریم؟ بنابراین از نظر فردی باید ارتباط با خدا، بررسی پرونده گذشته و چشم‌انداز آینده را داشته باشیم، این لیلةالقدر ما را پر بار می‌کند. از شما مدیران حوزه تقاضا می‌کنم این موارد را در بحث حوزه هم پیاده کنیم. در شورای اداری نیز عرض کردم که استان ما باید رنگ و بوی خدایی داشته باشد؛ اگر ما هر طرف نگاه کردیم یک سر برهنه‌ای جلوی چشم ما دیده شد، در این صورت باید از عذاب خدا بترسیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۹ سوره نور فرموده «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ»، یعنی (کسانی که دوست دارند که زشتکاری در میان آنان که ایمان آورده‌اند شیوع پیدا کند برای آنان در دنیا و آخرت عذابی پر درد خواهد بود و خداست که می‌داند و شما نمی‌دانید).

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدا این را بر نمی‌تابد که این قدر شهید در راه انقلاب و اسلام داده‌ایم، آن‌وقت هر کسی هر کاری خواست بکند، اگر در جامعه اسلامی ربا، بی‌عفتی، بی‌حیایی و حرمت‌شکنی باشد خدا بر نمی‌تابد، بنابراین ما باید با خدا ارتباط بگیریم تا جامعه ما جامعه‌ای خدایی شود و ببینیم سالی که گذشت چگونه بوده و برای چشم‌انداز آینده نیز برنامه‌ریزی کنیم.

وی بیان کرد: هر مدرسه حوزوی باید یک گروه مطالعه داشته باشد و جمع‌بندی آن به محضر مدیریت حوزه آورده شود تا بگویند مطابق جمع‌بندی ما طی سال گذشته حوزه این توفیقات و این نواقص را داشته است، برای سال آینده نیز چشم‌اندازمان است، یعنی آن نگاه لیله‌القدری را شب‌های شریف احیا برای حوزه‌ها نیز اعمال کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: نقش‌آفرینی فرهنگی حوزویان باید نمود داشته باشد؛ اکنون ما حوزویان داریم نتیجه کارهای فرهنگی را می‌بینیم و ناهنجاری ها مربوط به خلأهایی است که باید انجام می‌دادیم و خیلی جاها از وظایف‌مان غافل بودیم، اکنون در دقیقه نود و در میدان داریم تصمیم می‌گیریم.

سرهای برهنه نتیجه کم کاری فرهنگی است

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خ IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    1 1
    خود کرده را تدبیر نیست
    • . IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      1 0
      هم خود و دیگری کرده تدبیر دارد، یاس از بزرگترین گناهان است. روحانیت کم کار نکرده است. نه کم کاری بلکه بدکاری دیگران و در صدرشان صدا و سیما، معضل ایجاد کرده است، تا این درمان نشود، اقدامات دیگران و خود اقدامات خوب توی صدا و سیما بر باد فناست. هیولای هوس و طمع سیری ناپذیر شادی امکان وقار و طمأنینیه را و حیا را و تفکر و تعقل را ...
  • مهراب IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 0
    کشف حجاب نتیجه اختلاس های میلیاردی و رانت های خاص و کت و شلوار به جای اورکت و کردن های کلفت در غارت بیت المال است
  • امیر IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    1 0
    لطفا یک صورتحساب از بودجه های کلان فرهنگی که میگیرید و بازدهی اون ارائه بدید، ملت شریف ایران اینها میلیاردها پول برای کار فرهنگی از بیت المال می گیرند آخر سر هم بجای قبول مسولیت فرافکنی می کنند
    • . IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      0 1
      کدوم میلیاردها؟ نکنه قیاس به نفس می کنی؟
    • حسین IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      0 0
      میلیاردها کم گفتی؟ هزاران میلیارد ذیل بودجه فرهنگی به نهادهایی مثل صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی،وزارت ارشاد، روزنامه های زنجیره ای دولتی، مجمع جهانی اهل بیت، حوزه های علمیه، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، جامعه المصطفی، دانشگاه امام صادق،ستاد اقامه نماز و دهها و بلکه صدها شورا و انجمن به اصطلاح فرهنگی تعلق نمیگیره؟ کو نتیجه ؟ کو بازدهی، همه اینا هم اغلب تحت نظر نیروهای عرزشی هستند، پول میگیرین بازدهی ندارید، طلب کارم هستید
    • قاطی! IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
      0 0
      جناب حسین همه رو یک کاسه کردی ها! در مورد صدا و سیما و بعضیهای دیگه با شما هم نظرم بلکه ضرر کارهاسون بیشتره. اما حوزه کدام بودجه کذایی داره؟ کار مثبت فرهنگی در فضایی که خنثی سازی می شود چگونه انتظار تاثیر شگرفش داری؟ همین صدا و سیما با نشان دادن زنهای فوتبالیست، فیلمهای کذایی موسیقی ... سوء استفاده از شعرهای عرفانی و ... چه ضربه های که نزده و بودجه اش هم ... باز هم گلایه و هل من مزید!