پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عمومی

حوزه / مدیر بنیاد علمی فرهنگی هاد گفت: ماه مبارک رمضان و ایام نوروز می‌تواند، فرصت مغتنمی باشد برای اینکه پیوندهای خانوادگی را تحکیم دهیم و اگر کدورت‌هایی نیز وجود دارد از بین ببریم، هم چنان که از آیات و روایات نیز استفاده می‌شود که هر آنچه در چارچوب شرع باعث نزدیک شدن دل‌ها و افزایش محبت‌ها می‌شود، امر مطلوبی است.

حجت الاسلام محمد عمومی مدیر بنیاد علمی فرهنگی هاد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و سال جدید، تقارن این مناسبت‌ها را دارای اقتضائات و ویژگی‌هایی عنوان کرد و اظهار داشت: فرهنگ غنی اسلامی ایرانی ما، یک مجموعه بسیار زیبا از ارزش‌ها و زیبایی‌های روابط انسانی و ارتباط با طبیعت و جهان هستی دارد، لذا عقل و دستورات دینی حکم می‌کند قدردان این فرصت‌ها باشیم.

وی افزود: بزرگان ما کتاب‌های ویژه‌ای در باب مراقبت از ایام سال نگاشته‌اند تا در هر موقعیت از روزها و ماه‌ها، انسان چه مراقبت‌هایی را داشته باشد و چگونه بتواند از فرصت‌های خود بیشترین بهره را ببرد.

مدیر بنیاد علمی فرهنگی هاد با بیان اینکه در خطبه شعبانیه نیز این ایام به عنوان بهترین روزها و شب‌های سال نامیده شده است، گفت: نبی اکرم(ص) در خطبه معروف شعبانیه فرمودند: "ماه مبارک به شما با برکت و مغفرت رو کرده است" و خداوند در این ایام سفره رحمت ویژه‌ای را برای ما گسترده است و در برخی روایات اشاره نموده‌اند که خدای متعال در عمر انسان نفحاتی را می‌فرستد، پس هوشیار باشید و خود را در معرض نسیم رحمت خدای متعال قرار دهید و از جهتی نیز ما نسیم بهار را داریم که درباره آن توصیه شده که زمانی که نسیم بهار وزیدن گرفت، خود را در معرض نسیم بهاری قرار دهید.

حجت الاسلام عمومی در ادامه به برخی توصیه‌های اخلاقی در خصوص ایام نوروز اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که هم به ماه مبارک و هم به ایام نوروز ارتباط پیدا می‌کند، صله رحم است و در خطبه شعبانیه نیز حضرت با تأکید، مسئله صله رحم را مطرح می‌کنند.

مدیر بنیاد علمی فرهنگی هاد با تأکید بر اینکه این اتصال و پیوند خانواده‌ها، منشاء برکات فراوانی است، تصریح کرد: خوب است از این فرصت استفاده شود و محافل خانوادگی خود را تبدیل به جلساتی که در آن برخی از مشکلات خانواده‌ها برطرف می‌شود، نماییم، لذا گاهی در این جلسات اختلافات از بین می‌رود و یا مشورت‌های خوبی برای اعضای فامیل انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: جوانان و زوج‌های جوان به شدت به استفاده از تجربیات افراد پخته و بزرگ‌ترها نیازمندند، بنابراین خوب است از این جلسات بازدید برای گشایش کار بستگان که بسیار مورد تأکید است، استفاده شود.

مدیر بنیاد علمی فرهنگی هاد، فرصت تحکیم پیوندهای خانوادگی در ایام نوروز را بسیار مناسب دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که دشمنان در مسیر رسیدن به اهداف خود مورد نظر دارد، نهاد بسیار ارزشمند خانواده است و به هر شکل و قیمت و با هر ابزار و وسیله‌ای تلاش می‌کند تا این نهاد را متلاشی و تضعیف نمایند.

وی اظهار کرد: ماه مبارک رمضان و ایام نوروز می‌تواند، فرصت مغتنمی باشد برای اینکه با این حربه دشمن مقابله کنیم و پیوندهای خانوادگی را تحکیم دهیم و اگر کدورت‌هایی نیز وجود دارد از بین ببریم، هم چنان که از آیات و روایات نیز استفاده می‌شود که هر آنچه در چهارچوب شرع باعث نزدیک شدن دل‌ها و افزایش محبت‌ها می‌شود، امر مطلوبی است.

حجت الاسلام عمومی، حضور طلاب در بین خانواده‌ها در این ایام را فرصت و موقعیت مغتنمی بیان کرد و افزود: در این ایام، طلاب در خانواده‌ها از فرصت اجتماعات خانوادگی برای بیان معارف قرآن و اهل بیت(ع) استفاده کنند، البته لازم نیست سخنرانی‌های طولانی داشته باشند، بلکه ممکن است گاهی مطلب کوتاهی با جذابیت خاص بیان شود و آن محفل خانوادگی از نعمت بیان معارف اهل بیت(ع) برخوردار شود.

مدیر بنیاد علمی فرهنگی هاد یکی دیگر از فرصت‌های خوب تقارن این ایام با یکدیگر را توجه بیشتر به نوجوانان و جوانان عنوان کرد و یادآور شد: یکی دیگر از نکاتی که مورد تأکید بوده، این است که افراد پخته‌تر و اهل مطالعه، به خصوص افراد حوزوی در جمع فامیل و در دید و بازدیدها، نوجوانان و جوانان را با رابطه محبت آمیز، شنیدن سخنان آنها، پاسخ به پرسش‌ها و شبهات آنها، به طور ویژه مورد توجه قرار دهند.

وی اضافه کرد: ممکن است در برخوردهای اولیه رفتار خوبی نیز از آنها نبینیم، اما خوب است به این سفارش اهل بیت(ع) عمل کنیم که تأکید فرمودند، نوجوانان را دریابید که ضمیر آنها مانند زمین آماده‌ای است و برای پذیرش هر نوع بذری مهیا است و اگر معارف در آن کشت شود، محصول نیکوی معارفی خواهند داشت، در غیر این صورت به سراغ امور دیگری خواهند رفت.

مدیر بنیاد علمی فرهنگی هاد عنوان کرد: ممکن است برخی از محافل خانوادگی، اقتضاء بیان یک دعا را نیز داشته باشد اما اگر این چنین نبود در حد دعاهای مختصر می‌توان آن محفل را رنگ و بوی معنوی داد.

وی به برخی ازآفات دید و بازدیدها در این ایام اشاره کرد و گفت: برخی از این دید و بازدیدها و مجالس آسیب‌هایی نیز دارد که شایسته است همگان به خصوص مومنین و متدینین توجه بیشتری کنند، از جمله توجه کنند که این دید و بازدیدها گرفتار آفت اسراف نشود، به خصوص در شرایط فعلی جامعه که معضلات و مشکلات اقتصادی داریم، خوب است که خانواده‌ها خود را متعهد بدانند و رعایت کنند.

حجت الاسلام عمومی خاطرنشان کرد: یکی از موقعیت‌هایی که شیطان سرمایه گذاری می‌کند، مجالس و محافل خانوادگی است که زمینه غیبت فراهم است، لذا به جا است که همه مراقبت نموده و سمت و سوی جلسه را تغییر دهند و گاهی فضای استهزا و تمسخر در برخی از این محافل پیش می‌آید که خوب است افراد مراقبت کنند تا آبروی مومنین آسیب نبیند و شخصیت مومنین هتک نشود.

وی تأکید کرد: این جلسات و دور هم بودن‌ها، باعث غفلت از لحظات پر ارزش ماه مبارک رمضان نشود، دید و بازدیدها و گفت‌وگوها بسیار مطلوب است، اما باید مراقبت کنیم زیرا در ماه مبارک، ماهی که ماه خدا است و احترام ویژه دارد قرار داریم و خدایی ناکرده به گونه‌ای نشود که در دنیا و آخرت حسرت اینکه فرصت‌های نیکو و باارزش از دست رفته است را بخوریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha