دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بلادیان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: برای استفاده از شب قدر ایمان و اعتقاد به امام زمان(عج) شرط است و تقویت ارتباط با ایشان تاثیرگذاری را مضاعف می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی بلادیان مدیر حوزه علمیه خوزستان، سحرگاه امروز در برنامه حدیث بیداری صدا و سیمای خوزستان، با اشاره به آیه ی «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ» اظهار داشت: ماه مبارک رمضان را همگی با دو نعمت، گنجینه و لطف الهی که خداوند آنها را ویژه برای هدایت، مغفرت و ارتقای درجه انسان ها در نظر گرفته است می شناسیم که یکی از آنها نزول قرآن و دیگری شب قدر است. این دو گنجینه هایی هستند که خداوند از باب رحمانیت خود برای مومنان لحاظ کرده و فرصتی را در اختیار من و شما قرار داده تا با این دو نعمت خودمان را به اوج بکشانیم.

وی افزود: وقتی به آیات الهی نگاه می کنیم می بینیم که خداوند متعال دو تعبیر برای قرآن دارد گاهی آن را مایه ی هدایت می داند مانند آیه ۲ سوره بقره که می فرماید:«ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِلْمُتَّقِینَ» و گاهی آن را مایه خسران می داند مانند آیه ۸۲ سوره اسراء که می فرماید: «وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا»، از این دو تعبیر می فهمیم که هر نعمت الهی اگر از آن استفاده شود مایه ی هدایت و اگر از آن استفاده نشود مایه خسران است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان در ادامه با اشاره به آیه ی ۳ سوره بقره «ٱلَّذِینَ یُؤۡمِنُونَ بِٱلۡغَیۡبِ وَیُقِیمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَمِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ یُنفِقُونَ»، به بیان صفات متقین پرداخت و بیان داشت: اولین صفتی که خداوند متعال برای متقین ذکر کرده است ایمان به غیب است. غیب در مقابل شهود به معنی محسوسات (چیزهایی که با حواس پنجگانه قابل حس هستند) قرار دارد و منظور از غیب چیزهایی است که باید با تامل، تفکر، تعمق و استدلال به آنها برسیم و آنها را درک کنیم.

وی در ادامه گفت: ایمان به غیب در زندگی انسان بسیار موثر است کسی که ایمان به غیب داشته باشد و به خودش، دنیای پیرامونش و زندگی پس از مرگش با نگاهی فراتر از نگاه مادی و محسوسات نگاه کند زندگی اش بسیار متفاوت با کسی خواهد بود که نگاه مادی و اومانیستی داشته و فقط به خودش فکر می کند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان گفت: اگر من نگاهم نگاه آخرتی باشد اهل عبادت می شوم فلذا کسی که ایمان به غیب داشته باشد اهل عبادت، اقامه ی نماز و انفاق می شود و خداوند را در شبانه روز خود لحاظ کرده و زندگی اش را با نگاه به خداوند تنظیم می کند.

وی، تصریح کرد: همانگونه که قرآن مایه ی هدایت است شب قدر نیز برای کسی که ایمان به غیب داشته، آن را تقویت کرده و به باورهای خود عمل کند سبب هدایت است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، خاطرنشان کرد: غیب دامنه ی وسیعی دارد مانند ایمان به خدا، ایمان به ملکوت، ایمان به ملائکه ... و یکی از مصادیق عمده ای که تأثیرگذاری آن بیشتر است ایمان به امام زمان(عج) است و کسی می تواند از شب قدری که شب امام زمان است بیشترین استفاده را ببرد که اعتقاد و باور به امام زمان در وجودش روز به روز شعله ورتر بوده و حضرت ولی عصر(عج) در تمام لحظات زندگی او حضور داشته باشد و اینکه در روایات برای ما امام زمان(عج) را به عنوان مصداق اصلی غیب تلقی کرده اند از همین بابت است.

وی یادآور شد: همان طور که برای استفاده و بهره مندی از قرآن ایمان به غیب شرط است برای استفاده از شب قدر نیز ایمان و اعتقاد به امام زمان شرط است و تقویت ارتباط با ایشان تاثیرگذاری را مضاعف می کند. اگر ایمان داشته باشیم به وجود شخصیتی که هدایتگری دارد و ناظر بر اعمال ما بوده و ما را در زندگی همراهی می کند این اعتقاد ما را در اختیار بین خیر و شر کمک می کند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان، ابراز داشت:همانطور که انتظار داریم که امام زمان(عج) در تمام امور روزمره ما را یاد کرده و همراهی کند ما نیز باید در تمام ساعت های زندگیمان به یاد حضرت باشیم و اگر این توجه به امام زمان(عج) در زندگی ما زیاد شود در رفتارها،کارها، مسائل عبادی و اجتماعی ما تاثیر بسزایی داشته و زندگی ما یک زندگی امام زمانی خواهد شد.

وی، بیان داشت: ما باید فکر کنیم که جایگاه امام زمان در عالم کجاست؟ ایشان چه وظیفه ای دارد و من چه نقشی می توانم در این خدمت گزاری و مسیری که امام زمان (عج) به دنبال آن است داشته باشم؟ اگر الان جوانان ما می خواهند انتخاب رشته کرده و برای زندگی خود تصمیمی بگیرند باید ببینند در چه مسئولیتی، چه جایگاهی و در چه لباسی می تواند بیشترین خدمت را به دین و مکتب کند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان تصریح کرد: حوزه علمیه یکی از جایگاه هایی است که انسان می تواند بیشترین خدمت را به دین و مکتب کند و اگر شخصیتی دارای فکر بود و خودش را مستعد بداند که می تواند در عرصه های ذهنی و عقلی صاحب نظر و اندیشه باشد و همچنین بتواند تحلیلگر خوبی برای مسائل انسان شناسی، قرآن شناسی و مکتب شناسی باشد باید برای آمدن به حوزه و سربازی برای امام زمان (عج) فکر کند.

وی در ادامه گفت: شب قدر یک فرصت بوده و بهترین عبادت در آن تفکر است چرا که اگر من بنشینم و در مورد آن غیب هایی که وجود دارند مانند خداوند و رابطه ی عبودیتی که باید بین ما و خداوند وجود داشته باشد، ملکوت، ملائکه، آخرت و امام زمان، فکرکنم این اثباتی که برای من ایجاد می شود زندگی من را دگرگون می کند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان، بیان کرد: تفکر برای نتیجه گیری در شب قدر بسیار لازم و ضروری است و باید در شب قدر فکر کنیم که زندگی ما چقدر امام زمانی، ولائی و بر اساس موازین الهی بوده و خودمان را بسنجیم وقتی که سنجیدیم و متوجه گناهان، خطاها و غفلت هایمان شدیم آن وقت با استغفار و توجه خاصی به درگاه الهی رجوع می کنیم و از خداوند مغفرت می طلبیم.

وی در پایان گفت: وقتی در شب قدر فکر کردیم و دیدیم که پر از گناه و خطا هستیم با یک نگاه خاصی دیگران را می بخشیم و بخاطر خداوند و امام زمان ظلم هایی که به ما شده را می‌بخشیم و دل هایمان را از کینه پاک می کنیم آن وقت با ظرفی طاهر پیش خداوند متعال می رویم و خداوند هم در شب قدر عنایت ویژه ای به ما می کند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha