دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
وحدت

حوزه/ استاد اهل سنت دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه از فرصت عید سعید فطر می‌توان برای مقابله با تفرقه دشمنان امت اسلامی استفاده کرد، گفت: عید فطرت می‌تواند پتانسیلی برای مقابله با نقشه‌های دشمنان قسم خورده اسلام باشد.

دکتر عثمان سالاری استاد اهل سنت دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خصوص عید فطر که عید بندگی و عید اتحاد و همبستگی شناخته می‌شود، اظهار داشت: در فرهنگ احکام اسلامی، اول ماه شوال به عنوان عید در نظر گرفته شده است، این عید را فطر نام نهاده‌اند چون جشن بازگشت به فطر بیان شده است.

وی افزود: عید فطر عید امت واحده و عید همه مسلمانان است، خداوند متعال این روز را برای امت اسلام عید قرار داده چرا که مسلمانان روزها حالت صیام و روزداری دارند و شب‌ها نیز به قیام و شب زنده داری سپری می‌کنند، بنابراین باید از این فرصت مغتنم برای تعالی معنوی جسم و روح استفاده کرد.

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی، خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان، تغییرات روحی و جسمی در جهت تزکیه نفس و تزکیه دل و جان صورت می‌گیرد که این تغییر پذیری دل و جان، موجب تغییر پذیری فردی و تحول پذیری اجتماعی افراد در جامعه مسلمین می‌شود، بنابراین در عید سعید فطر یک مسلمان از نو متولد می‌شود.

وی با بیان اینکه عید سعید فطر یکی از اعیاد اصلی مسلمین جهان است، اظهار کرد: عید سعید فطر یکی از اعیاد اصلی مسلمانان است و کلیه پیروان مذاهب اهل سنت و شیعه نسبت به اهمیت و عظمت آن به‌عنوان عید شرافت اتفاق نظر دارند، لذا برای پیروان مذاهب اسلامی یک فرصت مناسب و خدادی است که ضمن مجالست و دید و بازدید، در راستای توسعه و تعمیق وحدت و همبستگی اسلامی و تألیف قلوب یکدیگر در این روز شریف، تمام تلاش خود را بکار گیرند.

سالاری با بیان اینکه از فرصت عید سعید فطر می‌توان برای مقابله با تفرقه دشمنان امت اسلامی استفاده کرد، یادآور شد: این عید می‌تواند پتانسیلی برای مقابله با نقشه‌های دشمنان قسم خورده اسلام که از هر موقعیت کوچک و بزرگی برای انشقاق و افتراق مسلمین استفاده می‌کنند باشد و مسلمانان با این فرصت الهی در جهت تشکیل امت واحده اسلام قدم بردارند.

وی در خصوص رفتار عملی که امامان اهل سنت و مذهب شیعه در راستای اتحاد مسلمین داشته‌اند، توضیح داد: سیره نظری و عملی و بالفعل ائمه اطهار(ع) و بزرگان و اکابر اصلی مذهب شیعه و اهل سنت، بر حفظ و صیانت از کلیت اسلام به‌عنوان یک جهان بینی و ایدئولوژی که می‌تواند ناجی انسانیت و بشریت باشد، مورد تأکید واقع شده بود.

استاد اهل سنت دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: علاقه، اُنس و الفتی که پیروان اهل سنت به ائمه اطهار(ع) دارند، یک موضوع جوهری است نه عرضی، این علاقه ناشی و منبعث از باورهای عمیق اسلامی است که اهل سنت از منابع خود دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص فتاوای مقام معظم رهبری در خصوص وحدت جهان اسلام، خاطرنشان کرد: فتاوای دشمن شکن مقام معظم رهبری، وحدت و ضرورت همبستگی را پایه توسعه و قوام و مبانی اتحاد و همبستگی می‌داند و می‌توان از آن به عنوان اصول نظری اتحاد بین مسلمین و امت اسلام یاد شود.

سالاری با توضیح اینکه عید سعید فطر مورد اتفاق کلیه مذاهب اسلامی است، بیان کرد: عید سعید فطر، جزء مسلمات شیعه و سنی است و در این مورد هیچ شک و تردیدی وجود ندارد و باید از اقدام مسئولان ستاد اقامه نماز که عید فطر امسال را به‌عنوان عید بندگی و همبستگی معین کرده‌اند، تقدیر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha