جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: عفت یکی از ثمرات و میوه‌های کرامت است؛ اگر کسی کرامت داشته باشد عفت، شجاعت، سخاوت، رحمت، عطوفت، دلسوزی و صداقت دارد.

به گزارش خبر نگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در مراسم عزاداری هیئت تجمیعی مدارس حوزه‌های علمیه قزوین که به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (علیه‌السلام) در مدرسه علمیه امام صادق (ع) برگزار شد، گفت: معاویه‌بن‌عمار می‌گوید به امام صادق (ع) عرض کردم فردی هست که احادیث شما را روایت می‌کند، مطالب و معارف شما را در عمق جان شیعیان شما و مردم جا می‌اندازد و محکم می‌کند، در مقابل یک کسی هم هست که این کارها را نمی‌کند و کارش فقط عبادت است، یعنی این سیره جا انداختن روایت در دل مردم و تحکیم بخشیدن در نفوس آدم‌ها را ندارد و دنبال عبادت خودش است، کدامیک از این دو مهم‌تر هستند؟

وی ادامه داد: امام (ع) فرمودند عبادت هم مهم است اما ارزش کار کسی که روایات ما را در دل مردم جا می‌اندازد هزار برابر بیشتر است. البته عبادت نیز کار بسیار ارزشمندی است و اما ارزش جا انداختن روایات و معارف اهل بیت (ع) در جان‌های مردم هزار برابر بیشتر است، البته این هم نوعی عبادت است اما عبادتی افضل در راستای نشر معارف اهل بیت (ع) است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام صادق (ع) در حدیثی ویژگی‌ها و نشانه‌های شیعیان خاص را بیان می‌کند و می‌فرماید شیعیان ما در پوشش، گویش و بطن عفیف هستند، عفت مربوط به زن و مرد است، لباس نباید مستهجن و بدن‌نما باشد، خیلی وقت‌ها ممکن است یک زن یا مرد عفیفانه لباس بپوشند اما در گویش عفت نداشته باشند، یعنی کلمات بد و مستهجن از زبان او جاری شود.

وی خاطرنشان کرد: عفت بطن هم این است که آدم نسبت به شکمش حریص باشد، گاهی برخی آبرو و حیثیتشان را فدای این می‌کنند که شکمشان را راضی کنند، حضرت در ادامه فرمودند مرد و زن باید در پاکدامنی هم عفت پیشه کنند، عفت یکی از ثمرات و میوه‌های کرامت است، اگر کسی کرامت داشته باشد عفت، شجاعت، سخاوت، رحمت، عطوفت، دلسوزی و صداقت دارد، اگر کسی کرامت نداشت نمی‌تواند این خصوصیات را داشته باشد و اگر داشته باشد انگار قرض گرفته و در ذاتش نیست.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: اگر کسی بخواهد در ذاتش عفت، شجاعت، سخاوت، صداقت و عزت نفس باشد باید کرامت داشته باشد، کرامت ام‌الفضائل است که شاخه‌ها و ثمرات متنوع دارد، امکان ندارد کسی کرامت داشته باشد جز اینکه متقی باشد، برای اینکه «ان اکرمکم عندالله اتقاکم»، کرامت ثمره تقواست.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: تقوا محصول سال‌ها دقت در عبادت و بندگی است، عبادت هم بدون عقیده نمی‌شود، اگر بخواهیم عبادت جانانه‌ای داشته باشیم و عبادتمان واقعی باشد، باید خدا و قیامت را یقین داشته باشیم و باور کنیم، این را باور کنیم که انسان توسط خدای متعال آفریده شده است، این را باور داشته باشیم همان کسی که انسان را آفریده برای او برنامه‌ریزی کرده است.

وی یادآور شد: محصول عبادت نیز تقواست، محصول اصلی تقوا کرامت است، کرامت میوه‌های متنوعی دارد که یکی از آن‌ها عفت است، عفت هم شاخه‌های متعددی اعم از عفت کلام، عفت بطن و موارد دیگر عفیف بودن را داراست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه طلبه‌ها باید مجاهدان عرصه جهاد تبیین باشند، اظهار کرد: امام صادق (ع) در ادامه فرمود کسی که شیعه ماست نمی‌تواند بیکار بنشیند، او دائم در جهاد است، همه جا زبانش در جهاد تبیین از دین دفاع می‌کند، در خانواده، فامیل، در اتوبوس و تاکسی، در سخنرانی‌ها و در هر کجا که فرصتی پیدا کند مجاهد جهاد تبیین یا جهاد کبیر است و این مهم رسالت جدی طلبه‌ها محسوب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: امام (ع) ادامه دادند شیعه ما با مال و جانش هر کجا بتواند در راه خدا جهاد می‌کند، امام (ره) کسی بود که جان، مال، زبان و آبرویش را در راه خدا به کار گرفت، مثل ائمه (ع) عمل کرد و خدای متعال نفوذ کلام و تأثیرگذاری به او عنایت کرد، تأثیری که دنیا را تغییر داد.

وی عنوان کرد: این تحولاتی که هر روز بزرگ‌تر از گذشته شاهد آن‌ها هستیم، این‌ها محصولات برکات وجودی یک عبد صالح مانند امام (ره) است که با عقیده، تقوا و کرامت حرکت کرد، در میان مردم آمد و با مردم یکی شد، با صداقت حرف زد تا کلامش در جان آدمیان نفوذ کند، حتی امام (ره) دشمنانشان را تحت تأثیر قرار دادند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امام صادق (ع) در ادامه فرمود شیعه ما برای رضای خدا و خالق هستی کار می‌کند، ما کارگر رفتارها، انگیزه‌ها و نیت‌هایمان هستیم، خیلی آدم‌ها گویا یک عمر آدم این و آن هستند، خودشان منشأ فکر و تصمیم نیستند، حریت و آزادگی در وجودشان ریشه نگرفته است، امیرالمؤمنین (ع) فرمودند این‌ها «همج الرعاع» هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند همج‌الرعاع کسانی هستند که هر کس صدایی کند این‌ها به دنبال آن صدا حرکت می‌کنند، اصلاً کاری ندارند این صدای کیست و چه می‌گوید، فوری دنبال هر صدایی حرکت می‌کنند، هر نسیمی از هر سمتی بوزد آن‌ها را در همان مسیر می‌دواند، مثل برگ‌های خشک پاییزی هستند که باد آن‌ها را به این سو و آن سو می‌کشاند.

وی خاطرنشان کرد: همج‌الرعاع تحت اراده دیگران هستند و اراده خودشان تعطیل است، امام صادق (ع) می‌فرمایند شیعه ما برای خالق خود کار می‌کند، همج‌الرعاع شایستگی و آمادگی بهره‌مندی از نور علم و دانش را ندارند، به جای محکمی هم بند نیستند، کسانی که خودشان متوجه نیستند و نمی‌دانند، می‌توانند از بزرگان، رهبران دینی و اندیشمندان بزرگ، مطهری‌ها و مدرس‌ها استفاده کنند اما برخی گویا حتی آمادگی استفاده کردن از علوم دیگران را هم ندارند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: امام صادق (ع) فرمودند از دیگر ویژگی‌های شیعیان ما این است که همیشه امید دارند خدا به آن‌ها ثواب، پاداش و اجر عنایت کند، در مقابل نیز آدم‌هایی هستند که همیشه اجر و پاداششان را از آدم‌هایی مثل خودشان طلب می‌کنند، گویا دیگران رازق آن‌ها هستند، رازقی که این‌ها به دنبال او هستند گرفتارتر و بیچاره‌تر از خودشان است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امام (ع) فرمودند شیعه ما از عِقاب خدا واهمه دارد، گفته شده وقتی قرآن می‌خوانید ترتیلی قرآن بخوانید، یعنی وقتی به آیه‌ای رسیدید که از بهشت سخن می‌گوید توقف کرده و از خدا بهشت را درخواست کنید، اگر به آیه‌ای رسیدید که از جهنم سخن می‌گوید باز هم توقف کنید و از خدا نجات از جهنم را بخواهید، از کنار وعده‌ها، بشارت‌ها و هشدارهای خدا به آسانی نگذرید.

وی یادآور شد: حضرت وقتی این ویژگی‌ها را بیان کردند در ادامه فرمودند هر کسی را که دیدید با این ویژگی‌ها زندگی می‌کند او شیعه ماست، ما طلبه‌ها هم وظیفه داریم خودمان با ویژگی‌های شیعه بودن امام صادق (ع) آشنا باشیم و زندگی کنیم و این نشانه‌ها و علائم را به دیگران هم بدهیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ابوجعفر خثعمی نقل کرده که امام صادق (ع) یک کیسه پول به من داد و گفت این را ببر به کسی از بنی‌هاشم بده ولی نگو این پول را چه کسی داده است تا کرامت انسانی او در مقابل ما آسیب نبیند، ابوجعفر خثعمی می‌گوید من رفتم پول را در اختیار این شخص قرار دادم، آن شخص نسبت به فرستنده پول دعا کرد اما از امام صادق (ع) گلایه کرد و گفت اینهمه پول در اختیار امام صادق (ع) است ولی به فکر ما نیست.

وی ادامه داد: عمل امامان ما این گونه بود، یعنی یاد می‌دادند که همه این گونه باشیم، اینکه هر کار خیری را اصرار داشته باشیم به دیگران نشان بدهیم غلط است، برخی وقتی کار خیری را انجام می‌دهند طوری رفتار می‌کنند که گویا اگر دیگران کارشان را نبینند ناقص است، امام صادق (ع) این گونه به ما یاد می‌دهد که اگر دیگران نبینند کار ما کامل است.

وی عنوان کرد: مثل یک دانه‌ای که کاشته‌ایم، اگر هر کسی آمد ما باغ را بیل بزنیم، دانه را در بیاوریم و بگوییم ما این دانه را کاشته‌ایم، این کاشت بر باد داده شده است، اینکه کاشته نشده و رشد نمی‌کند اما اگر دانه پنهان در خاک بماند رشد می‌کند و یک دانه هفتصد دانه می‌شود.

امام جمعه قزوین در رابطه با عزت نفس و کرامتی که امام صادق (ع) در مقابل دشمن داشتند، بیان کرد: منصور دوانیقی از امام (ع) خواست که شما هم مثل دیگران نزد ما بیایید و به ما سر بزنید، با ما رفت و آمد داشته باشید، او چون از خدا بی‌خبر بود انتظار داشت امام (ع) با او رفیق شود، نمی‌دانست چنین اتفاقی محال است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: امام (ع) فرمود ما چیزی نداریم که به جهت آن از تو بترسیم، مثلاً آمریکا و اسرائیل چه چیزی را می‌خواهند از ما بگیرند که ما از آن‌ها واهمه داشته باشیم، بنابراین ما سربلندیم، ما فرهنگ و پیشینه داریم، ما با عزت و اقتدار بوده و هستیم، ما قرآن داریم و در مکتب انبیاء پرورش پیدا می‌کنیم.

وی تأکید کرد: آن‌ها این گونه هستند اما شیعیان مؤمن و پیروان انبیای الهی هستند، بنابراین امام (ع) به منصور گفت ما چیزی نداریم که به سبب آن بخواهیم از شما بترسیم که شما بخواهید آن را از ما بگیرید، ما ایمان، کرامت و عزت داریم، ما با شما همنشین شویم ممکن است به این‌ها آسیب برسد اما اگر در مقابل شما باشیم عزت و کرامت ما همیشه در بالندگی خواهد بود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: امام صادق (ع) به منصور فرمود تو هم چیزی از امور اخروی نداری که ما به خاطر آن به تو امیدوار باشیم و بگوییم دست از ستم برمیداری، دلیلی نمی‌بینیم با تو همراه باشیم، نه تو در نعمتی هستی که بیاییم به خاطر آن به تو تبریک بگوییم، نه باور داری که در بدبختی و مصیبت هستی که بیایم به تو تسلیت بگوییم و شرایطت را به تو بنمایانیم.

امام جمعه قزوین افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید « «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»» و نیز وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا، یعنی تشویق می‌کنند که مؤمنان بیشتر هوای هم را داشته باشند و احوال هم را بپرسند، در روایات نیز این گونه است اما مشخص است این ارتباطات باید بر اساس «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» برقرار شوند.

وی یادآور شد: امام صادق (ع) در حدیثی فرمودند اگر کسی حب دنیا، حب مال، مقام، ریاست و شهرت را از دلش بیرون کند علو پیدا می‌کند، وقتی این محبت دنیا از دلش بیرون رفت شیرینی محبت خدا در دلش جا می‌گیرد، از این حدیث معلوم می‌شود که محبت دنیا و محبت خدا هیچ گاه در یک دل جمع نمی‌شوند، وقتی محبت دنیا رفت محبت خدا می‌آید و وقتی محبت خدا بیاید «جاء الحق و زهق الباطل» می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) در تعریف اهل تقوا فرمود دیگران وقتی این‌ها را می‌بینند تصور می‌کنند این‌ها قاطی کرده‌اند و عقلشان به هم ریخته است، چون از دنیا فاصله گرفته‌اند، امام صادق (ع) می‌فرماید متقین آن چنان تحت تأثیر محبت خدا قرار گرفته‌اند که دیگر به هیچ محبتی اعتنا نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) در خطبه متقین در بیان یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های اهل تقوا فرمودند متقین کسانی هستند که به عظمت الهی پی برده‌اند، وقتی عظمت خدا در جانشان متجلی شد هر کس و هر چیز از چشمشان می‌افتد، دیگر طمعشان به آدم‌ها، دنیا و امثال آن نیست.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند عبادت کنندگان سه دسته هستند، یک دسته کسانی هستند که به طمع بهشت عبادت می‌کنند، عبادت این‌ها مانند عبادت تجار است، یک دسته هم از ترس جهنم عبادت می‌کنند، عبادت این‌ها مانند عبادت بردگان است، یک دسته هم برای خدا عبادت می‌کنند، عبادت این‌ها عبادت آزادگان و احرار است، عبادت حقیقی عبادت دسته سوم است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: امام صادق (ع) فرمودند عده‌ای صرفاً به خاطر بهشت و جهنم عبادت می‌کنند اما عده‌ای هم می‌گویند خدایا اگر بهشت و جهنمت را کنار بگذاری ما نمی‌توانیم بدون عبادت و دعا بدون مناجات در پیشگاه تو زندگی کنیم، این عبادت آزادگان است که برترین و بالاترین عبادات است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در حدیثی آمده که انسان باید مدام در تفکر نسبت به خدا، اسماء‌الله، افعال الهی، بیانات خدا و آیات قرآن کریم باشد، استمرار بخشیدن به این تفکر و در قدرت خدا فکر کردن برترین عبادت است، یک ساعت تفکر از ۷۰ سال عبادت ارزش بیشتری دارد.

وی بیان کرد: این اهمیت حوزه‌های علمیه و اهل علم و دانش را نشان می‌دهد که این‌ها دائم در حال اندیشیدن و فکر کردن هستند، البته فکر کردن با حفظ کردن فرق می‌کند، یعنی حتی اگر می‌خواهیم یک چیزی را حفظ کنیم باید مواد اولیه را در ذهن و فکر بیاوریم و بپروریم، بیندیشیم، تجزیه و تحلیل کنیم و بعد به نتایجی برسیم.

عفت از ثمرات و میوه های کرامت است

انتهای پیام /

عفت از ثمرات و میوه های کرامت است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha