شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
درس اخلاق

حوزه/ آیت الله هاشمی علیا با بیان راه های مقابله با رذیله حرص گفت: درمان درد رذیله حرص و هیجان ناشی از آن که اولین صفت اخلاقی مذموم در دعای هشتم صحیفه سجادیه و با استناد به آیات و روایات، «قناعت» ذکر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت الله هاشمی علیا، مؤسس مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر، در جلسه درس اخلاق، که سه شنبه های هر هفته در این مدرسه علمیه برگزار می‌شود، در ادامه مباحث شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه که در خصوص مباحث رذائل اخلاقی است اظهار داشت: همه بیماری های اخلاقی داروی اخلاقی دارند که نسخه آن را می توان در کلمات شارع مقدس جستجو کرد و با استعمال آن داروها می توان دردهای اخلاقی را درمان کرد.

وی در ادامه با بیان راه های مقابله با رذیله حرص ابراز داشت: درمان درد رذیله حرص و هیجان ناشی از آن که اولین صفت اخلاقی مذموم در دعای هشتم صحیفه سجادیه و با استناد به آیات و روایات، «قناعت» ذکر شده است.

استاد اخلاق با بیان رهنمودهایی از امیرالمومنین علیه السلام در خصوص رفع رذیله حرص در انسان گفت: امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند؛ «اگر میخواهی دلت سالم باشد، به حد وسط زندگی قانع باش»، و همچنین در فرمایش دیگری می فرمایند؛ «آفت تقوا، قناعت نکردن است»، لذا ایشان میزان بهره مندی از دنیا را در حد حفظ آبرو و رفع نیاز از مردم دانست.

آیت الله هاشمی علیا در ادامه داد: رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در یک تشبیه جالب می فرمایند؛ حد دنیا در برابر آخرت به قدر قطره آبی است که در نوک انگشت شما از تماس با دریا جمع می شود در مقابل خودِ دریا؛ از اینرو پرداختن به دنیا، مانع از توجه به آخرت است که باقی و عظیم و ماندگار است.

مؤسس مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) با بیان دو راهی های سرنوشت ساز در طول انسان ها اشاره کرده و بیان داشت: دو راهی های بسیار در زندگی روزمره انسان وجود دارد انسان در مقابل این دو راهی باید ملاک و معیار انتخاب راه درست، توجه به آخرت است. این دوراهی ها تماماً آزمون الهی است که نتیجه آن باید انتخابی باشد که بر حسب معیار آخرت و جلب رضای خداست متعال باشد که از بهشت نیز بالاتر است.

وی در پایان با ارائه یک پیشنهاد در خصوص انتخاب مسیر خدایی در طول زندگی تاکید داشت: انسان باید در روایات و کلمات اهل بیت علیهم السلام را در طول زندگی خود شاخص قرار دهد و لازمه انتخاب درست مرور مکرر روایات اهل بیت علیه السلام برای خود و در خانه برای فرزندان است. با این روایات است که آموزه های ضروری را دریافت، و دردهای روحی درمان خواهد شد.

جلسه درس اخلاق عمومی آیت الله هاشمی علیا روزهای سه شنبه هر هفته ۲۰ شب در محل مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر تهران برگزار می گردد که شرکت عموم خواهران و برادران در این جلسه بلامانع می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha