چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 1089597
۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۱
جوانی جمعیت

حوزه/بانوی طلبه مادر چهار فرزند می گوید: دولت برای حمایت از خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر تاریخ تولد تعیین نکند زیرا عده ای از خانواده ها قبل از آبان۱۴۰۰ دارای چهار فرزند و بیشتر بوده اند و اکنون مورد حمایت قرار نمی گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، با هدف تبیین موضوع جوانی جمعیت و کسب تجربیات خانواده های دارای چهار فرزند و بیشتر به سراغ بانوان طلبه رفتیم تا از نزدیک معایب و مزایای داشتن فرزند بیشتر و نیز مشکلات آنان را جویا شویم.

خانم الهام ملکی طلبه سطح دو این مدرسه علمیه، دارای چهار فرزند و متولد دهه ۶۰ در این گفت‌وگو شرکت کرد.

از چه سالی وارد حوزه شدید و آیا تحصیلات دانشگاهی هم دارید؟

بنده از سال ۱۳۹۸ وارد حوزه شدم و تحصیلات دانشگاهی من در رشته الهیات گرایش ادیان و عرفان از دانشگاه دولتی است.

چند سال است که متأهل شدید؟ و آیا از ابتدا به دنبال فرزند بیشتر بودید؟

من سال ۱۳۹۰ ازدواج کردم و هم اکنون دارای چهار فرزند پسر هستم که دو سال بین آن‌ها فاصله است.

از ابتدا دنبال فرزند بیشتر بودیم و هنوز هم اگر شرایط اقتصادی اجازه می‌داد ادامه می‌دادیم چون برکت زندگی‌مان است. در چند سال اخیر مسائل اقتصادی و تورم که همه شاهد آن هستند موجب شده کمی عقب‌نشینی داشته باشیم؛ هر چند معتقدیم که روزی دست خداست و از طرف دیگر هم نمی‌خواهیم خجالت‌زده فرزندانمان باشیم.

آیا تحصیل مجدد شما پس از دانشگاه در حوزه و با وجود فرزند بیشتر مشکل نیست؟

با مدیریت و همکاری همسر و فرزندان هم تحصیل و هم امور منزل و فرزندان را می شود مدیریت کرد و و خیلی مانعی ندارد.

البته که وقتی بچه‌ها می‌بینند مادرشان تحصیل می‌کند خیلی بیشتر رغبت به تحصیلات عالیه پیدا می‌کنند.

باتوجه به اشتغال شما در حوزه، چه مشکلاتی در رابطه با اشتغال و فرزند بیشتر دارید؟

اولین چیزی که به ذهن بانوی شاغل دارای فرزند بیشتر می‌رسد محل نگهدای کودک در محل تحصیل بانوان شاغل است که باید در نظر گرفته می‌شود که خیلی به آرامش خانم کمک می‌کند.

چه توصیه ای به مسئولان حوزوی در رابطه با ارتقای وضعیت علمی و تبیینی بانوان طلبه دارید؟

چیزی که به نظر من می‌رسد و در این مدت دیدم احساس می‌کنم از فضای مجازی خیلی خوب استفاده نمی‌شود و در مورد دشمن شناسی در فضای سایبری، آموزشی به طلاب داده نمی‌شود و یا خیلی کم است.

بیشتر سرشان به درس و تحصیل و زندگی گرم است درصورتی‌که می‌توان گفت از طلاب انتظار بیشتری می‌رود که با توجه به اوقات فراغتی که در فضای مجازی صرف می کنند بتوانند با مدیریت بیشتری و به صورت آموزش‌دیده به مسائل دینی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی ورود پیدا کنند و نگذارند این فضا دست کسانی بیفتد که هیچ علمی ندارند و دارند سبک زندگی‌های جدیدی برای مردم کشور رقم می‌زنند که مطابقتی با دین اسلام ندارد.

با توجه به شرایط پسا کرونا و افزایش حضور اقشار مختلف مردم در فضای مجازی، حضور مؤثر و تأثیرگذار بانوان طلبه را چگونه ارزیابی می کنید؟

من حضور طلاب در فضای مجازی را کمرنگ می‌بینیم و توقع من این است که خیلی بیشتر و آموزش‌دیده‌تر فعالیت داشته باشند.

رویکرد جدید دستگاه های دولتی به سمت تشویق مردم به فرزند آوری چقدر مؤثر است؟

با توجه به اینکه من چهار فرزند دارم شاید تبلیغات بر روی من اثرگذار نباشد چون ما این حس خوب را تجربه کردیم؛ اما برای کسانی که فرزندی ندارند شاید باید تبلیغات مؤثرتری صورت گیرد.

مشوق های جدید دولت برای حمایت از خانواده های پرجمعیت را چگونه ارزیابی می کنید؟

قوانینی که تصویب شده مثل وام مسکن و ماشین و ... برای کسانی است که فرزند سومشان از فلان تاریخ به دنیا بیاید.

بین خانواده‌هایی که ما می‌بینیم که جمعیت زیادی دارند این صحبت هست که کاش دولت از ما حمایت می‌کرد که چهار فرزند به بالا داریم که راحتی و آسایش ما را فراهم می‌کرد تا بقیه هم به چشم ببینند که از خانواده‌های پرجمعیت حمایت می‌شود و هم این لذت را ببینند که ما که چند فرزند داریم که هم از طریق دولت حمایت می‌شویم و هم از طریق ملت و هم خودمان چقدر حس خوبی داریم وهم تربیت فرزند بیشتر و هم داشتن فرزند بیشتر را بهتر می‌دانیم.

چرا رویکرد برخی خانواده های تک فرزند و یا دوفرزندی به سمت فرزند بیشتر نیست؟

خانواده‌های کم‌جمعیت یا بدون فرزند یا کسانی که یکی یا دو فرزند دارند واقعاً ترس در وجودشان رخنه کرده و عدم اعتمادسازی وجود دارد که به دنبال تسهیلات رفته‌اند و موفق نشدند که دریافت کنند که این مشکل بزرگی در دستگاه مدیریت کشوری است که موجب می‌شود این تبلیغات بیشتر لطمه بزند تا اینکه بخواهد دفاع کند و ثمره دهد.

دلایل کاهش جمعیت و رویکرد خانواده ها به سمت تک فرزندی را چه می دانید؟

تبلیغاتی که حدود دو یا سه دهه پیش در کشور با شعار فرزند کمتر و زندگی بهتر، شروع شده بود ،حالا حالاها دولت جدید باید کار کند تا این شعار را از اذهان نسلی که با این شعار بزرگ شدند پاک کنند.

معایب تک فرزندی چیست؟

معایب و محاسن زیادی که تک‌فرزندی و دو فرزندی دارد ولی مهمترینش مسائل اقتصادی است. اقتصاد باید خیلی بهتر از این بتواند جمعیت کشور را مدیریت کند.

محاسن فرزند بیشتر را با توجه به تجربیات خود بیان کنید؟

بچه بیشتر که معایبی ندارد مگر اینکه نتوانیم از پس نیازهایشان بربیاییم و شرمنده‌شان شویم. اما محاسن آن زیاد است از جمله اینکه بچه‌ها با هم بزرگ می‌شوند، از هم یاد می‌گیرند، تربیتشان راحت است، مسئولیت‌پذیر و متعهد پرورش می‌یابند، از کوچک‌ترین کارها مثل غذا خوردن با هم هستند، اعتماد به نفس بالایی دارند و بهانه‌گیر نیستند.

چه توصیه ای به دولت برای حمایت بیشتر از خانواده های پرجمعیت دارید؟

توصیه خاصی ندارم، اینکه ان شاءالله ما را دولت حمایت کند و مردم نیز این حمایت دولت را به چشم خود ببیند و به فرزند آوری ترغیب شوند.

مشکلات شما در زمینه تأمین مخارج فرزندانتان در کجا به چشم می آید و سخت است؟

مثلاً برای ثبت نام چهار فرزند در مدارس دولتی هزینه ثبت نام برای چهار فرزند سنگین است و می‌گویند باید به آموزش و پرورش بروید و نامه بگیرید. وقتی می‌رویم نام می‌گیریم مدرسه می‌گوید باید شهریه بدهید و راهی برای تخفیف نیست.

آموزشی که در همه کشورها رایگان است حتی برای ما که چهار فرزندی هستیم فرقی نمی‌کند و باید زیر بار این عددهای بزرگ برویم که کمر خم می‌کنیم. شاید برای کسانی که یک فرزند دارد برای یک اردوی مدرسه ۱۰۰هزار تومان زیاد نباشد اما برای من که چهار فرزند دارم خیلی سنگین است.

آیا می توانید وضعیت اقتصادی و دخل و خرج امور منزل را مدیریت کنید؟

ما اقتصاد خانواده را مدیریت نمی‌کنیم فقط توکل می‌کنیم به خدا که شرمنده بچه‌ها نشویم.

اگر بخواهید خانواده های تک فرزند را به داشتن فرزند بیشتر تشویق کنید چه جمله ای می گویید؟

به خانواده‌های تک‌فرزند توصیه می‌کنم که اگر از تربیت بچه نگران هستند و نتوانند از پس آن بربیایند «یک بچه بزرگ کردن» سخت‌تر از «چهار بچه بزرگ کردن» است.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha