یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عزاداری

حوزه/ یکی از جدی‌ترین اشکالاتی که در سال‌های اخیر به عزاداری شیعیان در رثای اباعبدالله الحسین(ع) وارد می‌شود این است که رهبران شیعه از ماجرای کربلا و قیام اباعبدالله(ع) و تحریک احساسات و عواطف شیعیان در این زمینه به نوعی بهره‌برداری سیاسی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام روح الله حبیبیان از کارشناسان پاسخگویی به شبهات به برخی از شبهات پیرامون عزاداری و ماه محرم پاسخ داد که در شماره های گوناگون تقدیم نگاه شما خواهد شد.

* شبهه

یکی از جدی‌ترین اشکالاتی که در سال‌های اخیر به عزاداری شیعیان در رثای اباعبدالله الحسین(ع) وارد می‌شود این است که رهبران شیعه از ماجرای کربلا و قیام اباعبدالله(ع) و تحریک احساسات و عواطف شیعیان در این زمینه به نوعی بهره‌برداری سیاسی می‌کنند و تلاش می‌کنند این احساسات و عواطف را در مسیر بهره‌مندی‌های سیاسی خودشان به کار بگیرند.

* پاسخ

در جواب باید بگوییم بله، با افتخار این اشکال را می‌پذیریم و این را نه تنها به رهبران کنونی جهان شیعه، بلکه به خود اهل بیت(ع) و به خود اباعبدالله(ع) نسبت می‌دهیم.

خود اباعبدالله الحسین(ع) بنابر برخی از نقل‌ها فرمودند: من شهید اشک دیده هستم.

مراد از این اشک ریختن بر اهل بیت(ع) و اقامه‌ی مجالس عزای بر اباعبدالله(ع) به نوعی شوریدن در برابر جریان طاغوت و مستکبران عالم است. چون یکی از دلایلی که ظالمان، جباران و ستمگران تاریخ، به ویژه حکام عباسی تلاش می‌کردند تا با برگزاری مجالس عزای بر اباعبدالله(ع) مخالفت کنند، همین نتیجه‌ی روحیه‌ی حق‌طلبی و مبارزه با ظلم بود که در شرکت کنندگان در این مجالس ایجاد می‌شد.

ما معتقدیم که یکی از اهداف متعالی شرکت در مجالس اهل بیت(ع) و اقامه‌ی عزای بر اباعبدالله(ع) شکل‌گیری اغراض درست و دقیق سیاسی که همان اهداف متعالی دین اسلام باشد محسوب می‌شود. در نتیجه یکی از اصلی‌ترین اغراض و اهداف تشویق بر اقامه‌ی عزای بر اباعبدالله(ع) را شکل‌گیری و رشد و ارتقاء روحیه‌ی حق‌طلبی و مبارزه با جباران و طواغیت روزگار می‌دانیم.

اما در کنار این هدف، اهداف متعدد و متعالی دیگری بر اقامه‌ی عزای بر اباعبدالله(ع) هست که هیچ‌گاه آن اهداف و اغراض نادیده گرفته نمی‌شود و دیده می‌شود که حتی بسیاری از کشورهایی که به عنوان کشورهای شیعی محسوب نمی‌شوند، حتی مسلمان هم محسوب نمی‌شوند به جهت بهره‌مندی از آن اغراض و اهداف متعالی عزای بر اباعبدالله الحسین(ع) را گرامی می‌دارند و تلاش می‌کنند که در حد امکان در این محافل و مجالس شرکت کنند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha