دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سید سجاد موسوی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: هر کسی که عاشق و دلداده حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است باید در مکتب حضرت عباس(ع)، درس بصیرت و معرفت را بیاموزد.

حجت الاسلام سیدسجاد موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت فرارسیدن تاسوعای حسینی ابراز داشت: در زیارتنامه حضرت ابوالفضل(ع) به بصیرت ایشان به طور خاص اشاره می شود و این مساله نشان می دهد که داشتن بصیرت چقدر در فرهنگ و مکتب حسینی و اهل بیتی حائز اهمیت است.

وی افزود: چه بسیار انسان هایی که به ظاهر دیندار هم بودند اما به جهت نداشتن معرفت و بصیرت در نهایت دچار ضلالت شده و از جاده سعادت و عاقبت بخیری خارج شدند.

وی همچنین گفت: اولین عنوانی که در زیارتنامه درباره حضرت عباس(ع) وجود دارد "بندگی" است و ما اعتقاد داریم همه ارزش های اجتماعی و فردی در ابعاد مختلف ریشه در بندگی دارد و این ویژگی باعث می شود مقاومت، مجاهدت و ایثار و همه حرکات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و شخصی در انسان شکل گرفته و شکوفا شود.

این استاد حوزه ادامه داد: وقتی که در اذان شهادت می دهیم یکی از مهم ترین ویژگی هایی که به رسول خدا(ص) نسبت می دهیم شهادت به بندگی ایشان است، لذا متوجه می شویم که همه ارزش ها در بندگی خدا خلاصه می شود و بندگی خدا جهت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در مسیر رشد قرار می دهد.

وی افزود: همچنین در بخشی از این زیارتنامه "بصیرت" حضرت عباس (ع) را شهادت می دهد و این که علمدار کربلا دارای بصیرت ویژه ای بودند و این بصیرت از ارزش اساسی و بنیادی و معرف و آگاهی برخوردار است.

وی با بیان این که یکی از ویژگی های بسیار ممتاز حضرت عباس(ع) ولایت داری ایشان بوده است، گفت تمام هم و غم حضرت ابوالفضل(ع) توجه به ولی خدا و امام حسین(ع) بوده و کسانی که می خواهند در مسیر حضرت عباس(ع) به ایشان اقتدا کنند در سایه بصیرت و معرفت باید ولایتمدار باشند، کما این که قمر بنی هاشم(ع) حقیقتاً نه در مقام حرف بلکه در عمل ولایتمداری و ادب و وفای خویش را نسبت به سیدالشهدا(ع) ثابت کرد.

حجت الاسلام موسوی همچنین اظهار داشت: روز عاشورا امام حسین(ع) صدای شمر را شنید که حضرت عباس(ع) را صدا می زد ولی حضرت ابوالفضل(ع) عکس العملی نشان نداد که اباعبدالله(ع) به برادرش فرمود شمر با شما کار دارد، اینجا فداکاری حضرت عباس(ع) آشکار می شود که گفت امان نامه تو و یزید را نمی خواهم و هیچ گاه امام حسین(ع) را رها نمی کنم در صورتی که می توانست از صحنه جدا شود ولی با توجه به این که ایمان و اعتقاد قلبی نسبت به امام حسین(ع) داشت و ولایت مدار بود جزو آخرین افرادی بود که در صحرای کربلا به شهادت رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha