دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله سیدمجتبی حسینی، نماینده مقام معظم رهبری در عراق،

حوزه/ نماینده مقام معظم رهبری در عراق گفت: اولین گام برای تعامل سازنده بین حوزه و آموزش و پرورش، راه اندازی رشته تعلیم و تربیت در حوزه های علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سیدمجتبی حسینی، نماینده مقام معظم رهبری در عراق، در دیدار مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیرستاد همکاریها با موضوع شناسایی و بررسی ظرفیت های فرهنگی آموزشی عراق، در سخنانی اظهارکرد: با توجه به این شرایط، آیا شبکه سازی از این بهتر؟ این کانال و شبکه عظیم دانش آموزی ظرفیت بسیار ارزشمندی است که دل و ذهن های آماده را باید از آموزه های دینی و معرفتی سیراب کرد. اما، سهم ما در آموزش و پرورش چقدر است؟ باید گفت هیچ. این که حالا یک روحانی‌ای برود در یک مدرسه ای نماز جماعتی برپا کند یا صحبتی کند، اصلا چیزی نیست؛ این هیچ است، هیچ محض است.

نماینده مقام معظم رهبری در عراق ادامه داد: اگر ما در حوزه رشته تعلیم و تربیت داشته باشیم، در زمینه تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛ بحث اخلاق، تعلیم و تربیت در حوزه جدی گرفته شود، آن وقت حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد. البته این را تصریح دارم، نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست. بحث آموزش و پرورش، کتب درسی، توانمند سازی معلمین و تربیت معلم است. اینکه کارشناسان حوزوی بتوانند در تألیف و تدوین کتب دینی و غیردینی همچون فیزیک، ریاضیات مؤثر باشند، چرا که این دروس هم می توانند درس توحید بدهند. کتب با محتوای دینی هم می‌تواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم می‌تواند او را بی دین کرده، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند.

آیت الله حسینی بیان کرد: ما باید بتوانیم حوزه‌ علمیه را آماده کنیم. الان حوزه‌ی علمیه آماده نیست. من هیچ گله‌ای از آموزش و پرورش ندارم؛ این را به شما عرض کنم. من حوزه‌ای هستم، خودم دارم حوزه را می‌بینم؛ حوزه الان آمادگی‌ای ندارد که ما بگوئیم آقا بیا وارد شو، مواد لازم را برای تربیت معلم و مواد لازم را برای تنظیم کتاب درسی بر طبق تفکر دینی و راهنماییهای دینی آماده کند. این کار هم جزو کارهای لازم حوزه است.

حجت الاسلام حمید نیکزاد، مشاور وزیر و دبیرستاد همکاریها در سخنانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری اظهارکرد: در کشور یک مزرعه وسیع و پر محصولی وجود دارد به نام آموزش و پرورش. ما اگر در تلویزیون هم صحبت کنیم، اگر آن مستمع پای منبر ما پای تلویزیون هم بنشیند، مگر چقدر مستمع داریم؟ اما آموزش و پرورش هر سال به شکل میلیونی مستمع پیدا می کند، مستمع ماندگاری که دوازده سال با آموزش و پرورش همراه است.

در ادامه این نشست پیرامون ظرفیت های فرهنگی آموزشی عراق، تربیت معلم و تدوین متون آموزشی صحبت و تبادل نظر شد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha