شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
داور قرآن

سرپرست گروه داوران چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم اصفهان در بخش خواهران گفت: اگر مسابقات، با هدف آموزشی برگزار شود، گام مؤثری در امور قرآنی برداشته شده است اما در غیر این صورت، نمی‌توان به بهره‌گیری از آنها امیدوار بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه ازاصفهان، فرخنده کریم‌زاده صبح امروز در حاشیه افتتاح چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف اصفهان ارتباط با سطح کمی و کیفی این دوره از مسابقات اظهار داشت: سطح کمی مسابقات تا حدودی جای تامل دارد و باید امیدوار باشیم که موسسات و مراکز مختلف قرآنی برای جذب بیشتر افراد در مسابقات بیش از پیش تلاش کنند.

وی افزود: کاهش استقبال از مسابقات قرآنی به دو دلیل ضعف عملکرد موسسات و نیز ضعف جاذبه‌های مسابقات همچون جوایز واردوها مربوط می‌شود.

سرپرست گروه داوران چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم اصفهان در بخش خواهران با بیان اینکه برای تقویت کیفیت برگزاری‌ مسابقات به مقدار کافی هزینه نشده است، گفت: معمولا در برگزاری مسابقات هزینه سنگینی صرف امور اجرایی و تبلیغات می‌شود اما باید توجه داشت که صرفا برگزاری مسابقه مهم نیست و کیفیت آن نیز باید مدنظر باشد.

وی تصریح کرد: سطح مسابقات و جوایز اوقاف باید به قدری گسترده شود که افراد تمایل به حضور در آن داشته باشند و برای رسیدن به مراحل بالاتر تلاش کنند؛ از طرفی دیگر موسسات قرآنی نیز باید ظرفیت رشد و پیشرفت فعالان قرآنی را فراهم کنند.

کریم‌زاده با اشاره به نقش سایر نهادها در امور قرآنی عنوان کرد: متاسفانه امروزه در حوزه قرآن و به ویژه در مسابقات تا حدودی موازی‌کاری مشاهده می‌شود و کمتر دستگاه دولتی یافت می‌شود که مسابقات قرآنی برگزار نمی‌کند؛ از طرفی همه این دستگاه‌ها مشکل مالی نیز دارند.

وی افزود: در این رابطه می‌توان گفت که برگزاری مسابقات قرآن در همه دستگاه‌ها ضرورتی ندارد اما همه نهادها می‌توانند بودجه‌ای را به آموزش مباحث قرآنی اختصاص دهند و از صرف هزینه در برگزاری مسابقات خودداری کنند.

سرپرست گروه داوران چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم اصفهان در بخش خواهران ادامه داد: تعامل دستگاه‌ها در امور قرآنی نیز بسیار موثر است و نهادها می‌توانند به جای برگزاری مسابقات قرآنی اختصاصی، آنها را با یکدیگر ادغام کنند؛ در این صورت هم سطح رقابت‌ بالا رفته و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی و تجمیع می‌شود.

وی با تاکید بر آموزش مباحث قرآنی بیان کرد: سطح مسابقات اوقاف در کشور از سطوح عالی رقابت‌ها است و گاهی ورود رتبه‌های برتر مسابقات ارگان‌های دیگر نشان می‌دهد که این افراد از برگزیدگان اوقاف بسیار عقب‌تر هستند؛ این نشان‌دهنده آموزش ضعیف مباحث قرآنی در نهادهای مختلف است.

کریم‌زاده تأکید کرد: اگر مسابقات، هدف آموزشی ایجاد کنند، گام موثری در امور قرآنی برداشته شده است اما در غیر این صورت، نمی‌توان به بهره‌گیری از آنها امیدوار بود.

وی با اشاره به مسیرهای آموزشی موجود در کشور در حوزه قرآن کریم تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما برخی ادارات و موسسات علاوه‌بر مسابقات، کلاس‌های آموزشی نیز برگزار می‌کنند؛ بخش دیگر آموزش نیز بر عهده موسسات قرآنی است که از طرف اداره ارشاد و سازمان تبلیغات مجوز دارند.

سرپرست گروه داوران چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم اصفهان در بخش خواهران افزود: علاوه‌بر آن دانشگاه‌ها و مدارس نیز در عرصه آموزش قرآن فعالیت کرده و تمام این نهادها مدعی امر آموزش و تعلیم قرآن هستند اما اگر این مسیرهای آموزشی درست بود، اکنون شاهد ضعف در جمعیت‌های قرآنی نبودیم.

وی با بیان اینکه مردم و موسسات باید به سمت تخصص‌پروری در زمینه قرآن بروند، گفت: مسابقات ما مردم را از ورود به سطح عالی آموزش‌ها می‌ترساند و این از آفت‌های این مسابقات است؛ گاهی رقابت در مسابقات به قدری حساسیت امتیازی ایجاد می‌کند که افراد عدم حضور را به تحمل اضطراب و تنش‌های موجود در مسابقات ترجیح می‌دهند.

کریم‌زاده ضمن انتقاد از حضور برخی پیشکسوتان در مسابقات عنوان کرد: وقت آن رسیده است که پیشکسوتان عرصه قرآن از شرکت در مسابقات عمومی خودداری کنند و رقابتی مخصوص این افراد طراحی و برگزار شود؛ این افراد باید در مسابقاتی شرکت کنند که در آن با سطح و رده سنی خودشان سنجیده شوند چراکه شرکت آنها در مسابقات عمومی باعث می‌شود که انگیزه در افراد جوان و نوپا از بین برود.

وی اضافه کرد: تقسیم‌بندی مسابقات به سنین بالا و زیر ۱۸ سال اشتباهی است که هر ساله تکرار می‌شود درحال که باید مسابقات به سطح نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، پیشکسوتان و اساتید تقسیم شود؛ در این صورت شاهد افزایش استقبال مردم و فعالان قرآنی از مسابقات خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha