پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
نور 3

حوزه/ کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که تمام بخش‌های کشور باید به‌مانند حوزه نظامی و دفاعی پیشرفت کنند، گفت: شایسته‌سالاری و نخبه‌گرایی رمز موفقیت حوزه هوا و فضا است.

شاهین صادقی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به موفقیت‌های اخیر نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در روزهای اخیر یک اتفاق خوب و غرورانگیزی که رخ داد، موضوع پرتاب ماهواره نور ۳ توسط ماهواره بر قاصد بود که در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

وی ادامه داد: از ابعاد مختلف این موضوع حائز اهمیت است، نخست این که این ماهواره و ماهواره بر آن تماماً ایرانی و با اتکا بر متخصصان زبده و خبره نیروی هوا فضای سپاه و با شعار ما می‌توانیم، ساخته شده است.

صادقی نسب ابراز داشت: ایران عزیز در زمره ۱۰ کشور برتر فضایی قرار دارد، به‌طورکلی صنعت فضا نیازمند در اختیار داشتن فناوری‌های پیچیده‌ای است و کشورهایی از این فناوری بهره‌مند هستند که در اوج تکنولوژی هستند.

وی بیان داشت: نکته مهم این است که هر آن چیزی که محقق شده توسط کشوری انجام شده که به‌صورت کامل در تحریم است به‌خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، برنامه های موشکی و تحقیقاتی کشورمان در زمره تحریم‌های ایالات متحده است.

این استاد دانشگاه با بیان این که بسیاری از کشورهایی که در تحریم نیستند حتی نتوانستند در نزدیکی‌های پیشرفت‌های ما باشند، تأکید کرد: همه این ها نشان‌دهنده نبوغ، تلاش و خودباوری متخصصان ایرانی بوده و از این بابت شایسته مباهات است.

وی تصریح کرد: ماهواره نور ۳ قابلیت‌های فراوانی دارد که بخش مهم آن رصد اطلاعاتی است و دیتاهایی که در حوزه‌های مختلف نیاز است در اختیار می‌گذارد.

صادقی نسب ادامه داد: بایستی به‌خاطر داشته باشیم آن چیزی که نیروی هوافضای ما به آن نائل شده است بر پایه تلاش‌ها و مجاهدت‌های شهدای بزرگواری است که آغازگر این راه بودند به‌خصوص شهید تهرانی مقدم و شهید ستاری در نیروی هوایی پایه‌گذاران صنایع موشکی کشور ما بودند.

وی افزود: اگر با عینک شایسته‌سالاری به این موضوع نگاه کنیم وقتی کار را به متخصصان و جوان باکفایت می‌سپاریم نتیجه آن این گام‌های بلند و غرورآفرین می‌شود.
این استاد دانشگاه تهران با بیان این که در صنایع دفاعی و فضایی جایی برای ناکارآمدان نیست، تأکید کرد: در این صنایع این اصل پذیرفته شده که کارهای بزرگ به دست نیروهای متخصص انجام می‌شود.

وی بیان داشت: وقتی همین عینک را به چشم داشته باشیم و وارد امور اجرایی کشور خصوصاً در زمینه‌های اقتصادی بشویم در نقطه مقابل این دستاوردها قرار داریم و دلیل آن هم عدم رعایت شایسته‌سالاری است.

صادقی نسب تأکید کرد: در اداره عمومی کشور هم اگر مانند صنایع دفاعی و فضایی از نیروهای نخبه و متخصصین و کارآمد بهره می‌بردیم نه‌تنها کوچک‌ترین مشکل معیشتی نداشتیم؛ بلکه به لحاظ اقتصادی در زمره بزرگان بودیم و این یک دوگانگی بزرگ را در اذهان مردم ایجاد می‌کند.

وی افزود: این دوگانگی تا جایی پیش می‌رود که عده‌ای این توانمندی‌های ما را زیر سوال می‌برند، آفت این اشتباهات در اینجا است که تلاش‌های متخصصان و جان‌برکفان سلحشورمان در سپاه پاسداران را با عدم اجرای شایسته‌سالاری در بخش های دیگر کشور زیر سوال می‌بریم.

وی افزود: پیشرفت‌های نظامی و فضایی ما بایستی؛ مانند چوبی بر سر ناکارآمدان کوبیده شود اساساً نیروهای نظامی ما باید در زمینه شایسته‌سالاری در سایر بخش ها مطالبه‌گر باشند.
صادقی نسب ابراز داشت: در کشور به‌طورکلی اگر همه این ها را در تعریف وسیع تر دولت در نظر بگیریم، عملکرد عمومی دولت‌ها به‌مانند یک گروه ارکستر سمفونیک موسیقی می‌ماند که هر کسی در گوشه‌ای تحت هدایت رهبر اکستر ساز مخصوص به خود را می نوازد که در نهایت یک‌صدای هماهنگ و دلنواز از این گروه به مخاطب عرضه می شود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: حکومت هم این است عملکرد نهایی و خروجی همه این فعالیت‌ها بایستی به‌مانند یک موسیقی دلنواز باشد، نه این که صدای زیبایی که از بخش امنیتی و نظامی بر می آید تحت تأثیر صداهای گوش خراش سایر بخش ها به گوش نرسد.

وی افزود: باید به پیشرفت‌های خود ببالیم و این پیشرفت‌ها را الگو قرار بدهیم برای این که به سایر بخش‌ها تسری پیدا کند، چاره آن هم استفاده از نیروهای با کفایت و تعهد عمیق‌تر بر شایسته‌سالاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha