سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 1110537
۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
، حجت الاسلام محمد قدرتی ، کارشناس دینی مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) روز گذشته در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بهاباد

با حضور حجت الاسلام قدرتی، کارشناس دینی ویژگی های طلبه موفق در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بهاباد تبیین و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام محمد قدرتی روز شنبه در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بهاباد خطاب به طلاب گفت: جایگاه خویش را قدر بدانید چرا که در چشم بهم زدنی میگذرد و حسرتش می ماند.

وی به هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ملت ایران با شجاعت تمام در مقابل استکبار ایستاد و پیروز میدان شد و نقشی که طلبه‌ها در دوران دفاع مقدس داشته‌اند بسیار چشمگیر و موثرتر بود.

قدرتی در بیان ارکان مهم جنگ در جبهه تصریح کرد: رکن اول جنگ و جبهه، جهاد فی‌سبیل‌الله بود. رکن دوم، صمیمیت و برادری بود؛ شهدا دنبال مقام نبودند بلکه همه با هم برادر و صمیمی بودند. رکن سوم معنویت بود؛ نماز شب، راز و نیاز و خلوت با خدا بود .

وی رکن چهارم را دین‌داری عنوان و بیان کرد: رکن پنجم استقامت و پایداری بود؛ هیچ کجا شهدا خم به ابرو نیاوردند و در مقابل دشمن ایستادند. روحیه شهادت‌طلبی رکن ششم ارکان جبهه و جنگ بود و دشمن از آن وحشت داشت. ولایت‌مداری رکن هفتم از این ارکان بود.

قدرتی در بیان ویژگی های طلبه موفق گفت: مطالعه زندگی نامه امام(ره) و بزرگانی همچون بانو مجتهده امین و سایر بزرگان برای طلاب بسیار مهم و حائز اهمیت است .

وی در ادامه گفت: اگر طلبه دنبال پست و مقام باشد، درس بخواند که به مقامی برسد هیچ‌گاه موفق نخواهد بود چرا که در این زمان که فساد اخلاقی و مشکلات اقتصادی است نیاز است به وجود طلبه‌ها که مردم را دعوت به فضایل اخلاقی کنند؛ دشمنان در تلاش اند هر صدایی که می‌خواهد اسلام را زنده کند خفه کنند؛ اسلام عَلَم جاودانگی را برداشته و دشمنان اسلام نمی‌توانند ببینند و دنبال فساد و دروغ و غیبت نسبت‌به مسئولین زحمت‌کش این نظام هستند.

وی گفت: جامعه نیاز به طلبه‌ها دارد زیرا وضع حجاب و عفاف عده ای خواهران به سمت غرب رفته و زنان فریب غرب و دلسوزی دروغین آن‌ها در مورد شعار زن زندگی آزادی خوردند.

حجت الاسلام قدرتی در ادامه از ویژگی های طلبه موفق به نظم اشاره و بیان کرد: طلبه باید سر ساعت حضور در حوزه و کلاس داشته باشد و در هر امور از قبیل مطالعه، مباحثه ، خواب و... نظم داشته باشد.

وی ویژگی دوم طلبه موفق را داشتن پشتکار عنوان کرد و گفت: طلبه موفق باید خستگی‌ناپذیر و سخت‌کوش باشد و خلوص نیت از دیگر ویژگی های طلبه موفق است؛ اگر خلوص نیت باشد خود انسان نورانی می‌شود و در جامعه اثرگذار خواهد بود .

وی ویژگی چهارم طلبه موفق را ارتباط فرد با قرآن عنوان و بیان کرد: قرآن نور است و وجود انسان را نورانی می‌کند؛ امام و علما ارتباط عجیبی با قرآن داشته‌اند و مرحوم مجلسی صاحب بحارالانوار، به پسرش سه نصیحت کرد اول اینکه روزی یک جزء قرآن بخوان و دعا در آیات قرآن تدبر داشته باش ، هرروز نامه سی و یک نهج‌البلاغه امیر المؤمنین (ع) را بخوان، اصلاح نفس و تهذیب نفس طلب زیرا باید انسان امیر بر نفسش باشد.

قدرتی پاکی و تقوا را از دیگر ویژگی های طلبه عنوان کرد و افزود: سه نوع تقوا داریم؛ تقوای گریز، تقوای پرهیز، تقوای ستیز ؛ تقوای گریز یعنی در بعضی مواقع باید فرار کرد تا تقوا را حفظ کرد همانند حضرت یوسف در مقابل زلزله، تقوای پرهیز به این معنی است که در بعضی مواقع نباید فرار کرد بلکه باید فرد بماند اما تحت تأثیر افکار قرار نگیرد همانند فرعون و حضرت موسی علیه السلام است و تقوای ستیز همانند حضرت ابراهیم (علیه السلام )که باشجاعت تمام بت‌ها را شکست، باید فرد بماند و پرهیز نکند.

وی اظهار کرد: هیچ سلامتی مانند سلامت قلب نیست؛ دشمنان دنبال این هستند که قلب و دل را بیمار کنند چرا که اگر قلب و دل بیمار شود، انسان بدبخت می شود اما اگر قلب سالم باشد سعادت نصیب او خواهد شد.

وی در ادامه کتاب «اهل‌بیت در قرآن و احادیث» نوشته آقای ری شهری را برای مطالعه طلاب پیشنهاد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha