سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
شهید سید حسن جعفری

حوزه/ شهید «سید حسن جعفری» در تاریخ ۳ فروردین ماه ۱۳۳۹ در روستای چاوشی شهرستان دشتی از توابع استان بوشهر در دامان خانواده مومن و مسلمان از نسل پاک پیامبر دیده به جهان گشود. شهید جعفری تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان روستای چاوشی به اتمام رسانید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، استان بوشهر در حماسه دفاع مقدس نقش به‌سزایی داشت و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم کرده است، بزرگترین پایگاه‌های نظامی کشور در استان بوشهر قرار دارد و طی هشت سال دفاع مقدس این استان در جبهه‌های زمینی، هوایی و دریایی نقش ویژه و مهمی ایفا کرده، هرچند که شهدایش آنچنان که باید و شاید به نسل امروز همچون دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها معرفی نشده‌اند

در این راستا خبرگزاری حوزه قصد دارد در قالب پرونده‌ای ویژه و نگاه به تاریخ مجاهدت شهدای این استان در دوران دفاع مقدس، به معرفی آنان بپردازد.

شهید سید حسن جعفری

شهید «سید حسن جعفری» در تاریخ ۳ فروردین ماه ۱۳۳۹ در روستای چاوشی شهرستان دشتی از توابع استان بوشهر در دامان خانواده مومن و مسلمان از نسل پاک پیامبر دیده به جهان گشود.
شهید جعفری تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان روستای چاوشی به اتمام رسانید، با توجه به اینکه والدین شهید تعلیم و تربیت فرزندشان مهمترین مسئله می‌دانست با عزم و اراده‌ای راسخ در عین تنگدستی و فقر مالی و با تمام علاقه‌ای که به زادگاهشان داشتند، ابتدا به خورموج و سپس به بوشهر مهاجرت نمود.

وی دوره راهنمایی را در خورموج گذراند و مدرک دیپلم خود را در رشته اقتصاد از دبیرستان سعادت بوشهر اخذ کرد. نسبت به انجام فرایض دینی پایبند و مقیدی و قرآن را باصوتی دلنشین تلاوت می‌نمود و بارها در نامه‌ها و سفارشات خود از جبهه به خانواده اقامه نماز در اول وقت و قرائت قرآن را تاکید می‌کرد. همزمان با شروع مبارزه همه گیر مردم مسلمان ایران علیه طاغوت شهید «سیدحسن جعفری» با شرکت خود در تظاهرات مردمی با تردد بین شهر و روستا اطلاعیه‌ها و اخبار نهضت را به اطلاع اهالی روستای خود برساند و در یکی از تظاهرات علیه رزیم نیز همانند دیگر اقشار مردم از ضرب وشتم مأمورین رژیم پهلوی بی نصیب نماند.

با این حال کماکان در مبارزات شرکت و تا سر حد توانایی در این امور کوشا بود پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) و به وجود آمدن نهادهای انقلابی همگام با دیگر ایثارگران در جهاد سازندگی استان بوشهر به مدت دوسال صادقانه خدمت نمود.

طرح ساخت یک هلیکوپتر

وی از افراد مبتکر این روستا بوده و با همفکری برادران نیروی هوائی طرح ساخت یک هلیکوپتر را پی ریزی کرد اما به دلیل فقر مالی و نبودن امکانات موفق به اتمام این‌طرح نگردید.

با شروع جنگ تحمیلی وی از نخستین کسانی بود که جهت دفاع از اسلام به جبهه حق علیه باطل شتافت و در آزاد سازی بستان و عملیات فتح المبین فعالانه شرکت نمود. در مهرماه سال ۱۳۶۱ مسئولیت خطیر معلمی را پذیرفته و در روستاهای چاه حسین جمال، گنخک شیخا و شنبه از توابع شهرستان دشتی مشغول آنجام وظیفه گردید.

در سال ۱۳۶۲ ازدواج کرد که از وی یک فرزند ذکور به نام «سید حسین» به یادگار مانده است. شهید علاقه و میل وافری به جبهه داشت و بارها این میل باطنی را با این کلام که «برای من جبهه است که خاطرم آرامش مییابد» بیان می‌نمود.

بر همین اساس علاوه بر کار تدریس، جبهه را مقدم دانسته و کلاس را به مقصد جبهه‌های نبرد ترک کرد و در هر فرصتی خود را به همرزمان می رسانید و مدت‌ها در دفعات مختلف در جبهه‌های جنوب و غرب شرکت کرد. آخرین بار نیز در تاریخ ۱۳ مردادماه ۱۳۶۴ مجددا به جبهه رفت و پس از گذراندن دوره آموزش عملیات دریایی در یگان دریایی بسیج در جزیره مجنون به نبرد با مزدوران بعثی پرداخت که سرانجام در مورخ ۱۹ مهرماه ۱۳۶۴ در آن جزیره به آرزوی دیرینه خود یعنی فیض عظیم شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha