یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کارگاه نیمروزه روایت حماسه طوفان الاقصی

حوزه/ در پی تحولات اخیر غزه و اهمیت کنشگری فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کارگاه نیمروزه روایت حماسه طوفان الاقصی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در پی تحولات اخیر غزه و اهمیت کنشگری فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کارگاه نیمروزه روایت حماسه طوفان الاقصی در قم برگزار شد، در این نشست که علمی که به همت قرارگاه طوفان الاقصی در خانه طلاب جوان در قم برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین عصار مسئول قرارگاه طوفان الاقصی در سخنانی با اشاره به بایسته های کنشگری طلاب در حماسه طوفان الاقصی گفت: حوزه باید درد خود را درد انقلاب اسلامی بداند. اسلام شناسی با تقریری که در کنج حجره داریم نباید برای خود جمع بندی کنیم.

وی افزود: اگر می خواهیم حضور فعال داشته باشیم باید ببینیم که مسائل انقلاب اسلامی چیست و مسائل را از منظر طلبگی حل کنیم.

این فعال رسانه ای حوزوی بیان کرد: حل مسئله ای که کلید آن در حوزه علمیه است را باید بیابیم. اگر بخواهیم این امر را در مسئله فلسطین تطبیق دهیم باید به شکل خاصی به آن ورود کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عصار گفت: مسئله فعلی در ظاهر دور از دسترس ما است زیرا دسترسی خاصی به منابع واقعه در حال حاضر نداریم. اولین مسئله ای که پیش می آید این است که آیا در این مساله، هویت طلبگی ما ورود می کند که در این مساله ورود داشته باشیم یا خیر؟

وی یادآور شد: یک پاسخ این است که مسئله فلسطین در حال حاضر نیازمند حمایت نیاز است. در اینجا باید به وظیفه اول طلبگی خود برگردیم. یعنی اول باید معارف اسلام و انقلاب را فرابگیرید و در مرحله بعدی آنها را اقامه کنید.

مسئول قرارگاه فرهنگی طوفان الاقصی بیان کرد: امام راحل در اولین مراحل مبارزه با رژیم شاه ابتدا به مسئله فلسطین اشاره می کند. در اینجا باید ببینیم که نگاه ما به رژیم صهیونیستی چیست؟ مساله اصلی مواجهه ما با اسرائیل را باید از درون گفت های امام و رهبری استخراج کنیم.

وی گفت: مساله بعدی تبیین مسئله شبهات مرتبط به حمایت گری ما از فلسطین و لبنان و جبهه مقاومت است. برخی می گویند که اگر جمهوری اسلامی به وضوح از مظلوم حمایت می کند چرا در این ماجرا ورود مسلحانه و اثرگذار ندارد؟ این مسایل از جمله مسایل مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین عصار اظهار کرد: برای اینکه بخواهیم نسبت و مأموریت طلبگی در این حوزه داشته باشیم باید گره های ذهنی مردم را حل کنیم. باید این واقعه را به خوبی تقریر کنیم.

وی گفت: در اینجا باید ببینیم که طرح امام و رهبری در حوزه مساله فلسطین چیست و در ادامه باید آن را ساختار بندی کنیم و برای جامعه عنوان کنیم. اگر موفق شدیم که چالش های ذهنی مخاطب را حل کنیم می توانیم انتظار داشته باشیم که او در مسیر اقدام فعالیت کند. اگر مساله ذهنی او حل نشود امکان قیام وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عصار یادآور شد: اینجا جایی است که می توانیم روی برطرف کردن چالش های ذهنی مخاطب تمرکز کنیم. در این عرصه باید طرح راهبردی جمهوری اسلامی را استخراج و بیان کنیم.

وی گفت: نشانه های بسیاری برای افزایش مساحت حکومت اسراییل وجود دارد. آنها در طرح اولیه خود به دنبال ادامه مساحت خود در کشورهای اسلامی هستند.

این فعال فرهنگی یادآور شد: طرح اسراییل آن است که به دنبال گسترده شدن مساحت خود در عراق و لبنان و اردن و بعد در کشورهای دیگر است. طرح رژیم غاصب از زمانی که انور سادات معاهده کمپ دیوید را امضا کرد تغییر کرد و از یک حکومت به دو دولت تغییر کرد. یعنی در ظاهر امضا کرد که یک بخش در حاکمیت فلسطینیان باشد و اسراییل نیز یک حکومت باشد.

وی اظهار کرد: مسئله منفی این بود که یک حاکم اسلامی با اسرائیل به توافق رسید. ولی در اینجا نشان داد که شعار نیل تا فرات محقق نشده و اسرائیل روی کاغذ به بخشی از خاک فلسطین نیز نتوانست کاملا مستقر شود.

این فعال فرهنگی گفت: در این عرصه نکته خاصی وجود دارد که دولت های اسلامی تلاش کردند که این مسائه محقق شود و اسرائیل توانست به شهرک نشینی های گسترده و نفوذ بیشتر به مناطق دیگر این مناطق را محدودتر کنند.

عصاره بیان کرد: طرح جمهوری اسلامی توسط امام راحل مطرح شد که ایشان فرمود اسراییل غده سرطانی است و باید محو شود. ایشان فرمودند که اسراییل در حال رویش است و باید متوقف شود. یعنی اگر در حال حاضر آن را حل نکنیم کل جامعه اسلامی را دربر می گیرد. اگر این غده سرطانی را قطع کنیم ما را از پای می اندازد. ایشان فرمود که اسراییل باید از صحنه روزگار محو شود.

وی گفت: امام راحل فرمودند که من کسی نیستم که یک فتوایی بزنم و بعد چرت بزنیم که فتوا خودش حرکت کند. بلکه من این فتوا را دنبال می کنم و برای اقامه آن اقدام می کند. ایده امام که محو اسرائیل است روی کاغذ نماند و اتفاقات گسترده ای افتاد. دستور امام برای تشکیل حزب الله لبنان از این گونه تلاش ها است. ارزش حزب الله لبنان امروزه بیش از پیش در منطقه نمایان است.

این فعال فرهنگی افزود: ایشان می فرمودند که مساله فلسطین با قیام خود مردم فلسطین و اراده آنها محقق می شود. حرکت امام در فضای انقلاب اسلامی بارقه امید برای فلسطینیان ایجاد کرد. یعنی همانگونه که با دست خالی رژیم شاه را شکست دادیم شما هم می توانید. به همین دلیل انتفاضه چند سال پس از انقلاب شکل گرفت.

این فعال فرهنگی یادآور شد: در این عرصه جمهوری اسلامی نیاز مردم غزه را به سلاح قابل توجهی که بتواند کار را پیش ببرد پر کرد. فلسطینیان در فضای محاصره خود موشک را تولید می کنند و آن را پرواز می کنند. در این حمله طوفان الاقصی آن‌ها در یک جنگ پیچیده الکترونیک اسرائیل را شکست دادند.

وی گفت: امام فرمودند، اراده عمومی مردم باید پشتوانه حمایت از قدس باشد. در قضیه طوفان الاقصی یک اراده عمومی در کشورهای مختلف شکل گرفت. امروز مردم در خیابان های آمریکا و انگلیس به میدان آمدند.

پژوهشگر حوزوی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در این عرصه یک طرح راهبردی دارد. باید تلاش کنیم که در فضای تبیین چالش هایی که ناظر به این راهبرد وجود دارد را شناسایی و تبیین کنیم. جمهوری اسلامی امروزه کاری کرده است که تمام پایگاه های آمریکا در منطقه ناامن شود. ما امروزه در فضای بین الملل فضای همگرایی علیه اسرائیل را ایجاد می کند.

وی گفت: مساله اسرائیل در طرح جمهوری اسلامی اینگونه جای گذاری شود که بزرگترین مانع برای اتحاد جامعه اسلامی، موجودیت اسرائیل است. بحث داغ شیعه و سنی یک مساله اسرائیلی است. شایعه ناصبی بودن فلسطینی ها و.. نشان دهند عزم اسراییلی ها برای دور کردن مسلمانان باهم است. تا زمانی که اسرائیل وجود دارد امت اسلامی به راحتی روی اتحاد را نخواهد دید.

در ادامه حجت الاسلام حسینی از پژوهشگران حوزوی در سخنانی اظهار کرد: قواعد طراحی کار و فعالیت از مسایلی است ک باید به آن توجه کرد. در این عرصه می توانیم قالب های خاص طراحی کنیم.

وی گفت: یکی از مسایل مهم این است که وظیفه ما تحصیل یا تبلیغ؟ در این زمان باید دغدغه اینکه چرا کار نمی کنیم را داشته باشیم، ولی هر کاری را هم نباید انجام دهیم. اگر کاری که تاثیر آن را نمی دانیم را نباید انجام دهیم.

استاد حوزه بیان کرد: برای شروع هر کاری باید ببینیم چه توانی داریم. باید روی ظرفیت های خود کار کنیم. امام راحل به ظرفیت های مردمی توجه کردند. بسیاری به ایشان گفتند که ممکن است مردم پی این عرصه را نگیرند ولی ایشان روی مردم تمرکز کرد.

وی گفت: آمریکا می خواهد مسئله فلسطین از مسئله اول جهان اسلام خارج شود. کشورهای مختلفی هستند که به فلسطین می کنند، ولی مواجه اصلی بین ایران و اسراییل است نه مثلا ترکیه و اسراییل. کشورهای غربی می خواهند در بدترین حالت این منطقه به دو کشور مبدل شود.

این فعال فرهنگی یادآور شد: حوزه در عرصه اندیشه بسیار قوی است، ولی باید این اندیشه را به عرصه جامعه و عمل بکشانیم. مشکل ما این است که امتداد فلسفه و اندیشه را به جامعه وارد کنیم. بسیاری از مردم از عمل صالح به ایمان می رسند. در مساله فلسطین باید به شکل عملی و قالب های عملی کار کنیم.

وی گفت: کار مهم ما باید عمق بخشی باشد نه موج سازی. ما باید تلاش کنیم که هیچ عاملی نتواند مسئله فلسطین را از مساله اول بودن دور کند. سبک زندگی طلبگی باید ناظر به ماموریت های حوزوی بودن ما باشد.

حجت الاسلام حسینی یادآور شد: رشد و گسترش فقه مقاومت در عرصه گفتمان سازی بسیار موثر است. اگر این فقه در حوزه جای خود را باز کند این گفتمان سازی در شکل های جدید خود شکل می گیرد.

وی گفت: حفظ گرمای این صحنه بسیار مهم است. امام راحل برای انقلاب مسئله را به یک جریان همیشه مواجه و سیال مبدل کردند.

قادری؛ فعال فرهنگی

سید محمدهادی قادری فعال فرهنگی و رسانه ای جبهه انقلاب اسلامی در ادامه این مراسم گفت: امروزه باید در حوزه رسانه ای روی بحث وجدان عمومی در جهان کار کنیم.

فعال فرهنگی و رسانه ای افزود: امروز ماجرا بسیار عریان و ساده است. امروز شاهد هستیم که اسراییل با پررویی تمام بستن آب غزه را بسته است و با پررویی تمام آن را اعلام می کند.

وی گفت: امروز همه جهان از مساله آب و بچه ها و بیمارستان صحبت میکند. باید روی این مسایل کار کنیم تا مظلومیت کودکان غزه ای را به جهان منعکس کنیم.

این فعال رسانه ای بیان کرد: امروز شاهد آن هستیم که دنیا از صهیونیست ها می پرسد که این دو میلیون نفر در غزه جا ندارند چگونه می خواهید آنها را کوچ دهید؟ در فضای جهانی باید با ادبیات انسانی صحبت کنیم.

وی گفت: تصاویر گسترده ای از مردم غزه وجود دارد که جهان در خصوص آنها صحبت می کنند. استایل مقاومتی در جهان باید خلق شود.

فعال فرهنگی و رسانه ای عنوان کرد: بچه هایی که از مقاومت سخن میگویند بسیار روحیه بخش است. همین ها را می توانیم استفاده کنیم و در قالب های مختلف ارایه دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha