شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

حوزه / نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: درباره وحدت حرف‌های زیادی زده شده اما به مبانی دینی و فکری آن توجه نکرده‌ایم و برای همین در حد شعار باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به نقل از دفتر امام جمعه زاهدان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی با حضور در جمع دانش‌پژوهان مؤسسه علوم اسلامی خاتم‌النبیین(ص) زاهدان اظهار داشت: با راه‌اندازی مؤسسه علوم اسلامی خاتم‌النبیین(ص) سعی شده یک فضای نمونه از جمع پرمحبت و با انس، الفت و صمیمیت را نشان دهیم، هر چند که در آغاز راه هستیم و تمامی دانش پژوهان از میان اهل سنت هستند، اما در تلاشیم تا در ادامه از میان شیعیان هم پذیرش داشته باشیم تا با تحصیل در یک مرکز علمی، دوستی و تقریب عملی در زیست و زندگی آن‌ها نمایان باشد و سپس بتوانند دیگران را به آن دعوت کنند.

امام جمعه زاهدان افزود: قبل از تأسیس موسسه علوم اسلامی خاتم‌النبیین(ص)، خدمت متولیان کار عنوان کردم که کار را با اتقان دنبال کنند تا سنگ بنای خوبی گذاشته شود و این سنگ بنای خوب در سایر جنبه‌های علمی، بینشی و تعاملات و فضای دوستی است و اگر خروجی ما فردی با سواد اما بی‌انگیزه باشد، چندان مناسب نیست و یا بالعکس اگر فرد درس نخوانده و به‌سایر جنبه‌ها بپردازد و یا اینکه اهل اعتدال تعامل و تعادل نباشد، مطلوب نیست.

وی ادامه داد: برای ایجاد چنین سنگ بنایی همه باید دست به دست هم بدهند و همه مدیران اساتید و شاگردان به این فضا معتقد و همکاری داشته باشند و در این جهت همه باید احساس مسئولیت کنند و اگر طرح و برنامه دارند نیز ارائه داده و در مقام اجرا کمک حال باشند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: کار ما باید مبنایی داشته باشد که به آن معتقد باشیم و به آن دل بدهیم، چرا که کار روبنایی و احساسی ماندگار و مؤثر نیست.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: قرآن همواره بر تفکر و تدبر تأکید داشته و آن را به عنوان یک امتیاز ذکر می‌کند و حتی در مواردی از عدم تفکر و تدبر به گلایه می‌پردازد و به بهانه‌های مختلف ما را به تفکر و تعقل دعوت می‌کند.

وی گفت: اگر فکر و تعقل داشته باشیم دل به کار خواهیم داد و دیگر با اندک شبهه‌ و پرسشی متزلزل نخواهیم شد و احساسات متفاوتی پیدا نخواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان کرد: در سطح کشور در خصوص تعامل، تقریب و وحدت حرف‌های زیاده زده شده، اما فکر نکرده و به مبانی دینی آن توجه نکرده‌ایم، برای همین چندان تأثیرگذار نبوده و در حد شعار باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: برای حفظ قدرت اسلام عقل بر این تعامل حکم می‌کند و سیره پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) نیز بر همین تعامل بوده و سخن گفتن در خصوص وحدت و تقریب زمانی تأثیرگذار است که با فکر به این نتیجه رسیده باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: جایگاه عقل این است که ما را به محضر وحی برده و قوه ادراکی ماست و اصل وجود خداوند را به‌همین وسیله می‌توان اثبات کرد و حتی اثبات پیغمبری حضرت محمد(ص) هم نیاز به استدلال عقلی دارد.

وی اذعان کرد: شعاع وحی به مراتب از عقل بشری بیشتر است و لذا ما توانایی فهم هر آنچه در وحی وجود دارد را نداریم، اما عقل می‌گوید اگر چیزی را خداوند بیان نموده قطعا دارای حکمت است و ما توانایی درک آن را نداریم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: مهم این است که خداوند متعال در مملکت وجودی ما غرایز مختلفی را قرار داده که از هر کدام باید در جایگاه خود استفاده شود، زیرا انسان به‌طور معمول زیاده‌خواه است و این یک حکمت الهی است، چرا که اگر این گونه نبود دیگر انسان انگیزه‌ای برای کار نداشت و این زیاده خواهی وجود دارد، اما عقل باید وجود داشته باشد تا به گونه‌ای مدیریت کند که انسان از این زیاده خواهی برای رشد معنوی و سعادت اخروی خود بهره ببرد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی عنوان کرد: عقل باید امیر مملکت وجودی انسان باشد و هواهای نفسانی اسیر باشند، اما وجود دارند عقل‌هایی که اسیر شده و در مقابل هواهای نفسانی امیر هستند، در حالی که عقل باید حاکم باشد تا بتواند احساسات، غرایز و شهوات را کنترل کند و لذا وجه تمایز انسان از حیوان همان عقل اوست.

وی یادآور شد: اگر بخواهیم انسانیت خود را تقویت کنیم، باید این وجه تمایز را تقویت نماییم و برای همین است که در آیات و روایات مختلف بر آن تأکید شده است.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: تقویت عقلانیت و حاکمیت فکر و تدبر کمک می‌کند تا عقل وجود ما را مدیریت و یک رشد جامع و متوازن داشته‌ و بتوانیم برای جامعه اسلامی و خدمت به مردم وجودی موثر باشیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha