سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تبریز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: ورود دانش‌آموزان به فضای دانش بنیان و آشنایی با علوم نو و فناوری های روز دنیا، موجب شتاب در پیشرفت و توسعه کشور می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس۲۰۲۳) تبریز، ضمن خداقوت به دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه، اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه در کشور جایگاه رفیعی در نمایش قدرت صنعتی و تکنولوژیکی نوآوری‌ها و فناوری‌ها دارد و همواره باعث ایجاد فضای صحیح رقابتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همین رقابت خود به عاملی برای نشاط و پویایی هرچه بیشتر صنعت و نوآوری تبدیل می‌شود، گفت: بازدیدکنندگان این نمایشگاه می‌توانند در زمینه تخصصی خود از دستاوردهای داخلی مورد نیاز مطلع شده و مانع واردات و خروج سرمایه از کشور شوند و با دسترسی به بازار داخلی به ارزآوری و سرمایه‌گذاری در کشور مبادرت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در چنین فضایی، راه برای حضور نخبگان کشور بازخواهد شد و این موضوع می‌تواند ضریب سطح علمی و صنعتی کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، دغدغه اصلی برگزاری نمایشگاه باید ایجاد نشاط اقتصادی، ممانعت از مهاجرت نخبگان و پیشرفت کشور باشد.

وی یادآور شد: تمرکز به سودآوری و بازاریابی‌های کوتاه مدت در نهایت به زیان مشارکت کننده ختم خواهد شد و لذا هدف از شرکت در این نمایشگاه نباید فروش به هر شکل در رابطه با محصولات باشد بلکه باید رقابت و غلبه بر فناوری‌های خارجی مدنظر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم اظهار کرد: برگزاری رویدادهای علمی و نوآورانه باید به عرصه رویارویی علمی نیازها و راه حل‌ها تبدیل شود، در این نمایشگاه، هر دو بخش صنعت و دانشگاه، صنعت و دانش بنیان‌ها باید همدیگر را پیدا کنند تا نیازهای صنعت مبتنی بر دانش محققان کشور در شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها مرتفع شود.

وی ابراز کرد: این نمایشگاه نباید محدود به چند روز برگزاری باشد، بلکه باید تبدیل به شبکه‌ای پویا و دائمی شود تا در طول سال، استان بتواند با بهره‌مندی از توان این شبکه برای رفع چالش‌های مختلف، چاره اندیشی کند، به بیان دیگر بکارگیری دانش پژوهان می‌تواند اشتغالزایی و خودکفایی کشور را رقم زند.

امام جمعه تبریز گفت: امسال، نخستین جشنواره فناوری و نوآوری دانش آموزی تحت عنوان رینوفست همزمان با رینوتکس در تبریز برگزار می‌شود که اقدام‌ مبارکی برای نسلی است که با هوش و پراستعداد هستند، این تسلطی که برخی از دانش آموزان بر روی برخی فناوری‌های روز جهان دارند و شاید برایشان پیش پا افتاده تلقی می‌شود، برای نسل‌های قبلی آرزو بود.

وی تصریح کرد: گویا از این جشنواره هم استقبال چشمگیری در سه محور هوا و فضا، رباتیک و هوش مصنوعی شده و تعداد طرح‌ها و شرکت کنندگان هم قابل توجه بود، نقش چنین جشنواره‌هایی در تضمین رشد علمی کشور غیر قابل انکار است و ورود دانش آموزان به فضای دانش بنیان و آشنایی با علوم نو و تکنولوزی‌های روز دنیا می‌تواند باعث شتاب در پیشرفت و توسعه کشور باشد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha