دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه / معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س) آستانه گفت: خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) طولانی، زیبا، حماسی، عاطفی، استدلالی، علمی و ادیبانه است که باید در دانشگاه‌ها تدریس شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به‌مناسبت هفته پژوهش کرسی آزاد اندیشی پاسخ به شبهات با عنوان "بررسی ابعاد سیاسی خطبه حضرت زهرا (س) " با حضور خانم مینا قربانی به عنوان دبیر کرسی و خانم اعظم جلالی معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب (س) آستانه به عنوان ارائه دهنده پاسخ به شبهات، امروز در این مدرسه علمیه برگزار شد.

خانم قربانی در ابتدا به معرفی خطبه فدکیه و جریاناتی که باعث ایراد خطبه توسط حضرت فاطمه زهرا(س) شد پرداخت و از نظر اسنادی هم این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

سپس خانم جلالی به ابعاد مختلفی که از این خطبه برداشت می‌شود اشاره کرد و به توضیح و تبیین بعد سیاسی این خطبه پرداخت و اظهار داشت: درباره ابعاد شخصیت سیاسی حضرت زهرا(س) و اهمیت خطبه فدکیه به لحاظ سیاسی و اجتماعی می‌توان گفت، حضرت فاطمه زهرا(س) عصاره اسلام و اهل بیت رسول خدا(ص) است و نماد عزت، عفاف، اخلاق، سیاست، انسانیت و مظلومیت است.

وی یادآور شد: فضائل حضرت زهرا(س) را باید در کلام رسول اکرم(ص) دید تا از وجود این انسان کامل و الگو استفاده کنیم که مهمترین سخن رسول اکرم (ص) درباره حضرت زهرا(س) این است که ایشان معیار خشم و خشنودی خداوند معرفی شده‌اند و نارضایتی ایشان نارضایتی خداوند و رضایت ایشان رضایت خداوند بیان شده و این معیار تا روز قیامت ادامه دارد و تنها اختصاص به آن زمان ندارد و ما باید ببینیم رضایت و خشم حضرت زهرا(س) در چیست تا خدا هم از ما راضی و خشنود باشد.

جلالی اظهار کرد: مقام حضرت زهرا(س) آن چنان رفیع است که آیات فراوانی از قرآن با حضرت فاطمه(س) و اولاد ایشان انطباق دارد و یک آیه و یک سوره مستقیما مربوط به حضرت زهرا(س) است که می‌توان به آیه مباهله در سوره آل عمران و سوره کوثر اشاره کرد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س) آستانه تصریح کرد: حضرت زهرا(س) تنها زن در مانور سیاسی و دینی مباهله بود که در جمع همراهان رسول خدا(ص) حضور داشت و این یکی از اولین حضور زنان در عرصه سیاسی بود.

وی یادآور شد: حضرت زهرا(س) در زمان حیات پیامبر(ص) عامل آرامش پدر در عرصه سیاسی و تبلیغ دین بود و به پدر در مقابل توهین، دشنام‌گویی و خشونت کفار، دلداری می‌داد.

جلالی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) بعد از وفات پیامبر(ص) و غصب حق شوهرش نیز فعالترین فرد در مقابله با تحریف ولایت بود و به عنوان دختر رسول خدا(ص) و کسی که در خاندان نبوت پرورش یافته به پا خاست و با خلیفه و صحابه گفت‌وگو می‌کرد و دلایل خود را بیان می‌کرد.

وی با اشاره به خطبه‌ها و سخنان فراوان حضرت زهرا(س) پس از وفات پیامبر(ص) آن را یک نوع مبارزه و مانور سیاسی و حضور فعال و آگاهانه در سیاست دانست و گفت: خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) طولانی، زیبا، حماسی، عاطفی، استدلالی، علمی و ادیبانه است که باید در دانشگاه‌ها تدریس شود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب (س) آستانه ادامه داد: حضرت زهرا(س) در این خطبه تبیین می‌کند که سیاست غیر از دین نیست و از دین قابل تفکیک نمی‌باشد.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha