یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه سطح سه رشته اخلاق و تربیت اسلامی مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر، از پایان نامه خود با عنوان: «عوامل حرمان از رحمت الهی و راه بیرون رفت از آن در منابع اسلامی»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مریم رضایی، طلبه سطح سه رشته اخلاق و تربیت اسلامی مدرسه علمیه تخصصی فاطمة الزهرا(س) خمینی شهر، صبح امروز، از پایان نامه خود با عنوان: «عوامل حرمان از رحمت الهی و راه بیرون رفت از آن در منابع اسلامی» با راهنمایی حجت الاسلام مرتضی سلمانی و داوری حجت الاسلام اصغر هادی دفاع کرد.

رضایی در دفاع از پایان نامه خود گفت: انسان ها برای تکامل بعد اخلاقی و رسیدن به کمالات معنوی نیازمند رحمت الهی هستند. اما گاهی از اهداف متعالی خویش غافل، روح بندگی را با اهتمام به خواسته های نامحدود معامله و در سراشیبی نابودی عمر و نقصان زندگی، امور معنوی را فدای امور مادی می کنند. کرداری که اسباب خشم خداوند است، که به تعبیر قران خسر الدنیا و الاخرة است. چرا که امور مادی محبوب قلب شده، از محبت خداوند تهی گشته و حجاب¬های ظلمانی حائل بین دل و عقل می شود که به عقیده علماء اخلاق؛ حقیقت امر بر چنین فردی پوشیده و به لحاظ معرفتی کور و از رشد و رحمت الهی محروم می گردد.

وی گفت: این پژوهش برآن است که با شیوه کتابخانه ای، توصیفی و تحلیلی، «عوامل حرمان از رحمت الهی و راه بیرون رفت آن در منابع اسلامی» را مورد بررسی قرار دهد؛ که عوامل حرمان از رحمت الهی مانند: جهل، اقبال دنیا، سیرت شیطانی، کفران نعمت، عدم انصاف با خلق و ... تبیین، تا زمینه های شناخت و مراقبت به وجود آید، و با ارائه راهکار برون رفت از حرمان در منابع دینی مانند:حسن ظن به خدا، عفو و گذشت، خدمت به مردم، شکر منعم و ...، جهت نجات انسان از تلخ کامی¬های دنیا و حسرت در آخرت به صورت یک تحقیق مجزا تدوین گردد.

رضایی گفت: با راه بست های اخلاقی است که انسان می تواند با بندگی و هدفمند کردن جریان زندگیش به سمت حضرت حق به رحمت الهی آراسته شود. سعادتی که در قاموس اخلاق ایمانی معنا و تجلی می یابد اما در اخلاق مادی گری عملی بیهوده و بی معناست. واضح است که خداوند کسی را از رحمت لایزالش محروم نمی کند، بلکه حرمان و گرفتاری ها نتیجه طبیعی اعمال انسان است، لذا با پیراسته شدن از آلام اخلاقی و بهسازی کردار خویش است که درهای رحمت الهی را بر رویش گشوده می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha