دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/دیدار وزیر راه و شهرسازی با نماینده ولی فقیه در استان

حوزه/نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: مطالبه جدی ما راه مشگین شهر – پارس آباد است که خیلی حیاتی است و بیشترین تلفات را در این جاده داریم، به طوری که بنده همین الان حاضرم هر کاری از دستم بر می‌آید در آنجا انجام دهم حتی حاضرم بروم خودم آنجا کارگری کنم آمار تصادفات آنجا واقعاً برای ما تکان دهنده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، مهرداد بذر پاش وزیر راه و شهرسازی بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن عاملی دیدار و گفت‌وگو کرد و به ارائه گزارشی از اقدامات وزارت خانه راه و شهرسازی پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی در این دیدار از عملکرد زحمت کشان حوزه راه و شهرسازی در کشور تجلیل کرد و اظهار داشت: فعالیت‌های وزارت‌خانه مخصوصاً در دولت آقای رئیسی جای تحسین دارد و لازم است فعالیت‌های انجام شده اطلاع رسانی شود، اما متاسفانه این دولت از جهت تبلیغاتی و بیان عملکرد موفق نیست.

امام جمعه اردبیل با اشاره به گزارش‌های وزیر راه و شهرسازی، گفت: در برنامه‌های خوبی که اشاره شد، خبر عمده‌ای از اردبیل نیست،در برنامه‌ریزی های کلان کشوری و تقسیم اعتبارات باید به استان اردبیل به عنوان جزیی از این کشور نگاه شود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: غرور ما در برابر راننده‌های خارجی که وارد استان می‌شوند نباید شکسته شود، جاده‌های ترانزیتی ما به هیچ وجه از استانداردهای بین المللی برخوردار نیست به لحاظ جاده‌های استان‌های برخوردار و مقایسه آن با جاده‌های استان اردبیل سوال جدی درست می‌شود که منشا غفلت از کجاست، آیا اسم این‌ها جاده است؟ آیا در سطح کلان قائل به توازن هستیم یا خیر؟ آیا برای امنیت و جان هم وطنان دغدغه جدی داریم یا خیر؟ شما از صدور خدمات فنی به خارج از کشور صحبت کردید اما اول باید جاده‌های داخل کشور درست گردد، اگر عزیزانی که در جاده‌های شمال استان و شهر پارس آباد که دومین شهر استان است داغدار شده‌اند را جمع کنند، خواهید دید که حتی یک روز تأخیر روا نیست و ظلم به اهالی شمال استان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما در خصوص راه‌آهن بسیار غصه خورده‌ایم، مدام باید سر و صدا کنیم تا پول به صورت قطره چکانی تزریق شود در حالی که با توجه به حساسیت اهالی این پروژه باید در اولویت دولت باشد، حدوداً اول سال به اطلاع دولت رساندم که راه آهن برای ما بسیار حیاتی است، استان اگر بخواهد توسعه پیدا کند یکی از مقدمات آن همین راه های مواصلاتی است، دولت قول داد که در شهریور راه آهن را افتتاح کند، گفتم آیا در خطبه اعلام بکنم؟ گفتند، اعلام کنید ما هم اعلام کردیم اما یک ماه مانده به شهریور متوجه شدیم که افتتاح در شهریور محال است.

وی در ادامه به بیان مطالبات مردم در حوزه‌های راه و مسکن در سطح استان اردبیل پرداخت و اظهار کرد: یکی از مطالبات مهم استان مربوط به راه گرمی بیله سوار است، چرا مسئولین استان برای شما تصویر نکرده‌اند که آنجا چه می‌گذرد؟ آیا واقعاً می‌شود اسم باریکه را، راه گذاشت؟ آیا می‌دانید که این جاده محل تردد تریلی‌های خارجی است؟ و همینطور از جاده بیله سوار به جلفا که باز به صورت مضاعف محل تردد ماشین های خارجی است ما می‌خواهیم مسافرین خارجی که از بیله سوار به جلفا حرکت می‌کنند سفرای تبلیغی ایران باشند، مطالبه بعدی و جدی ما راه مشگین شهر – پارس آباد است که خیلی حیاتی است و بیشترین تلفات را در این جاده داریم، به طوری که بنده همین الان حاضرم هر کاری از دستم بر می‌آید در آنجا انجام دهم حتی حاضرم بروم خودم آنجا کارگری کنم آمار تصادفات آنجا واقعاً برای ما تکان دهنده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی ادامه داد: سال هاست که در خلخال یک مهاجرت عظیمی شروع شده است ، جاده کلور – درام برای توسعه خلخال بسیار مناسب و ضروری است و یک ساعت هم راه اردبیل به تهران را نزدیک می‌کند اما اخیراً پیمان کار این جاده وسایل خود را جمع کرده و رفته است در مورد راه آهن اردبیل پارس آباد هم تشکر می‌کنیم که این را جز راه های مواصلاتی که در خارج از کشور مصوباتی داشته‌اید لحاظ کرده‌اید، این برای استان بسیار مهم است.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت قبلی می‌گفت این راه آهن توجیه ندارد در حالی که ورود روزانه ۳ هزار مسافر از طریق بیله سوار و حجم بسیار وسیع محصولات عدیده دشت مغان و حجم عظیم بار بین المللی خط جنوب شمال قطعاً این خط ریلی را ضروری می‌کند، روسیه سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار واردات دارد، سهم کشور ما چند سال پیش ۲۰۰ میلیون دلار بود! چرا؟ چون راه آهن راه نیفتاده است.

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان  خود با انتقاد از عدم ساماندهی تریلی‌های خارجی وارد شده در سطح شهر بیله سوار، خاطرنشان کرد: تریلی‌های خارجی زیادی در بیله سوار جمع می‌شوند و این شهر ظرفیت این همه تریلی را ندارد، تراکم و توقف تریلی‌های خارجی در آستارا و بیله سوار احتیاج به ترمینال خاص دارد و رها شدن آنها در خیابان‌ها و جاده‌ها می‌تواند مشکلات فرهنگی ایجاد کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، ضمن ارائه یک رهنمود کاربردی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: نهضت ملی مسکن بعضی جاها خیلی خوب پیش رفته اما مطلبی که در این باب داریم این است‌که باید یک قرار داد تنظیم کنید در مسکن مهر هم این مشکل وجود داشت، هیات مدیره‌ها خودشان قرار داد می‌نوشتند و می‌گفتند طوری قرارداد نوشتیم که تمام مشکلات گردن مردم بیفتد، در نتیجه دادگاه‌ها مملو از پرونده می‌شد، شما یک قرارداد تیپ بنویسید تا اگر اتفاقی هم‌افتاد احتیاجی به دادگاه نباشد، در بعضی از کشورهای پیشرفته قرار دادها را طوری می‌نویسند که در آن تمام احتمالات ارضی و سماوی گنجانده شده، در نتیجه احتیاجی به محکمه نیست یک هنر بزرگ مدیریتی این است که مدیر آینده نگری داشته باشد در این خصوص ما قطعاً مشکلاتی را در آینده خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: برخی‌ها که توان پرداخت قسط وام مسکن ملی را ندارند، فیش‌های خود را می‌فروشند با این وضع در آینده آن کسی که فاقد مسکن است باز بی‌خانمان می‌ماند و فقط دلال‌ها از تسهیلات بسیار ویژه مسکن ملی برخوردار می‌شوند و احتمالاً پرونده‌های زیادی هم در دادگاه تشکیل می‌گردد، وزارت راه در این خصوص باید مصوبات و قوانینی داشته باشید که طرف جرات اینکه بیاید فیش‌ها را بخرد نداشته باشد و اگر متقاضی قادر نیست اقساط را پرداخت کند یک شخص فاقد مسکن دیگر از آن بهره‌مند گردد.

وی افزود: در بعضی جاهای استان مانند شهر هشتجین هنوز زمین لازم تامین نشده است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: اردبیل طوری است که از سراب، آستارا و تالش برای معالجه به این شهر می‌آیند، وقتی هم مرز بیله سوار باز باشد هزاران نفر غالباً برای معالجه وارد استان می‌شوند، بیمارستان‌های اردبیل ظرفیت این همه بیمار را ندارد ما در حال ساخت بیمارستان نجف زاده با پیمان کاری وزارت راه هستیم در این خصوص انتظار مساعدت از شما داریم.

وی ادامه داد: استان در خصوص بازگشایی و تسطیح اطراف بقعه شیخ صفی با میراث فرهنگی مشکلاتی دارد استان قصد احداث هیچ بنایی ندارد فقط اطراف بقعه را با خرید خانه‌ها و تسطیح آنها باز می‌کند تا بقعه که یک اثر بسیار نفیس بین المللی است، مثل نگین در وسط میدان قرار بگیرد کاری که در همه کشورها انجام شده، اما متاسفانه میراث فرهنگی مشکلات جدی برای استان درست کرده، ما حریف میراث فرهنگی در خصوص بازگشایی اطراف بقعه که وظیفه ذاتی میراث فرهنگی است نشدیم شما به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور می‌توانید این مشکل مزمن را حل کنید.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha