یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تبریز

حوزه/ رئیس جمهور بهترین عنصر برای صیانت از نسل جوان و آحاد جامعه را نماز دانست و گفت: نماز بسیار در حیات طیبه و شکل‌گیری حیات طیبه تأثیرگذار است و ساختن جامعه سالم بدون نماز امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زنجان، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، امروز در آئین آغاز به کار سی امین اجلاسیه سراسری نماز در مصلای خاتم‌الانبیای شهر زنجان با تاکید بر اینکه ساختن جامعه سالم بدون نماز امکان پذیر نیست، گفت: سبک زندگی برای انسان سالک باید با محور بودن نماز شکلی گیرد؛ اولین توصیه و تأکید به صاحبان مکنت و قدرت نماز است.

وی افزود: استاد قرائتی همت زیادی در حوزه نماز به خرج داده‌اند و در بسیاری از حوزه‌ها از جمله خانه و خانواده، مدرسه و دانشگاه، دستگاه‌های اداری، سازمان‌ها و عموم مردم این تلاش‌ها برای توجه دادن به فریضه نماز مؤثر بوده و بعد از این هم باید ادامه یابد.

رئیس‌جمهور، نماز را محور سبک زندگی اسلامی نماز دانست و گفت: طبق آیه «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» اولین توصیه و تأکید به صاحبان مکنت و قدرت نماز است و در پرتو نماز، زکات، امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی‌ها شکل می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر نماز اقامه شود مبارزه با نفس و شیطان درون و هم با شیاطین بیرون ضرورت خواهد گرفت و مستحکم‌ترین پشتوانه و عنصر برای انسان سالک و امیدآفرین ترین فریضه در احکام الهی نماز است و سالک انس با خدا و بهشت را رسیدن به قله معرفتی را در نماز جست و جو می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر اینکه در سختی و نشاط و هیچ حالتی نباید نماز ترک شود، عنوان کرد: آنچه همه ما را رنج می‌دهد، آسیب‌های فردی و اجتماعی است و در عین حال انسان هم از طریق نفس درون و هم شیاطین بیرون تهدید می‌شود اما راه نبرد با تهدیدها نماز است.

وی با اشاره به اینکه هیچ کسی در این مسیر به قله و جایگاه ولی‌الهی نرسیده مگر با نماز، تصریح کرد: نماز هم طریق و راه و هم مقصد و مقصود است و بهترین وسیله ذکر لسانی و قلبی با خداست و این موضوع در سلوک آثار بندگی و نماز پیداست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در روایات موضوع اختیار الصلاة داریم و یکی از شاخص‌های مهم برای گزینش است، اظهار کرد: در آیه شریفه یک اقدام شخصی برای افرادی که صاحب مکنت و مسئولیت هستند در خصوص کیفیت بخشیدن به نماز مطرح شده است و مدیری که نمازخوان است، تلاش کند به نماز خود کیفیت بدهد و نماز از لغلغه زبان به جان و دلش سرایت کند.

وی با اشاره به اینکه نماز جسم و روح و مناسک، شرایط و اجزایی دارد، تأکید کرد: اگر می‌خواهیم اقدامات‌مان مؤثر باشد یا اینکه ذکر خداوند بر زبان، قلب، روح، جان و رفتارمان حاکم شود، توجه به روح نماز می‌تواند انسان را تقویت کند و وظیفه ما آن است که روحمان با روح نماز انس بگیرد این رمز موفقیت است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی نماز را یکی از دعاهای مستجاب دانست و گفت: نماز هم نفرین می‌کند و هم دعا می‌کند و دومین نکته آیه مذکور تلاش برای اجتماعی کردن نماز است و اهل هنر، قلم و رسانه باید برای ترویج نماز تلاش کنند و معرفت و تبیین نماز را با بیان‌های مختلف در سطوح مختلف از کودکان تا سطوح نخبگانی مورد توجه قرار دهند.

وی ترویج نماز را مهم خواند و افزود: کسانی که در جایگاه سازمانی و اداری، مؤسسات علمی و پژوهشی فرهنگی، حوزه‌ها و سایر موارد مسئولیت دارند باید کاری کنند تا جلوه نماز قدرت گیرد و اگر سلوک این افراد نماز باشد، دیگران هم به نماز دعوت می‌شوند.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما باید نسبت به آسیب‌های اجتماعی نگران باشیم و این آسیب‌ها جامعه را تهدید می‌کند، عنوان کرد: نمی‌توانیم فضای مجازی را محدود کنیم، چون دسترسی برای همه وجود دارد و امروز همه سطوح زندگی در این بستر تعریف می‌شود و همه لایه‌های زندگی و شئون زندگی انسان معاصر را در برگرفته و روز به روز به سمت هوشمندسازی و گام‌های بعدی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه در عالم ارتباطات و اطلاعات تنها راهی که می‌توانیم از آسیب‌ها جلوگیری کنیم، نماز است، تصریح کرد: بهترین عنصر برای صیانت از نسل جوان و آحاد جامعه نماز است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: همه مراکز فکری و اندیشه‌ای و فرهنگی در همه مراحل اعم از خانه، مدرسه، دانشگاه و مراکز سازمانی همه خود را نسبت به نماز، رصد و توجه به نماز مسئول بدانند و هرچه در این زمینه کار شود باز هم جا برای فعالیت بیشتر وجود دارد.

وی به اهتمام مقام معظم رهبری و بزرگان به فریضه نماز و سیره و سلوک علما اشاره کرد و گفت: نماز در اعمال دیگر مثل جهاد، حج، اعتکاف و سایر امور محوریت دارد و رمز موفقیت است و وصیت‌نامه امام خمینی (ره) و شهدا ما را به نماز توجه دادند و حجت بزرگی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha