یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بحرین

حوزه/ حجت الاسلام« سید عباس شبر» مدیر بخش آزادی‌های دینی در سازمان صلح برای حقوق بشر بحرین گفت: مردم بحرین با مشارکت حکومت آل خلیفه در ائتلاف آمریکایی و انگلیسی در تجاوز به یمن مخالفت کردند .

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری حوزه، بیش از ده سال است که ملت بحرین برای تحقق آزادی و دموکراسی در کشورشان انقلاب مسالمت آمیزی را ادامه می‌دهند. حمایت از آرمان قدس و مسئله فلسطین همواره در این دوران بخش قابل توجهی از خواسته‌های انقلابیون بحرینی بوده است. اما رژیم آل خلیفه همزمان با سرکوبگری شدید مخالفان بحرینی روابط خود را با رژیم صهیونیستی به سمت عادی سازی هدایت کرده است.

با آغاز طوفان عملیات الاقصی مردم بحرین در سایه سرکوبگری شدید مزدوران آل خلیفه راهپیمایی‌هایی را در دفاع از ملت غزه برگزار کردند اما رژیم آل خلیفه بی توجه به درخواست ملت بحرین در ائتلاف آمریکایی و انگلیسی ضد یمن مشارکت کرد و ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که ناظر بر منطقه است در بحرین مستقر است به کمک محور آمریکایی و صهیونیستی آمد.

در همین راستا خبرنگار حوزه در خصوص مشارکت بحرین در ائتلاف نظامی آمریکا و انگلیس و تأثیرات سیاسی و حقوقی آن با «حجت الاسلام سید عباس شبر» مدیر بخش آزادی‌های دینی در سازمان صلح برای حقوق بشر بحرین به گفت‌وگو پرداخته است.

متن گفت‌وگو به شرح ذیل است:

حوزه: شما پیوستن حکومت بحرین به ائتلاف آمریکایی و انگلیسی در حمله به یمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من مشارکت رژیم بحرین در این حمله بیانگر انزوای سیاسی و تنش‌های حقوق بشری این رژیم است. همانطور که نقشش در تقویت ابعاد خصمانه پروژه صهیونیستی در منطقه نیز مشهود است. در واقع رژیم بحرین از ملت‌های عربی و اسلامی جدا شده و به نوعی منزوی است از این رو برای جبران آن در ائتلاف متجاوز انگلیسی و آمریکایی علیه یمن مشارکت کرده است.

این مشارکت منعکس کننده رویکردی خصمانه است که از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته و تداوم سلطه استعمار را تأیید می‌کند و از طرفی نیاز مبرم به پایان دادن حضور بیگانگان را برای تحقق ثبات در منطقه را تقویت می‌کند.

حوزه: همانطور که می‌دانید آمریکا در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله بحرین دارای پایگاه‌های نظامی است در حالی که این کشور هزاران کیلومتر با منطقه غرب آسیا فاصله دارد. این پایگاه‌های خارجی اصطلاحا به بهانه امنیت و ثبات در منطقه تاسیس شده است به نظر شما ائتلاف اخیر آمریکا علیه یمن و مشارکت بحرین در آن چه پیامدهایی دارد؟

استفاده آمریکا از پایگاه‌های خارجی کشورهای عربی تنش‌های امنیتی را در منطقه افزایش می‌دهد و منطقه را در برابر تهدیدات مستمر آسیب‌پذیرتر می‌کند. این مسئله‌ای است که اهمیت پایان دادن به حضور بیگانگان را برای تقویت ثبات بحرین و منطقه نشان می‌دهد.

مردم بحرین با مشارکت حکومت آل خلیفه در ائتلاف آمریکایی و انگلیسی در تجاوز به یمن مخالفت کردند و همبستگی شدید خود را با یمنی‌ها نشان دادند که نشان‌دهنده مخالفت آشکار مردم بحرین و تأثیر مثبت مواضع آنها در قبال مسائل بشردوستانه و حقوق بشر در فلسطین و یمن است.

حوزه: ملت بحرین از روزهای آغازین عملیات طوفان الاقصی راهپیمایی‌های زیادی را در دفاع از ملت مظلوم غزه برگزار کردند در این ایام برخورد مزدوران آل خلیفه با مردم و زندانیان سیاسی در زندان‌ها چه تغییری داشته است؟

در دوران عملیات طوفان الاقصی که مردم بحرین در راهپیمایی‌های مختلفی در دفاع از مردم مظلوم غزه مشارکت می‌کردند، رژیم بحرین در برخورد با این وقایع هیچ گونه انعطاف و مدارایی از خود نشان نداد، بلکه با تشدید تدابیر امنیتی شاهد دستگیری و احضار گسترده فعالان سیاسی و شرکت کنندگان در این راهپیمایی‌ها بودیم.

همچنین مقامات رژیم آل خلیفه محدودیت‌های بیشتری را بر آزادی بیان اعمال کردند به طوری که سانسور شدیدی را در رسانه های اجتماعی اعمال کردند تا انتقاد از رژیم بحرین را محدود کنند. با افزایش تنش‌ها و سرکوبگری هر صدای مخالف این سیاست‌ها، حقوق بشر در بحرین در سایه این اتفاقات تضعیف شد.

در مورد زندانیان بحرینی باید بگویم؛ ما شاهد تشدید برخورد با آنها بودیم، و مسئولان زندانها در فراهم کردن شرایط انسانی لازم در زندان‌ها برای زندانیان کوتاهی کردند و زندانیان از امکانات اولیه مورد نیاز محروم هستند. همچنین گزارش‌هایی حاکی از استفاده از وسایل آزار و اذیت و شکنجه فعالان و اسرا در زندان‌ها وجود دارد که نگرانی زیاد سازمان‌های بین المللی حقوق بشر را در این زمینه برانگیخته است.

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha