یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
طباطبایی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: خداوند به پیامبر(ص) می فرماید زمانی که زکات می گیری آنها را دعا کن که این سبب آرامش قلب می شود؛ لذا این کار که در کشور ما و در نقاط مختلف انجام می گیرد و مردم را به پرداخت زکات تشویق می کنند، سبب دعای پیامبر(ص) می شود و انسان را پاک می کند و مال را رشد می دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد ظهر امروز در جلسه زکات شهرستان مبارکه با اشاره به برکات ماه رجب و ارزش این ماه در اجابت دعا و قبولی عبادات به اهمیت مسئله زکات پرداخت و اظهار داشت: اگر چه در موارد پرداخت زکات واجب، صنعت یا معدن وجود ندارد اما به یک معنا نیز می توان در این مسائل زکات پرداخت نمود، چرا که در قرآن کریم به هر نوع انفاق، زکات گفته می شود.

وی افزود: اگر انسان انفاق نیز انجام دهد، در واقع زکات پرداخت کرده است، و این عمل مستحب بوده و ارزش دارد و بر اساس آیه " إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ" امیرمؤمنان(ع) نیز در حال رکوع زکات دادند.

امام جمعه اصفهان با بیان این که به زکات، صدقه نیز گفته می شود، عنوان کرد: در عین حال صدقه نیز، زکات محسوب می شود، قرآن کریم می فرماید "خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ" صدقه بدهید برای آن که پاک شوید و خداوند به پیامبر(ص) می فرماید زکات مردم را بگیر که این سبب پاک شدن و تزکیه آنها شده و روح انسانی و همدردی و کمک کردن پیدا می کنند.

وی اضافه کرد: خداوند به پیامبر(ص) می فرماید زمانی که زکات می گیری آنها را دعا کن که این سبب آرامش قلب می شود؛ لذا این کار که در کشور ما و در نقاط مختلف انجام می گیرد و مردم را به پرداخت زکات تشویق می کنند، سبب دعای پیامبر(ص) می شود و انسان را پاک می کند و مال را رشد می دهد.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به نحوه جمع آوری زکات توسط مأموران حکومت امیرمؤمنان(ع)، گفت: امیرمؤمنان(ع) زمانی که افراد را برای جمع آوری زکات می فرستاد به مأمور خود دستور می داد که در بین گله داران اگر فردی اظهار کرد که زکات داده است، حرف آن را قبول کنید و اگر قصد کرد زکات خود را پرداخت کند، گوسفندان فربه آن را جدا نکنید، بلکه گله را دو قسمت کرده و از صاحب آنها سؤال کنید که از کدام زکات برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: این عمل، حق خدا است، این کاری است که بین خود و خدا انجام می دهید و نباید آن را کم حساب کرد، بنابراین زکات مستحب مانند انفاق و کمک به فقرا نیز وجود دارد و در قرآن یکی از صفات مومن همین امر است و در این باره می فرماید " وَالَّذِینَ فِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ".

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر فرمایش امیرمؤمنان(ع) بر اهمیت معامله با خدا، تصریح کرد: حضرت می فرماید امری که باقی می ماند را بخرید و آن را که زائل می شود بدهید، یعنی عمری که زائل می شود را می توان داد و به جای آن بهشت باقی را گرفت و لذا خداوند درباره شهدا نیز می فرماید " إِنَّ اللَّهَ اشتَریٰ مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ ".

آیت الله طباطبایی نژاد اجر و حسنه انفاق در راه خدا را بر اساس آیات قرآن کریم بیش از هر عمل خیر دیگری عنوان کرد و ادامه داد: قرآن کریم می فرماید هر کس یک کار خوب انجام دهید ۱۰ برابر آن اجر می گیرد، اما درباره اجر انفاق و کمک مالی آن را هفتصد برابر بیان می کند و می فرماید "مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ".

وی افزود: پرداخت زکات تنها در زمینه مال نیست و اگر علمی خداوند به انسان داده می تواند آن را انفاق کند، هم چنان که می فرماید "زکات العلم نشره".

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha